Auto

La aproape jumătate de secol de când prima generaţie a Range Rover apărea pe stradă sub pseudonimul Velar, britanicii vor din nou să surprindă o industrie auto tot mai competitivă. Cum arată cel mai nou model de Range Rover, unde adevărat cameleon pe patru roţi

04 sep 2017 2943 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Numele de Velar provine de la latinescul „velare“, care înseamnă ascuns. La aproape jumătate de secol de când prima generaţie a Range Rover apărea pe stradă sub pseudonimul Velar, britanicii vor din nou să surprindă o industrie auto tot mai competitivă. Ei nu tăinuiesc însă nimic la noul model, ba din contră, dezvăluie o maşină care se dezbracă de secrete cu fiecare kilometru parcurs.

 

Range Rover este un nume sinonim cu luxul fără compromis şi reprezintă conceptul unui automobil capabil să ofere un confort desăvârşit indiferent de tipul de suprafaţă pe care se deplasează.

Dar luxul înseamnă şi diversitate. Din acest motiv vedem un Range Rover Vogue, clasicul Range Rover dacă se poate spune aşa, Range Rover Sport, adică o versiune ce pune accent şi pe dinamism, şi un Range Rover Evoque, pentru cei ce doresc spiritul brandului, dar într-o versiune mai compactă, pentru oraş.

Anul acesta, la şase ani de la relansarea Range Rover prin venirea lui Evoque, britanicii au venit cu un al patrulea model - Velar. Teoretic, acesta ar trebui să se încadreze în clasa medie a SUV-urilor premium şi să concureze cu Porsche Macan.

Dar Velar se doreşte a fi mai mult decât un simplu membru al familiei Range Rover. Velar vine cu o revoluţie în segmentul SUV-urilor. Pornind cu un interior util dar primitor, dominat de ecrane tactile cu o grafică incredibil de frumoasă, cu o tapiţerie textilă ce duce luxul la un cu totul alt nivel. Şi continuând cu un exterior unde accentul este pus pe design, cu linii care îl scot din anonimat. De aceea, modelul Velar a fost prezentat pentru prima dată în februarie, în cadrul London Design Museum, automobilul fiind fără nicio îndoială o adevărată capodoperă a designului.

De unde a pornit totul? Povestea lui Velar începe în 1970 când sub acest nume se „ascundea“ prima generaţie de Range Rover. Pe atunci automobilele noi nu erau camuflate înainte de lansarea oficială, ci doar aveau un nume „fals“ - în cazul lui Range Rover, era folosit „Velar“ nume ce provine din latinul velare, adică ascuns.

La acea vreme, Range Rover reprezenta o adevărată revoluţie pentru industria auto britanică şi europeană dominată de maşini mici sau maşini americane micşo­rate. Range Rover a reprezentat un salt atât de mare pentru industrie încât a fost primul automobil prezentat la celebrul muzeu Louvre din Paris. Fiecare model lansat

de-a lungul anilor de constructorul britanic a venit ca o completare a portofoliului, perfect integrată în familie.

Oficial, cei de la Jaguar-Land Rover spun că proiectul noului model a fost lansat „în lucru“ în 2012, la un an de la lansarea lui Evoque. Andy Wheel, designerul-şef al Land Rover, afirmă că Velar a fost iniţiat ca proiect tocmai pentru a umple golul dintre Evoque şi Range Rover Sport în condiţiile în care primul mergea foarte bine. În plus, cei care cumpărau Evoque în 2011-2012 urmau să ajungă în trei-patru-cinci ani să aibă nevoie de un automobil mai mare, dar nu atât de mare precum un Range Rover Sport sau Range Rover clasic.

Revoluţia în materie de design a pornit tocmai de la faptul că cei de la Land Rover nu au dorit o abor­­dare de tipul „păpuşă rusească“, stil pe care îl întâlnim tot mai mult la mărcile germane, unde din depărtare toate maşinile par extrem de asemănătoare. În plus, au dorit să atace un segment al clienţilor care până acum s-ar fi în­dreptat către un break de clasă mare precum BMW Seria 5 sau Audi A6 sau chiar un model de top „Allroad“. Din acest motiv, din punctul de vedere al dimensiunilor Velar este mult mai apropiat de Range Rover Sport decât de Evoque, fiind doar puţin mai îngust şi mai coborât decât un Range Rover Sport.

