Arts & Design

Cum îi convingi pe angajaţi să vină cu drag la muncă şi să petreacă un timp cât mai îndelungat sau productiv la birou: Creezi săli de meeting tip salină cu sare de Himalaya, zone de relaxare cu gazon şi săli de jocuri cu spaliere şi mese de ping-pong

20 aug 2018 1462 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Biroul în ansamblul său - de la calitatea aerului, la design şi facilităţi - devine un atu tot mai important pentru companiile din IT&C şi din domeniul financiar în cursa pentru atragerea celor mai buni profesionişti din piaţă. Astfel, unele firme investesc în săli de meeting tip „salină“, în săli de jocuri şi zone de relaxare cu gazon, în timp ce altele sunt atente la spaţiul personal al fiecărui salariat şi la opţiunile de luat masa din clădire şi din apropiere.

Design prin utilitate şi utilitate prin design, aceasta reprezintă noua „ideologie“ a marilor companii care doresc birouri tot mai spectaculoase prin prisma funcţiona­lităţii, astfel încât angajaţii să vină cu drag la muncă şi să petreacă un timp cât mai îndelungat sau productiv aici.

În ultimii ani, amenajarea birourilor a ajuns să reprezinte o prioritate pentru companiile care îşi doresc să ofere un alt beneficiu angajaţilor lor, în contextul în care beneficiile financiare nu mai sunt singurele care contează şi uneori nu mai sunt nici cele mai importante.

„Principalii investitori în zona aceasta sunt companiile din industria IT&C şi cele bancare“, explică Dimitris Pergamalis, head of construction & development în cadrul Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri de pe piaţa locală şi fondul de investiţii care deţine unele dintre cele mai spectaculoase birouri din Bucureşti, precum Globalworth Tower sau Green Court din zona Barbu Văcărescu.

Înainte de a te gândi la un buget, este nevoie să găseşti arhitecţi inspiraţi care să dezvolte concepte estetice şi în acelaşi timp funcţionale, astfel încât să răspundă şi nevoilor utilitare ale spaţiului, adaugă el. „Birouri spectaculoase se obţin combinând planuri de amenajare interioară şi concepte arhitecturale îndrăzneţe, cu materiale de calitate pentru finisaje şi soluţii tehnice ingenioase.“

Bineînţeles, bugetul reprezintă şi el un factor important pentru reuşita unui spaţiu de birouri, costul lucrărilor de amenajare ajungând în unele cazuri până la 700 – 800 de euro/mp, inclusiv mobilier, la care se mai adaugă costul echipamentelor şi al dotărilor, în funcţie de cerinţele specifice ale clientului. Un cost minim pentru amenajarea unui birou ar fi de aproximativ 300 de euro/mp, mai spune Dimitris Pergamalis.

În perioada 2008-2010, spaţi-ile de birouri erau foarte asemă­nătoare, cu tavan casetat şi corpuri de iluminat standard încastrate în plafon, diferenţele fiind date de cele mai multe ori de culoarea finisajelor.

„În ultimii ani însă, odată cu intrarea pe piaţă a multinaţionalelor de renume, se pune din ce în ce mai mult accentul pe confortul angajatului şi pe unicitatea spaţiului. Companiile aleg acum să organizeze concursuri de design interior pentru a realiza spaţii inovatoare şi spectaculoase.“ Se amenajează birouri din ce în ce mai deosebite - open space sau cu birouri închise - în funcţie de specificul companiei, unele cu aspect industrial, cu tavane deschise şi instalaţii la vedere. De asemenea, se folosesc tot mai mult materiale naturale de tip lemn, pereţi verzi cu plante, muşchi, licheni, fibre organice, beton aparent, cărămidă, ceramică, placări cu sticlă şi tencuieli decorative, spune executivul Global­worth.

Companiile din domeniul IT sunt cele care fac cele mai mari investiţii în spaţiile de birouri, acestea fiind parte din mijloacele de promovare pe care angajatorul le foloseşte în atragerea talentelor din piaţă. Se fac investiţii semnificative în calitatea materialelor folosite, se creează zone de recreere, zone de joacă, duşuri şi chiar săli de masaj. 

