Grupul francez Carrefour a anunţat oficial preluarea magazinelor Cora în România, tranzacţie despre care ZF a scris în premieră marţi. Tranzacţia vizează zece hipermarketuri şi opt magazine de proximitate Cora Urban.
“Compania Carrefour este determinată să-şi continue creşterea pe piaţa locală. Această achiziţie demonstrează ambiţia noastră de a deveni prima alegere a românilor în materie de retaileri, contribuind la reţeaua noastră cu două formate principale - hipermarketuri şi magazine de proximitate. Carrefour are încredere deplină în formatul de hipermarket şi în rolul său strategic pentru prezenţa locală, el fiind sursa principală pentru misiunile de cumpărare săptămânale şi de satisfacere a nevoilor de bază ale clienţilor noştri. Prin acest proces vom adăuga 10 noi hipermarketuri pentru o acoperire naţională cât mai bună. Sunt încântat de această realizare a businessului local şi îmi propun să asigur o tranziţie cât mai bună pentru toate părţile implicate - de la noii noştri colegi, furnizori sau viitori clienţi”, declară Julien Munch, CEO Carrefour România.
Tranzacţia este supusă aprobării de către autorităţile abilitate în domeniul concurenţial şi se aşteaptă a fi finalizată până la sfârşitul anului 2023.
Reprezentanţii Cora spun că în condiţiile unei pieţe de retail europene aflate într-un proces de transformare, grupul-mamă Louis Delhaize continuă să-şi analizeze strategic operaţiunile. În acest sens, a fost evaluată activitatea din România şi grupul a ajuns la concluzia că magazinele Cora vor avea un potenţial mai mare prin integrarea într-un alt grup de retail prezent deja la nivel local.
"Ne bucură că putem să dăm o dinamică nouă acestor magazine şi angajaţilor Cora România. Părăsim ţara cu emoţie, dar suntem totodată încrezători că această activitate va continua şi se va dezvolta”, Pierre Bouriez, director general Louis Delhaize Group.
Aceasta nu este prima încercare de vânzare a companiei Cora, de-a lungul anilor ZF a scris în mai multe rânduri că acţionarii nu sunt mulţumiţi de rezultatele locale şi caută cumpărător. Deşi au mai fost discuţii de-a lungul timpului, chiar şi cu Carrefour, până acum ele nu s-au concretizat. De această dată însă, prin această tranzacţie, Cora îşi face exitul din România. Tranzacţia este evaluată, conform surselor ZF, la 70-90 mil. euro.
Cora a închis anul 2021 cu afaceri de 1,55 mld. lei, cu 5% mai mici decât în 2020, fiind singurul retailer pe minus în al doilea an de pandemie. Mai mult, pierderile nete au fost de 43 mil. lei, faţă de 4,8 mil. lei profit net în 2020.
De partea cealaltă, Carrefour a obţinut local în 2022 vânzări cu TVA de 2,6 mld. euro. Businessul a crescut like for like (fără a ţine cont de expansiune) cu 9% în România anul trecut, acesta fiind al doilea cel mai bun ritm din Europa, după cel din Polonia. Compania are local circa 400 de magazine sub mai multe formate, precum hipermarketuri, supermarketuri, proximitate şi discount. Acestora li se adaugă operaţiunile online.
Pentru piaţa de retail alimentar, aceasta este una dintre cele mai mari tranzacţii din ultimii ani. Istoric, au fost trei dealuri majore – preluarea Profi de către fondul de investiţii Mid Europa Partners, în 2016, în schimbul sumei de 533 mil. euro, exitul Real prin vânzarea hipermarketurilor către Auchan (20 de magazine mari pentru 250 mil. euro) şi intrarea Lidl pe piaţă prin achiziţia Plus Discount (circa 200 mil. euro). Pe locul patru vine preluarea Billa de către Carrefour. Această tranzacţie dintre Carrefour şi Cora ar fi astfel pe locul cinci, conform calculelor ZF.