Gastronomie

Doi medici şi-au lăsat cariera şi au pariat pe antreprenoriat şi pe altfel de doctorii: vin şi cosmetice pe bază de struguri. „Antreprenoriatul a venit ca o continuare firească a evoluţiei noastre"

17 feb 2021 320 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Să treci de la medicină la antreprenoriat într-un domeniu cu totul diferit pare o decizie extrem de dificilă, un fel de alegere a Sofiei. Şi totuşi, unii dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceri locali de astăzi sunt medicii de ieri, fie că vorbim de creatoarea de modă Irina Schrotter, de Raul Ciurtin, cel care a transformat Albalact în liderul pieţei de lactate înainte de a-l vinde gigantului Lactalis, sau de Nawaf Salameh, preşedinte şi fondator al Alexandrion Group, producător şi distribuitor de băuturi alcoolice. Exemplele sunt însă mult mai multe, iar numărul celor care fac acest pas către cealaltă parte a baricadei creşte constant. Printre cei care au făcut saltul se numără şi Corina şi Laurenţiu Scheuşan, soţ şi soţie, medici de formaţie şi antreprenori de vocaţie. Cei doi sunt, de puţină vreme, creatorii produselor cosmetice Wine 4 Skin şi ai vinurilor La Migdali. Care este povestea lor, ne spun chiar ei.

„Ne-am început cariera şi viaţa împreună ca medici şi asistenţi universitari la Clinica de Gastro­entero­logie a Spita­lului Clinic Jude­ţean din Timişoara şi cel puţin unul dintre noi credea că va ieşi la pensie de acolo“, îşi amintesc ei.

Viaţa i-a contrazis. Laurenţiu a făcut carieră în industria farmaceutică, iar Corina a lucrat în cercetare, administraţie şi în cele din urmă în educaţie, dar cea a propriilor copii, cea mai dificilă şi cea mai frumoasă dintre misiuni, după cum spune chiar ea.

Numele lui Laurenţiu Scheuşan se leagă de unii dintre cei mai mari jucători din industria farma. Spre exemplu, el a lucrat în cadrul companiei farmaceutice Actavis începând cu 1997, iniţial ca reprezentant medical part-time, iar ulterior din 1998 full time. Apoi a avansat treptat până la poziţia de director general, pe care a părăsit-o în 2009. A plecat la Alvogen, jucător din acelaşi domeniu, numele său fiind printre cele mai cunoscute din industrie.

„Începând cu 2009, Laurenţiu a făcut pasul de la simplu angajat cu poziţii de top management la antreprenoriat, devenind CEO şi acţionar în Alvogen România şi Labormed Pharma, astfel că în momentul exitului, la sfârşitul lui 2017, am decis să ne diversificăm portofoliul“, povesteşte Corina Scheuşan.

În prezent cei doi soţi au investiţii în biofarmaceutice, servicii medicale, imobiliare, IOT şi bineînţeles viticultură şi industria cosmeticelor.

„Antreprenoriatul a venit ca o continuare firească a evoluţiei noastre, în momentul în care fetele noastre au plecat la universităţi în străinătate, iar noi am redescoperit viaţa în doi“, spun Laurenţiu şi Corina Scheuşan.

La vin au ajuns fără premeditare, după cum recunosc ei. Ideea a pornit ca o investiţie în terenuri agricole, care să fie cât mai aproape de Bucureşti.

„Norocul sau destinul a făcut să găsim o vie minunată, în Valea Scheilor din Dealu Mare, la o oră distanţă de Bucureşti.“ Ulterior s-au îndrăgostit iremediabil de acel loc şi aşa a început totul, cu o discuţie despre cum să facă vinuri de calitate. Iar apoi, au zis de ce să nu se folosească şi de beneficiile care vin din struguri, migdali şi trandafiri, dacă tot îi au la îndemână. Şi după producătorul de vinuri La Migdali, ca o declinare, au apărut produsele cosmetice Wine 4 Skin.

„Am pornit de la 20 de hectare în 2017, iar în prezent deţinem 40 de hectare de teren agricol.“ Când au început nu aveau nicio legătură cu vinul. Cei doi antreprenori îşi amintesc că relaţia lor cu licoarea lui Bacchus a început în urmă cu vreo 7-8 ani, când au fost invitaţi de nişte prieteni la o degustare. Aşa au învăţat că fiecare pahar de vin are o poveste care merită să fie spusă, iar astăzi ei încearcă să ducă mai departe povestea La Migdali.

