Ceasuri & Bijuterii

Orologeria elveţiană Longines, a cărei poveste începe să se scrie în 1832, rămâne fidelă ADN-ului său chiar şi în era tehnologiei. „Noi nu suntem un brand fashion, care trebuie să schimbe designul an de an"

07 nov 2019 1109 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Au trecut aproape două secole de când primele ceasuri ale orologeriei elveţiene ce poartă astăzi numele de Longines au ieşit din mâinile artizanilor care au înglobat într-un obiect atât de mic - ce putea fi purtat iniţial în buzunar, iar mai târziu la încheietura mâinii - toată măiestria tehnicii şi eleganţa designului de la acea vreme.

Anii au trecut, deceniile, ba chiar secolele s-au scurs, dar piesele Longines au rămas fidele eleganţei clasice care le-a consacrat. În materie de tehnologie însă, acestea au fost dintotdeauna avangardiste, înglobând cele mai noi şi importante inovaţii din domeniu. Brandul, care are, încă din 1832, sediul în Saint-Imier, o localitate din nord-vestul Elveţiei, a devenit astfel un companion de încredere al personalităţilor iconice din lumea modei, a artei şi a businessului. Aceeaşi orologerie a însoţit în diferite călătorii şi expediţii şi ambasadori din lumea sportului, asociindu-şi imaginea cu o serie de competiţii şi evenimente de profil. Din octombrie, Longines, membru al grupului Swatch - cel mai mare producător de ceasuri din lume, şi-a „ancorat“ prezenţa în România cu un magazin monobrand, primul al companiei elveţiene pe piaţa locală.

Clepsidra, aproape îm­brăţişată de o pereche amplă de aripi, este simbolul pe care orice pasionat de ceasuri îl asociază instantaneu cu Longines. Brandul, a cărui poveste începe să se scrie în 1832, într-o localitate din nord-vestul Elveţiei - o ţară pe care mulţi o consideră a fi sinonimă cu orologeria, nu mai are nevoie de nicio prezentare. 

Eleganţa atemporală şi tehnica fără cusur a pieselor fac ca ceasurile ce poartă brandul Longines să fie recunoscute dintr-o privire. Cum a reuşit să rămână o marcă istorică mereu actuală fără a renunţa la ADN-ul său, povesteşte chiar Walter von Känel, preşedintele Longines. 

„Noi nu suntem un brand fashion, care trebuie să schimbe designul an de an. De aceea, produsele noastre îşi păstrează designul tradiţional, nu le schimbăm foarte des «înfăţişarea» şi asta cred că ne caracterizează. Desigur, designul este foarte important, dar nu pe asta punem noi accentul“, spune preşedintele Longines, Walter von Känel.

În orologerie nu se pune niciodată punct inovaţiilor la nivel de forme, care „modelează“ din când în când piesele menite să coordoneze ritmul de zi cu zi al purtătorilor. La fel cum punct nu se pune nici inovaţiei de la interiorul pieselor, mecanismele supranumite inima ceasului fiind într-o perpetuă dezvoltare şi modernizare. 

„Orologeria este un domeniu în care nu poţi să dormi dacă vrei să fii o companie de succes. Lucrurile se schimbă tot timpul. Consistenţă, continuitate, concentrare -acesta e motto-ul pe care eu îl urmez în industria din care fac parte“, explică Walter von Känel. El a fost prezent - nu pentru prima dată însă - la Bucureşti la începutul lunii octombrie 2019, în contextul deschiderii primului boutique monobrand Longines în România. Magazinul se află în mallul 

Băneasa Shopping City din nordul Capitalei şi se întinde pe o suprafaţă de 39 de metri pătraţi. În boutique se găsesc atât modele iconice pentru brandul elveţian, cât şi piese din cele mai noi colecţii.

Magazinul monobrand funcţionează în sistem de franciză, fiind operat de familia Bîndă, care deţine compania B&B Collection, importator oficial şi distribuitor autorizat pe piaţa locală a peste o sută de mărci internaţionale de ceasuri şi bijuterii. Proprietarii au în portofoliu patru concepte de magazine specializate în vânzarea de ceasuri şi bijuterii - B&B Collection, KULTHO, Splend’or şi Be in time, cărora li se adaugă magazinele Kendra, specializate în vânzarea de produse de parfumerie şi îngrijire personală. 

Ceasurile Longines se găsesc astfel de acum, pe lângă magazine multibrand, şi în buticul monobrand pe care familia Bîndă îl operează în mallul din Băneasa.

Iar piesele spun, fiecare dintre ele, celor dispuşi să asculte, povestea unui brand care a scris istorie. O istorie de aproape 200 de ani.

Totul a început în 1832, când Auguste Agassiz s-a alăturat unui birou comercial din Saint-Imier, unde avea să ajungă manager şi chiar să dea companiei numele său. 

Aşa a apărut Agassiz & Co, un mic producător de ceasuri, în cadrul căruia ceasornicarii lucrau de acasă şi „alimentau“ constant compania cu produse pentru vânzare. 

