Arts & Design

Când gradele din termometru se tot împuţinează, vine să salveze situaţia armata de „ajutoare“, indiferent că ele se cheamă pături sau haine mai groase. Iar dacă circumstanţele devin chiar grave, intră în scenă caloriferele. O „specie” aparte sunt caloriferele decorative

29 nov 2022 171 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Când gradele din termometru se tot împuţinează, vine să salveze situaţia armata de „ajutoare“, indiferent că ele se cheamă pături sau haine mai groase. Iar dacă circumstanţele devin chiar grave, intră în scenă caloriferele. Şi pentru că nimic care prezintă utilitate nu trebuie – şi nici nu are de ce – să fie lipsit de estetică, nici caloriferele nu fac excepţie. Aşa că lumea designului le-a găsit şi lor o latură armonioasă. Şi aşa, doamnelor şi domnilor, au apărut caloriferele decorative.

„În fiecare an, indiferent dacă vorbim despre ceramică, mobilier, obiecte sanitare sau calorifere, producătorii vin pe piaţă cu noi colecţii, care mai de care mai îndrăzneţe, mai atipice şi din ce în ce mai estetice“, este constatarea Anei Mihail, designer de interior şi fondatoarea Ann Design Studio din Cluj-Napoca, un birou care şi-a adăugat până acum în portofoliu proiecte nu doar din România, ci şi din Franţa, Belgia, Londra şi Dubai.

Grija tot mai mare a producătorilor pentru estetică le uşurează designerilor munca, spune Ana, în procesul lor de a gândi o amenajare de interior până în cel mai mic detaliu.

Astfel, de câţiva ani buni încoace producătorii de calorifere au început şi ei să pună tot mai frecvent accent pe estetică şi să vină cu diferite soluţii pentru a le integra cât mai uşor în interioarele locuinţelor. Ba chiar mai mult decât atât, nu de puţine ori, caloriferul ajunge să fie un element central în încăpere şi să iasă el însuşi în evidenţă. În cazul în care locatarul nu doreşte să folosească încălzirea în pardoseală, are întotdeauna opţiunea de a folosi varianta de calorifere decorative, care vin într-o varietate foarte mare de culori, texturi şi mărimi, iar aspectul lor este unul foarte contemporan. Este vorba despre game minimaliste, care se pot integra discret în decor, în forme organice sau geometrice, cu diferite finisaje şi culori atipice pentru o astfel de piesă.

„Dacă înainte se făcea tot posibilul să se ascundă sau să se mascheze caloriferele, acum ne putem bucura de un element decorativ nou în casă, care are şi funcţionalitate.“

Ce ne putem dori mai mult? Poate doar să ştim cum să facem alegerea cea mai bună, iar un specialist ar putea fi de mare ajutor în acest sens. Dacă îi sunt explicate şi detaliate suprafeţele camerelor care urmează să fie încălzite, dar şi rolul pe care îl are fiecare încăpere –, de living, dormitor, baie sau altceva –, el poate veni cu sfaturile cele mai bune.

„În acest sezon, putem întâlni o varietate impresionantă de modele de calorifere care se potrivesc atât stilului clasic, neoclasic şi modern, cât şi stilului minimalist, industrial, maximalist sau contemporan“, mai spune Ana Mihail.

Oferta de pe piaţa caloriferelor nu a trecut niciodată printr-o perioadă mai bună decât aceasta, este de părere Bogdan Adrian Bej, de profesie arhitect, absolvent al Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism din Timişoara. În 2018, el a fondat ATMSF Design, un birou de design, şi are la activ peste 220 de proiecte realizate.

„Tendinţa actuală este aceea de a se renunţa treptat la încălzirea în pardoseală în favoarea caloriferelor. Beneficiarii care lucrează cu designeri pun întrebarea: «Încălzire în pardoseală sau calorifere?»“ Ei bine, răspunsul ţine de context: în cazul renovărilor de apartamente, în special în clădiri vechi cu multe etaje, alegerea este una simplă, optându-se pentru calorifere noi cu un aspect clasic, explică Bogdan Bej.

