Style

Care este viitorul bagajelor: O geantă clasică de piele cusută manual sau un geamantan care se cântăreşte singur şi ştie să ajungă acasă dacă se pierde?

02 iul 2018 1629 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie
Într-o perioadă în care călătoriile - locale, europene şi chiar transcontinentale - au devenit parte din „rutină“, bagajul a căpătat un rol tot mai important, fie că este vorba despre un troller cu dimensiuni generoase, de un rucsac de munte pentru pasionaţii de aventură sau de o geantă de mână elegantă şi uşor de purtat. Şi cu cât opţiunile sunt mai numeroase, cu atât alegerea este mai dificilă.

Mai ales când unele piese promit să nu-ţi şifoneze hainele, iar altele sunt uşor de manevrat şi se deschid la simpla atingere a proprietarului. Dacă în ecuaţie mai adaugi un rucsac multifuncţional, perfect pentru orice ocazie, o geantă din piele, lucrată atent de artizani şi personalizată cu monograma purtătorului şi chiar o valiză inteligentă, atunci problema devine mai complicată decât un polinom sau o integrală definită.

Şi întrebarea rămâne: care este bagajul potrivit?

În mai puţin de o săptămână două companii producătoare de bagaje inteligente - Raden şi Bluesmart - şi-au anunţat falimentul ca urmare a deciziei companiilor aeriene de a interzice trollerele şi genţile cu baterii de teama că acestea ar putea exploda. Bagajele se cântăreau singure, îţi permiteau să localizezi geamantanul în cazul în care acesta era pierdut şi chiar îl puteai folosi pentru a-ţi încărca telefonul.

Când a fost lansat, brandul Raden ajunsese să aibă o listă de aşteptare de câteva mii de persoane pentru piese ce costau 300-400 de euro.

„Industria de 40 de miliarde de dolari (34 miliarde de euro) a produselor de călătorie avea nevoie de un brand care să integreze tehnologia de ultimă generaţie şi designul simplu, elegant, industrial. Am avut nevoie de circa doi ani pentru a crea un produs care să corespundă acestor cerinţe“, spunea acum circa doi ani, imediat după lansare, Joshua Udashkin, CEO-ul Raden. El i-a convins la început atât pe investitorii care au pariat pe business 3,5 milioane de euro, dar şi pe călătorii consumatori de tech.

Şi nu a fost singurul brand care a pariat pe această nişă de piaţă într-o perioadă în care tehnologia devine parte integrantă din aproape orice domeniu. Telefoanele sunt deştepte, casele sunt interconectate. De ce nu ar fi şi bagajele?

Dar ţinând cont că regulamentele companiilor aeriene devin mai stricte, bagajele clasice revin în prim-plan, dar nu oricum, ci cu un twist, brandurile pariind pe colaborări inedite, pe utilizarea unor materiale noi sau pe istoria şi măiestria artizanală care le-a consacrat.

Casa de modă Louis Vuitton este cea care a adus un strop de artă în lumea călătoriilor, de peste 160 de ani, în atelierul istoric din Asnieres, artizanii brandului realizează comenzi speciale, foarte personalizate, de cufere, valize, genţi de voiaj sau poşete.

La Asnieres, „acasă“ la Louis Vuitton există şi un muzeu Louis Vuitton unde pot fi văzute multe dintre obiectele de bagajerie create special pentru exploratori, artişti, savanţi sau alţi clienţi. Şi astăzi se realizează în continuare comenzi la fel de speciale.

„Personalizarea bagajelor este pe de-o parte un semn de apartenenţă la grupul călătorilor experimentaţi sau al celor elitişti. Pe de altă parte, este şi foarte utilă. Gândeşte-te câte valize roşii, negre, verzi şi maro vin pe bandă, semănând perfect între ele“, îmi explica recent un călător avizat al cărui bagaj îi purta iniţialele.

Casa de modă Louis Vuitton personalizează la cerere bagajele, serviciile variind de la embosarea iniţialelor la cald pe porţiunile din piele (serviciu gratuit disponibil în toate magazinele Louis Vuitton), la imprimarea de dungi în culori la alegere pe articolele din colecţia Mon Monogram (la comandă).

Cele trei dungi colorate care traversează întreg bagajul sunt emblematice pentru brand, sunt o moştenire istorică. În secolele trecute aşa se marcau cuferele de pe vasele de croazieră.

Dar Louis Vuitton nu este singurul brand care crede că personalizarea este epitomul luxului. Brandul Paravel spune de fapt povestea a doi călători după cum mărturisesc fondatorii Andy Krantz şi Indré Rockefeller, prieteni şi foşti colegi de muncă în cadrul brandului de modă Delpozo.

