Gastronomie

(P) În ce se transformă capsulele de cafea Nespresso? Ele se reinventează. Devin opere de artă.

01 iul 2019 1492 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Care e legătura dintre arta românească şi cafeaua brandului elveţian Nespresso? Aparent niciuna, dar de fapt există o simbioză perfectă între cele două. Şi nu, nu e vorba de despre artişti pasionaţi de cafea, deşi nu ar fi exclus să fie aşa. Este vorba de un parteneriat ce merge dincolo de iubirea uneia dintre părţi pentru cealaltă.

E un proiect care are în centrul său grija tuturor celor implicaţi faţă de mediul înconjurător. Mai exact, galeria de artă şi design Galateca a realizat pentru Nespresso, cu sprijinul a 9 tineri artişti, deosebit de talentaţi, o expoziţie inedită ce poate fi admirată pe parcursul acestei luni pe esplanada din faţa Băneasa Shopping City, precum şi în Nespresso Boutique, aflat la parterul centrului comercial.

Obiectele de artă - sculptură, grafică, instalaţie, multimedia şi design de obiect - ale celor 9 artişti selecţionaţi - Alexandru Boeriu, Sergiu Chihaia, Simina Filat, Miruna Gheordunescu, Nicolae Prodromou, Claudia Puşcaşiu, Daniel Rădulescu, Alexandra Rusu şi Sabina Tupan – au ca fundament comun integrarea în creaţii a capsulelor din aluminiu Nespresso, reciclabile în totalitate.

Brandul Nespresso nu mai are nevoie de nicio prezentare. Capsulele de cafea ale mărcii, disponibile în toate culorile curcubeului, cu diferite origini, profiluri aromatice şi intensităţi, sunt nu doar o emblemă, un port-drapel al brandului care a ridicat cafeaua la rang de artă, ci sunt pentru mulţi un semnal că o nouă zi poate începe. Sunt adevăratul ceas deşteptător al zilelor din timpul săptămânii, cu precădere al celor de luni care par a fi mai mohorâte decât toate celelalte. Aceleaşi capsule din aluminiu, ce ascund la interior un nucleu de cafea culeasă cu atenţie, prăjită cu drag şi menţinută în siguranţă până în momentul consumului, sunt şi companionul perfect al zilelor relaxate de weekend, al acelora când ceasul deşteptător a amuţit.

Pe scurt, toată lumea cunoaşte capsulele Nespresso, le ştie textura, “strigătul de euforie” când ajung în aparat şi, şi cam atât. Ce se întâmplă cu capsulele după ce le-a fost extrasă “seva”? În ce se transformă capsulele de cafea Nespresso? Ei bine, acesta e un secret ce poate fi împărtăşit, pentru că ele, capsulele, nu mor, au viaţă veşnică, doar că se reîncarnează, se reinventează. Pot lua forma unui cadru de bicicletă, al unui stilou elegant, pot să redevină capsule sau, de ce nu, pot deveni materie primă şi sursă de inspiraţie pentru artă.

În ceea ce priveşte resturile de cafea, odată separate de capsula din aluminiu, pot fi reutilizate în mai multe moduri, putând fi transformate în îngrăşământ, fertilizatori sau sursă de energie datorită faptului că sunt bogate în substanţe nutritive.

Unul dintre cele mai concludente exemple în acest sens este chiar boutique-ul Nespresso din Băneasa Shopping City unde mobilierul este realizat din materiale ce provin din surse durabile, reflectând angajamentul mărcii de a acţiona întotdeauna cu cea mai mare responsabilitate faţă de oameni şi mediul înconjurător.

Astfel, blaturile meselor sunt realizate din zaţ de cafea prelucrat şi compactat, mai exact resturi de cafea măcinată de la fabrica Nespresso din Avanches, Elveţia. Majoritatea elementelor metalice sunt create din aluminiu reciclat provenit de la capsulele de cafea Nespresso, iar lemnul folosit la crearea mobilierului provine de la Alpi Wood, o companie care funcţionează în deplină transparenţa în ceea ce priveşte obţinerea materiei prime şi care contribuie cu programe extinse de reîmpădurire.

Începând cu 2018 Nespresso a creat şi în România infrastructura de reciclare necesară pentru a colecta şi recicla capsulele de cafea pe care le comercializează.

În prezent, membrii Clubului Nespresso din Bucureşti pot aduce capsulele de cafea utilizate în oricare dintre cele trei puncte de vânzare din Bucureşti (Nespresso Boutique, situat în Calea Dorobanţi nr 210; Punctul de vânzare Nespresso din cadrul AFI Cotroceni, culoarul Champs-Élysées; Punctul de vânzare Nespresso din cadrul Băneasa Shopping City, la parter) pentru a fi ulterior reciclate. De asemenea, Nespresso facilitează colectarea capsulelor de cafea utilizate şi prin intermediul companiei de curierat, atât în Bucureşti cât şi în restul ţării. Astfel, membrii Clubului Nespresso îi vor putea înmâna curierului capsulele de cafea utilizate în momentul în care acesta le va livra nouă comandă de cafea. Pentru depozitarea capsulelor folosite, membrii Clubului Nespresso pot ridica din magazinele Nespresso gratuit, odată cu comandă de cafea, pungi sigilabile, care la rândul lor vor fi reciclate.

