În brandul de costume de baie Les Waves, inspiraţia vine de la surf. De ce? Pentru că însăşi Cristiana Muceanu, cea care l-a creat, s-a „molipsit“ cu acest „virus“, iar de la echilibrul pe placă şi pe valuri a trecut la echilibrul în business când a pus bazele unei afaceri în Marea Britanie, acolo unde şi locuieşte.
„Am început să fac surf în urmă cu opt ani. Împreună cu prietenii mei, am plecat într-un Surf Camp cu prima şcoală de surf din România – SupAcademy. Insulele Canare (unde am mers atunci – n. red.) sunt locul ideal în Europa, o destinaţie exotică pe întregul parcurs al anului. A fost dragoste la primul val“, povesteşte Cristiana Muceanu.
Deşi au trecut câţiva ani până când a început să-şi perfecţioneze stilul, primele escapade la surf îi sunt şi acum prezente în amintire. Pe atunci, în România surful era mai puţin popular decât e astăzi, când comunitatea este în creştere, mai ales pe măsură ce oamenii află că pot face surf şi la Marea Neagră.
Tot pe atunci, opţiunile pentru un costum de surf funcţional, dar şi glam erau limitate, îşi aminteşte Cristiana. Funcţional însemna că nu avantaja mereu silueta unei femei, iar de cealaltă parte, costumele de baie pentru plajă nu puteau fi folosite în practicarea sporturilor de apă întrucât decupajele nu ofereau susţinerea necesară pentru o întâlnire cu valurile.
„Costumele de baie au fost totdeauna un domeniu de interes pentru mine, fiind o iubitoare de mare, ocean şi valuri. Surful a fost inspiraţia care a adus laolaltă pasiunea şi ideea de afacere.“
Fiind aşadar iubitoare şi de mare, şi de plajă în general, nu doar de surf, Cristiana a încercat să găsească o cale de mijloc. S-a inspirat – şi încă o face – din starea de spirit pe care o are la surf, când sufletul şi mintea intră în comuniune cu natura şi cu oamenii din jur. Şi treptat, a început să se contureze – delicat ca un costum de baie pe o siluetă – povestea Les Waves.
„Backgroundul meu este destul de divers, lucru care m-a ajutat foarte mult în a avea o viziune complexă asupra acestui business. Am o carieră de zece ani în Tech Strategic Sales, lucrând la companii precum Oracle şi Amazon Web Services. Deşi sunt în continuare pasionată de tehnologie, am simţit nevoia să-mi îndrept atenţia către o industrie care era necunoscută mie, însă care m-a fascinat dintotdeauna, şi anume advertisingul.“
Aşa că, de un an, lucrează în publicitate, pe un rol de strategic sales. Implicarea ei pe această piaţă a ajutat-o şi să-şi definească mai bine publicul-ţintă pentru Les Waves.
„În urmă cu patru ani, m-am mutat în Londra, un oraş care este o inspiraţie constantă pentru mine şi care mă ajută să-mi depăşesc mereu limitele. În urmă cu un an, am început facultatea de modă, în cadrul London College of Fashion – Fashion Contour.“
Cursul pe care îl urmează este dedicat tocmai industriei lenjeriei intime şi a costumelor de baie, astfel că acolo Cristiana aprofundează la maximum lumea în care a ales să devină antreprenor. Până acum, a investit aproximativ 40.000 de euro pentru a pune Les Waves pe picioare, brandul fiind lansat oficial în iulie 2022, la trei ani de la înfiinţarea firmei.
„Lansarea din 2022 a fost un «soft launch», întrucât ne aflam deja la mijlocul sezonului, iar brandul avea nevoie de popularitate în cadrul audienţei. Cifra de afaceri pe anul trecut a fost de aproximativ 10.000 de lei (2.000 de euro), însă 2023 este anul în care am început în forţă şi care deja are rezultate foarte bune. În 2023 avem o cifră de afaceri de aproximativ 30.000 de lei şi suntem încă la începutul sezonului (în iunie 2023 – n. red.).“
Focusul acestui an pentru Cristiana a fost colaborarea cu retailerii şi magazinele deja cunoscute în piaţă, dar şi promovarea businessului în mediul online. Les Waves a ajuns astfel în centrul comercial Bucureşti Mall, dar şi în magazinul Fratelli Beach din Mamaia şi în spaţiul Ototo de pe Calea Victoriei din Capitală.
