Gastronomie

Marsepe, unul dintre cel mai tinere branduri din domeniul pralinelor artizanale din România, a fost creionat de un graphic designer şi un arhitect. Cu ce vine nou?

27 sep 2024 119 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Marsepe este, poate, cel mai tânăr brand din domeniul pralinelor artizanale din România, surorile Alina Goidea şi Carmen Popa punând bazele acestui brand după ce şi-au clădit cariere în graphic design, respectiv arhitectură. Însă spiritul antreprenorial moştenit de la părinţi le-a făcut să se întoarcă acasă, la Focşani, pentru a lansa propriul business şi, totodată, propriul brand de praline de ciocolată. Care este povestea Marsepe şi ce urmează pentru micul atelier?

„Pasiunea noastră pentru ciocolată este mai veche, iar gândul că putem face asta cu adevărat ne-a apărut iniţial în urmă cu şapte ani. Însă nu am avut curajul atunci. Am considerat la momentul acela că piaţa nu e încă pregătită pentru ciocolată artizanală“, povesteşte Carmen Popa, cofondatoare şi manager la Marsepe.

Astfel, planul de a „plămădi“ ciocolată a fost pus la acea vreme pe hold, iar cele două surori au început să producă îngheţată, ca o extensie a businessului înfiinţat de părinţii lor în 1991.

Părinţii fondatoarelor Marsepe au dezvoltat brandul Marco, care este astăzi lider local în domeniul panificaţiei - cofetăriei – gelateriei.

Totuşi, ciocolateria Marsepe a prins şi ea viaţă, doar că în 2023, după o muncă de organizare şi planificare de doi ani, după cum povesteşte Carmen. Pe de altă parte, despre Alina, ciocolatierul Marsepe, se poate spune că se pregăteşte de-o viaţă pentru a fi ciocolatier, după cum afirmă sora sa şi, totodată, partenerul ei în afaceri. „Alina este o persoană foarte profundă, creativă şi responsabilă, iar când îşi face un plan, reuşeşte să aleagă corect paşii care o duc către reuşită. Pe lângă studiile în domeniul artelor, călătoriile şi deschiderea către orice proiect sau activitate care o scoate din rutină, plus practica efectivă în laboratorul de cofetărie Marco, timp de nouă ani, unde a cunoscut de fapt ciocolata, au ajutat-o să dezvolte bazele necesare pentru a deveni un ciocolatier bun“, menţionează Carmen.

Alina a învăţat să creeze praline la Belgian Chocolate School. După începerea producţiei efective în laboratorul din Odobeşti, a realizat că vrea obţină mai multe de la creaţiile ei şi a continuat studiul, la Max Shine Academy, alături de ciocolatierul Lana Orlova Bauer, de această dată pentru a obţine praline cu luciu oglindă. Pentru a aprofunda şi mai mult gusturile şi stilul de lucru din domeniu, a plecat la cursuri în Milano, la Chocolate Academy, sub îndrumarea ciocolatierului Melissa Coppel din Las Vegas.

Însă este demn de menţionat că cele două antreprenoare au mers iniţial pe alt drum în carieră înainte de a se întoarce acasă şi de a înfiinţa businessul din domeniul ciocolatei.

Carmen a studiat la Colegiul Naţional Unirea din Focşani, apoi a urmat Facultatea de arhitectură Ion Mincu din Bucureşti. Ca membru fondator al Asociaţiei Arche, a contribuit la inventarierea castelelor şi a conacelor nobiliare din România în cadrul proiectului Monumente uitate.

 În 2013, a lansat şi coordonat proiectul Castle Break, proiect de promovare a patrimoniului arhitectural prin tururi culturale în toate zonele ţării. Şi astăzi, Carmen lucrează ca arhitect în propria firma.

Alina Goidea, cofondatoare şi ciocolatier Marsepe, a făcut Liceul de arte Nicolae Tonitza, apoi a urmat Universitatea de Arte din Bucureşti, Facultatea de graphic design. A participat la numeroase proiecte în domeniul artelor, a studiat advertising şi a lucrat ca art director în agenţii de publicitate încă din timpul facultăţii. Însă, cum toate drumurile duc la ciocolată, ele dezvoltă acum propriul brand de praline, plămădit în laboratorul în care au investit cu ajutorul unei finanţări start-up bani care au fost folosiţi pentru a dota laboratorul cu utilajele de bază pentru a începe activitatea. Cofinanţarea a fost asigurată de Marco, afacerea dezvoltată de părinţii celor două antreprenoare şi care astăzi numără şapte unităţi în judeţul Vrancea.