„Aceste amenajări au fost vizualizate de numeroase persoane şi aşa s-a născut trendul caloriferelor clasice în amenajări moderne.“ Beneficiarii care însă îşi construiesc locuinţe noi sau care cumpără apartamente finalizate la cheie, de obicei, aleg încălzirea în pardoseală. Chiar şi în aceste situaţii însă, tot rămân băile, care sunt echipate cu calorifere tip scăriţă. În cazul lor, se poate ajunge la alegerea unor modele premium foarte interesante.

Caloriferul, explică Bogdan Bej, a fost inventat în Sankt Petersburg, în Rusia, între anii 1855 şi 1857, de un om de afaceri pe nume Franz San Galli, pentru a rezolva problema frigului din propria locuinţă.

„Această nouă invenţie a făcut furori în perioada respectivă, când bogaţii vremii vedeau caloriferul ca fiind «fiţa» supremă şi se întreceau în dotarea locuinţelor personale cu acest nou element.“ Perioada Victoriană a popularizat piesa, caloriferul devenind un obiect mainstream şi ajungând în secolul al XX-lea într-un număr mare dintre casele populaţiei. „Totodată, în Anglia şi Franta, la finalul anilor 1800, el a început să fie privit şi ca un obiect decorativ, nu doar ca unul funcţional.“

Arhitecţii şi designerii propuneau aceste piese persoanelor din lumea burgheză. Practic, ei au avut un rol esenţial în promovarea acestui obiect decorativ încă de la început. Încă dinainte să existe termenul de designer, spune Bogdan Bej. În zilele noastre, tocmai pentru că există foarte multe stiluri diferite în care se poate face o amenajare, alegerea caloriferului, din punct de vedere estetic, trebuie realizată şi ea cu atenţie. De pildă, în alegerea unui calorifer decorativ, trebuie în primul rând pus accentul pe utilitatea lui şi apoi pe estetică.

„Avem nevoie de calorifer pe apă sau electric? Dimensiunea acestuia reuşeşte să încălzească suprafaţa dorită? Poziţionarea lui în cameră facilitează confortul sau aduce impedimente?“ Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care le propune Ana Mihail.

Printre criteriile de care depinde cea mai bună alegere se regăsesc forma caloriferului – strâns legată de locul din casă unde va fi el pozi­ţionat, puterea calorică şi dimensiunea, materialul – fontă, oţel, aluminiu –, precum şi designul.

„Spre exemplu, există anumite calorifere cu dimensiuni generoase, de doi metri înălţime şi 0,8 metri lăţime, care au o putere la jumătate faţă de altele de dimensiuni mult mai reduse. Este important să facem mereu un calcul, raportându-ne la dimensiunile încăperii şi la pierderile de căldură din camera respectivă“, spune Bogdan Bej.

Caloriferele electrice au avantajul că se încălzesc mult mai rapid decât cele cu agent termic, în vreme ce acelea în stil clasic au un raport foarte bun între suprafaţă şi putere. Aceste piese menite să dea căldură trebuie neapărat poziţionate pe peretele potrivit, aproape de fereastră. Totodată, nu este deloc indicat să existe un calorifer puternic la distanţă de un metru sau mai puţin de masa din dining. Disconfortul termic va fi foarte ridicat, în special pentru persoanele aflate în apropiere de sursa de căldură. Aceasta nu este singura eroare care se poate face însă.

„Una dintre cele mai frecvente greşeli atunci când se achiziţionează un calorifer este subdimensionarea sau supradimensionarea acestuia.“ Subdimensionarea unui calorifer duce la un spaţiu lipsit de confort, rece, neprimitor. Supradi­men­sionarea va presupune un cost de achiziţie mult mai mare, dar, cel mai important, şi o creştere inutilă a cheltuielilor de încălzire a spaţiului, explică Ana Mihail.

