Style

Linii cât mai simple şi cât mai drepte şi culori cât mai terne - promisiunile unui brand cu zece ani de tradiţie

03 apr 2017 977 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Există puţine case de modă ale căror colecţii să respire practic brandul pe care-l poartă. Poate şi pentru că nu multe au rămas fidele unui stil pe parcursul unei întregi existenţe. Un astfel de exemplu este COS, un brand care şi-a respectat aproape cu sfinţenie promisiunile iniţiale. Şi anume, linii cât mai simple şi cât mai drepte şi culori cât mai terne. Menite doar să pună în evidenţă purtătorul. Astăzi, la aniversarea a zece ani, brandul premium ce face parte din portofoliul gigantului suedez H & M a lansat o colecţie aniversară. Formată, cum altfel, din zece piese.

„Colecţia-capsulă ce poartă numele „10“ a reprezentat pentru noi o oportunitate bună pentru a reflecta asupra a ceea ce am învăţat de-a lungul istoriei, rămânând totodată fideli în permanenţă ADN-ului nostru, şi anume, pieselor moderne, funcţionale, dar atemporale“, povesteşte Marie Honda, directorul executiv al brandului. Un element aparte al acestei colecţii care cuprinde zece piese în total - pentru femei, bărbaţi şi copii - este tehnica folosită de designeri şi de creatorii de tipare, tehnică ce a presupus maximizarea materialelor astfel ca în final pierderile de ţesături să fie cât mai mici. Pentru asta a fost necesară dezvoltarea unor noi reguli pentru procesul de croire. În final, tiparul fiecărui model este creat ca un puzzle, astfel încât prima formă o decide pe a celeilalte, toată întinderea de material fiind folosită pentu a nu exista pierderi.

„Echipa de creaţie a COS s-a inspirat din lumea artei şi din design, în special din industria inovatoare a designului de mobilier şi a ajuns să folosească o tehnică aparte pentru croit.“ Materialele folosite sunt bumbacul întărit şi poliesterul, două ţesături cărora casa de modă le era deja fidelă de altfel. „Focusul colecţiei «10» este de fapt tehnica folosită la croit. De-a lungul timpului noi am folosit în colecţiile noastre de la ţesături clasice la materiale reciclate spre exemplu şi vrem ca pe viitor să ne concentrăm atenţia pe utilizarea cât mai eficientă a acestora, folosind tehnici moderne şi inovatoare.“ Aceste metode au creat o colecţie curată, cu volume căzute şi siluete rectilinii. Panourile stratificate duble, moi se regăsesc într-o cămaşă-rochie lungă şi în jacheta pentru bărbaţi cu buzunare duble. Influenţele japoneze sunt vizibile în proporţiile topurilor bărbăteşti, cu tăieturi pătrate şi la jacheta pentru femei cu mâneci stil kimono.

În ceea ce priveşte paleta de culori, nici de această dată brandul cu sediul la Londra nu s-a abătut de la tonurile clasice de alb şi nisipiu. Astfel, colecţia cuprinde, ca de fiecare dată, piese esenţiale, fără vârstă, dar şi piese clasice reinventate, ce vor fi puse la vânzare începând cu 24 martie în magazinele selectate şi online. Unul dintre aceste magazine selecţionate este şi cel de pe Calea Victoriei din Capitală.

Amplasat într-o clădire istorică, acesta a fost primul magazin deschis de brandul londonez la Bucureşti, al doilea fiind inaugurat recent în mallul Băneasa Shopping City.

Primul magazin COS a fost deschis însă în urmă cu un deceniu pe Regent Street, la Londra, pentru ca apoi brandul să se extindă în toate colţurile lumii. COS s-a dezvoltat odată cu echipa sa de design şi cu Marie Honda, care s-au alăturat brandului fie de la începuturi, fie la scurtă vreme după. Ei au fost astfel „gardienii“ stilului care de multe ori pare în mod evident inspirat din arhitectură şi design.

De altfel, colecţiile sezoniere sau capsulă ale brandului au fost întotdeauna influenţate de artă şi design şi pentru a împărtăşi acest interes cu apropiaţii brandului, COS a investit în proiecte de colaborare cu artişti consacraţi şi artişti noi, designeri şi instituţii. Până în prezent COS a lucrat la peste 30 de proiecte în toată Europa, în Asia şi în SUA.

