Arts & Design

Dorea să devină arhitect, dar şi-a deschis un business pornind de la pasiunea pentru pictură şi flori: M-am trezit, în mijlocul crizei, punând pe picioare o firmă. Am angajat două asistente, ne-am mutat într-un sediu, am făcut un atelier, un showroom, un site

09 ian 2019 1938 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Irina Neacşu dorea să devină arhitect, dar pasiunea pentru subiectele botanice a dus-o pe un alt drum. Şi cum florile sălbatice nu cresc printre betoane, designerul a decis să lase agitaţia din Bucureşti pentru aerul proaspăt din Braşov, acolo unde de altfel a şi pus bazele atelierului care îi poartă numele. De atunci, povestea Irinei Neacşu tot înmugureşte.

„Nu cred că m-am gândit atunci prea mult la asta“, răspunde Irina Neacşu atunci când este întrebată despre decizia de a intra în acest business. „Vezi tu, eu pictez pentru că nu pot trăi fără să pictez. Businessul urmează pentru că am o structură raţională. Nu am făcut niciodată un plan de afaceri şi îmi e mereu greu să pun în ordine actele contabile. Punctul meu forte nu este businessul, ci creativitatea.“

Absolventă a Facultăţii de Arhitectură din Bucureşti, pleacă din ţară pentru un master ca să se întoarcă exact în zorii crizei.

„Nu mă mai angaja nimeni, aşa că am căutat singură lucruri pe care le-aş putea face cu resursele avute. Atunci, singura mea resursă era cantitatea enormă de informaţii citite, învăţate şi memorate, în istoria artei şi a designului. Aşadar, fără bani pentru o afacere şi fără conexiuni pentru o primă rundă de clienţi, am început să predau. Să le spun şi altora ceea ce ştiam eu. Pe bani.“

Pe de o parte, cursurile de pictură botanică au ajutat-o să-şi depăşească frica de a vorbi în public, iar cursanţii au fost foarte bucuroşi să interacţioneze cu o lume foarte proaspătă, la propriu. Mai departe, cei care au participat la cursuri au dorit să aducă acea prospeţime în casele lor, astfel că au urmat proiectele de design interior.

„Fără să controlez prea logic treaba asta, m-am trezit, în mijlocul crizei, punând pe picioare o firmă. Am angajat apoi două asistente, apoi ne-am mutat într-un sediu, apoi am făcut un atelier, un showroom, un site.“

Lecţiile se ţin în continuare pentru că odată cu studiile personale tot mai ample, inclusiv nevoia de a împărtăşi toată această cunoaştere este tot mai mare.

„Pictura botanică te pune faţă în faţă cu răbdarea, cu sublimul, cu emoţia, cu eşecul, cu capacitatea de a dezvolta coerent conexiuni noi ale propriului corp, între ochi şi mână, între corpul însuşi şi modelul privit. E multă emoţie şi descoperire personală în pictură.“

Şi poate nu complet în­tâmplător, toată magia se întâmplă chiar în Braşov, loc care combină tare frumos agitaţia unui oraş cu doza perfectă de aer proaspăt, cu miros de răşini.

„Când am venit la Braşov, nu ştiam pe nimeni aici şi nu aveam nici un fel de plan, totul a pornit lejer, ca un fel de reşedinţă secundară, la care să mă retrag atunci când simt că Bucureştiul este prea mic pentru vise mari.“

­În nici jumătate de an, sentimentul de «acasă» a venit cu Irina la Braşov şi nu s-a mai întors la Bucureşti.

„Da, fiecare zi mă umple de acest sentiment, că nu aş fi putut face la Bucureşti ceea ce fac la Braşov.“

Dacă Bucureştiul a fost un fel de standard de performanţă şi a obligat-o la o ancorare contra cronometru în societatea consumatoare de artă, Braşovul o lasă să fie aproape de natură, hrănindu-i creativitatea.

