Auto

Mai mic nu mai înseamnă neapărat mai ieftin sau mai puţin performant, ci, mai nou, poate însemna chiar opusul. Pe măsură ce clienţii apelează la automobile cu dimensiuni mai reduse, ei nu sunt dispuşi să renunţe la niciun element de confort

26 mar 2018 989 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Deseori, industria auto a avut ca regulă de bază faptul că maşinile din segmentele superioare primeau acces la cele mai noi tehnologii, în timp ce clienţii automobilelor medii sau compacte se mulţumeau cu mai puţin. Dar lucrurile s-au schimbat.

 

Mai mic nu mai înseamnă neapărat mai ieftin sau mai puţin performant, ci, mai nou, poate însemna chiar opusul. Pe măsură ce „downsizingul“ îi determină pe unii clienţi să apeleze la automobile cu dimensiuni mai reduse, aceştia nu sunt însă dispuşi să renunţe la niciun element de confort. 

Din acest motiv, aflată în cel de-al cincilea an de producţie, noua Clasă C a Mercedes-Benz vine cu o arhitectură electronică complet nouă.

Extraopţiunile includ un panou de instrumente complet digital şi sisteme multimedia cu opţiuni de afişare personalizată a informaţiilor şi cu acces la o bibliotecă muzicală. Sistemele de asistenţă beneficiază de asemenea de un upgrade, ridicându-se la nivelul de performanţă al celor disponibile la bordul Clasei S.

Designul noii Clase C este în principal definit de partea sa frontală, precum şi de designul farurilor şi al stopurilor. Pentru noua versiune, linia de echipare AMG include în dotarea standard grila radiatorului cu pini în de-sign diamant. Bara de protecţie frontală este prevăzută cu un element decorativ argintiu (în echiparea standard), un element decorativ placat cu crom pentru versiunea Avantgarde, respectiv un element decorativ triplu, placat cu crom, pentru versiunea Exclusive. 

Designul blocurilor optice frontale şi din spate este mult mai clar conturat, iar detaliile acestora evidenţiază şi subliniază caracterul modern al autoturismului. Farurile LED superperformante, cu designul lor purist, sunt disponibile opţional, iar farurile MULTIBEAM LED sunt introduse în echiparea Clasei C pentru prima dată, fiind disponibile suplimentar cu fază lungă Ultra Range.

Interiorul se doreşte a fi unul sportiv, fără a renunţa la nicio picătură de eleganţă. Pe scurt, formele line reprezintă o nouă interpretare a luxului modern. Consola centrală este caracterizată, în primul rând, de ornamentele elegante din materiale naturale printre care nuc maro cu finisaj poros sau stejar antracit cu finisaj poros. Elementul central al consolei, realizat din lemn, combină caracterul artistic al unui produs realizat manual cu aspectul modern. Interioarele sunt acum disponibile şi în culorile gri magma şi negru, la care se adaugă culoarea maro saddle pentru linia AMG Interior.

Clasa C adoptă opţiunile de control şi conceptul de afişare al actualei Clase S, cu un display complet digital ca dotare opţională, care oferă trei teme diferite: „Classic“, „Sport“ şi „Progres­sive“. Volanul încorporează la rândul său butoane cu senzor tactil. Acestea permit interacţiuni similare cu touchscreen-ul unui smartphone.

Controlarea sistemului DISTRONIC şi pe cel al pilotului automat prin intermediul comenzilor de pe volan reprezintă o altă noutate. Sistemul de infotainment poate fi operat suplimentar prin intermediul touchpad-ului sau al controller-ului (noutate: feedback haptic) din consola centrală, dar şi prin intermediul comenzii vocale Linguatronic.

Noul model Clasa C include cele mai moderne sisteme de asistenţă activă la conducere, asigurându-i şoferului mai mult confort şi suport, dar şi un nivel de siguranţă chiar mai ridicat faţă de versiunea precedentă. Clasa C poate fi condusă semiautonom în anumite situaţii. În plus,  autoturismul utilizează hărţi şi sisteme de navigaţie pentru calibrarea funcţiilor de asistenţă. De exemplu, sistemul Active Distance Assist DISTRONIC, parte a pachetului Driving Assistance, vine în sprijinul şoferilor în numeroase situaţii, anticipând şi ajustând viteza maşinii pentru cel mai bun comportament rutier, în funcţie de locaţie şi de condiţiile de trafic. Funcţionalităţi similare au şi sistemele Active Emergency Stop Assist şi Active Lane Change Assist, fiind noi funcţii ale sistemului Active Steering Assist.

Sistemul Energizing Confort Control, ce poate echipa maşina, conectează diferite sisteme dedicate confortului resimţit de şofer şi pasageri. Acesta utilizează sistematic funcţiile de climatizare (inclusiv aromatizarea) şi funcţiile scaunelor (încălzirea, venti­laţia, masajul) precum şi iluminatul, muzica şi permit o configuraţie specială adaptată dispoziţiei şi necesităţii acestuia. Astfel, este resimţit un efect pozitiv asupra şoferului, atât la nivelul tonusului, cât şi din punctul de vedere al performanţei la conducere.

