După Afaceri

Una dintre cele mai exclusiviste poveşti din orologerie: Cum a fost creat A. Lange & Söhne, un brand a cărui forţă este atât de mare încât îşi alege singur clienţii

19 oct 2016 2640 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Dintr-una dintre cele mai zbuciumate istorii a rezultat un brand a cărui forţă este atât de mare încât îşi alege singur clienţii. Aceasta nu este o poveste ca oricare alta. Aceasta este o poveste despre familie şi război, despre a pierde orice şi a recupera totul. Aceasta este povestea A. Lange & Söhne spusă de Walter Lange, 92 de ani, omul care a preluat una dintre cele mai valoroase moşteniri din orologerie şi a transformat-o cu timpul în perfecţiune recunoscută şi râvnită de o elită globală. Secundă de secundă.

„Ceasurile au făcut parte din viaţa mea de când îmi amintesc“, spune Walter Lange, fondator al Lange Uhren GmbH, într-un interviu realizat pe mail cu După Afaceri Premium.

„Am crescut într-o familie de ceasornicari. Tatăl meu şi cei doi fraţi ai săi se aflau la cârma companiei care a fost înfiinţată de străbunicul meu în 1845. De un Crăciun, tatăl mi-a dat în dar un chit de construcţie pentru un ceas de perete pentru a-mi strâni curiozitatea pentru orologerie. Nici nu mai era cazul pentru că la acel moment eu deja îmi doream să devin la rândul meu ceasornicar.“

Câţiva ani mai târziu venise timpul ca acea curiozitate din copilărie să se transforme în precizie.

„Când mi-am început ucenicia, la vârsta de 16 ani, şcoala de ceasornicari a companiei era dedicată celor care deja erau profesionişti în acest domeniu, lucru care pentru mine era prea avansat la acel moment, chiar dacă eram deja familiarizat cu ceasurile. Prin urmare, am fost trimis la o şcoală de profil în Karlstein, Austria, pentru a învăţa lucrurile de bază. Mai târziu, mi-am completat ucenicia în Glashütte, acolo unde de altfel am şi trecut examenul în vederea obţinerii diplomei de master-artizan.“

Timpul nu avea însă să fie de partea lui Walter Lange sau a afacerii pe care familia sa începuse s-o rafineze.

„Cea mai cumplită perioadă a fost în 1948, atunci când A. Lange & Söhne a fost naţionalizată, iar familia a fost pur şi simplu înde­părtată din poziţiile de management pe care le avea. La scurt timp după aceea, eu am fost trimis să lucrez în minele de uraniu, care oricum deja îşi ceruseră tributul în vieţi umane. Am reuşit totuşi să emigrez în Germania de Vest unde am putut să continui să lucrez în domeniul bijuteriilor şi al ceasurilor.“

Poate că mecanismul nu a mai funcţionat perfect, dar nu s-a oprit niciodată. Nici măcar o secundă.

„Cea mai bună perioadă pentru A. Lange & Söhne este acum şi totul a început pe 7 decembrie 1990 atunci când am repus pe picioare firma alături de regretatul meu prieten şi partener, Günter Blümlein.“

Rotiţele se învârteau din nou cu un ritm care este însuşi echivalentul preciziei, iar pe 24 octombrie 1994 o lume întreagă avea să afle ce sunet are timpul perfect.

„Atunci când ceva important este pe cale să se întâmple, de cele mai multe ori ne uităm în mod repetat la ceasul de la mână, de multe ori şi plini de tensiune. Cel puţin asta făceam eu înainte de memorabila conferinţă de pe 24 octombrie 1994 când am prezentat prima noastră colecţie, dintr-o nouă eră, către public. Atunci când cele patru piese au fost primite cu ovaţii la scenă deschisă, am putut răsufla uşurat. Aş putea spune chiar că acesta este unul dintre cele mai preţioase momente din viaţa mea.“

Revenirea A. Lange & Söhne şi stabilirea acestui nume în elita orologeriei de înaltă clasă a durat mult, iar aparent supremaţia se hrăneşte tot cu timp.