Carmen povesteşte că numele brandului Marsepe le-a venit destul de greu şi că au conchetat cu mai multe variante.

„Într-un final, după ce alesesem să-i lăsăm pe alţii să îl gă­sească, am considerat că doar noi reuşim să simţim cel mai bine numele ciocolateriei. Am pus o pauză căutărilor şi, după o perioadă de linişte, a venit şi numele. El este creat pe o reţetă clasică şi adună numele copiilor noştri (Maria, Mara, Petru şi Ştefan) şi iniţiale din familia noastră. Numele Marsepe are energia noastră, are energia copiilor noştri, care sperăm să continue tradiţia familiei“, punctează antreprenoarea.

Până în prezent, Marsepe a dezvoltat trei colecţii de praline, în cutii de nouă sortimente, astfel că gama brandului include 30 de praline cu gusturi diferite.

Despre Colecţia Garden, antreprenoarele spun că le reprezintă cel mai bine stilul şi reflectă poziţionarea lor ca brand. Aceasta cuprinde nouă praline cu gusturi îndrăzneţe, alternative, cu combinaţii dintre mirodenii, infuzii de flori, plante aromatice, condimente, ciocolată de origine, fructe exotice şi autohtone.

„A fost greu să alegem cele nouă sortimente pentru că sunt multe reţete gândite şi testate de noi cărora trebuie să le găsim locul.“ Colecţia Fine Spirits conţine praline cu spirtoase fine şi ciocolată de origine. Dar şi aici există un touch de îndrăzneală, creaţiile combinând alcool cu fructe şi tipuri diferite de nuci. Pe de altă parte, Colecţia Classic este pentru iubitorii de ciocolată şi pentru cei care apreciază gustul ei nealterat de alte ingrediente. În această selecţie de nouă praline se găseşte ciocolată albă, neagră şi cu lapte, dar şi asocieri ce pun în evidenţă gustul ciocolatei ca atare.

„Fiecare ingredient trebuie bine ales, pus în balanţă perfectă cu celelalte, cercetat dacă se pretează mai bine în cremă, în infuzie, în coaja pralinei, în caramel sau poate în pate de fruit. Pralinele noastre au un termen mic de valabilitate, undeva între 45 şi 60 zile, ceea ce ne ajută să păstrăm naturaleţea în reţete“, spun fondatoarele Marsepe.

Ele subliniază faptul că termenul scurt de valabilitate le scuteşte de adăugarea conservan­ţilor şi stabilizatorilor şi le permite să folosească fructe, smântână şi unt.

Ingrediente precum ciocolată, unt, smântână, fructe exotice, vanilie şi tipuri speciale de alcool le găsesc la un importator autohton.

„Pe lângă asta, am găsit producători locali de la care achiziţionăm fructe, miere şi petale de flori pentru infuzii. Iar plantele aromatice sunt cultivate de noi în grădină“, menţionează ele.

Creaţiile Marsepe sunt prezente în unităţile Marco din Vrancea, dar brandul a participat şi la festivalul Chocolate Saga din Bucureşti, precum şi la evenimente mai mici, unde fondatoarele au avut prezentări de produse şi degustări de praline. „Dorim să ne extindem platformele de promovare şi prezenţa la evenimente. Clienţii ne găsesc şi online, pe site-ul propriu, de unde pot comanda produsele noastre. Distribuim pralinele la nivel naţional.“

În plus, Marsepe se găseşte fizic în Odobeşti, pe Strada Libertăţii la numărul 115, în judeţul Vrancea, unde se află laboratorul şi spaţiul de vânzare al brandului.

Care este următorul pas de dezvoltare?

„Planul nostru este să facem paşi siguri, stabili şi pe care îi putem integra realist în afacere. Dorim să ne dezvoltăm, însă să susţinem aceeaşi calitate şi atenţie pentru reţete şi detalii. Concret, lucrăm la extinderea gamei de produse şi la completarea laboratorului cu utilaje diferite. Dezvoltăm un portofoliu de produse potrivit pentru colaborări în zona corporate. În paralel avem câteva proiecte frumoase şi creative începute cu designeri români de bijuterii, cafenele şi florării din ţară.“