Gastronomie

Cum se vede una dintre cele mai consumate băuturi alcoolice din lume prin ochii unuia dintre cei mai experimentaţi specialişti din sector? „Scotch whisky este cea mai aspiraţională băutură din lume"

27 nov 2019 945 afişări de Mădălina Panaete
Din aceeaşi categorie

Ian Logan a vândut prima cutie de whisky în 1987, pe vremea când lucra la un magazin cash & carry din Scoţia. A trecut treptat de partea cealaltă a baricadei, iar în 1997 a devenit business development manager în cadrul filialei din Marea Britanie a Pernod Ricard, unul dintre cei mai mari producători de băuturi spirtoase din lume. Astăzi, este specialist în scotch whisky şi international brand ambassador al Chivas Brothers. Cum se vede una dintre cele mai consumate băuturi alcoolice din lume prin ochii unuia dintre cei mai experimentaţi specialişti din sector?

„Scotch whisky este cea mai aspiraţională băutură din lume. Indiferent unde mergi, oamenii vor să acorde cele mai bune whisky-uri prietenilor, iar pentru asta aleg scotch-ul, băutură care are o istorie de peste 500 de ani. Iar această istorie îndelungată spune multe despre scotch“, afirmă Ian Logan, care are o experienţă de peste 20 de ani în industrie, fiind specialist în scotch whisky.

Din punctul de vedere al reputaţiei, scotch-ul se apropie de băuturi precum coniacul şi şampania. Whisky se produce în peste 100 de ţări, însă experienţa, reputaţia şi pasiunea producătorilor de scotch fac ca această băutură să aibă un gust unic, adaugă el.

Din 2004 Ian Logan s-a alăturat Chivas Brothers în rolul de international brand ambassador, vizitând până acum 57 de ţări unde sunt prezente branduri din portofoliul companiei, precum Chivas Regal, The Glenlivet sau Aberlour. Activitatea lui Ian Logan presupune, printre altele, susţinerea de training-uri şi workshop-uri de degustare pentru educarea consumatorilor şi a reprezentanţilor din industria scotch whisky-ului, bău­tură a cărei istorie începe să fie scrisă în secolul al XV-lea. Scotch whisky-ul, un nume care a făcut înconjurul lumii, are la bază distilat din orz malţificat. Acesta poate fi învechit în butoaie noi de stejar sau în butoaie de stejar care au fost folosite anterior pentru maturarea vinului, a berii sau a altor băuturi spirtoase, cu excepţia câtorva cazuri. Din distilat din alte cereale se obţine single grain. Acesta se amestecă cu single maltul şi poartă denumirea de blended scotch whisky. Într-un blended whisky se pot folosi mai multe distilate. 

„Sunt 125 de distilerii în Scoţia şi majoritatea au peste 100 de ani vechime.” Fiecare face mai multe tipuri de single malt. Însă, circa 90% din scotch whisky-ul care se vinde este blended. „Unii oamenii cred că single malt este mai bun, alţii cred că blended whisky este mai bun, însă nu le poţi compara. E ca şi cum ai compara mere şi portocale. Amândouă sunt fructe, dar nu le poţi compara“. De exemplu, Chivas este un blended whisky, la fel şi Ballantine’s, în timp ce Glen­livet este single malt. Ian Logan spune că el însuşi alege un whisky în funcţie de ocazia de consum. 

„Chivas 18 este cel mai bun blended whisky pe care îl facem şi îl aleg de fiecare dată când prietenii mă vizitează. Dintre single malt, aş alege Glenliver 18. Cel care l-a creat este un prieten bun - Alan Winchester - aşa că există şi o parte emoţională în industria whisky-ului pe lângă faptul că este o industrie uimitoare prin produsele pe care le face.“ Dar alegerea în final depinde foarte mult de cum se simte şi cu cine este. Singura regulă este să te bucuri de ceea ce bei, afirmă international brand ambassador-ul Chivas Brothers, o companie cu o istorie de peste 200 de ani. Chivas Brothers este astăzi businessul cu scotch whisky şi gin al Pernod Ricard, având în portofoliu branduri precum Chivas Regal, Ballantine’s, The Glenlivet, Aberlour Royal Salute (whisky) şi Beefeater (gin). 