În plus, probabil printre cele mai importante aspecte, Velar a fost proiectat, potrivit companiei, pentru ca cel de la volan să poată conduce 400-500 km fără oprire şi fără a se simţi obosit. Şi da, după un test de mai bine de 500 km pe drumurile Norvegiei, concluzia este că acest automobil se poate conduce pe distanţe lungi fără probleme. Iar drumurile ce şerpuiesc pe coasta Norvegiei te invită să parcurgi kilometru după kilometru, pentru că după fiecare curbă peisajul părea cu totul altul.

De cum îl vezi pentru prima dată în realitate, Velar se identifică imediat cu restul gamei, însă în acelaşi timp este unic şi poate fi identificat de la distanţă. Plafonul lăsat pe spate, portierele cu mânere ascunse, linia farurilor şi posibilităţile nelimitate de personalizare fac din Velar o prezenţă unică şi uşor de remarcat. Mai mult, cu un coeficient aerodinamic de numai Cx 0,32, este şi cel mai aerodinamic Land Rover realizat vreodată.

Odată urcat la bord, impactul este mult mai mare. Interiorul lui Velar reprezintă un adevărat salt cuantic şi nu seamănă cu nimic

altceva. În plus, sistemul dispune de două ecrane tactile pentru a reduce la minimum numărul butoanelor de pe consola centrală, iar cele care au rămas au un rol multifuncţional. Sub capotă, Velar utilizează şasiul modificat al lui Jaguar

F-Pace realizat în mare parte din aluminiu, dar ranforsat pentru performanţe superioare în off-road. Desigur, în afara asfaltului intervine sistemul Terrain Response 2 cu diferenţial blocabil pe spate, Hill Descent Control, tracţiune pe teren cu aderenţă scăzută şi suspensie pneumatică.

Atunci când vine vorba de diferenţele dintre Velar şi concurenţă, totul începe cu Terrain Response - sistemul permite abordarea unui traseu off-road cu dificultate peste medie utilizând anvelopele de stradă ce încalţă jantele de 22 de inchi.

Este incredibil cum un automobil suficient de elegant pentru o seară „white tie“ şi care inspiră exclusivism şi rafinament poate fi scos imediat de pe asfalt pe un traseu de munte. Pe scurt, un automobil cameleonic. Tocmai datorită sistemului Terrain Response 2, care monitorizează tracţiunea roţilor de 500 de ori pe secundă aderenţa este la cel mai înalt nivel. Spre exemplu - atunci când se trece prin albia unui râu şi se iese pe pietriş - maşina nu va patina şi nu va arunca nici măcar o piatră.

În ceea ce priveşte partea tehnică, Velar vine cu noua gamă de motoare Ingenium produse chiar de Jaguar Land Rover. Aici sunt disponibile două dieseluri de 2,0 litri, de 180 CP şi 240 CP, alături de unul de 3,0 litri şi 300 CP alături de două motoare pe benzină, unul de 2 litri şi 200 CP şi unul de 3,0 litri şi 380 CP. Toate vin cu celebra transmisie ZF cu opt trepte. Pro­babil dacă se poate vorbi de un minus, este că în gama de motorizări nu se regăseşte niciun sistem electric sau hibrid pentru a merge mână în mână cu inovaţia de la interior.

Ce uimeşte este atenţia acordată oricărui detaliu. Spre exemplu, modurile de condus se pot selecta utilizând displayul inferior, iar fiecare selectare este însoţită de grafica aferentă. Tocmai acest accent pe grafică face diferenţa, mai ales că totul este la rezoluţie mare. Tot un display HD este prezent şi pe bord, înlocuind ceasurile clasice, iar pe volan butoanele sunt tactile.

Deşi preţul unui Velar por­neşte de la circa 50.000 de euro fără TVA, ca orice Range Rover acesta nu se achiziţionează decât într-o echipare superioară. Şi tocmai pentru a veni în întâmpinarea clienţilor, Velar vine inclusiv într-o versiune First Edition care por­neşte de la puţin peste 111.000 de euro - de această dată cu TVA inclus. Aceasta include tapiţerie din piele Windsor cu un nou design de tip "diamant" sau noua tapiţerie textilă Kvadrat realizată special de către o companie din Danemarca.

Pentru a doua oară consecutiv, cei de la Land Rover au venit pe piaţă cu un produs cu totul nou, care ia pe nepregătite piaţa auto europeană şi mondială, exact cum a făcut-o şi în 2011 cu Evoque. Din acest motiv, fără îndoială vor reuşi să atragă tot mai mulţi clienţi care vor opta pentru versiunile de top, accesorizate şi personalizate după preferinţele lor. Mai mult, cu Velar, Jaguar-Land Rover dovedeşte că un constructor mic poate avea un cuvânt greu de spus pe o piaţă dominată de giganţii germani.