Dar dacă cineva nu doreşte o limuzină de clasă medie, ci doreşte un automobil care să iasă din convenţional? Desigur, fără a intra în segmentul coupé-urilor sau cabrioletelor, mai există acea nişă poziţionată între SUV-uri şi coupé-uri, nişă lansată odată cu BMW X6 la începutul anului 2008.

Dar cine nu doreşte un X6, din 2014 în gama bavarezilor există X4, cu acelaşi aspect sportiv, fără a renunţa însă la performanţele de pe teren accidentat.

Noul BMW X4 îşi evidenţiază caracterul printr-un design exterior care accentuează imaginea sportivă a automobilului. Acesta este însă contrabalansat de o ambianţă premium a interiorului - ambianţă ce a fost rafinată semnificativ.  Sistemele de ultimă generaţie de asistare a conducătorului şi tehnologiile de conectivitate de vârf sunt doar două dintre elementele de top ale modelului. La acestea se adaugă aura dinamică a Sports Activity Coupé-ului, care este evidenţiată în cazul celor două modele BMW M Performance din portofoliu. Noul model va fi prezentat în premieră la Salonul Auto de la Geneva şi îşi va face debutul pe piaţă la jumătatea acestui an.

În ceea ce prieşte designul, în centrul părţii frontale atractive se remarcă o grilă mare BMW profilată tridimensional. Farurile LED duble cu contur dinamic, pre­cum şi proiectoarele de ceaţă orizontale formează o interpretare nouă a feţei familiare cu „şase ochi“ adoptată de modelele BMW X.

Linia mediană puternică, ce încorporează mânerele uşilor şi linia stopurilor, este întreruptă de pasajele evazate, pline de forţă, ale roţilor.

O altă notă dinamică importantă este dată de habitaclul împins spre în spate. Linia acoperişului, în stil coupé, se strecoară în lunetă printr-un artificiu elegant, după care coboară puternic arcuit spre spate. Liniile orizontale, stopurile LED care se proiectează din caroseria automobilului cu forma lor tridimensională şi cele două ţevi de eşapament (prezente la toate variantele de motorizare) măresc lăţimea părţii din spate.

Caracteristicile distincte de design şi jantele de 19 ţoli, din aliaj uşor, fac parte din spe­cificaţiile modelelor xLine, M Sport X şi M Sport. Acestea permit ca designul exterior şi cel interior să fie adaptate pentru a reflecta gusturile personale. Iar clienţii BMW X4 pot alege acum jante cu dimensiuni de până la 21 de ţoli şi din gama de opţiuni BMW Individual. La interior,

cockpitul este orientat către conducător şi panoul de bord coborât,  iar poziţia uşor ridicată a scaunelor contribuie la crearea unei experienţe sigure a condusului. Scaunele sport redesenate cu suport lateral conturat clar şi suporturile pentru genunchi pe lateralul consolei centrale adaugă la sentimentul de sportivitate. Suprafeţele panoului de bord şi ale panourilor uşilor se îmbină uşor unele în celelalte, în timp ce logo-urile X gravate pe supra­feţele electroplacate ale uşilor oferă detalii atractive. Detaliile electroplacate suplimentare, noua tapiţerie cu piele Vernasca şi panoul de bord în decoraţiune Sensatec pot fi găsite pe lista de accesorii opţionale, alături de controlul automat al aerului condiţionat pe trei zone, ventilaţia activă a scaunelor, iluminatul ambiental, dar şi de pachetul Ambient Air pentru arome interioare, BMW Key Display şi acoperişul panoramic din sticlă.

Sistemul de afişare şi operare iDrive al noului BMW X4 include un monitor de control independent, care este disponibil opţional în versiune de 10,25 ţoli cu touchscreen. Sistemul de control vocal a trecut prin îmbunătăţiri suplimentare şi acum poate urma instrucţiuni formulate liber. Controlul prin gesturi BMW, afişarea multifuncţională a instrumentelor şi cea mai nouă generaţie a BMW Head-Up Display sunt şi ele disponibile ca opţiuni.

Gama de sisteme de asistare a conducătorului, care îmbunătă­ţesc confortul şi siguranţa, a fost extinsă încă o dată. Pachetul de siguranţă Driving Assistant Plus include noua generaţie a tempomatului activ cu funcţie Stop & Go, asistentul de direcţie şi menţinere a benzii, Lane Keeping Assistant cu protecţie activă la coliziune laterală şi sistemele de avertizare la trafic transversal şi la intersecţii. Noua facilitate Parking Assistant Plus cuprinde şi funcţiile Top View, Panorama View şi 3D View.

Dincolo de imagine, design şi performanţe, constructorii auto, în special cei din segmentul premium, vor să-şi cucerească clientela cu cele mai noi gadgeturi şi tehnologii. Odată cu era smart-phoneului îmbunătăţit anual, atunci când cumpără un automobil nou, clientul doreşte de asemenea tehnologie de ultimă oră atât când vine vorba de entertainment, cât şi de siguranţa la volan. Iar până la maşina autonomă nu mai este decât o singură generaţie.