Auto

Luxul începe acolo unde inginerii şi economiştii marilor constructori auto reuşesc să construiască bolizi după chipul şi asemănarea clienţilor casei

06 dec 2017 1773 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Britanicii au dovedit în a doua parte a secolului trecut că un automobil de teren nu este neapărat unul rigid, iar 4x4 poate însemna nu doar performanţă, ci şi confort la superlativ. Acum, tot un constructor britanic doreşte să convingă că luxul absolut nu reprezintă un automobil „prizonier“ al asfaltului, ci unul care poate merge oriunde. Dar nu oricum. Pentru că Dumnezeu stă în detalii.

 

Lumea automobilului devine pe zi ce trece tot mai „pasionată” de eficienţă, iar cele 20.000 – 30.000 de componente regăsite pe o maşină reprezintă rezultatul unui calcul matematic extrem de complicat. Când vine vorba de lux însă, calculele minuţioase şi valorile atent studiate trec pe locul secund. Pentru că primează dorinţele clientului. Şi pentru că, de fapt, tocmai aceasta este definiţia luxului absolut. Să poţi avea ceea ce nu are nimeni altcineva. Şi cum altfel dacă nu prin personalizarea până în cele mai mici detalii.

Luxul începe acolo unde inginerii şi economiştii marilor constructori auto reuşesc să construiască bolizi după chipul şi asemănarea clienţilor casei.

Din acest motiv, un Bentayga este un Bentley. Nu pentru că are un motor W12 ce dezvoltă 608 CP sau că accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,1 secunde. Ci pentru că permite posesorului acestuia să poată comanda maşina exact cum îşi doreşte, personalizată în cele mai mici detalii, de la nuanţa de furnir, la cusătura scaunului sau a volanului, la ideea de a-ţi scrie chiar şi numele pe maşină. Nu se mai poartă monograma doar pe manşeta cămăşii, ci şi pe volan sau tetiere.

Arta de a vinde un Bentley nu stă în specificaţii tehnice. Dar nu pentru că acestea nu ar fi impresionante, ci pentru că un Bentley nu este un Bentley pentru că bifează o serie cifre.

Spre exemplu, un client al brandului britanic poate decide chiar şi la finalul unui tur de uzină faptul că doreşte  încă un model, poate din altă versiune, altă culoare sau anumite specificaţii tehnice.

De ce? Pentru că uzina Bentley este fundamental diferită de oricare alta. În primul rând prin simplul fapt că scaunele, planşa de bord, plafonul, toate sunt realizate şi finisate „in house“, nu achiziţionate de la terţi furnizori. Luxul înseamnă timp şi dedicare. Nu cifre. Brandul britanic Bentley a produs anul trecut mai puţin de 11.000 de maşini. O cifră care pentru mulţi alţi constructori ce pariază pe volume poate reprezenta producţia pe o zi.

Istoria Bentley a început să se scrie în 1919, fabrica fiind fondată de Walter Owen Bentley, sau W.O., cum era cunoscut. Iar prima maşină, EXP I, a fost asamblată la Londra în acel an. După două „opriri” în Cricklewood şi Derby, compania a ajuns, alături de Rolls-Royce, în Crewe în 1946. Uzina Bentley a fost construită tocmai în Crewe pentru că este un mare nod feroviar, iar în timpul celui de-al Doilea Război Mondial acolo se produceau motoare pentru celebrele avioane Spitfire. De atunci a trecut mai bine de jumătate de secol, însă nu multe s-au schimbat. Sediul este în continuare în acelaşi orăşel de provincie. Maşinile au acelaşi stil inconfundabil, iar brandul este în continuare sinonimul luxului. Bolizii Ben­tley cuceresc nu doar pentru că sunt bestii la interior, ci pentru că au o eleganţă felină.