„Fireşte, vin des în Bucureşti, îmi văd prietenii şi clienţii, mă bucur de tot ceea ce este frumos într-un oraş mare, apoi mă întorc cu drag la liniştea care îmi permite creativitatea. Când spun creativitate, mă refer atât la creaţia artistică, cât şi la creativitatea necesară modelării businessului meu.“

Drumul pe care îl urmează acum nu este întâmplător, în contextul în care deşi a încercat să devină arhitect sau designer de interior, bucuriile cele mai mari veneau tot din zona de desen şi natură sălbatică.

„Am desenat mult, desenez mereu mult, constant, din ce în ce mai bine, până la epuizare şi de la capăt.“

Merge anual la cursuri, alege să investească în experienţe şi mai puţin în obiecte.

„Trăiesc sănătos, cu puţine lucruri în jur, dar cu multe amintiri, vise, proiecte, oameni.“

Aşadar, crede, ca un rezumat, că găsirea pasiunii pentru subiecte botanice este de fapt o regăsire personală. „Tot ceea ce sunt acum este firesc. Nu mi-aş închipui că aş putea fi altcineva.“

Iar dintre toate florile, cele sălbatice îi plac cel mai mult.

„Sunt firave şi delicate, nu rezistă deloc odată rupte, nu pot fi cultivate, şi, înainte de toate, pentru a le vedea, este mereu nevoie să treci de un anume prag de confort, cu alte cuvinte să ieşi din casă, să mergi pe dealuri, munţi şi câmpuri, să te depărtezi de civilizaţie să pătrunzi într-un fel de univers paralel, care ignoră cu bucurie prezenţa omului.“

De cele mai multe ori, florile sălbatice sunt flori magice, pentru că unele au proprietăţi vindecătoare.

„Sunt greu de redat în pictură, tocmai pentru că nu pot fi aduse în atelier, aşa că lucrez mult pe teren, cu schiţe şi fotografii, atunci când mă ocup de acest tip de subiecte.“ 

Acum, Atelierul Irina Neacşu este cunoscut pentru tapiţeriile personalizate şi proiectele de restaurare de mobilier. Scaune şi fotolii primesc o viaţă nouă, contemporană, prin intervenţii artistice, personalizate, pe partea de tapiţerie.

„În timp, acest proiect s-a extins şi la piese noi, apoi a crescut în zona mai amplă de design interior, care derivă, fireşte, din studiile mele, pentru că am absolvit Facultatea de arhitectură.“

Dincolo de ilustraţie, afinitatea faţă de zona home & deco a rămas activă, astfel că Atelier Irina Neacsu continuă producţia de piese de design textil pentru casă: perne decorative, draperii, abajururi, piese de mobilier tapiţat, utilizând printuri textile după ilustraţiile botanice ale artistei. 

Cursurile merg şi ele mai departe astfel că la ateliere grupele sunt de 8-12 persoane.

„Marea parte a cursurilor se ţin la Atelier Irina Neacşu din Braşov şi ocazional în locaţii partenere din Bucureşti şi Cluj-Napoca. Cursurile sunt pe teme legate de arta botanică şi pictura de flori în acuarelă şi ulei. Înscrierile se fac pe site, iar la cerere se pot organiza ateliere personalizate pentru grupuri de cel puţin 4 persoane.“

Mai mult, recent, Irina Neacşu a pus bazele Societăţii Române a Artiştilor Botanici, prima expoziţie fiind în curs de pregătire.

„Astfel, Atelier Irina Neacsu îşi va continua activitatea lansând în curând, pentru prima dată, producţia de serie, iar în paralel, Societatea va prelua organizarea şi activitatea locală şi internaţională a comunităţii de artişti şi simpatizanţi din domeniul artei botanice în România.“

La începutul anului acesta, în zori de primăvară, prima expoziţie a proaspetei Societăţi a Artiştilor Botanici ar urma să se deschidă publicului.

Coincidenţă sau nu, tot atunci se vor deschide şi toate florile.