„În prezent deţinem în proprietate 40 de hectare de teren agricol în Valea Scheilor, Dealu Mare, din care 20 de hectare sunt plantate şi lucrate organic cu viţă-de-vie.“ În primăvara anului acesta vor mai planta încă două hectare. „Avem şi o livadă de migdali pe care intenţionăm să o extindem.“

Zona Dealu Mare, aflată la circa o oră de Bucureşti, este printre cele mai cunoscute zone viticole din România, găzduind câteva zeci de crame printre care Davino, Tohani şi Aurelia Vişinescu. La Migdali, pariul familiei Scheuşan, este unul dintre cele mai noi nume intrate în acest club.

Pe terenurile din Valea Scheilor producătorul are atât soiuri locale - fetească neagră şi tămâioasă românească, urmând să planteze în primăvară şi fetească albă şi fetească regală -, cât şi internaţionale - cabernet sauvignon, shiraz, merlot, pinot noir, malbec, sauvignon blanc, chardonnay şi viognier.

Majoritari sunt strugurii roşii, pentru care Dealu Mare este considerată o zonă ideală, fiind situată la aceeaşi latitudine cu renumita zonă viticolă franceză Bordeaux.

„Am optat pentru soiuri locale pe care intenţionăm să le exportăm şi pentru soiuri internaţionale pe care le vom vinde pe piaţa internă, având în vedere că în România există o tendinţă tot mai mare a consumului de vinuri din soiuri internaţionale.“

În prezent, vinurile La Migdali sunt vinificate la Iconic Estate, fostele crame Halewood, redenumite după preluarea de către grupul Alexandrion.

„Am optat pentru o intrare cât mai rapidă în piaţă în ideea de a ne face cunoscut brandul. În paralel, am modernizat o sală de degustări unde sperăm să primim cât mai repede primii oaspeţi.“

Iar în primul trimestru al lui 2021 antreprenorii spun că vor obţine şi autorizaţia de construire pentru propria cramă, cu o capacitate de 75.000 de sticle anual. Intenţia este ca primii struguri vinificaţi în propria cramă să fie din recolta toamnei 2022.

„În momentul de faţă îmbuteliem anual 25.000-30.000 de sticle (22.500 de litri), chiar dacă avem potenţial să vinificăm peste 100.000 de litri. Am optat pentru vinuri premium şi ne interesează calitatea şi nu cantitatea, de aceea vinificăm doar o parte din producţia de struguri.“

Momentan, sub brandul La Migdali există deja opt vinuri lansate, patru roşii, trei albe şi unul rosé. De asemenea, a fost pusă pe piaţă şi gama de vinuri bio sub brandul Innocent, cu două licori: merlot şi cupaj sauvignon blanc şi chardonnay. „Suntem un business gândit pentru HoReCa, dar realitatea ne-a învăţat să ne orientăm şi către vânzările online, atât pe site-ul propriu, cât şi pe site-uri specializate.“

Până în momentul actual, familia Scheuşan a investit în domeniul vinului 500.000 de euro din fonduri proprii, iar proiectul cramei este estimat la o valoare de aproximativ 1,5 milioane de euro.

Pe piaţa vinurilor din România numărul producătorilor a crescut an de an în ultimul deceniu, harta enologică locală îmbogăţindu-se constant cu jucători mici şi medii care pariază pe vinuri premium. Astfel, astăzi numărul cramelor din România depăşteşte 250, potrivit ultimelor date existente.

În acest context, unde văd soţii Scheuşan businessul La Migdali în cinci ani?

„Îl vedem ca un nume de referinţă în industria producătorilor români de vinuri de calitate şi unul dintre exportatorii de vinuri premium ai României. Vrem să ducem faima vinurilor româneşti (piaţa locală este în primii şase pro­ducători de vin din Europa - n. red.) şi peste hotare.“

Dar când vine vorba de viitor, Laurenţiu şi Corina Scheuşan nu pariază doar pe vinul românesc, ci şi pe cosmeticele pe care le-au lansat anul trecut sub brandul Wine 4 Skin.

