Style

Un chimist-parfumier italian realizează arome pornind de la momentele marcante din viaţa noastră. Ce credeţi: A ce miroase copilăria? Dar casa bunicilor?

22 oct 2022 300 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

A ce miroase copilăria? Dar casa bunicilor? A ce miroase prima zi de şcoală sau prima întâlnire? Bineînţeles că, pentru fiecare dintre noi, parfumul asociat unor asemenea evenimente este diferit. Totuşi, toate locurile sau momentele marcante din viaţa noastră sunt, de regulă, legate de nişte arome. Iar acestea, în momentul în care ne intersectăm cu ele, ne transportă în timp şi spaţiu. Astfel de „călătorii“ olfactive l-au inspirat pe Dr. Paolo Vranjes, un chimist-parfumier italian, în a crea brandul ce-i poartă numele – Dr. Vranjes Firenze – şi casa de parfumuri omonimă.

În lumea parfumeriei de nişă, drumul alchimiştilor olfactivi începe mereu cam din acelaşi punct – parfumul. Mai departe, călătoria în universul inepuizabil al aromelor poate continua în direcţia parfumurilor de cameră, al celor de păr, a lumânărilor sau a produselor de îngrijire. Pentru Dr. Paolo Vranjes lucrurile au stat cumva diferit.

„Brandul Dr. Vranjes Firenze este unul aproape 100% italian, ba chiar 90% este «made in» Florenţa şi împrejurimi“, spune Cristina Rebollini, export manager Dr. Vranjes Firenze.

Ea nu face referire doar la faptul că producţia este realizată în Italia sau că aici locuieşte fondatorul şi nasul casei. Întreg procesul de creaţie şi producţie este puternic localizat. Astfel, şi sticla care încapsulează aromele, şi hârtia folosită pentru ambalaje, dar şi anumite ingrediente provin din Italia. Sunt, într-adevăr, şi unele esenţe naturale cumpărate din Grasse, centrul mondial al parfumeriei, un oraş din sudul Franţei.

Povestea Dr. Vranjes Firenze începe să se scrie în 1983, când chimistul specializat în parfumerie, Dr. Paolo Vranjes îşi deschide un mic butic în inima oraşului Florenţa. Acest magazin, ce purta numele Antica Officina del Farmacista (în traducere Vechiul Birou al Farmacistului), avea propriul laborator, unde fondatorul realiza parfumuri, creme şi alte produse de îngrijire a pielii.

Fiind un business mic, la început de drum, artizanul italian şi-a dat seama că pentru a reuşi trebuie să îşi canalizeze întreaga energie în direcţia unui singur produs. Aşa a ales parfumurile de cameră de tip diffuser, care au fost încă din primii ani, şi au rămas până astăzi, creaţia fanion a casei care, între timp, şi-a adăugat în portofoliu şi parfumuri, lumânări şi odorizante pentru maşină.

„În această călătorie în lumea parfumeriei, Dr. Paolo Vranjes a pornit cu crezul că amintirile sunt declanşate de aromele din jurul nostru. Spre exemplu, mirosul de plăcintă cu mere e posibil să te ducă automat cu gândul la copilărie“, explică Cristina Rebollini.

De aceea, el şi-a dorit ca fiecare dintre creaţiile sale să readucă clienţilor săi un moment de plăcere din trecut.

De-a lungul a circa patru decenii, el a creat 30 de parfumuri de cameră diferite şi în cazul fiecăruia procesul de creaţie a fost acelaşi, rezultatul fiind posibil datorită unui mix de călătorie în trecut şi chimie. „Dr. Paolo Vranjes nu urmează trenduri, el merge în căutarea unor arome pe care le asociază cu momente din viaţa sa sau a celor dragi.“

Folosind această „reţetă“, businessul a crescut, iniţial prin deschiderea de noi magazine proprii, iar apoi cu ajutorul distribuitorilor care au dus produsele în Italia mai întâi, apoi în Europa, iar ulterior dincolo de graniţele Bătrânului Continent. Astăzi, brandul Dr. Vranjes Firenze este prezent în 60 de ţări, îşi dezvoltă operaţiunile din Asia şi intră pe pieţele din America de Sud. În SUA, China, Marea Britanie şi, bineînţeles, Italia, compania are propriile birouri, în rest lucrând prin parteneri. În România, spre exemplu, este vorba despre lanţul de parfumerii Obsentum.

„Mergem cu produsele noastre în buticuri premium, suntem în 600 de magazine partenere.“

Sub brandul actual, businessul operează din anii ’90, când fondatorul a decis să îşi pună propriul nume pe produsele pe care le creează, alăturând acestuia şi denumirea oraşului unde se întâmplă întreaga alchimie – Firenze (Florenţa).

„Oraşul a jucat un rol major în istoria companiei noastre. Este urbea cu cea mai lungă tradiţie în parfumerie, mergând până la Caterina de Medici (anii 1500 – n.red.).“

Cristina Rebollini spune că cea care avea să devină una dintre figurile marcante din istorie a lucrat încă de când era acasă, în Italia, cu o serie de artizani care să o ajute să creeze parfumurile dorite. Când a plecat în Franţa, unde s-a căsătorit, a luat cu ea şi această artă.

„Paolo a ales oraşul Florenţa pentru a pune bazele casei de parfumuri ştiind importanţa sa în lumea aceasta a aromelor.“ El e originar de lângă Bologna, dar s-a mutat în Florenţa pentru a porni în lumea afacerilor. Ba mai mult, s-a lăsat inspirat de oraşul artelor pentru a crea unele produse din portofoliul Dr. Vranjes Firenze. Una dintre sursele sale de inspiraţie au fost grădinile din urbă. De altfel, Florenţa îşi pune amprenta nu doar asupra unor arome, ci şi asupra ambalajelor creaţiilor casei de parfumuri.