„Chivas Brothers vinde 8-9 sticle de scotch în fiecare secundă în lume. Este un privilegiu să lucrez în această industrie“, adaugă Ian Logan, care crede că nu există o regulă strictă despre cum să bei whisky, însă în cazul unei degustări „ca la carte“ gheaţa nu are ce căuta în pahar. 

„Dacă vrei să evaluezi un whisky, să-i descoperi notele predominante, atunci există o anumită procedură.“ Dacă eşti cu prietenii sau pur şi simplu te relaxezi singur acasă, bea whisky aşa cum vrei tu. „Noi când îl testăm de exemplu în laborator punem apă. Gheaţa este «lucrarea diavolului» atunci când testezi whisky-ul, dar nu şi când îl bei de plăcere.“ Când adaugi gheaţă, aromele se închid. Când adaugi apă îl diluezi, dar în acelaşi timp creezi căldură, care scoate în evidenţă aromele, a explicat el. Ian Logan spune de exemplu că în Chivas 18 a descoperit câteva zeci de arome diferite şi crede că procesul se învaţă în timp. 

„Înveţi din experienţă aşa cum se întâmplă în cazul fiecărui job. La început crezi că simţi aromă de măr în whisky. Genial. Dar urmă­toarea întrebare este dacă este măr verde sau roşu.“ Mărul roşu este dulce, cel verde este acru. La fel ca şi în cazul ciocolatei. „Ai nevoie de mult timp să analizezi toate aromele.“ Fiecare individ simte arome diferite, iar Ian Logan dă exemplul unui grup de 20 de oameni cu multă experienţă din industria whisky-ului care au testat la un moment dat un whisky şi  doar 4-5 dintre aceştia au simţit aceeaşi aromă, dar au descris-o în alt mod.

„Cel mai «tânăr» whisky pe care l-am băut avea câteva secunde, l-am făcut chiar eu şi nu a fost chiar bun.“ Cel mai vechi whisky pe care l-a testat a fost unul cu o vechime de peste 70 de ani. Avea gust de ciocolată neagră şi coajă de citrice. „A fost uimitor“, poves­teşte Ian Logan, care s-a alăturat Chivas Brothers ca international brand ambassador în 2004. Cu această misiune, a venit în Ro­mânia de câteva ori până acum, ultima dată în luna octombrie când a mers la mai multe evenimente şi a povestit despre Chivas Ultis, un produs recent intrat în portofoliul Chivas Regal din România. 

Chivas Ultis este primul blended malt scotch din portofoliul Chivas Regal şi reuneşte cinci single malt-uri din Speyside, Scoţia - Allt-á-Bhaine, Braeval, Longmorn, Strathisla şi Tormore. Cu o istorie ce datează din 1909, Chivas Regal este un brand global de whisky şi principalul scotch whisky al producătorului Chivas Brothers, fiind prezent în peste 150 de ţări din Europa, Asia şi America.

„De Chivas Ultis este bine să te bucuri cu răbdare, savurând aroma şi gustul fără grabă. În afară de asta, singura regulă  generală când vine vorba de whisky este să îl bei aşa cum îţi place ţie.“ Însă el are şi un sfat, în special pentru Chivas Ultis. Nu puneţi gheaţă, ci apă la temperatura camerei. Eventual, prima gură se poate lua din băutura nediluată pentru a-i savura tăria, însă apoi aş adăuga apă. „Gheaţa închide aromele, apa le potenţează“, a explicat Ian Logan. El povesteşte că nu-şi mai aminteşte prima dată când a gustat whisky şi că a intrat în această industrie dintr-o întâmplare. Însă Ian glumeşte şi afirmă că în Scoţia se spune că atunci când copiilor le apar primii dinţi, părinţii le masează gingiile cu câteva picături de whisky. De-a lungul călătoriilor sale, el a testat sute de tipuri de whisky-uri, a cunoscut mii de oameni, a ţinut prezentări la Harvard şi Stanford. Spune că îi place foarte mult jobul pe care îl are şi se vede în următorii ani mai aproape de cei care vor să înveţe lucruri despre whisky. 

 „Aş vrea să mă întorc în timp, să mă întâlnesc cu consilierul de carieră de la şcoală şi să mă întrebe: Ian, cu ce te ocupi acum? Şi să-i spun: Călătoresc, vorbesc şi beau. Ce poate fi mai frumos?“