„Am urmărit pe caruselul de bagaje din aeroport atât de multe geamantane negre că am ajuns să ne întrebăm de când a devenit călătoritul atât de plictisitor? E prea complicat să ai un bagaj funcţional, cu un design cool, care să nu coste o mână şi un picior?“, povestesc cei doi antreprenori pe site-ul Paravel. Şi pentru că nu au găsit nimic care să se potrivească descrierii, au început chiar ei să creioneze aceste piese.

Şi, pentru că se declară adevăraţi tocilari când vine vorba despre textile şi mândri de asta, cei doi şi-au pus la contribuţie nu doar mintea, ci şi experienţa din domeniul modei de lux pentru a dezvolta bagajale care astăzi poartă „ştampila“ Paravel. „Am ciocănit la uşile celor mai importanţi producători din Italia, fabrici ţinute secrete de unele dintre cele mai cunoscute branduri de lux din lume. Cu o italiană «de baltă» le-am povestit acestor artizani despre visul nostru şi i-am convins.“ A urmat un an de lucru alături de artizani, tehnicieni şi oameni de ştiinţă pentru a dezvolta o pânză extrem de rezistentă, capabilă să treacă testul timpului.

„Ştim că pânza de bumbac nu este nouă în industria de travel, folosită fiind pentru vele şi pentru corturi. Nici inul nu este revoluţionar, fiind folosit deja în multe domenii. Ce am reuşit noi să facem a fost să le dăm o nouă interpretare.“ Rezultatul este un material ultrauşor, rezistent la apă, uşor de curăţat şi care şi arată bine, deşi este extrem de dur şi rezistent la „stresul“ călătoriilor. Mai departe, acest material a luat forme variate, de la borsete şi portofele la genţi şi rucsacuri. Fiecare produs poate fi personalizat cu monograma - scrisă de mână sau imprimată - sau cu o serie de emoji.

Călătorul de cursă lung are bagaje de toate mărimile - şi pentru o călătorie de o zi (ca de exemplu un model Louis Vuitton Eole), şi pentru  un weekend (un Grand Tour de la Paravel), o săptămână sau o lună (Horizon 70 de la Louis Vuitton sau The Large de la Away, un brand al cărui nume inspiră la vacanţă).

Bagajele trebuie să fie potrivite nu doar ca dimensiune, ci şi adaptate scopului călătoriei şi mijlocului de transport folosit. Astfel, dacă pentru avion trollere sunt cele mai compatibile, pentru maşină sunt potrivite valizele plate fără roţi sau cele moi, la fel cum pentru o vacanţă pe iaht bagajele trebuie să fie impermeabile.

În ceea ce priveşte tendinţele, compartimentarea interioară devine tot mai sofisticată, cu secţiuni speciale pentru pantofi, cămăşi, cravate sau curele.

Pentru călătorii clasici, valizele din piele probabil că nu se vor demoda niciodată. Pentru toţi ceilalţi, bagajele devin tot mai uşoare, fiind realizate din materiale tot mai tehnice.

Produsele brandului American Away se remarcă datorită designului simplu, dar şi datorită paletei de culori ce porneşte de la clasicele alb-negru şi merge spre beige, roz sau cărămiziu. Bagajele - inteligente şi ele - sunt „indestructibile“, sau cel puţin aşa susţin cei care le-au realizat, motiv pentru care este oferită garanţie pe viaţă. Materialul „clasic“ folosit pentru exterior este policarbonat Bayer Makrolon, deşi acum brandul a lansat şi o colecţie din aluminiu.

Casa de modă Louis Vuitton, cunoscută pentru bagajele sale din piele, face şi ea excepţii. Artizanii săi au deja o tradiţie în a realiza cutiile speciale în care sunt transportate trofeele pentru FIFA World Cup Trophy, America's Cup, Rugby World Cup, Roland Garros sau America's Cup Challenger's Cup.

Spre exemplu, trofeele FIFA World Cup sunt transportate începând cu anul 2010 în cufere special creionate şi lucrate de artizanii casei de modă Louis Vuitton în atelierele istorice de la Asnieres. În continuare, cufărul care va transporta trofeul FIFA la această ediţie este realizat în atelierele Louis Vuitton de la Asnieres. Acesta este realizat din titan şi poartă monograma casei – una dintre cele mai cunoscute din lume. Mai mult, a fost realizat chiar de Patrick Louis Vuitton.  După colaborarea pentru cupa din Africa de Sud în 2010 şi cea din Brazilia în 2014, Louis Vuitton a întărit colaborarea cu

FIFA pentru ediţia 2018 ce va avea loc în Rusia în perioada 14 iunie – 15 iulie. Astfel, casa de modă a creat în premieră o colecţie capsulă de genţi, portofele şi produse de mică marochinerie, inspirată din designul mingii FIFA din 1970. Această ediţie specială de genţi Keepall şi Apollo din piele Epi va fi vândută în magazine doar pe perioada evenimentului din Rusia.

Indiferent de culoare, design sau material, că este sau nu inteligent, un bagaj trebuie să fie ales după chipul şi asemănarea posesorului. Ca orice companion de călătorie.