Expresia spune că o carte nu trebuie judecată după coperta ei. Şi totuşi, uneori acest „ambalaj“ poate să atragă atenţia, iar asta poate face diferenţa. Când vine vorba de parfumuri, cât şi în ce fel contează mărimea şi forma unei sticle şi cât conţinutul?
„Designul sticlei este prima interacţiune a consumatorului cu produsul şi, de cele mai multe ori, el dezvăluie o mică parte din povestea brandului“, spun Anca Andreea şi Daniel Nare, fondatorii Niche Parfumerie, univers înmiresmat care astăzi a ajuns să cuprindă două magazine offline – unu în Timişoara şi unu în Bucureşti -, unu online şi un portofoliu de aproape 700 de produse de la 45 de branduri.
Ei adaugă faptul că clienţii sunt intrigaţi de forme unice, de culori şi decoraţiuni, de componentele handmade şi de povestea fiecărui aspect ce a dat naştere produsului. „Totul este important în alegerea consumatorului. Totuşi, putem spune că exteriorul ajută, dar nu influenţează definitoriu alegerea.“
Mărimea sticlelor contează foarte mult din perspectiva poziţionării ca preţ şi valoare a parfumului, pe când forma acestora ar trebui să reflecte şi să întărească ADN-ul fiecărui brand.
„În cazul celor de la Parfums de Nicolaï (brand din portofoliul Niche Parfumerie – n.red.), sticla primei ediţii a emblematicului New York Intense a fost aleasă să reprezinte zgârie-norii emblematici ai oraşului New York.“ Versiunile de 30 ml ale aceleiaşi creaţii, flacoane realizate de Jean-Louis Michau şi inspirate de sticlele de laborator, au fost introduse să reflecte experienţa şi expertiza casei Nicolaï, la un preţ şi o valoarea greu de egalat în industrie, adaugă Anca Andreea şi Daniel Nare.
Reprezentanţii Elysée Concept, un jucător cu istorie în piaţa locală de parfumerie de nişă, spun că atunci când vorbim despre parfumuri exclusiviste se pune întotdeauna accent atât pe felul în care arată o sticlă, cât şi pe conţi-nutul acesteia. Trebuie să fie o simbioză perfectă între parfum şi
designul flaconului. „Un parfum exclusivist este rezultatul armonizării unei esenţe preţioase cu un flacon la fel de preţios.“
Există flacoane minimaliste - precum cele ale Concorde de la Salle Privée -, dar şi unele mai opulente, precum cele de la Orens ori de la Puredistance, care vin „îmbrăcate“ într-un manşon din piele întoarsă cusut manual. Pe de altă parte, flacoanele Linari sunt creaţia lui Rainer Diersche şi se remarcă prin faptul că au o simetrie perfectă şi sunt decorate cu motive geometrice filigranate din aur de 22k ori platină. Acestea vin cu un capac supradimensionat din lemn exotic. Acestea sunt branduri din portofoliul Elysée Concept.
„Mărimea şi forma flacoanelor contează, cu siguranţă, foarte mult atunci când ne alegem un parfum. Putem avea flacoane cu un design minimalist, preferate de mulţi clienţi, dar putem întâlni şi unele cu un design mai complex, adevărate opere de artă, care efectiv te cuceresc înainte de a mirosi parfumul.“
Reprezentanţii Elysée Concept adaugă că există flacoane produse în ediţii limitate - care implică multe detalii atât ca material, cât şi ca prelucrare, de multe ori manuală.
„Astfel, achiziţia unui parfum abordează mai multe planuri: atât olfactiv, cât si vizual, chiar şi tactil.“
Ei confirmă aşadar faptul că designul sticlei joacă un rol foarte important, astfel că de foarte multe ori ni se întâmplă să dorim să încercăm un parfum doar pentru că ne place modul în care arată flaconul.
„În parfumeria exclusivistă, multe dintre flacoane sunt pictate sau decorate manual, sunt obţi-nute din cea mai fină sticlă. De multe ori, flacoanele în sine sunt adevărate opere de artă, pe care nu puţini sunt cei care încep să le colecţioneze.“
Apoi, pe lângă acest lucru, un rol poate la fel de important în decizia de cumpărare îl joacă şi cutia parfumului, componentă căreia casele îi acordă o maximă atenţie.
În prezent, cele mai mari sticle de parfum din portofoliul Elysée Concept sunt cele de 100 ml, pe când cele mai mici sunt de 50 ml.
„Dacă vorbim de o cantitate mai mare în care ne cumpărăm parfumul preferat, atunci ne îndepărtăm de zona de exclusivism şi eleganţă.“ Cam toate brandurile dezvoltă variantele de 50 ml şi de 100 ml (multe de 90 ml pentru a putea fi transportate mai uşor pe cale aeriană).