„Cerinţele variază, domeniul de fit-out oferind posibilitatea de a-ţi personaliza spaţiul aşa cum îţi doreşti. Astfel, în cadrul proiectelor pe care le-am realizat, am avut cerinţe foarte diversificate şi din ce în ce mai sofisticate, precum sală de meeting salină - cu sare de Himalaya, game room cu spaliere şi cu diverse jocuri (FIFA, biliard, ping-pong etc.), zone de relaxare cu gazon, muşchi natural stabilizat şi arbuşti“, explică Bogdan Plu­tariu, project manager în cadrul companiei de consultanţă imobiliară JLL.

De asemenea, în piaţa de birouri există o nouă tendinţă aliniată generaţiei Millennials - aceea de a oferi flexibilitate spaţiilor de lucru astfel încât acestea să poată fi uşor remodelate în perioada utilizării. Se folosesc partiţii demontabile, birouri pe rotile şi reglabile pe înălţime, separări şi delimitări fluide din mobiler, pereţi pe care se poate scrie. De altfel, se aleg soluţii diverse de izolare fonică prin folosirea de panouri suspendate şi de separatoare acustice. Cromatica spaţiilor este diversă, adecvată diferitelor destinaţii, cu elemente decorative precum tablouri sau chiar graffiti.

„Companiile doresc să aibă angajaţi fideli, pentru care sunt dispuşi să investească în birouri care să le îmbunătăţească timpul petrecut la serviciu. Spre exemplu, pe lângă dotările standard ale unui spaţiu, se amenajează locuri de recreere şi deconectare, precum şi zone de lucru informale“, mai spune Plutariu.

Reprezentanţii companiei de consultanţă Knight Frank sunt de părere că firmele din România urmăresc cu atenţie tendinţele din afară. Ei mai spun că unele dintre cele mai creative birouri sunt şi cele ale companiilor care oferă servicii diverse precum cele de avocatură, publicitate sau consultanţă. Pentru acestea biroul este o adevărată carte de vizită.

În prezent tendinţa este ca designul spectaculos să se îmbine cu utilitatea spaţiului, cele două trebuie să se complementeze şi să deservească nevoile angajaţilor. „Vedem din ce în ce mai des că angajaţii sunt invitaţi să lucreze în „propria sufragerie.“ Ne aflăm deja în faza de implementare a ideii că angajatul trebuie să se simtă acasă şi la birou, nu este doar un simplu concept utopic“, spun oficialii Knight Frank.

Ce doresc companiile sa aibă acum în birourile lor? Plante şi verdeaţă, lumină naturală, mobilier atractiv, jocuri de culori, „cabine telefonice“, canapele comode şi atrăgătoare ca design. Pe scurt, îmbinarea frumosului, practicului şi a tehnologiei peste tot.

Accentul se pune pe elementul practic, eficientizarea spaţiului prin renunţarea la posturi de lucru fixe şi înlocuirea cu „hot desking“, „soft sitting“ şi workcafe. Nu este deloc neglijat nici aspectul tehnic.

„Se ţine cont din ce în ce mai mult de „well beeing“, atât în interiorul spaţiului, cât şi la exterior. Soluţii inovatoare care aduc un plus de valoare unei clădiri de birouri sunt următoarele: servicii de food & beverage cu terase, spaţii verzi de lucru, zone de relaxare, pistă de alergat“, explică Monica Vasile, director office agency Cushman & Wakefield Echinox. Ea adaugă că pe alte pieţe angajatorii amenajează spaţii de „power napping“ sau au început să renunţe la birourile tradiţionale în favoarea birourilor înalte, aceste soluţii fiind mai întâi testate, apoi implementate în funcţie de rezultat.

Companiile pun accent din ce în ce mai mult pe crearea de spaţii prietenoase şi atractive pentru angajaţi, zone dedicate anumitor echipe, zone de lucru comune şi chiar zone de lucru individuale pentru atunci când angajaţii au nevoie de linişte şi de concentrare pentru a îndeplini anumite sarcini.

Pe scurt, biroul nu mai este numit doar teoretic a doua casă din perspectiva timpului petrecut aici, ci devine şi practic un nou „cuib“.