Gastronomie

A fost numită mai întâi „darul zeilor“, apoi a devenit băutura preferată a conquistadorilor. L-a cucerit până şi pe George Clooney. Ghici ciupercă ce-i?

07 mai 2019 1422 afişări de Mădălina Panaete
Din aceeaşi categorie

A fost numită mai întâi „darul zeilor“, apoi a devenit băutura preferată a conquistadorilor, iar ulterior a cunoscut o popularitate din ce în ce mai mare pe mai multe continente şi s-a transformat în pariul giganţilor din industria spirtoaselor. Tequila, căci despre ea vorbesc, l-a inspirat chiar şi pe actorul George Clooney, care şi-a construit alături de prieteni propriul brand de „licoare de foc“ pe care l-a vândut ulterior către gigantul Diageo.

Tequila este cunoscută de mulţi doar ca o băutură spirtoasă care se bea în shot, nu înainte de a pre­găti papilele gustative cu puţină sare şi de a le domoli apoi de efectul ca de foc al licorii cu o gură straşnică de suc de lămâie. Cu toate acestea, gustul echilibrat al acestei băuturi o face perfectă pentru cocktailuri, iar în ultimii ani mixologii au încercat să adu­că mai multe combinaţii de gust astfel încât savoarea celebrei bău­turi mexicane să fie îmbogăţită cu arome noi. „Având un gust plăcut şi lejer, nu foarte aromat, tequila poate fi folosită foarte uşor (în combinaţie - n.red.) cu alte lichioruri sau siropuri naturale. Eu folosesc în principal siropuri naturale de flori de soc sau coacăze. Am şi un cocktail cu tequila şi sirop de afine sau coacăze de exemplu, iar acest tip de combinaţii merge foarte bine pentru că tequila cu 100% conţinut de agave are un gust foarte bun“, spune Daniel Stan, omul care va jongla cu băuturile, siropurile şi paharele de cocktail în spatele barului restaurantului NOUA, noul proiect al chef-ului Alex Pe­tricean.

Cel mai cunoscut cocktail făcut din băutură mexicană este de departe Margarita, pentru care ai nevoie de tequila, suc de lămâie proaspăt, suc de portocale şi sirop de agave. Sau pur şi simplu tequila, suc de lămâie şi lichior Cointreau.

În plus, există o multitudine de combinaţii în care poţi folosi tequila şi suc de lămâie. Mixologii spun că această băutură este de multe ori înţeleasă greşit şi că a venit rândul ca această licoare să devină un star în pahar. 

„Tequila este una dintre băuturile spirtoase teribil de neînţelese, dar în ultimii 30 de ani a renăscut şi s-a ridicat la înălţimea celor mai fine coniacuri şi whisky-uri de la nivel mondial. Marea majoritate a oamenilor se gândesc doar la două cocktailuri - Margarita şi Tequila Sunrise - când vine vorba de ea. Iar consumatorii iubesc aroma, dar nu le place finish-ul mai amar asociat cu tequila ieftină. Există însă o tequila minunată pe care o puteţi savura toată ziua“, spunea Brian Van Flandern, unul dintre cei mai cunoscuţi mixologi americani.

El a publicat şi o carte cu cocktailuri pe bază de tequila în care foloseşte inclusiv brandul Casa­migos, creat de George Clooney împreună cu câţiva prieteni.

Deşi Margarita este de departe cel mai băut cocktail cu tequila şi unul dintre cele mai populare din lume, barmanii spun că te poţi juca mult mai mult cu aromele chiar şi când vine vorba de acest mix.

„Margarita este cel mai băut cocktail. Dar şi acolo te poţi juca puţin. Eu de exemplu m-am jucat cu puţină apă de roşii, care i-a dat alt gust cocktailului. Pe margine am pus sare şi pudră de zmeură“, mai spune Daniel Stan.

Dincolo de uşurinţa cu care această băutură spirtoasă se poate consuma într-o altă modalitate decât clasicul combo „sare, tequila, lămâie“, licoarea de foc are una dintre cele mai îndelungate şi pline de mister istorii între băuturile tari.

Povestea alcoolului care a devenit ulterior tequila a început să se scrie în urmă cu mai bine de un mileniu şi se cunoaşte faptul că

azstecii preparau o băutură fermentată din agave după o metodă mult mai veche, dinaintea erei noastre. Însă această „fiertură“ le-a atras atenţia coloniştilor spanioli care au adus o metodă mai modernă de distilare a băuturii. Aşa se pare că a apărut tequila de astăzi, transformată din „darul zeilor“ într-un brand care a ajuns în barurile din întreaga lume. José Cuervo a fost primul producător oficial de tequila, primind în 1758 chiar de la regele Spaniei dreptul de a cultiva agave, de a produce tequila şi de a o comercializa. Astăzi, brandul José Cuervo este unul dintre cele mai vândute din lume şi este una dintre cele peste 100 de distilerii de tequila din Mexic.

Tequila şi-a păstrat de-a lungul timpului caracterul local, deşi multe branduri deţin astăzi fabrici mari. La fel ca în cazul coniacului, care se poate produce doar în Franţa, în regiunea Cognac, ca şampania, care se poate realiza doar Champagne, tequila se poate distila doar într-o anumită zonă a Mexicului şi doar din agave albastre. Şi deşi la prima vedere pare o băutură uşor de făcut, doar pentru coacerea fructului de agave producătorii trebuie să aştepte de la şase la 12 ani. Doar după această perioadă fructul are cele mai bune zaharuri şi va ajuta la producţia unei băuturi foarte aromate, perfectă pentru a fi servită seacă sau în cocktailuri. Ulterior, după ce plantele sunt culese, frunzele sunt tăiate, iar fructul este pus în cuptoare pentru a fi copt. Apoi, acesta este zdrobit pentru a scoate nectarul, sucul rezultat fiind lăsat la fermentat şi apoi intră în procesul de distilare.

„Tequila trebuie să se «odihnească» minimum două luni în butoaie de lemn. Este o cerinţă a guvernului din Mexic“, explică reprezentanţii Jose Cuervo.

Însă tequila nu este o băutură mai tare decât restul. Are în general 38-40 de grade concentraţie alcoolică. Are şi o savoare unică. Doar că pentru că deseori este consumată sec (alături de sare şi lămâie), dă senzaţia de băutură mult mai tare decât este în realitate.

Mexicanii s-au obişnuit şi cu tăria şi cu aromele ei, dar tequila nu mai este de mult timp o băutură destinată doar consumului local. Anual, la nivel global, tequila înregistrează vânzări de 8-9 miliarde de dolari. Nu-i de mirare că cei mai mari jucători de pe plan internaţional au făcut în ultimii ani achiziţii care să le consolideze poziţia pe piaţă.

Dacă George Clooney şi prietenii lui şi-au vândut brandul Casamigos către gigantul Diageo (pentru circa 1 miliard de dolari), Bacardi a preluat integral marca Patron, iar Pernod Ricard a cumpărat Avián de la o familie din Mexic. Astfel, băutura care a fost în urmă cu două milenii un dar pentru zei, astăzi este tequila. Şi este o licoare dată de zei pământenilor care o consumă în shot-uri, în margarita sau în orice alt cocktail. Şi se lasă cuceriţi de fiecare dată pentru că tequila poate fascina orice papile gustative, oricât de pretenţioase şi fine ar fi ele.