Pasionaţii de maşini se uită la puterea motorului, la tipul de motorizare sau la consum, însă pentru un pasionat de lux, caii de sub capotă nu vor fi de ajuns, el va căuta detalii care stau în designul exterior sau în finisajele artizanale de la interior, precum cusăturile manuale sau tipul de piele.
Recunosc că eu sunt mai degrabă un „sclav“ al frumosului decât al puterii, aşa că încerc să văd mai departe de cifre şi de abrevieri precum CP sau rpm. Mă las însă convinsă de o maşină care reuşeşte să se strecoare în trafic, fără însă a trece neobservată. Constructorul american Ford a încercat cu noul său model Ford Mondeo Vignale să aducă în prim-plan aceste detalii, fără însă a uita de specificaţiile tehnice. Vignale reprezintă pariul constructorului american pe piaţa premium pe care o atacă cu o maşină care arată ca o gazelă - zveltă şi bine conturată -, dar care se mişcă precum ghepard - rapid, însă fără efort datorită unui motor 2.0 litri TDCi bi-turbo de mare putere şi unor sisteme de propulsie hibride
Am aterizat în Roma cândva pe la amiază când soarele începuse să dezmierde oraşul etern, unde Ford lansa pariul său pe piaţa de lux şi unde Novak Djokovic juca în optimile de finală ale turneului de la Roma pe care avea să îl câştige. La ieşirea din aeroport aştepta cuminte un Ford Mondeo Vignale albastru cobalt. Urma să ne conducă spre inima Romei. Prin comparaţie cu New Yorkul, supranumit nu fără motiv oraşul care nu doarme niciodată, oraşul etern este mai degrabă adormit. De la balcoanele caselor colorate te privesc fără grabă localnicii, în timp ce turiştii se plimbă agale pe străduţele înguste savurând un gelato. Nimeni nu se grăbeşte, nici măcar maşinile aflate în trafic, astfel că am ajuns să petrec mai bine de o oră la bordul Ford Mondeo Vignale, un prim model dintr-o gamă pe care constructorul american o va lansa sub brandul de Ford Vignale.
Pe străzile Romei, maşina este cuminte, se încălzeşte abia pentru cursa de a doua zi când va ieşi din oraş, pe drumuri înguste de ţară, aproape pustii, flancate de câmpii pe care pasc turme întregi de cornute. Acolo abia îşi permite Ford Mondeo Vignale să îşi arate „colţii“. Până atunci însă, aşteaptă la semafor, iar motorul abia se aude că zumzăie. Modelul oferă tehnologia de insonorizare activă, astfel că zgomotele exterioare îşi pierd din intensitate în maşină.
Oficialii Ford au căutat să îmbine la acest model detaliile tehnice cu cele estetice, astfel că designerii in-house s-au lăsat inspiraţi de modă şi de artă pentru a crea interiorul şi exteriorul maşinii. Doar la scaune Ford a lucrat doi ani şi jumătate, pielea matlasată care le acoperă fiind cusută în stil smooching, în timp ce la interior se află 11 perne gonflabile care au funcţie de masaj.
În Roma, prin centrul oraşului, ai timp să vezi maşina, să îi analizezi bordul (îmbrăcat în piele), sistemul audio (Sony) şi cel de navigaţie (cu 12 difuzoare). Odată ce te „iei“ la trântă cu curbele în zona de ţară, poţi simţi maşina, care se ţine cu încăpăţânare de drumul care coteşte întâi la stânga, apoi la dreapta, dar care în final ne întoarce la Roma, pentru că, aşa cum spune şi expresia, toate drumurile duc la Roma.