Style

Cum poţi să ai o cămaşă ca nicio alta în lume? O serie de antreprenoare au regândit cămaşa albă, o piesă cheie în garderoba doamnelor şi a domnilor deopotrivă, pentru a o adapta vremurilor actuale şi gusturilor consumatorilor

13 oct 2020 761 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Audrey Hepburn a purtat-o în pelicula Roman Holiday. Katharine Hepburn, Ava Gardner şi Marlene Dietrich au popularizat-o. Iar Diane Keaton (în Annie Hall), Kim Basinger (în 9 and a Half Weeks) şi Uma Thurman (în Pulp Fiction) au ridicat-o la rang de artă. Şi totuşi, unii ar zice că nimeni nu a purtat-o mai bine ca Angelina Jolie în Mr and Mrs Smith, fără nimic altceva pe deasupra sau pe dedesubt.

E vorba de eterna şi fascinanta cămaşă albă, o piesă atemporală care şi-a făcut loc pe „Aleea Celebrităţilor“ din modă acum aproape un secol şi nu pare să plece nicăieri.

Probabil că la o cercetare de piaţă despre cele trei (sau cinci) piese vestimentare care nu ar trebui să lipsească din garderoba unei femei (dar şi a unui bărbat totodată), numărul celor care ar menţiona cămaşa albă ar fi mare (covârşitor). Pe listă şi-ar mai face loc şi micuţa rochie neagră sau poate o pereche de pantofi stiletto în cazul doamnelor şi un costum bine croit în cazul domnilor.

„Cămaşa albă este o piesă vestimentară care trebuie să existe în garderoba fiecărei persoane indiferent de sex. Importanţa ei este dată de amprenta clasică, totuşi sofisticată, dar şi senzuală; este un obiect vestimentar care nu are o origine bine stabilită ca şi creaţie, dar totuşi leagă cele două sexe sau cumva rupe bariera, estompează fin graniţa între feminin şi masculin şi creează o fuziune atemporală“, spune Andreea Madlen Mărgescu, fondatoarea businessului Made with joy in Transylvania, ce urmează a fi rebranduit în Madlen.

Totuşi, numele iniţial urmează a fi folosit în continuare ca slogan al brandului, dat fiind că povestea a început şi a continuat să fie scrisă - de fapt pictată - în oraşul transilvănean Făgăraş. Aici, Andreea pictează cămăşi pe care le personalizează în fel şi chip pentru clientele din toată ţara (şi nu numai).

„Motto-ul brandului Made with Joy în Transylvania este: Exprimă-te prin artă şi poart-o! Ideea de unicat, de lucru făcut cu mâna, cu drag, cu atenţie pentru fiecare om în parte şi deschiderea către dorinţele clientului au pus bazele acestei poveşti.“

Copleşită cumva de fluctuaţia prea rapidă a trendurilor din modă, Andreea spune că îşi dorea să poată crea un model atemporal de cămaşă albă, pe care să poată expune puţin din personalitatea clientului care va purta această piesă vestimentară.

„Până să definitivez croiul şi să găsesc materialul pe care mi le doream pentru cămaşă, am pictat pe tricouri, geci şi alte obiecte vestimentare, chiar dacă ştiam că la un moment dat povestea brandului va avea ca simbol cămaşa albă.“ 

Cămaşa Made with Joy în Transylvania are la bază un model masculin-oversized, ce îţi oferă libertate în felul în care o poţi purta.

„Versatilitatea este punctul ei forte, desigur.“ Stilul masculin denotă eleganţă, rafinament, dar şi senzualitate, în timp ce faptul că e oversized (supradimensionat) atrage prin lejeritate, libertate şi adaptabilitate. 

Tot un model cu croi masculin are şi Cămaşa de vacanţă Surreal Times creionată de Noemi Meilmann, om de comunicare la bază, şi de Alina Rachieru, fondatoarea brandului Pineberry Shirts. Cămaşa unisex, de culoare albă, cu tipar boyfriend shirt, este un model larg, cu un singur buzunar, pe partea stângă, pe care stă brodat textul "Surreal Times“, un mesaj care se potriveşte extrem de bine timpurilor suprarealiste pe care le trăim. Aceasta este gândită şi creată ca o cămaşă de vacanţă, uşor de asortat atât pe plajă, cât şi seara la o ieşire cu prietenii.

„Am lansat proiectul Cămaşa Albă de Vacanţă în vara lui 2016, împreună cu Alina Rachieru de la Pineberry şi cu Marina Moldovan de la Touch Skin Deep. M-am rapor­tat la trusoul meu de vacanţă, care conţine, de când fac eu bagaje - să tot fie vreo 30 de ani - musai o cămaşă albă“, povesteşte Noemi. Ea îşi aminteşte că atunci când a fost în jumătatea ei de an sabatic pe Coasta de Vest americană, a făcut multe fotografii cu palmieri, care se regăsesc în prima ediţie a cămăşii albe de vacanţă; fotografii peste care Marina Moldovan a scris copy-urile gândite împreună. „Ediţia «Palms & Charms» a devenit un hit. În 2017 am lansat o nouă serie, de această dată cu mesajul «Walking The Streets of Love» în culorile steagului Pride (curcubeul) şi «Hungry Eyes», cu un desen special făcut de Marina, la aniversarea a 30 de ani de la premiera filmului cult «Dirty Dancing».“

În ianuarie 2020 cele trei antreprenoare au început pregătirile pentru o nouă ediţie. Încă nu erau convinse de text. Pădurea Amazoniană era în flăcări, Australia la fel.