„Au fost mai mulţi factori (sperăm că numai ursitoare bune) care au concurat la decizia de a dezvolta o linie de cosmetice“, spun cei doi. Unul dintre factori a fost de ordin personal şi anume Corina căuta o gamă minimalistă, eficientă, dar blândă cu pielea ei sensibilă. Un altul a pornit de la dragostea şi respectul pentru natură şi darurile ei, un set de valori legate de un stil de viaţă sustenabil. A urmat apoi inspiraţia şi anume faptul că cercetarea ştiinţifică a demonstrat proprietăţile antioxidante ale polifenolilor din struguri. Nu în ultimul rând, „totul a ţinut şi de oportunitatea de loc şi de timp - domeniile La Migdali şi momentul când am decis să dăm viaţă unui nou copil - afacerea personală.“

Produsele Wine 4 Skin sunt realizate local, din ingrediente naturale, organice, vegane, fără parfum sau parabeni, utilizând active provenite de la plante care se regăsesc în flora locală, în principal struguri, migdale şi trandafiri, dar şi zmeură, coacăze negre, albăstrele. Produsele nu au fost testate pe animale, dar au fost testate dermatologic pe voluntari umani pentru a certifica siguranţa utilizării acestora pentru toate tipurile de piele, spune Corina Scheuşan.

Ingredientele sunt cântărite şi mixate conform formulei şi apoi ambalate în recipiente de sticlă a căror compatibilitate cu produsul a fost testată.

„Produsele sunt testate din punct de vedere a siguranţei şi stabilităţii în conformitate cu normele în vigoare. Primul lot de cosmetice a fost realizat la Bioeel Târgu- Mureş. Nu excludem investiţia într-o linie proprie, dacă produsele noastre se vor bucura de succes şi ne gândim la extinderea gamei.“ Brandul a fost creat de Corina Scheuşan, care a gândit gama inspirată de soiurile de struguri, de tânăra plantaţie de migdali şi de trandafirii care străjuiesc vlăstarii de viţă-de-vie, toate de pe domeniul La Migdali. În completarea ingredientelor de bază - extract din sâmburi şi pieliţele boabelor de struguri, ulei de migdale şi apă de trandafiri -, produsele conţin un „cocktail“ de ingrediente active: acid hialuronic, acid ferulic, ceramide, ulei de coacăze negre, ulei din seminţe de zmeură, apă de albăstrele şi vitaminele A, C şi E.

Corina Scheuşan a ales o reţetă minimalistă: puţine ingrediente, puţine produse, pentru o rutină de bază de îngrijire zilnică. „În încercarea de a imagina, crea şi recomanda o rutină minimalistă cu produse multiefect, adaptate fiecărui tip de ten şi fiecărei persoane preocupate de prevenirea îmbătrânirii şi promovarea şi susţinerea unui stil de viaţă mai sustenabil, am creat colecţia-capsulă, alcătuită din trei produse: o cremă de zi, o cremă de noapte şi un ser pentru zona ochilor.“

Ea spune că i-ar plăcea să adauge colecţiei-capsulă câteva noi produse: unul de curăţare care să completeze seria de îngrijire a feţei, un balsam de buze care să aducă şi o pată de culoare, o cremă de mâini pentru care există mult interes în prezent şi de ce nu articole adresate bărbaţilor.

„Gama deja existentă se adresează unei femei active, în căutarea unei rutine de îngrijire simple, delicate cu pielea şi eficiente în lupta cu timpul. Clienta respectă natura şi apreciază darurile ei şi este gata să dea credit unui pro­ducător local aflat la început de drum.“

Un lot minim produs la scară industrială pentru Wine 4 Skin este de circa 2.500 de produse cu valabilitate de un an, spune ea. Numărul de loturi va depinde de vânzări.

Este mult mai economic să produci loturi mai mari, dar e greu să porneşti la drum constrâns de o piaţă foarte concurenţială pe care eşti nou venit şi când durata de viaţă a produsului este sub cea a produselor clasice, adaugă Corina Scheuşan.

Produsele Wine 4 Skin sunt vândute momentan online, pe site-ul propriu, şi pe Fashionup. Antreprenorii analizează şi o colaborare cu retailul online cu elefant.ro.

„În privinţa retailului de profil, sigur ne-ar oferi o vizibilitate mai bună, dar produsele noastre sunt fabricate în loturi mici pentru că fiind naturale, au durata de viaţă mai scurtă. Asta face să nu putem acoperi cererea de volum a retailerilor.“

Ce alte planuri de viitor au cei doi antreprenori?

Ei recunosc că le-ar plăcea ca afacerea să crească şi să primească noi valenţe prin contribuţia fiicelor lor care îşi croiesc cariere, una în business şi cealaltă în arhitectură. „Creativitatea şi prospeţimea lor pot îmbogăţi ceea ce am creat, dacă îşi vor dori. Dar viaţa ne-a învăţat să nu facem prea multe planuri şi să ne bucurăm de ceea ce facem şi de felul în care evoluăm, învăţând din experienţele noastre.“