Style

Louis Vuitton a reinventat cufărul de călătorie care a consacrat brandul pentru a-l adapta zilelor noastre. Folosind tehnologia, greutatea bagajului a fost redusă la minim, pe când spaţiul din interiorul valizei a fost maximizat. GALERIE FOTO

16 apr 2019 1252 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Au trecut mai bine de 160 de ani din momentul în care primele cufere ce purtau sigla casei franceze Louis Vuitton au devenit partenerul de călătorie preferat al oamenilor de business, al politicienilor şi al artiştilor de pretutindeni. Timpul s-a scurs, trendurile s-au schimbat an de an, sezon de sezon, dar cuferele au rămas şi astăzi un epitom al luxului. Totuşi, într-o lume guvernată de tehnologie, în care timpul înseamnă bani, casa de modă Louis Vuitton a trebuit să se adapteze pe o piaţă unde inovaţiile nu au întârziat să apară - de la bagaje inteligente care promit să nu-ţi şifoneze hainele, la genţi ce se deschid la simpla atingere a proprietarului. În acest context, grupul francez a lansat o colecţie nouă de bagaje pe roţi, creionată de către designerul Marc Newson. El a gândit o reinterpretare a clasicei valize pentru a se potrivi cu călătorul modern al zilelor noastre.

Pentru că zborurile transatlantice au devenit astăzi la fel de frecvente ca plimbările cu trăsura pe vremea când primele cufere Louis Vuitton ieşeau pe porţile atelierului istoric de la Asnieres, grupul francez a creionat o colecţie nouă unde tehnologia joacă un rol central, dar se împleteşte armonios cu artizanatul specific casei.

„Când vine vorba de călătorii şi de bagaje, greutatea şi capacitatea unei valize sunt esenţiale. Noile tehnologii folosite şi testele continue realizate pe durata întregului proces de creaţie şi producţie au demonstrat că Marc Newson a reuşit să reducă la minimum greutatea bagajului, pe când spaţiul din interiorul valizei a fost maximizat“, spun reprezentanţii casei Louis Vuittton care descriu noile creaţii drept uşoare, dar totuşi rezistente. Spre exemplu, modelul de geamantan ce poate fi folosit drept bagaj de mână cântăreşte 2,9 kilograme.

Aceasta este cea de-a doua colaborare între casa de modă şi designerul Marc Newson după colecţia Horizon lansată din 2016. Ca şi atunci, noua colecţie de genţi şi trollere se bazează pe nevoia de mobilitate a călătorului de astăzi, astfel că valizele sunt din nou pe roţi (două sau patru, în funcţie de model). Spre deosebire de data trecută însă, creaţiile de astăzi sunt „moi“, mai exact nu au întărituri la interior, astfel că forma li se poate adapta.

„Am început (colaborarea cu Louis Vuitton - n.red.) cu bagaje dure, cu formă stabilă, bagaje care sunt în mod natural mai bine definite şi totodată rigide. Am pornit acum într-o nouă călătorie şi aşa a apărut varianta soft a acestor piese“, spune

designerul şi creierul acestor colecţii. Marc Newson adaugă că, pentru a realiza aceste valize pe roţi, a trebuit să se folosească de o tehnologie specială. Mai degrabă decât tehnologie în sensul clasic al cuvântului, e vorba de o tehnică pe care o descoperise anterior în timpul procesului creator al altor obiecte. „De fapt este vorba de o împletitură, de un proces de tricotare.“

Materialul exterior al valizelor din noua colecţie Louis Vuitton este realizat dintr-o ţesătură 3D obţinută la cald „împletită“ cu un jacquard cu două feţe pe care Newson a imprimat monograma Louis Vuitton reinterpretată de el. Tehnologia a fost folosită atât în realizarea fibrelor, cât şi pentru asamblarea produselor, genţile de voiaj fiind realizate dintr-o singură bucată de material, cu un număr limitat de cusături. Mai exact, materialul este încălzit pentru a putea fi modelat în forma finală.

În ceea ce priveşte mânerul extensibil utilizat pentru transportul pe roţi al bagajelor, acesta a fost realizat din aluminiu (întărit printr-un procedeu special) şi a fost plasat în exteriorul genţii, lăsând mai mult loc la interior.

Când vine vorba de Louis Vuitton, creaţiile nu sunt doar practice, ci şi estetice, motiv pentru care acelaşi mâner a fost îmbrăcat în piele, la fel ca în cazul cuferelor clasice create de casa de modă franceză încă din secolul al XIX-lea.

Fiecare piesă, fiecare detaliu a fost gândit de designerul Marc Newson pentru ca în final creaţiile să fie rezultatul dansului armonios dintre tehnologie şi artizanat. Spre exemplu, sistemul de închidere cu cifru a fost realizat în trei variante de culoare - argintiu, şampanie sau gri închis - pentru a se asorta pefect cu nuanţa fiecărei genţi. Noua colecţie are variante mai cuminţi, clasice, în tonuri de negru, gri sau clasicul maro al casei, dar şi genţi vii în nuanţe tari de galben, portocaliu sau chiar fucsia.

Într-o perioadă în care călătoriile - locale, europene şi chiar transcontinentale, pentru business sau plăcere - au devenit o normalitate cotidiană, bagajul a căpătat un rol tot mai important, fie că este vorba despre un troller cu dimensiuni generoase, de un rucsac de munte pentru pasionaţii de aventură sau de o geantă de mână elegantă şi uşor de purtat. Şi cu cât opţiunile sunt mai numeroase, cu atât alegerea este mai dificilă.

Pentru călătorii clasici, valizele din piele probabil că nu se vor demoda niciodată. Pentru toţi ceilalţi, bagajele devin tot mai uşoare, fiind realizate din materiale tot mai tehnice. Într-o perioadă în care tehnologia devine parte integrantă din aproape orice domeniu. Telefoanele sunt deştepte, casele sunt interconectate. De ce nu ar fi şi bagajele?

Dar ţinând cont că regulamentele companiilor aeriene devin mai stricte, bagajele clasice revin în prim-plan, dar nu oricum, ci cu un twist, brandurile pariind pe colaborări inedite, pe utilizarea unor materiale noi sau pe istoria şi măiestria artizanală care le-au consacrat.