Auto

Un automobil inteligent, de familie, care îşi schimbă singur dimensiunile în funcţie de traseu? Viitorul nu este atât de departe, ba mai mult, maşinile vor deveni tot mai umane, astfel că vom putea discuta cu ele întocmai precum facem cu o persoană

16 apr 2020 900 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Automobilele vor evolua enorm în următorii zece ani, pe măsură ce constructorii mizează pe tehnologii revoluţionare care includ control vocal, inteligenţă artificială şi chiar dimensiuni care se pot adapta mediului.

Un automobil inteligent, de familie, care îşi schimbă singur dimensiunile în funcţie de traseu? Viitorul nu este atât de departe, consideră Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault, care anul acesta propune crossoverul eletric şi autonom Morphoz.

El consideră totodată că maşinile vor deveni tot mai umane, astfel că vom putea discuta cu ele întocmai precum facem cu o persoană. Pare un scenariu demn de un film SF, dar designerul-şef al Grupului Renault consideră a fi realitatea nu tocmai îndepărtată.

La bordul Renault Morphoz, şoferul şi pasagerii săi beneficiază de o cabină LIVINGSPACE spaţioasă şi primitoare. Aşezaţi confortabil pe scaune individuale, aceştia sunt răsfăţaţi de o Inteligenţă Artificială care profită de conectivitate pentru a se pune la dispoziţie, respectând nevoile şi dorinţele pasagerilor. Ea este acolo pentru a crea maximul de schimburi şi interacţiuni, în beneficiul bunăstării şi al seninătăţii.

„Maşinile devin tot mai umane, încetul cu încetul. Poate sună exagerat, dar devin mai inteligente, vin echipate cu tehnologii care le permit «să simtă», şi nu doar că simt, dar pot anticipa situaţii şi pot veni cu propuneri şi cu ajutorul inteligenţei artificiale. Prin legătura cu smartphone-ul, automobilul poate şti încotro te îndrepţi, ce dispoziţie ai şi poate propune călătorii sau puncte unde să te opreşti.“

Dacă îţi cunoaşte gusturile, maşina poate sugera restaurante, poate de altfel face multe lucruri pe care astăzi bolizii actuali nu le pot realiza. „Astfel se reduce «gapul» dintre maşină şi om“, explică Laurens van den Acker.

El adaugă faptul că realitatea „va bate filmul“, iar maşina viitorului va fi mai inteligentă decât era „personajul auto“ KITT din serialul Knight Rider din anii ’80.

„Eu sper să putem face mai mult decât să vorbim cu maşina, cum era KITT în anii ’80. Noile sisteme de voice control devin tot mai bune şi pot fi integrate într-o discuţie, aşa cum faci cu Alexa acasă. Nu este atât de îndepărtat acest scenariu.“ Vom vedea un push pentru un control vocal funcţional, astfel încât să poţi interacţiona cu maşina întocmai cum faci cu o persoană. Controlul vocal va evolua foarte mult în următorii ani, explică designerul-şef al Renault.

Activă în afara vehiculului, Inteligenţa Artificială foloseşte senzorii pentru a detecta şi recunoaşte şoferul pe măsură ce se apropie de maşină. Acesta declanşează o animaţie luminoasă pe uşi, care simbolizează această recunoaştere. Şoferul trebuie doar să facă un gest al mâinii pentru a declanşa secvenţa de bun venit: deblocarea şi deschiderea uşilor, poziţionarea automată a scaunului şi adaptarea luminii interioare la preferinţele şi dispoziţia sa. Şoferul este întâmpinat şi de vocea maşinii.

Spre exemplu, interiorul conceptului Renault Morphoz este traversat de o consolă centrală ridicată care reprezintă creierul Inteligenţei Artificiale. Există un suport special pentru smartphone-ul şoferului, care este „absorbit” în panoul de lemn al consolei pentru a servi drept sursa principală de date pentru Inteligenţa Artificială care va obţine astfel - doar prin autorizare - datele şi informaţiile necesare pentru îndeplinirea diverselor sarcini.

Renault Morphoz este concept-car crossover modular, 100% electric, cu încărcare prin inducţie, chiar şi în timpul utilizării. Este conectat şi are funcţii de conducere autonomă de nivel 3. Ca în cazul conceptului SYMBIOZ dezvăluit în 2017, este un vehicul personal, dar are funcţii de carsharing specifice.

„Vrem să variem şi să urmăm strategia de design care prezintă un automobil diferit de fiecare dată. Morphoz e mai familist spre exemplu, iar familiile se schimbă tot timpul, poţi avea familii care se extind în weekend, dar sunt mai restrânse în timpul săptămânii, iar o maşină precum aceasta îşi poate schimba forma, se poate adapta atât pentru călătorii lungi, cât şi în oraş“, explică Laurens van den Acker.

Modularitatea Morphoz este exprimată prin transformarea care are loc între cele două versiuni ale sale: versiunea scurtă „City” (4,40 m lungime, baterie de 40 kWh şi autonomie de 400 km) şi versiunea lungă „Travel” (4,80 m lungime, baterie suplimentara de 50 kWh  - total de 90kWh şi autonomie de 700 km). Vehiculul este într-adevăr capabil să se adapteze la viaţa şi schimbările de viaţă ale utilizatorilor săi, putând fi maleabil între utilizarea zilnică şi călătoriile de vacanţă, de exemplu. Versiunea City are capacitatea corectă a bateriilor pentru a răspunde nevoilor zilnice, iar versiunea Travel poate primi o capacitate suplimentară de a călători pe distanţe lungi, de exemplu.

Pe măsură ce şoferul se apropie, conceptul Renault Morphoz declanşează o animaţie uşoară pentru a arăta că a detectat şi recunoscut, datorită senzorilor săi, persoana care se va aşeza la volan. Un gest al mâinii este suficient pentru a debloca vehiculul şi a-i deschide uşile. Deschiderea lor antagonică, în combinaţie cu absenţa unui montant central, facilitează instalarea pasagerilor la bord, permiţând descoperirea unui interior cald luminat de galbenul ţesăturii scaunelor şi de consola centrală. Ecranul LIVINGSCREEN retractabil, scaunul rotativ pentru pasageri şi scaunele culisante din spate sunt elemente care permit habitaclului sa se transforme, adaptându-se nevoilor şoferului şi pasagerilor.

Conceptul Renault Morphoz propune o conducere autonomă de nivel 3 din cele 5 definite de SAE International. Numit şi „Eyes off - Hands off“, acest nivel permite şoferului să delege conducerea vehiculului în anumite situaţii predefinite şi pe benzile autorizate. Acest lucru se poate realiza, de exemplu, pe autostradă sau în blocaje.

Dar viitorul, cum arată viitorul? Laurens van den Acker explică faptul că viitorul este despre „limbajul formelor“, unde combini forme senzuale cu cele tehnice, care sunt insule de tehnologie, precum living lights în faţă şi spate, living screen care apare din bord. Astfel de lucruri permit un feeling hi-tech în maşinile Renault care au un design senzual, care se va regăsi pe viitoarele modele ce vor fi lansate după 2021.

Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault: „Maşinile devin tot mai umane, încetul cu încetul. Poate sună exagerat, dar devin mai inteligente, vin echipate cu tehnologii care le permit «să simtă», şi nu doar că simt, dar pot anticipa situaţii şi pot veni cu propuneri şi cu ajutorul inteligenţei artificiale. Prin legătura cu smartphone-ul, automobilul poate şti încotro te îndrepţi, ce dispoziţie ai şi poate propune călătorii sau puncte unde să te opreşti.“