Toate piesele Les Waves sunt realizate în România, în două fabrici din Bucureşti şi din Cluj-Napoca, iar materialele sunt importate din Italia.
„Procesul de producţie începe cu designul colecţiei. Atunci când creez o colecţie, la baza designului stă un concept care cuprinde muzica ce mă inspiră, mood-ul (starea – trad.) colecţiei, campania de promovare, un look, o privire – în principal sentimentul pe care doresc să-l exprim prin aceste produse. Un produs nu este niciodată doar un produs, ci ţine de capacitatea brandului de a aduce la viaţă povestea lui.“
În procesul designului, pentru Cristiana este foarte important să aibă materialele la dispoziţie, pentru a crea modelul potrivit, acesta putându-se modifica apoi, pe măsură ce avansează cu prototipurile. Nu mereu tot ceea ce este desenat reprezintă potrivirea perfectă pentru silueta unei femei, aşa că există în permanenţă loc de ajustări.
„Producţia depinde foarte mult de modelele realizate şi de numărul de creaţii. O producţie poate dura de la o lună la trei-patru luni, în funcţie şi de disponibilitatea colaboratorilor.“
În cea mai recentă colecţie Les Waves se găseşte body-ul cu mânecă lungă, dar şi costumul întreg cu efect de sculptare şi cu o textură lucioasă. Ambele costume de baie sunt realizate din fibre reciclate moi. Les Waves se adresează femeilor moderne, în căutare de piese de bază confortabile, dar şi celor îndrăzneţe şi elegante, care stabilesc mai degrabă tendinţele decât să le urmeze. Brandul şi-a propus ca până în 2024 toată producţia să fie făcută din materiale reciclate. Preţurile pieselor variază între 220 de lei pentru un sutien-triunghi şi 560 de lei pentru un costum de baie pentru surf sau activităţi acvatice.
„Sentimentul care stă la baza brandului Les Waves este libertatea. Acest feeling descrie într-un cuvânt surful. Valurile sunt create de energia care traversează apa şi reprezintă o formă de libertate la care oricine poate ajunge, iar surful este modalitatea ideală de a elibera endorfine, dopamină şi serotonină. În mod cert, o activitate pe care merită să o încerci măcar o dată în viaţă!“
Cum fiecare val este unic în felul lui, la fel ca fiecare femeie în parte, şi costumele de baie urmează acelaşi tipar. „Ne bucurăm să descoperim că din ce în ce mai multe femei îşi acceptă corpul sub forma în care este, iar mişcarea body positivity nu este doar un curent. Focusul principal pentru Les Waves este extinderea mărimilor pentru colecţia SS/24, întrucât eu însămi ca designer îmi doresc să creez colecţii cât mai incluzive. Tipurile de siluete feminine sunt nenumărate şi consider că este de datoria brandurilor să includă din ce în ce mai multe opţiuni.“
Pentru Cristiana Muceanu şi Les Waves, anul acesta a venit „ca un bulgăre de zăpadă din 2022, care se face din ce în ce mai mare“. Ţinta este acum extinderea globală, tânăra dorindu-şi să pătrundă şi pe alte pieţe în afară de România. Prima ar fi, evident, Marea Britanie, unde locuieşte.
„Am încheiat un parteneriat cu un start-up din Londra – Need it for Tonight, o aplicaţie de e-commerce care furnizează servicii de curierat rapid pentru brandurile independente din Fashion şi Beauty care nu au un magazin fizic în Londra. Aşa cum poţi comanda o pizza care se livrează într-o oră, în aceeaşi modalitate poţi comanda costumul de baie preferat dacă ai nevoie urgent de unul înainte de a pleca în vacanţă.“
Despre experienţa ei de până acum în antreprenoriat, Cristiana Muceanu spune că a învăţat-o că, în special în primii ani, situaţiile neprevăzute sunt nenumărate, însă este important să te adaptezi şi să ceri ajutorul celor din jur. Pe ea au sprijinit-o prietenii şi familia.
„Timpul cred că este provocarea cea mai mare în antreprenoriat. Am ales să continui cu jobul meu, deoarece mă ajută să fiu un suport financiar pentru business, dar am optat totodată pentru a lucra cu colaboratori care pot face mai multe decât aş putea face eu într-o zi dedicată businessului.“
Mai departe, cu sprijin şi cu inspiraţie, Cristiana vrea să ducă Les Waves şi mai sus, pe val, acolo unde îi stă bine unui surfer pasionat şi echipamentului pe care îl poartă.