„Într-o zi, Paolo era împreună cu soţia sa în Florenţa, în faţa unui magazin artizanal de sticlă. Meşteşugarul realiza în momentul respectiv o lampă în forma Domului din oraş.“

Atunci, soţia antreprenorului a venit cu ideea de a utiliza această formă octogonală iconică şi pentru sticlele parfumurilor casei. Înainte, acestea erau simple, pătrate. Acum, toate produsele ce poartă brandul Dr. Vranjes Firenze sunt încapsulate într-un ambalaj care te duce cu gândul la acest obiectiv turistic recunoscut în toată lumea. „Forma asta octogonală face parte din ADN-ul nostru. La sticlele de parfum ea e ceva mai stilizată, dar inspiraţia e aceeaşi.“

Multă vreme, chimistul-parfumier şi-a concentrat atenţia asupra creaţiei care l-a consacrat – odorizantul de cameră. În 2017, un fond de investiţii a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni al casei şi, datorită infuziei de capital, au putut fi dezvoltate noi tipuri de produse.

„Paolo a rămas creatorul, inima acestui business“, spune directorul de export al companiei.

Totuşi, atragerea fondului în acţionariat a accelerat apariţia unor produse precum parfumul, odorizantul de maşină, lumânările şi chiar unele articole de îngrijire a pielii. Primele lansate au fost lumânările, în 2018, pentru ca trei ani mai târziu portofoliul să fie completat cu celelalte.

Casa Dr. Vranjes Firenze are şase parfumuri de cameră iconice – Rosso Nobile, Ambra, Ginger Lime, Milano, Aqua şi Oud Nobile. Pentru acestea, artizanul a dezvoltat întreaga gamă de produse. Pentru celelalte nu.

Totuşi, pentru fiecare nouă lansare se va pune pe piaţă întreaga paletă. Aşa s-a întâmplat cu Rosa Tabacco, cea mai nouă „operă“ a lui Dr. Paolo Vranjes.

„Această creaţie a pornit de la o poveste de dragoste istorisită de un prieten de-al lui Paolo. Pentru a o „pune în scenă“, el a alăturat trandafirul de damasc – o aromă feminină, cu tutunul – ceva pur masculin.“ Creaţia olfactivă are totodată note de vanilie şi mosc.

A durat mai bine de un an ca Rosa Tabacco să fie gata pentru a fi pusă pe piaţă în toate formele sale – parfum de casă, lumânare parfumată, parfum de maşină, lampă cu parfum, apă de parfum, spray de păr, spray de corp şi loţiune de corp.

„Nu ne grăbim nicăieri, nu avem un calendar de lansări de care să ne ţinem. Dr. Paolo Vranjes îşi ia timpul de care are nevoie pentru a crea.“

Cristina Rebollini spune că iniţial discutau ca viitoarea lansare să aibă loc în 2023, dar cum artizanul mai are nevoie de timp pentru a-şi desăvârşi creaţia, ea nu poate înainta un deadline.

Deşi Dr. Paolo Vranjes este creierul creativ al businessului, în total echipa casei numără peste 150 de oameni implicaţi în producţie, vânzări sau distribuţie.

„Avem o fabrică proprie în zona industrială din Florenţa, fapt care ne permite un control mai bun al întregului proces. În general, încercăm să avem un lanţ de producţie cât mai scurt.“

Multe materii prime, inclusiv sticla, sunt aduse din apropiere de Florenţa, din Toscana. Hârtia este de la Fedregoni din Verona, iar aromele – naturale pe cât se poate – vin în bună parte din Grasse, Franţa.

„Paolo are o adevărată bibliotecă de arome în atelierul său.“

Ce urmează pentru brandul italian? Dezvoltarea în continuare. În Italia există buticuri monobrand în patru oraşe – Roma, Bari, Milano şi, bineînţeles, Florenţa (unde sunt patru), iar în Europa în general, o piaţă matură, brandul e deja cunoscut pentru parfumurile sale de cameră. Japonia şi Orientul Mijlociu sunt pieţe puternice, Asia este în plină dezvoltare, iar America de Sud vine încet, dar sigur, din urmă.

„Sunt unele pieţe unde nici parfumeria de nişă nu e încă bine ancorată, darămite segmentul parfumurilor de cameră.“ 

Brandul este prezent, în funcţie de piaţă, în parfumerii de nişă, în buticuri de design poziţionate în zona de lux (parfumurile de cameră fiind complementare pieselor de mobilier) sau în magazine de tip department store.

„Parfumurile de cameră sunt un produs diferit, dar totuşi strâns legat de lumea parfumurilor.“

În acest segment, clienţii pot alege o aromă diferită pentru fiecare cameră, ţinând cont de ştiinţa din spatele fiecărui miros, nu de preferinţele lor olfactive. Spre exemplu, Rosa Tabacco este potrivit în living pentru că deşi poate avea efect relaxant, mirosul este totuşi puternic. În dormitor, e indicat un parfum mai puţin pronunţat, poate ceva acvatic sau cu iz de ambră.

Totodată, în funcţie de mărimea spaţiului, există dimensiuni diferite de ambalaje, ce pornesc de la 250 ml şi merg, gradual, până la 5 litri, acestea din urmă fiind potrivite încăperilor de peste 50 mp. Cel mai mic gramaj e adecvat în camere de până în 10 mp.

„În domeniul acesta, al odorizantelor de cameră, nu e ca în parfumerie, unde ţii cont doar de aromele preferate, e ceva mai multă ştiinţă în spate“, conchide executivul italian „lecţia“ despre arome, chimie şi o notă de „magie“.