Style

Barack Obama, J. F. Kennedy, Celine Dion, Samuel L. Jackson - sunt numele unora dintre cei pe care golful i-a cucerit iremediabil. Cum s-a impus în România acest sport nobil?

11 apr 2018 1447 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie
„Golful este cel mai apropiat joc de jocul pe care îl numim viaţă“, spunea Bobby Jones. Numele lui poate nu spune multe pentru mase, însă pentru pasionaţii de golf, acesta nu mai necesită nicio prezentare, ba mai mult este considerat un geniu şi una dintre figurile care au influenţat cel mai puternic lumea acestui sport nobil. El era jucător amator de golf, de profesie avocat. Şi nu este singurul care a îmbinat cele două lumi - a sportului numit golf şi a businessului. Ba mai mult, între cele două lumi există o relaţie de lungă durată, terenul de golf fiind, nu de puţine ori, sală de şedinţe sau locul unde s-au parafat deal-uri de milioane de euro.

 

Când ţii crosa în mâini şi te concentrezi să loveşti mingea cu puterea potrivită astfel încât să ajungă în gaură sau cât mai aproape de ea, îţi dai seama câtă dreptate avea celebrul sportiv american. Şi, la fel ca în viaţă, există şi factori externi de care trebuie să ţii cont şi pe care nu-i poţi influenţa. Doar ei pe tine.

„Poţi obţine rezultate bune din lovituri greşite sau poţi avea rezultate proaste din lovituri bune. Oricum ar fi, trebuie să loveşti mingea de acolo de unde se află“, completa Bobby Jones, un exemplu pentru jucătorii profesionaţi de golf, dar nu numai.

Iar „loviturile“ bune sau mai puţin bune le dai nu doar în viaţă, ci şi la job sau în business, astfel că golful este un sport de suflet pentru mulţi oameni de afaceri, pe care experienţa de pe terenul de golf îi ajută şi să negocieze cu partenerii sau să ia cele mai bune decizii. Tot aici ei îşi găsesc relaxarea după săptămâni agitate la birou. Şi tot pe terenul de golf se leagă şi lungi prietenii, dar se bate palma şi pentru tranzacţii de zeci sau chiar sute de milioane de euro.

„Golful este asociat cu lumea businessului deoarece oferă acces la o comunitate unică, împreună cu care poţi face afaceri sau te poţi dezvolta profesional“, spune Cornel Dănilă, directorul general al producătorului de lactate Covalact şi unul dintre tot mai mulţii manageri de pe plan local pasionaţi de golf.

De altfel, în America golful este considerat sportul businessului, adaugă el. Este recunoscut pentru faptul că facilitează încheierea unor afaceri care nu pot fi încheiate în altă parte. „Golful este definit de etică. Aceasta este una dintre lecţiile de valoare pe care golful le predă. Îţi respecţi partenerii de joc şi timpul lor, indiferent de formatul jocului - individual sau pe echipe.“

Cornel Dănilă a câştigat anul trecut a noua ediţie a Cupei Academiei de Golf Demis Papillon, desfăşurată pe terenul de golf de la Clubul Diplomatic din parcul Herăstrău. În plus, el este unul dintre membrii asociaţiei Romanian Golf Association, fondată în 2014 de peste 30 de oameni de afaceri locali. Astăzi, asociaţia reuneşte aproximativ 200 de membri, care joacă golf atât în ţară, cât şi în străinătate.

În România, există o comunitate mică de jucători de golf comparativ cu alte ţări, însă tot mai mulţi oameni de afaceri locali încep să descopere că golful este un sport care poate dezvolta capacitatea de concentrare, de atenţie la detalii, dar şi eleganţa şi fair-play-ul având în vedere că sportivii respectă o anumită etichetă nu doar din punctul de vedere al îmbrăcămintei, ci şi al atitudinii.

