Are puţin peste 30 de ani şi este managing director Rafael & Sons Diamonds & Jewelries, o companie israeliană producătoare de diamante şi bijuterii. Noam Lenzini a povestit în exclusivitate pentru DA Premium despre Rafael & Sons, despre piaţa de bijuterii din România şi despre diamantul de 70.000 de euro pe care l-a vândut anul acesta la noi în ţară.
Cine este Noam Lenzini?
Lucrez la Rafael & Sons de aproape 10 ani. Am început ca sales manager pentru diamante pentru Orientul Îndepărtat şi Statele Unite ale Americii. Am devenit managing director în 2005, atunci când compania a început să producă şi bijuterii. Acum mă ocup de tot ceea ce înseamnă dezvoltarea afacerii, contracte exclusive, relaţiile dintre producţie şi piaţă, contractele cu free lancer-i şi, totodată, PR branding şi marketing. Călătoresc foarte mult. Stilul meu de viaţă se împarte între Tel Aviv, Bucureşti, Hong Kong, New York, Aruba, Roma, Tbilisi, Barcelona şi Paris. Dacă ar trebui să aleg o destinaţie favorită mi-ar fi greu să mă decid între Hong Kong şi România. Cât despre pasiuni, în timpul liber mă înscriu la triatlon.
Care este povestea Rafael & Sons?
Rafael & Sons a fost lansată acum 35 de ani de către tatăl meu, Rafael Zakai. Cu timpul s-au implicat şi fiii în afacere. La început era o companie producătoare de diamante polisate - mergeam în Statele Unite, Hong Kong, Europa, Rusia şi cumpăram diamante, le prelucram şi apoi le vindeam mai departe bijutierilor. Cea mai bună piaţă era în Statele Unite. Apoi am vrut să ne dezvoltăm afacerea şi ne-am gândit "de ce să nu creăm bijuterii cu diamantele pe care le comercializăm?". În plus voiam să vindem şi idei, nu doar materia primă. Aşa că în 2002 am început să facem propriile bijuterii. Iar în 2005 am intrat pe piaţa din România.
De ce România?
Ştiam că România este o ţară în dezvoltare, că oamenii muncesc foarte mult ca să nu mai aibă o situaţie financiară precară, că încep să fie din ce în ce mai deschişi la ţările capitaliste şi de aceea cred că este ideală pentru un business de genul acesta. În plus Statele Unite, Marea Britanie, chiar şi Israel sunt pline de competiţie. Ne este foarte greu să fim cei mai buni pe o piaţă atât de variată ca aceea din America. Dar în România putem face ca acest lucru să se întâmple. Vrem să deţinem monopolul în piaţa de bijuterii şi diamante din România în câţiva ani. Sunt sigur că putem face asta pentru că am văzut care este mentalitatea oamenilor. Diferenţa dintre imaginea acestei ţări în afară şi cifrele de vânzări este foarte mare. De aceea este un loc ideal pentru afacerea mea. În România sunt din ce în ce mai mulţi oameni care îşi permit produse de lux. Am văzut aici maşini pe care nu le-am văzut în Milano sau în Israel. În Israel cred că avem unul sau două Ferrari în toată ţara şi suntem o naţiune bogată. Aici, numai pe drumul de la aeroport până în centrul Bucureştiului am văzut două Ferrari. Ceea ce înseamnă că oamenii au bani şi că vor să arate asta.
Ce caracteriza piaţa de diamante din România în anul 2005?
La început, mai ales în Statele Unite, cei cu adevărat bogaţi veneau cu prietenele şi alegeau împreună diamantul pentru inelul de logodnă, după care era creat inelul propriu-zis în funcţie de diamantul ales. În România nu se întâmplau lucrurile în felul acesta. Aşa că riscul a fost destul de mare când am început să căutăm retaileri pentru diamante. Dar, o dată ce am ajuns pe piaţă am rămas surprinşi să vindem chiar şi diamante de 5 carate. Cel mai mare şi mai scump diamant vândut în România a costat aproximativ 70.000 de euro şi s-a vândut anul acesta. În al doilea an în România deja aveam o mică creştere de vânzări, 2008 a mers foarte bine, în 2009 au scăzut vânzările (aproximativ 4 milioane de euro cifră de afaceri), iar despre anul acesta pot spune, până acum, că este unul dintre cei mai buni ani pentru afacerea noastră - estimez o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro. Cred că oamenii s-au speriat de criza economică şi au început, în sfârşit, să investească.
Care este strategia Rafael & Sons împotriva recesiunii?
Vrem să ne extindem şi în piaţa de diamante şi bijuterii pentru pătura de mijloc a populaţiei. Adică vom vinde inele din aur de 18 carate cu diamante la preţul de 2.000 de lei. Apoi, dacă în anii trecuţi produceam 1.500 de piese, acum am redus producţia la 750 sau chiar mai puţin. Şi, în acelaşi timp, vom avea grijă să creăm piese pentru toate buzunarele. Dacă vii cu 10.000 de euro în magazin ai ce cumpăra, dar şi dacă vii cu 2.000 de lei ai ce cumpăra.
Bijuteriile nu sunt produse care să intre la categoria "necesitate" aşa cum sunt maşinile, de exemplu. De aceea piaţa de lux a fost mai mult afectată în acest segment. În cazul maşinilor, dacă nu ai nevoie de un Lamborghini, iei un BMW.
Dacă nici un BMW nu îţi este strict necesar, cumperi un Volvo. În cazul bijuteriilor, însă, dacă nu îţi trebuie un diamant, nu mai cumperi nimic. Ce pot face în cazul acesta? Mă adaptez pieţei şi îi dau cumpărătorului ceva ce îşi poate permite să aibă nevoie. Reduc cheltuielile, reduc preţul mediu, fac multe discounturi şi fac foarte multe eforturi să vând cât mai mult. Investim foarte mult în cercetări de piaţă, în reclamă.
Ce planuri aveţi pentru anul viitor?
Vom aduce un nou brand de bijuterii, unul italian, al cărui nume nu-l putem dezvălui încă. Vom investi foarte mulţi bani în branding, vom organiza şi o expoziţie de diamante din toată lumea în toamnă în colaborare cu o bancă. Vom avea şi cursuri ţinute de profesori specialişti din Israel unde oamenii pot afla mai multe informaţii despre diamante, despre preţul lor, despre cei patru C ("clarity, cut, colour, carats"). La începutul lui noiembrie lansăm şi colecţia nouă Rafael & Sons. Cu siguranţă nu vom ieşi de pe piaţa din România, spre deosebire de câţiva dintre concurenţii noştri care s-au dat câte un pas în spate sau au decis chiar să plece.