„Ascensiunea naţionalismului şi creşterea valului de homofobie în multe colţuri ale lumii (unele apropiate de România) m-au întristat profund, mai ales că acum avem acces la date istorice şi este de neînţeles cum oamenii nu au învăţat din greşelile trecutului“, spune Noemi Meilmann. Apoi, în februarie s-a răspândit cu viteză Covid-19, declanşând o pandemie cu care omenirea s-a mai întâlnit între 1918 şi 1920, imediat după încetarea Primului Război Mondial, adaugă ea. Şi atunci au decis copy-ul: „Surreal Times“ pentru că trăim vremuri suprarealiste.

„Mesajul Surreal Times a fost ales totodată la aniversarea a 100 de ani de la naşterea unuia dintre cele mai creative curente artistice, suprarealismul. Marina a mai adăugat şi copy-ul «Surreal babe». Şi pentru că în perioada carantinei am avut mai mult timp la dispoziţie, am creat câte un colaj pentru fiecare cămaşă produsă de Pineberry - un total de 180 de cămăşi şi 180 de colaje.“

Noemi Meilmann e de părere că o cămaşă albă se află între cele mai importante trei piese din şifonierul său. Este uşor de accesorizat, este atemporală şi, crede ea, că flatează pe oricine o poartă.

„Port cămaşa albă cu jeans, cu o fustă dreaptă sau cu pantaloni eleganţi ori lejeri. O port cu şort sau pur şi simplu la plajă, peste costumul de baie. Parcă am purtat dintotdeauna cămăşi albe.“ Are una din 1989, anul în care a emigrat alături de mama ei în Israel. Acum un an, mama ei a găsit cămaşa şi i-a returnat-o. „Acum e din nou cu mine şi încă poate fi purtată, după 31 de ani.“

Există puţine piese vestimentare care să fi trecut testul timpului la fel de bine. Istoria exactă a cămăşii albe este încă studiată, dar sunt voci care afirmă că începutul este legat de momentul în care în 1783 Marie Antoinette a purtat o cămaşă albă de noapte pentru un portret. Această îndrăzneală a dat naştere unui scandal - ţinuta fiind asociată cu lenjeria intimă -, dar a fost şi motivul pentru care bumbacul a devenit peste noapte popular.  Mult mai ieftin decât mătasea - asociată de regulă cu ţi­­nu­­tele purtate de capetele încoronate -, bumbacul a devenit din ce în ce mai căutat, iar odată cu acest fenoment sclavia a devenit, din păcate, o instituţie.

Cămaşa albă aşa cum o ştim în zilele noastre însă a fost purtată iniţial de bărbaţi până în secolul al XX-lea, fiind pentru multă vreme un simbol al statutului social. Era o piesă vestimentară purtată de cei care nu făceau muncă manual - altfel s-ar fi murdărit rapid - şi de cei care îşi permiteau să îşi spele frecvent hainele.

Acum aproape un secol, graniţele în modă au început să se estompeze datorită unor designeri cu viziune care au făcut ca pantalonii să fie la fel de potriviţi pentru doamne ca şi fustele. Iar corsetele au putut fi înlocuite cu cămăşi masculine. Timpul a trecut şi cămaşa albă a devenit un obiect vestimentar purtat de doamne în filme, în politică şi pe podiumurile de modă. Cum a rezistat? S-a reinventat în permanenţă atât din punctul de vedere al materialului şi croiului, cât şi din punctul de vedere al imprimeului mai discret sau mai îndrăzneţ. Cert este că e la fel de potrivită la muncă, la o petrecere cu un frac (aşa cum a purtat-o Carrie Bradshaw în Sex and the City 2) sau la plajă.

„Versatilitatea purtării cămăşii albe este un punct forte în cazul designului Made with Joy în Transylvania. Ea poate fi purtată cu pantaloni lungi office sau casual, încheiată, dar şi peste un tricou, maiou sau un top, purtată lejer chiar şi cu converşi şi pantaloni mai sport, scurţi din jeans sau lungi“, spune Andreea Madlen Mărgescu. Poate fi purtată chiar şi peste costumul de baie, lăsată lejer sau cu un nod în talie şi, de ce nu, băgată în fustă sau în pantaloni, în partea din faţă sau, în cazul fustei, atât în partea din faţă, cât şi în partea din spate.

Cămaşa albă, cu atât mai mult cea personalizată, poate fi pusă în valoare prin simplitatea obiectelor vestimentare conexe, care contribuie la crearea outfitului. „Pe de altă parte, nu aş vedea o combinaţie reuşită cu un pantalon oversized sau un model larg.“

Dar, ca oricând în modă, regulile sunt făcute pentru a fi încălcate. Nu-i aşa?