„Pentru colecţia de primăvară-vară 2017, spre exemplu, ne-am inspirat din proiectul «Within Without», al artistului american James Turrell, dar şi din operele lui Liddy Scheffknecht (designer de mobilier din Viena - n. red.). Rezul­tatul a fost o colecţie unde precizia liniilor drepte s-a îmbinat cu mă­iestria artizanatului modern, iar accentele transparente au completat siluetele voluminoase.“

Marie Honda vorbeşte despre clientul COS şi spune că este în­crezător în stilul său şi este totodată atent la ceea ce poartă. „Mai degrabă decât să le spunem clienţi, noi îi considerăm a fi prieteni cu care împărtăşim aceleaşi gusturi în materie de design, deşi fiecare avem propriul nostru stil.“

Unii sunt cetăţenii lumii, alţii locuitori ai unora dintre cele mai mari oraşe. Unii sunt interesaţi de politică, finanţe, afaceri sau cultură, alţii de modă şi design. „Toţi sunt însă atenţi la designul hainelor pe care le poartă şi la materialul acestora, toţi apreciază piesele bine construite.“

Când vine vorba de design şi culori, în cazul multora dintre creaţiile COS demarcaţia dintre sexe pare să se estompeze. „Noi nu realizăm piese unisex, însă multe dintre creaţiile noastre sunt purtate atât de femei, cât şi de bărbaţi, şi asta ne place. Trendul unisex a devenit tot mai vizibil în ultimul an, însă la COS noi nu ne ghidăm după trendurile propriu-zise, ci ne lăsăm inspiraţi de artă şi design“, adaugă Marie Honda.

Crescând la Stockholm, Marie Honda a fost inspirată de o multitudine de manifestări creative, inclusiv de ilustraţie, grafică şi de-sign vestimentar. A ales să urmeze studii care să reflecte aceste interese, aşa că iniţial s-a înscris la un curs de croitorie la Folkuniversi­tetet, în oraşul său natal, Stockholm. Apoi, s-a mutat la Londra pentru a urma programul de studii Achiziţii şi Promovarea produselor, la Colegiul de modă din Londra. Pentru că deja se îndrăgostise de Londra, a rămas în oraş, însă a schimbat aria de studiu şi s-a orientat către lumea graficii şi a ilustraţiei, astfel că a petrecut un an la Colegiul de Tipografie din Londra (London College of Printing).

„Întotdeauna m-au inspirat spaţiile şi industriile creative, fie că vorbim despre ilustraţie, grafică sau design de modă. Mi s-a potrivit ca o mănuşă cursul de croitorie de la Folkuniversitetet, dar şi cursurile de la Colegiul de Modă din Londra. Am avut avantajul să lucrez în industria modei şi să pot pune în aplicare tot ce am învăţat şi să îmi dezvolt abilităţile. Am simţit această experienţă ca pe un progres natural, neforţat.“

În anul 2000, Marie Honda a revenit la Stockholm pentru a începe să lucreze în funcţia de asistent achiziţii în cadrul departamentului de îmbrăcăminte pentru bărbaţi al H & M. După şapte ani în care a lucrat pentru unul dintre cele mai cunoscute branduri din lume, Marie Honda a plecat ca şef de atelier la Whyred, un alt brand de modă suedez.

„Echipei COS m-am alăturat în 2008 ca şef al departamentului de achiziţii pentru bărbaţi, iar un an mai târziu am preluat aceeaşi poziţie şi pentru colecţiile de copii.“ În 2011 a devenit managing director al brandului pe care îl descoperise încă din perioada când lucra la H & M, COS fiind a doua cea mai importantă marcă din portofoliul grupului suedez, care mai cuprinde şi alte nume, precum Cheap Monday sau & Other Stories.

„Nu există nicio zi care să semene cu alta la COS, dar tocmai în această varietate constă farmecul. Totuşi, un avantaj pentru noi este faptul că avem birourile centrale la Londra şi tot aici se desfăşoară şi toate procesele creative. Astfel, putem superviza totul dintr-un singur loc.“

Când nu se află la birou, Marie Honda îşi petrece timpul cu familia şi prietenii sau vizitează galerii şi muzee în căutare de noi surse de inspiraţie. Pe care le găseşte întotdeauna.