De ce un Bentley este un Bentley? Pentru că, spre exemplu, cusăturile durează nu mai puţin de 162 de ore pentru a fi realizate pentru modelele mai „simple” şi pot dura chiar şi 500 de ore pentru unul mai sofisticat. Tot din acest domeniu putem menţiona faptul că numai cusăturile pentru un scaun durează 37 de ore, iar la un volan se lucrează între 3,5 şi 4 ore. În cazul volanelor nu există un termen exact deoarece timpul depinde de piele, iar cei de la Bentley folosesc o furculiţă pentru a realiza găurile deoarece este cel mai precis instrument pentru ei.

Un alt element căruia Bentley îi acordă atenţie maximă este furnirul care poate fi din lemn de nuc californian de peste 100 de ani sau de lemn de cireş. Furnirul este prelucrat la o presiune de 120 de bari şi o temperatură de 163 de grade Celsius, iar întreg procesul de realizare durează cinci săptămâni până când ajunge în interiorul unui model Bentley. Mai mult, înainte el este păstrat într-o încăpere specială timp de trei săptămâni la o temperatură constantă de 16 grade.

Toate aceste cifre, sunt, în final, tot cifre. Povestea şi farmecul unui Bentley stau însă în spatele acestor cifre, mai exact stau în spatele volanului. Pentru că, deşi un Bentley poate fi o maşină de zi cu zi, este şi o experienţă.

Dar cum este un Bentayga, cel mai nou model al casei? În primul rând simpla lui prezenţă este copleşitoare. Vopseaua specială, inserţiile cromate, grila radiatorului, jantele de 21 de inchi, toate sunt uşor de remarcat. Dar un Bentayga impresionează în primul rând prin dimensiunile sale - în acest caz, lăţimea de aproape doi metri, înălţimea de 1,74 metri şi lungimea de 5,14 metri.

Dintre toate cifrele din spatele acestui model, greutatea este una importantă - greutatea unui Bentayga W12 este de peste 2,4 tone deoarece izolarea fonică a maşinii alături de materialele nobile aduc un plus considerabil. Dar tocmai aici intervine tehnologia şi, în ciuda greutăţii, sistemul Bentley Dynamic Ride, sistemul de control al suspensiei şi caroseriei, se luptă cu legile fizicii şi nu permite înclinarea maşinii în virajele abordate mai sportiv. Tocmai tehnologia derivată de la Grupul Volkswagen – care mai are în portofoliu branduri precum Lamborghini, Porsche sau Audi - permite prezenţa pe Bentley a acestor sisteme. Şi cu toate că la interior se vor găsi elemente comune cu modele din cadrul grupului, întocmai cum se întâlnesc şi la Rolls-Royce elemente comune cu BMW, avantajul constă tocmai în faptul că şi aceste maşini pot fi echipate cu cele mai noi sisteme hi-tech. Acestea sunt foarte importante, mai ales că Bentayga este şi cel mai rapid SUV din lume, proiectat să atingă o viteză maximă de peste 300 km/h. Nu în ultimul rând, caroseria are un coeficient aerodinamic de numai 0,24, similar cu cel al unui coupé.

Dar, din nou, Bentley Bentayga este mai mult decât cifre prestabilite. Designul este unul care aminteşte de restul modelelor din gamă, însă totodată are elemente de diferenţiere.

Adevăratul spectacol este la interior, unde artizanii Bentley s-au jucat cu furnirul nobil, cu pielea atent slecţionată şi cu cromul pentru a creiona un bolid de lux.

Maşina poate fi configurată întocmai precum doreşte clientul, de la ceasul Breitling de peste 100.000 de euro ce poate fi amplasat pe bord, la kitul special All Terrain pentru ieşirile în teren accidentat ce costă puţin peste 5.000 de euro. Acesta include camere de luat vederi pentru o vedere de sus, protecţie suplimentară pe dedesubt, patru noi moduri de condus – zăpadă & iarbă, macadam, noroi şi nisip.

Tocmai pentru că luxul adevărat nu este să conduci un Bentayga pe asfalt, unde stă mult mai bine un Mulsanne, ci în afara lui, pentru că este un automobil de teren.