Apoi, Agassiz a format o ade­vărată reţea comercială, care i-a dat posibilitatea de a-şi vinde ceasurile şi în afara Europei, ajungând astfel până în America de Nord.  În anii 1850, a fost rândul nepotului lui Agassiz, Ernest Francillon, să preia conducerea companiei şi să îmbunătăţească meşteşugul de a pune obiectele menite să măsoare timpul în fel şi fel de forme.

Înainte de toate însă, el a venit cu ideea de a reuni toate etapele producţiei sub acelaşi acoperiş. 

Aşa a apărut fabrica Longines, în 1867. Spaţiul a fost construit pe două parcele alăturate de teren, pe malul drept al râului Suze, din cantonul Berna al Elveţiei, care traversează valea Saint-Imier. Zona era cunoscută de către localnici drept „Les Longines“, aşa că Ernest Francillon a preluat numele pentru fabrica lui, Longines devenind ulterior şi marca ceasurilor realizate acolo.

Toate ceasurile produse vreodată sub acest brand poartă numele pe cadran, în vreme ce logo-ul - clepsidra înaripată - stă gravat pe mecanismul ceasului.

Primele ceasuri Longines vândute în America au avut un target clar - oamenii din domeniul echitaţiei, un sport foarte popular la sfârşitul secolului XIX. 

Nu doar pariorii au cumpărat ceasuri, pentru a urmări cum se scurg secundele până la victorie, ci şi spectatorii competiţiilor de echitaţie şi chiar călăreţii înşişi. În 1886, Longines era deja furnizor pentru majoritatea repre­zentanţilor din echitaţie din New York.

În acelaşi timp, creştea şi prezenţa pe piaţa europeană, iar în Europa de Est ascensiunea brandului s-a datorat, în mare parte, comercianţilor evrei, care alegeau să vândă ceasurile elveţiene în magazinele lor, ceea ce a popularizat brandul Longines printre locuitorii acestei regiuni a Bătrânului Continent.

Businessul s-a tot extins, producţia a devenit tot mai bine organizată, astfel că, în 1911, fabrica Longines avea 1.100 de angajaţi şi trimitea ceasuri în toată lumea. Trei decenii mai târziu se năştea Walter von Känel, cel care avea să preia rolul de preşedinte al grupului Longines. Născut chiar în regiunea Saint-Imier, în inima manufacturii ceasurilor elveţiene, el a fost tot timpul fascinat de ceea ce se întâmpla dincolo de porţile fabricii Longines şi, totodată, era convins că va ajunge să lucreze pentru acest brand într-o zi. Ceea ce s-a şi întâmplat.

A început să lucreze pentru Longines în 1969, mai întâi ca director de vânzări, iar la începutul anilor ’90 s-a alăturat managementului din cadrul grupului, aşa că a urmărit piaţa orologeriei evoluând şi crescând odată cu el. 

Ce a făcut însă brandul Longines să supravieţuiască şi chiar să ajungă azi la o prezenţă în peste 150 de ţări din toată lumea?

„Ne gândim tot timpul la ce putem oferi inedit noilor generaţii care apar, pentru a le putea avea în continuare în rândul clienţilor noştri. Aşa am ajuns, de exemplu, să creăm un ceas care are o rezistenţă la apă ce ajunge chiar şi la 300 de metri, pentru acei oameni cu un stil de viaţă sportiv care nu îşi dau jos ceasul de la mână atunci când înoată“, spune Walter von Känel, preşedintele Longines.

Tot pentru cei mai sofisticaţi dintre clienţi, Longines a creat gama de ceasuri Longines Master Collection, dedicată celor fascinaţi nu doar de orologerie, ci şi de astronomie. Aşa că piesele din această colecţie, care poartă în interior un mecanism automatic, conceput special pentru Longines, permit urmărirea fazelor Lunii, venind însă şi cu o lizibilitate maximă şi o eleganţă asemenea. 

„Am creat mărimi diferite ale cadranelor pentru domni şi pentru doamne, deoarece vrem să arătăm că fiecare este important în crearea ceasurilor Longines. Urmărim tendinţele pieţei şi evoluţia gusturilor consumatorilor“, mai spune Walter von Känel.

Astfel, povestea brandului va continua să se scrie, cu noi şi noi piese care vor nara, de fiecare dată, un nou capitol al acestui roman foileton.

 

Walter von Känel, preşedintele Longines:

„Orologeria este un domeniu în care nu poţi să dormi dacă vrei să fii o companie de succes. Lucrurile se schimbă tot timpul. Consistenţă, continuitate, concentrare - acesta e motto-ul pe care eu îl urmez în industria din care fac parte.“

„Noi nu suntem un brand fashion, care trebuie să schimbe designul an de an. De aceea, produsele noastre îşi păstrează designul tradiţional, nu le schimbăm foarte des «înfăţişarea» şi asta cred că ne caracterizează. Desigur, designul este foarte important, dar nu pe asta punem noi accentul.“