Style

Favorita modei: Există puţine piese vestimentare care să fi suscitat o fascinaţie mai mare ca haina de blană, văzută atât ca un fashion statement, cât şi ca un indicator al statutului social

13 dec 2017 533 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Sezon de sezon, podiumurile de modă sunt luate cu asalt de trenduri noi sau tendinţe readuse în prim-plan după câţiva ani de pauză. Există însă şi câteva elemente de bază, fără de care moda nu ar mai fi atât de adulată şi hulită totodată. Iar cel mai concludent exemplu este blana.

 

Există puţine piese vestimentare care să fi suscitat o fascinaţie mai mare ca haina de blană, văzută atât ca un fashion statement, cât şi ca un indicator al statutului social. Cu cât mai opulentă şi mai strălucitoare, cu atât mai bine. Şefii de state, ţarii ruşi, marii designeri de modă în frunte cu Coco Chanel, dar şi artişii momentului printre care Madonna şi Beyoncé au purtat-o. În modă, blana a devenit un must have încă din secolul al XI-lea, când era purtată de capetele încoronate ca simbol al statutului. De la cape şi haine, la accesorii din blană de şinşila, nurcă sau zibelină.

Aceeaşi blană (naturală) a născut poate şi cele mai multe controverse, organizaţiile caritabile organizând adevărate proteste pentru ca acest material să fie interzis. Designerii nu s-au lăsat impresionaţi prea uşor dat fiind că, sezon de sezon, blana este omniprezentă pe podiumurile de la Paris, New York, Milano sau Londra. Blănuri supradimensionate, colorate sau cu un design aparte. Toate se poartă.

Şi totuşi, eforturile organizaţiilor caritabile încep să aibă ecou. Recent, Gucci a anunţat că începând cu 2018 nu va mai folosi blană naturală în colecţiile sale. Acest anunţ vine în contextul în care brandul italian este cunoscut pentru jachetele de astrahan şi papucii din păr de cangur.

Gucci nu este primul nume care face un astfel de anunţ. Promotorul iniţiativei este designerul britanic Stella McCartney. Ea este vegetariană şi încă de la lansarea propriului brand a ales să nu folosească blana în colecţiile sale. I-au urmat apoi alte case mari precum Calvin Klein sau Giorgio Armani.

La polul opus, Karl Lagerfeld, designerul Chanel şi al Fendi, este poate, unul dintre cei mai cunoscuţi admiratori ai blănurilor naturale.

Artificială sau naturală, blana a fost folosită în acest sezon de designeri atât pentru jachete midi şi lungi, cât şi pentru accente la guler sau mâneci. Chanel şi Proenza Schouler au accesorizat jachetele de iarnă cu gulere călduroase de blană perfecte pentru zilele când temperatura coboară suficient de mult în termometre.

Prada, Fendi sau Miu Miu au preferat să înveselească zilele mohorâte de iarnă cu jachete colorate în tonuri de roşu, oranj sau albastru ciel. Potrivite pentru zilele când soarele refuză să se arate.

Creaţiile moderne, casual şi funcţionale şi-au făcut loc alături de ţinute desprinse parcă din poveşti romantice din epoci de mult apuse.

Un lucru e clar, ridicol de scumpă însă păcătos de moale şi foarte călduroasă, blana i-a inspirat pe designerii care au folosit-o în exces, de la detalii şi accesorii - gulere, genţi şi mănuşi supradimensionate - la haine. Însă când „prea multă blană este deja prea mult“?

Dacă ar fi să ne inspirăm de la săptămânile modei, răspunsul ar fi niciodată. Mai ales că acum ea este prezentă şi pe încălţăminte sau pe genţi.

Dincolo de rolul ei estetic, blana are şi un aspect funcţional. De altfel, ea este unul dintre primele materiale folosite vreodată în modă. În trecut blana era poate cel mai la îndemână material pentru a ţine de cald în lungile luni de iarnă.

Ea este în prezent apanajul femeilor. În trecut însă, lucrurile nu stăteau aşa. Bărbatul s-a născut vânător, iar blana a fost mereu acolo, la îndemână. Astăzi însă, în rândul bărbaţilor, doar curajoşii mai poartă blană. Şi poate fanii unor seriale precum Game Of Thrones.