Auto

Faţă în faţă, un Ford V8, care în perioada interbelică era una dintre cele mai eficiente maşini pe care un român le putea achiziţiona, şi un Ford Puma produs acum în Craiova. Cum arată şi cum se simt cei doi bolizi?

21 apr 2021 676 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Ford V8 era în perioada interbelică una dintre cele mai confortabile şi eficiente maşini pe care un român le putea achiziţiona. Iar cu Petre Cristea la volan, un V8 realizat de constructorul american la Bucureşti, pe Calea Floreasca, a participat inclusiv la raliul Monte Carlo, alături de alte competiţii.

Mirosul de benzină se simte încă, chiar şi de la doi metri distanţă. Portiera se deschide cu un uşor scârţâit, însă interiorul te întâmpină cu furnir nobil, un volan mare şi subţire şi o canapea confortabilă. Nu, nu este un Ford Puma realizat la Craiova, ci un Ford V8 foarte asemănător cu cel produs în uzina din Calea Floreasca la finalul anilor ’30.

Mai exact, este un Ford V8 DeLuxe realizat în 1939, o maşină de colecţie care poate fi admirată în cadrul galeriei Ţiriac Collection de vineri până duminică.

În fabrica din Bucureşti a grupului american s-au produs modelele V8 Standard şi DeLuxe, de 65 sau 85 CP, dar numai în versiunea de patru uşi - Fordor. V8-ul din cadrul Ţiriac Collection a fost realizat acasă la Ford, la Detroit, în 1939, şi este versiunea Tudor - în două uşi, coupé. Maşina reflectă întocmai atmosfera vremurilor de atunci. Este boemă şi elegantă, sofisticată şi atrăgătoare. Dar nu doar atât, este atemporală. Şi-ar putea găsi şi astăzi locul pe şoselele din România şi de pretutindeni şi, cu siguranţă, ar atrage multe priviri. 

Ford a vrut iniţial să construiască la Timişoara uzina unde să producă modelul V8, însă ulterior a ales Bucureştiul, în 1935. Astfel, de pe Calea Floreasca din Capitală plecau atunci maşini spre Bulgaria, Iugoslavia şi Ungaria.

Ford V8 era la acea vreme cel mai accesibil automobil echipat cu un motor cu opt cilindri, iar americanii preferau acest tip de motor deoarece era şi cel mai rafinat. Chiar şi astăzi, la 82 de ani de la producţie, V8-ul „toarce“ la fel de bine şi este indiscutabil unul dintre cele mai rafinate motoare care au echipat vreodată un automobil produs în România.

Uzina din inima Capitalei nu era mare, a început cu doar 100 de oameni şi o capacitate de 2.500 de maşini şi camioane pe an, însă era cea mai nouă şi modernă din această parte a Europei. Ford a continuat să producă şi în celelalte fabrici ale grupului, dovada fiind chiar modelul V8 DeLuxe, versiunea Tudor.

V8-ul din Ţiriac Collection a fost produs în 1939 la Detroit şi este versiunea de top - cea mai apropiată de Lincoln.

Dar ce s-a întâmplat cu maşinile produse în România? Din cele câteva mii de automobile, doar cinci-şase mai există, toate epave, toate într-o stare mai mult sau mai puţin avansată de degradare. De ce? Maşinile au trecut la propriu prin război.

După 1940, când România a intrat în război alături de Ger­mania, legăturile comerciale cu SUA au fost întrerupte, astfel că piesele de schimb au dispărut. După război, România a intrat sub „aripa“ Uniunii Sovietice, iar rela­ţiile comerciale cu americanii nu

s-au reluat. Maşinile care au su­pra­vieţuit au fost menţinute în stare de funcţionare după cum s-au priceput proprietarii. Multe elemente au fost înlocuite, motoarele au fost schimbate, iar plăcuţa cu „Made in Ford România SAR“ a dispărut, după ce seria motorului nu mai coincidea cu cea din talon. Un astfel de exemplar se regăseşte la Câm­pu­lung Muscel, în Muzeul Auto­mo­bilului Românesc, organizat de Emil Hagi. „Pe acest automobil l-am salvat de la casare. Era deja urcat pe platformă şi urma să fie dus la fier vechi. A aparţinut unui preot de aici, din Câmpulung Muscel, iar fiul său a plecat în Statele Unite. Este un model din 1936 şi este cel mai vechi din colecţie“, a spus curatorul Emil Hagi.

Muzeul Automobilului Româ­nesc este singurul muzeu privat dedicat industriei auto româneşti şi a fost creat de Emil Hagi tocmai pentru a conserva şi proteja automobilele care au scris istorie, de la camioanele Steagul Roşu, realizate la Braşov începând cu anii ’50, până la conceptul de ARO-Oltcit sau cel de Dacia cross-country, cu o caroserie de 1310 break montată pe un şasiu 4x4 de ARO.

„Aceste maşini ar fi ajuns la fier vechi sau rămâneau pierdute prin ţară. Noi ne-am asumat misiunea de a le conserva, iar în timp, în funcţie de resursele financiare, le vom restaura“, povesteşte Emil Hagi, a cărui ultimă achiziţie a fost un camion de pompieri Steagul Roşu găsit la Vatra Dornei într-o clădire abandonată.

Dar care este legătura dintre toate acestea şi Puma ST?

Ford Puma ST este cel mai avansat automobil produs vreodată în România, cel mai puternic şi performant bolid. Este şi primul SUV al Ford realizat de Ford Performance.

Uzina de la Craiova - deţinută acum de Ford - a fost obişnuită cu exclusivităţi. Chiar de la început aici s-a produs un model de Citroën mai nou decât Renault 12 pe care s-a bazat Dacia 1300. Iar după Revoluţie, la Craiova erau asam­blate modele de top, de la Daewoo Espero la Leganza. În era Ford, tot în Bănie a fost produs B-Max, un concept revoluţionar de monovolum fără stâlp central între rândurile de portiere, iar după au urmat EcoSport şi Puma.  Dacă până în acel moment eram obişnuiţi ca în România să fie realizate maşini corecte, accesibile, pre­cum cele ale Dacia, sau cu un istoric măreţ, cum erau cele de la ARO, în era Ford am învăţat că şi pe plan local se pot asambla maşini de ultimă generaţie. Şi nu doar atât.

Puma ST nu este doar de ultimă generaţie, ci este o revoluţie - pornind de la motorul său de 1,5 litri de 200 CP, continuând cu scau­nele Recaro sport şi setările suspensiei care amintesc de o maşină de raliu, şi ajungând la felul în care te face să te simţi - mândru de faptul că, în premieră, în România este produs un automobil atât de performant. Ford V8 nu se mai produce de 80 de ani pe Calea Floreasca. Dar acum se realizează un nou model de maşină sub acest brand la Craiova, iar cel mai performant automobil nu se mai laudă cu opt cilindri în „V“, ci cu doar trei, însă mult mai performanţi. Puma ST a venit pe piaţa locală în 2020, într-o perioadă în care industria auto avea nevoie şi de o surpriză plăcută. În ultimii ani s-a pus tot mai mult accent strict pe partea de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, pe electrificare şi pe ce companie deţine cea mai ieftină maşină electrică. Desigur, toate acestea contează, şi încă foarte mult, însă pasiunea din industria auto nu dispare. Mai mult, Puma ST aminteşte cumva şi de raliurile câştigate de Petre Cristea în anii ’30 la volanul unui Ford V8, dar şi de vremurile în care Româ­nia nu ştia de comunism, iar Bucu­reştiul era un Mic Paris pe drumurile căruia circulau unele dintre cele mai cunoscute maşini din lume.