„Unele case de parfumerie cu care noi lucrăm au şi variante de 7,5 ml, 10 ml ori 12,5 ml, oferind astfel posibilitatea clienţilor să cumpere o cantitate mică pentru a putea testa o aromă şi în afara magazinului.“ Există parfumuri disponibile chiar şi în varianta de 4 ml, dar acest lucru se întâmplă foarte rar şi doar în cazul extractelor de parfum foarte scumpe, realizate în cantităţi extrem de mici, spun reprezentanţii Elysée Concept.
Anca Andreea şi Daniel Nare de la Niche Parfumerie completează că multe branduri au optat pentru versiuni mai mici decât cele standard – de 30 ml sau chiar 10 ml – pentru persoanele care călătoresc sau cărora le place să reaplice parfumul pe perioada zilei. Niche Parfumerie are în portofoliu variante de până la 250 ml – pentru creaţiile cele mai apreciate în România de la Parfums de Nicolaï, respectiv Cuir Cuba Intense, New York Intense şi Caravanserail Intense. Această versiune a fost introdusă după ce brandul a fost disponibil mulţi ani pe piaţă, iar antreprenorii au remarcat interesul consumatorului pentru un raport mai eficient preţ-cantitate.
„Alegerea sticlei şi a tipului de parfum depinde foarte mult de piaţă şi de segmentul de clienţi. Cei din Emiratele Arabe preferă sticlele mari şi parfumurile concentrate datorită zonei climatice şi culturii, pe când în ţări ca Japonia şi China preferinţele sunt la polul opus - mirosuri subtile, transparente şi design minimalist.“
Consumatorii locali tind să fie atraşi de mirosurile orientale şi gurmande, cu o uşoară tendinţă către descoperirea individualităţii fiecăruia.
„O problemă pe care o rezolvă această categorie olfactivă este cea a persistenţei. Pe măsură ce consumatorii cunosc mai multe aspecte legate de parfumeria artistică şi artizanală şi legate de rolul ei de a evidenţia ingredientele rare şi de a da naştere unor compoziţii individuale, ei încep să aprecieze mai mult complexitatea, unitaritatea mirosurilor şi să înţeleagă volatilitatea notelor“, continuă Anca Andreea şi Daniel Nare, care au adunat în portofoliul Niche Parfumerie mărci istorice precum Parfums de Nicolaï, contemporane precum Thomas de Monaco, naturale precum Aemium sau mărci artizanale precum Mendittorosa.
Apropo de mărci naturale sau de cele care folosesc ingrediente sintetice, reprezentanţii Elysée Concept spun că există un mit conform căruia ingredientele naturale sunt mai preţioase. „Este neadevărat, mai ales în contextul actual, când nu poţi crea un parfum modern fără ingrediente sintetice, unele dintre acestea fiind la fel de preţioase, poate chiar mai preţioase decât unele ingrediente naturale.“
Un alt mit e legat de concentraţia diferită în funcţie de mărimea flaconului. Mai exact, testerele au o concentraţie mai mare decât produsele comercializate.
„Pentru o casă care se respectă, parfumul din interiorul flaconului are aceeaşi formulă, aceeaşi concentraţie indiferent de dimensiunea flaconului. În funcţie de concentraţia parfumului, putem avea extract, apă de parfum, apă de toaletă etc. Dar acesta este un alt subiect.“
În realitate, dimensiunea aleasă a flaconului variază mai degrabă în funcţie şi de cum se raportează clientul la parfumerie. Dacă este colecţionar sau dacă doreşte un parfum pe care să îl folosească ocazional, el poate prefera dimensiuni mici, dacă sunt disponibile. Clienţii care caută un parfum pe care să îl folosească în fiecare zi preferă versiunile mai generoase, spun oficialii Niche Parfumerie.
„În general, doamnele preferă flacoanele de 50 ml pentru că acestea sunt mai uşor de transportat, pot fi purtate în poşetă, luate la birou ori în călătorii“, adaugă reprezentanţii Elysée Concept. Pe de altă parte, cine are deja un parfum semnătură merge pe varianta de 100 ml. Tot pentru aceeaşi versiune optează şi mulţi dintre cei care vor să ofere cadou o aromă.
„În ultima perioadă am observat că clienţii noştri aleg parfumuri mai rafinate, mai complexe. Parfumurile foarte opulente sunt înlocuite încet, încet cu unele mai sofisticate, cu o evoluţie mult mai spectaculoasă pe parcursul zilei, parfumuri ceva mai discrete, care să nu îi «agreseze» pe cei din jur.“
Să nu uităm că parfumul pe care îl alegem trebuie să fie o completare discretă şi elegantă a personalităţii noastre.
„A alege şi a purta un parfum este o adevărată artă căreia trebuie să îi dedicăm timp şi pasiune, pentru ca în final să ajungem să facem «corp comun» cu parfumul ales“, conchid oficialii Elysée Concept.