Mai departe, procesul de reciclare a capsulelor de cafea se realizează cu ajutorul unei companii locale, specializată în reciclare şi are ca finalitate transformarea zatului de cafea în biogaz şi a foliei de aluminiu în materie primă.  

Reciclarea capsulelor din aluminiu este o componeneta esenţială a angajamentului de dezvoltare durabilă asumat de Nespresso care a început programul în Elveţia, în 1991 (la puţin timp după lansarea primelor sortimente de cafea, în 1986). În prezent există programe de reciclare a tuturor capsulelor Nespresso utilizate în aproape toate ţările în care brandul este prezent În mod direct, respectiv peste14.000 de puncte de colectare în toată lumea. Nespresso a ales aluminiul pentru realizarea celebrelor sale capsule datorită calităţii sale de a fi reciclat în proporţie de 100%, la infinit. Iar 75% din întreagă cantitate de aluminiu produsă vreodată în lume încă se mai foloseşte şi astăzi. Totodată, utilizarea aluminiului pentru realizarea capsulelor este cea mai sigură cale de a proteja gustul delicat al cafelei Nespresso. Învelişul din aluminiu păstrează intacte prospeţimea şi notele aromatice ale cafelei odată ce a fost prăjită şi măcinată. Mai mult, acest material oferă cea mai bună protecţie împotrivă factorilor care dăunează calităţii cafelei, precum lumina, aerul şi umiditatea.
Pentru reciclarea aluminiului este nevoie de până la 95% mai puţină energie decât pentru a produce aceeaşi materie prima. Aluminiul îşi pastrază proprietăţile, indiferent de câte ori este reciclat. Până în 2020, Nespresso îşi propune să aibă capacitatea de colectare de 100% a tuturor capsulelor de cafea pe care le comercializează, în toate ţările în care este prezent în mod direct.

Grija pentru mediu a Nespresso, pionierul şi punctul de referinţă al cafelei de lux amabalată în porţii individuale, merge mai departe de atât. Compania colaborează cu peste 75,000 de fermieri din 12 ţări producătoare de cafea şi a iniţiat şi dezvoltat Programul Nespresso AAA Sustainable Quality. Lansat în 2003 în colaborare cu organizaţia non-guvernamentală Rainforest Alliance, programul asigură obţinerea boabelor de cafea verde de cea mai înaltă calitate exclusiv prin practici de dezvoltare durabilă. Rezultatul? Îmbunătăţirea condiţiilor sociale, de mediu şi economice ale fermierilor de cafea şi ale comunităţilor locale în toate zonele în care activează compania Nespresso.

 

Povestea operelor de artă – ca parte din proiectul realizat de către Galateca, pentru Nespresso, sub egida „RE-ciclare, RE-naştere, RE-inventare”:

Simina Filat – REUSE Bag

Trăgând o axă spre viitor, conştientizam foarte rapid că este momentul unei SCHIMBĂRI în comportamentul societăţii faţă de MEDIUL înconjurător! Am ales prin obiectul creat de mine, să atrag atenţia tuturor consumatorilor asupa conceptului Do It Yourself şi a reciclării/reutilizării materialelor ce ajung în mod normal deşeuri. Acest obiect este produs doar din materiale reciclate: capsule de cafea din aluminiu colorat cu care am refăcut semne româneşti străvechi şi bucăţi din piele, a fost lucrat manual şi documentat printr-un video DIY. Forma exterioară este subliniată de volumele capsulelor colorate, iar interiorul are aspectul unui desen plin de buline sidefate, elementul previzibil, baretele de piele accentuează imediat ideea unei genţi cu utilitate. 

Moto: Reuse IT! Make a BAG J*SiminaFilatDesign2019

 

Sergiu Chihaia – The end of the world comes and you still do not know what to wear

Mediul în care trăim este o rezultantă directă a acţiunilor noastre şi totodată a stilului de viaţă. În opinia artistului şi teoreticianului canadian Tom Sherman, ecosistemul pământului (incluzând toate deşeurile pe care le-am aruncat în mări, oceane şi pe uscat) reprezintă un veritabil instrument mnemotehnic care pur şi simplu nu uită. Sub egida ”trash into art”, kimonoul japonez din capsule Nespresso, îmbrăcat pe un bust transparent cu o sursă de lumina în interior, are că principal obiectiv semnalarea unei disfuncţionalităţi generate de raportul invers proporţional dintre nivelul general de consum şi resursele planetare. Doresc astfel să transmit un mesaj de informare şi responsabilizare a publicului asupra poluării. Tot pentru acelaşi public am şi o întrebare: ne vom supravieţui nouă înşine? 