Ţinuta de pe teren este una dintre „regulile“ acestui sport, fiind poate mai importantă decât în multe alte sporturi. Tricourile „polo“ (cu guler) sunt de regulă nelipsite, deşi în cazul doamnelor se permit şi excepţii. Totuşi, ţinuta nu trebuie să iasă în evidenţă, de aceea şi culorile sunt de regulă terne. Pantalonii sunt clasici, jeansul fiind un material rar întâlnit pe teren. Şosetele şi pantofii sunt deja parte din echipament, încălţările având rolul de a stabiliza jucătorul în timpul balansului ce precede lovitura. Pantofii trebuie să fie însă şi confortabili, dat fiind că un joc poate dura ore în şir. Dar în golf timpul zboară fără să îţi dai seama, sau cel puţin asta spun pasionaţii.

Printre pasionaţi se numără preşedinţi americani - Barack Obama, J. F. Kennedy -, cântăreaţa Celine Dion şi actorul Samuel L. Jackson. Iar din lumea businessului un nume este Bill Gates, unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume, care are deja peste 25 de ani de pasiune în spate.

Cornel Dănilă a început să fie atras de ideea de a juca golf încă din 2008, din timpul unei vacanţe în Franţa. Ulterior, în 2012, a făcut cursuri şi a participat la primele competiţii de golf pe terenul Paul Tomiţa din Pianu de Jos, judeţul Alba. Astfel, de la un simplu hobby, golful a trecut deja pe lista de activităţilor din aproape fiecare weekend pentru directorul Covalact.

Tot într-o vacanţă şi-a descoperit pasiunea pentru golf şi Aurel Neţin, country manager al subsidiarei locale a gigantului chinez Lenovo. După o lungă perioadă în care a practicat baschet, Aurel Neţin s-a decis să caute un sport în aer liber pe care îl poate practica pe termen lung.

„Aşa am ajuns la golf şi am acceptat propunerea unui prieten să mergem la Clubul Diplomatic, să luăm nişte ore.“ După un an, într-o vacanţă în Turcia, s-a dus pe un teren de golf, crezând că poate să joace.

„S-a dovedit că nu e chiar uşor, după câteva gropi în teren, a venit un marshall, propunând-mi politicos să iau câteva ore de golf.“ Anii au trecut şi în 2010 a reînceput să meargă să îşi cultive acest hobby. „Pasiunea însă a început atunci când am fost din nou pe terenul de golf pentru a-mi lua handicapul (în golf, acest termen defineşte abilitatea jucătorului - n. red.)“, povesteşte Aurel Neţin, care spune că practică golf ori de câte ori îi permite programul.

Încearcă să ajungă la competiţiile importante la care este invitat şi nu ascunde faptul că în vacanţe sau chiar şi în delegaţii, dacă timpul îi permite şi dacă găseşte un teren în apropiere, se relaxează la un joc de golf.

„Golful este ca şi viaţa. Joci mereu în aceleaşi locuri având rezultate diferite de fiecare dată.“ În anumite zile îţi faci noi prieteni, păstrându-i în acelaşi timp pe ceilalţi, cercul devenind din ce în ce mai mare. Golful permite tuturor jucătorilor, indiferent de abilităţi, să concureze.

„Acest sport construieşte şi chiar deconspiră caractere, e un sport social, e terapeutic şi antistress. E apropiat de natură şi poţi fi competitiv mult timp după ce alte sporturi nu mai sunt posibile pentru noi“, completează Aurel Neţin.

În România, există câteva terenuri de golf preferate de oamenii de afaceri, cele mai multe fiind amplasate în zone precum Bucureşti, Cluj, Timişoara sau Alba-Iulia. Numărul lor nu este încă foarte mare, dar în creştere.

Dacă pentru majoritatea oamenilor de afaceri din România, golful rămâne la stadiul de pasiune şi de activitate regulată, Ioan Popa, proprietarul procesatorului de carne Transavia din judeţul Alba, a transformat această plăcere şi într-un business. El a deschis anul trecut cel mai mare teren de golf din ţară, cu o suprafaţă totală de 56 de hectare. Sezonul de golf durează de regulă din aprilie până la final de octombrie, astfel că şi resortul va fi funcţional 100% atunci.