Designerii au început să integreze cu mai mare uşurinţă caloriferele în amenajările lor în momentul în care modelele au început să fie din ce în ce mai versatile, atât din punctul de vedere al culorilor, cât şi din punctul de vedere al formelor şi al texturilor.

„Apariţia lor pe piaţă a dus la crearea unor amenajări mult mai creative, mai estetice şi mai inedite.“ Piaţa caloriferelor decorative s-a dezvoltat din ce în ce mai mult, atât în lume, cât şi în ţara noastră. „Mai bine de jumătate din proiectele pe care le amenajăm în biroul nostru de design conţin calorifere decorative“, adaugă ea.

Pe piaţa locală, cel mai sonor nume de producător de calorifere este Radox, în portofoliul căruia se găseşte o colecţie versatilă de modele decorative. Povestea companiei a început în 1993, fiind o afacere de familie. Astăzi, Radox a ajuns să aibă două fabrici în România, în Bucureşti şi în Câmpulung.

„Dacă ne îndreptăm spre piaţa internaţională, preţurile, calitatea, dar şi oferta de modele cresc. Avem câteva branduri internaţionale preferate cu care lucrăm, printre care se numără IRSAP, Cordivari, Antrax IT, Tubes şi Margheroli“, spune fondatoarea Ann Design Studio din Cluj-Napoca.

Şi în cazul businessului lui Bogdan Bej, nouă din zece amenajări includ calorifere decorative. De multe ori, nu el şi echipa lui propun această variantă, ci chiar tema de proiectare a beneficiarului vine cu acest element inclus.

„Caloriferul trebuie tratat în trei moduri: ascuns, integrat sau statement. Ne putem juca cu acest element, la fel cum am face-o cu un obiect decorativ.“ Totul este posibil în materie de stilistică, dar fără un concept clar nu se poate defini o amenajare reuşită, adaugă el.

Aşa că, dacă v-aţi gândit până acum că un calorifer este o necesitate pentru confortul termic atunci când vine vorba de locuire, dar integrarea lui în amenajarea casei poate fi o provocare, aflaţi că nu este însă o misiune imposibilă. Variante există inclusiv pentru caloriferele clasice, mai puţin estetice.

„Există câteva modalităţi prin care putem integra clasicele calorifere – şi când spun clasice, mă refer la variantele cel mai puţin estetice, pe care le găsim în orice apartament.“ În cazul în care caloriferele sunt poziţionate sub geamuri sau în lateralele acestora, o modalitate simplă de a le masca este cu perdeaua şi draperia, spune Ana Mihail. În cazul în care sunt deschise la culoare, „ascunderea“ lor după draperii reprezintă o soluţie facilă. Însă dacă au o nuanţă mai închisă sau sunt chiar negre, o variantă este vopsirea în câmp electrostatic cu o vopsea termorezistentă.

„Pentru o soluţie mai ieftină, putem apela oricând la măştile de calorifer, fie din lemn, fie din metal perforat.“ Măştile se fac pe comandă, în funcţie de dimensiunea fiecărui calorifer, şi ne salvează în situaţiile în care acestea se află la vedere. De reţinut însă faptul că, odată ce mascăm caloriferele, nu vor mai fi atât de eficiente precum cele care rămân descoperite.

Măştile pot fi făcute în funcţie de culorile şi texturile folosite în amenajare sau, pur şi simplu, cât mai asemănătoare cu peretele pe care sunt montate, pentru a se încadra discret în peisaj.

În situaţia în care acestea nu reprezintă o soluţie atractivă, caloriferul poate deveni statement item şi poate astfel să transmită ceva, printr-o pată de culoare, un contrast cromatic ridicat sau o textură aparte.

„Nu este greşit să avem, de exemplu, calorifere roşii în forma unei spirale, care duc mai mult spre arta contemporană“, spune Bogdan Bej.

Iar mai departe, imaginaţia nu are limite şi asta este valabil inclusiv când vine vorba de opţiunile care ne fac iernile mai plăcute.