 

Sabina Tupan – Not so personal fish tank

Instalaţia ”Not so personal fish tank” este compusă în mare parte din elementele găsite, refolosite, reinterpretate şi reciclate – aceasta fiind una din tehnicile principale pe care le abordez atunci când formez o instalaţie. De asemenea, tema marină este recurenta în lucrările mele ce vizează natura fantastică a lumii submarine precum prezenţa sirenelor în mediul acvatic. ”Not so personal fish tank” este o lucrare dedicată gândirii ecologice colective ce invită publicul să reflecte asupra ideii de reciclare în scopul protejării vieţii marine, în care am încorporat capsule reciclabile Nespresso. 

 

Nicolae Prodromou – Earth is the place

În acest film am încercat să ilustrez un posibil viitor care ar putea duce la schimbarea atitudinii globale faţă de impactul umanităţii asupra mediului înconjurător. În ultima vreme pare că viitorul inevitabil al omenirii ar fi părăsirea Pământului, colonizarea altor planete şi, eventual, formarea unui imperiu galactic – lăsând în urmă o planetă golită de resurse şi stearpă. Chiar numele filmului este un joc de cuvinte bazat pe titlul uneia dinte cele mai cunoscute melodii ale muzicianului vizionar, Sun Ra – Space is the Place.

Aşadar, ”Earth îs the Place” pune în comparaţie directă două posibile alternative ale viitorului Pământului – una în care fugim de probleme şi una în care rămânem cu picioarele pe Pământ şi ne folosim de aceste noi tehnologii pentru a asigura un ciclu cât mai natural al materialelor în natură – tehnologii de care capsulele complet reciclabile Nespresso se folosesc din plin pentru a face paşi mici, dar necesari, spre restaurarea sănătăţii climei globale. 

 

Miruna Gheordunescu – Creativitatea reciclării

Reciclarea poate contribui la valorificarea materialelor cu un scop creativ. Prin acest proces eu am evidenţiat rolul practic, dar şi estetic al elementelor corespunzătoare. Am construit un obiect asimetric ce conţine porţiuni de imprimare digitală. Imaginile ce reprezintă motivul repetitiv al capsulelor NESPRESSO vor fi evidenţiate din diferite unghiuri ale privitorului.

 

Daniel Rădulescu – Reciclarea psihicului

Am vrut să evidenţiez conceptul de contaminare a gândului şi impactul psihic transmis din generaţie în generaţie.

 

Claudiu Puşcasiu – Naga

Am ales să reprezint şarpele, un simbol al renaşterii, care prin condiţia metaforică de reînviere, oferă un înţeles al ciclicitatii vieţii, prin însăşi capacitatea să de a se regenera. Materialul care poate fi reciclat la nesfârşit, aluminiul, este folosit în acest proiect pentru a îmbrăca formaa instalaţiei, accentuând forţa naturii de a se reinventa.

 

Alexandru Simion Boeriu – Structura de rezistenţă

 Lucrarea mea vorbeşte despre Reciclarea ca structură de rezistenţă a naturii, fără aceasta, ciclicitatea naturii se întrerupe. Ea este şi trebuie văzută că o datorie morală şi socială obligatorie. Materialele reciclate sunt liantul care ţine laolaltă “structura vieţii” şi reprezintă esenţa progresului.

 

Alexandra Rusu – RE-CI-CLEA-ZĂ

Proiectul transformă mediul textil într-un suport purtător de mesaj ecologic, atât prin materialele naturale şi tehnicile manuale utilizate, dar mai ales prin întreţeserea capsulelor de cafea Nespresso, care ne îndeamnă să fim consumatori responsabili. Mesajul clar articulat “RE-CI-CLEA-ZĂ” reliefat pe structura textilă are menirea de a ne aminti un gest social firesc în lumea actuală, dar şi puterea pe care o avem în calitate de consumatori, aceea de a schimba optica industriei spre materiale ecologice şi/sau reciclabile. “Momentul tehnologic” pe care producţia industrială îl necesită pentru o transformare radicală nu poate să se construiască decât printr-un efort coroborat, între educaţia ecologică, designul sustenabil şi alegerile pe care fiecare dintre noi le facem zi de zi. Astfel, panourile textile ce îmbracă feţele cubului reprezintă o metaforă a societăţii în care fiecare fir este fundamental pentru ansamblu, iar capsulele ce compun literele sunt deciziile conştiente pe care le facem pentru un viitor sustenabil.

 

 

8 dintre aceste 9 opere inedite pot fi admirate pe esplanada din faţa Băneasa Shopping City, iar cea de-a 9-a chiar în Boutique-ul Nespresso de la parterul centrului compercial Băneasa, alături de o cafea excepţională. Expoziţia se încheie pe 7 iulie, iar tot până atunci puteţi admira direct la galeria de artă Galateca – şi o a doua parte, aprofundată, a acestui proiect minunat – „RE-cliclare, RE-naştere, RE-inventare”!