În vecinătatea terenului de golf, Ioan Popa a dezvoltat şi un complex turistic de lux, cu facilităţi de cazare şi relaxare clasificate la patru stele, investiţia totală ridicându-se la 15 mil. euro. Clubul a fost denumit după Theodora Popa, fiica antreprenorului Ioan Popa.

„Golful este sportul nobil prin definiţie, iar cultura de golf este una de onestitate şi integritate. Este un sport excepţional, iar pentru mine reprezintă mai mult decât un hobby şi în tot ce am construit la Theodora Golf Club am căutat să realizez un loc perfect pentru mişcare şi relaxare“, spune Ioan Popa, care practică golful de circa 15 ani şi i-a transmis această pasiune şi fiicei sale. Theodora Popa conduce alături de tatăl său şi businessul din industria cărnii.

Tot de la tatăl său a moştenit pasiunea pentru golf şi Javier Garcia del Valle, CEO al companiei de turism Happy Tour. Javier Garcia del Valle s-a născut în Malaga, Costa del Sol, numită şi Costa del Golf. De asemenea, tatăl său şi nişte prieteni au fost membri ai Clubului de Golf din Malaga.

„Prima oară când am jucat golf s-a întâmplat în Benalmadena, la un teren de golf unde juca şi fratele unui mare jucător de golf profesionist, Miguel Angel Jimenez. Fratele meu m-a învăţat practic să joc golf“, spune managerul Happy Tour. Astfel, locul preferat unde joacă golf este Spania, acasă.

În străinătate, jucătorii români de golf preferă Spania, Turcia, Cipru, Dubai sau chiar Portugalia, unde vremea bună permite un sezon mai lung. Însă o altă destinaţie a oamenilor de afaceri locali pentru a juca golf este Bulgaria, unde practică doar în timpul sezonului. Iar în extrasezon aleg de multe ori şi terenurile indoor, aşa cum este Golf Room, în Bucureşti, după cum spune şi Cristian Fugaciu, CEO al diviziei locale a brokerului de asigurări Marsh. El a descoperit pasiunea pentru golf în 2009, la un eveniment organizat de o companie de asigurări. Au urmat primele lecţii, câţiva ani mai târziu, împreună cu doi colegi, pe un teren de golf în apropiere de Bucureşti la care mergeau regulat. Cu aceştia a cumpărat la comun şi primul set de crose de golf. Între timp, au descoperit şi terenuri bune în Bulgaria, s-a creat un nucleu de jucători alături de care a mers constant în Bulgaria şi mai rar în România. În anii care au urmat grupul de jucători s-a mărit şi interesul pentru acest sport a crescut, după cum povesteşte şeful de la Marsh.

El crede că golful atrage pentru că, alături de posibilitatea de relaxare în aer liber, acest sport reprezintă o provocare de autocontrol şi concentrare pentru a urma strategia de joc, coordonarea mişcărilor, fiind totodată o excelentă oportunitate de a socializa cu ceilalţi jucători. „Dacă vreţi, din această perspectivă golful reprezintă un paradox: rezultatele ţin de capacitatea individuală de concentrare şi autocontrol, în timp ce practicarea acestui sport creează un cadru excelent pentru socializare.“

Golful nu se aseamănă doar cu viaţa, ci şi cu competiţia din lumea businessului, unde doar cele mai bune tactici, perseverenţa, concentrarea şi precizia te pot pune pe primul loc în piaţă.

Managerii spun că jucând golf îţi poţi face parteneri de afaceri şi prieteni, dar aceste lucruri vin natural. Şi dacă nu au semnat tranzacţii importante, după ore în şir petrecute pe teren, golful i-a făcut să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să fie mai rezistenţi la presiune, să aibă mai multă răbdare şi să devină mai competitivi. Exact ca în business şi în viaţă.

P.S. Până acum doar două sporturi au fost practicate pe lună. Iar golful este unul dintre ele. Celălalt este aruncarea suliţei.