„În medie, durează aproximativ cinci ani pentru a realiza o piesă cu un mecanism nou. Orice design pleacă de la o idee. Obiectivul celor care creează piese pentru noi este de a realiza ceasuri într-o manieră unică. Cel mai important pas este atunci când ceasul depăşeşte faza teoretică şi intră în lumea reală. Acest lucru se întâmplă când un prototip trece de cele mai severe teste de stres la nivel de industrie în laboratoarele noastre. Numai după trecerea cu succes de această fază un nou model este gata pentru producţia de serie.“

Producţia de serie este însă diferită de ceea ce ar putea înţelege cei care intră în contact cu acest termen. Nimeni  din afară nu ştie cu exactitate câte ceasuri ies anual din laboaratoarele A. Lange & Söhne, dar potrivit unui articol din Financial Times, producţia nu depăşeşte pragul de 5.500 de unităţi pe an.

Din vânzarea acestor unităţi, tot Financial Times scrie că brandul german obţine anual vânzări de circa 150 de milioane de euro în contextul în care preţul unei piese porneşte de la circa 14.000 de euro şi poate depăşi pragul de 2 milioane de euro.

Vârful de gamă al A. Lange & Söhne este cu siguranţă modelul The Grand Complication, o piesă prezentată în ianuarie 2013, despre care manufactura spune că este cel mai complicat ceas care a fost vreodată realizat în Germania. Numai şase astfel de piese vor fi executate, iar prima dintre ele a ajuns în iulie la proprietarul său. Doar montarea mecanismului durează un an de zile în contextul în care 876 de piese trebuie armonizate perfect. Printre complicaţiile care populează această piesă uluitoare se numără un minute repeater sau un calendar perpetuu cu un afişaj pentru fazele Lunii.

„Este adevărat că numărul colecţionarilor interesaţi de acest ceas este mai mare decât pro­ducţia. Încă nu am decis cine dintre potenţialii cumpărători va primi unul dintre aceste ceasuri. Din păcate nu putem produce mai multe piese The Grand Com­plication pentru că asta ar presupune aglomerarea capacităţilor de care avem nevoie pentru noile noastre proiecte“, se arată pe site-ul A. Lange & Söhne. Mulţi aleg The Grand Complication, dar la final ceasul îşi stabileşte de unul singur proprietarul. 

„The Grand Complication este cel mai complet model realizat de A. Lange & Söhne. Doar asamblarea mecanismului durează un an de zile. După ce am livrat prima piesă, sunt sigur că celelalte cinci vor fi livrate la un interval de un an unul faţă de altul. Din ce am auzit, primul proprietar a fost copleşit de bucurie.“ Cine nu ar fi?

Producţia modelului The Grand Complication va fi menţi­nută doar la şase modele chiar dacă în vara anului trecut, compania a finalizat lucrările la o nouă unitate de producţie în Glashütte.

Investiţia de două cifre în milioane de euro este cea mai mare din istoria manufacturii.

Lucrările la noua unitate de producţie, care se întinde pe o suprafaţă de 5.400 de metri pătrăţi, au debutat în toamna anului 2012, la evenimentul de deschidere participând şi cancelarul german Angela Merkel.

Unul dintre cele mai interesante elemente ale noii unităţi de producţie este faptul că artizanii care realizează ceasurile A. Lange & Söhne lucrează într-un mediu aproape lipsit de praf.

„În timpul ultimei mele vizite la Glashütte, am avut impresia că toate aşteptările au fost realizate, dacă nu chiar depăşite“, spune Walter Lange.

De fapt, investiţia de la Glashütte a reprezentat încă un vis realizat, spune acum reprezentantul A. Lange & Söhne.

„Cele mai mari două visuri pe care le-am avut s-au transformat în realitate. A. Lange & Söhne produce din nou ceasuri care se află printre cele mai bune la nivel global şi oraşul Glashütte şi-a recăpătat prosperitatea economică de odinioară.“

Mai rămâne ceva pentru omul care  reinventat timpul perfect? Dacă din ceasurile care îşi aleg proprietarii ar curge timp fizic, ce şi-ar cumpăra Walter Lange?

„Unul dintre cele mai bune lucruri care vin cu anii este calmul interior. La vârsta de 92 de ani pot spune cu mâna pe inimă că nu am niciun regret legat de viaţa mea. Chiar dacă aş putea, nu aş schimba nimic la ea. Azi doar mă uit în urmă cu mulţumire pentru tot ce am obţinut. Sănătatea este unica mea dorinţă acum.“

Ceasurile A. Lange & Söhne sunt disponibile în România prin intermediul Galt, orologerie elveţiană.