Style

Lecţie de croitorie avansată cu un executiv de 700 mil. euro şi proprietara businessului de lux Casa Frumoasă. Galerie Foto

25 oct 2014 1190 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Ca director executiv al unui business de 700 de milioane de euro cu 19 magazine Selgros, Alexandru Vlad poartă tot timpul costum, pe timpul zilei unul clasic, iar seara unul mai „pretenţios“. Când vine vorba de costume, antreprenoarea de origine letonă Julia Kristensen, venită în România acum 18 ani şi implicată în moda de lux de aproape la fel de mult timp, ştie totul în cele mai mici detalii. O singură întâlnire între unul dintre cei mai puternici executivi din retail şi proprietara businessului de lux Casa Frumoasă, care aduce pe piaţa locală branduri precum Scabal sau Brioni, a fost suficientă pentru a creiona costumul perfect.

Când ajungi la Casa Frumoasă, pe bulevardul Lascăr Catargiu, nr. 40, ai senzaţia că ai făcut o călătorie în timp, într-o perioadă când „domnii de bine“ purtau joben, monoclu şi baston şi se plimbau alene pe bulevardele Capitalei. Odată ce ai trecut pragul realizezi că esenţa casei a fost păstrată, însă garderoba a fost adaptată timpurilor actuale, pantofii din piele de piton de până la 5.000 de euro şi jeansii stând unii lângă alţii, la loc de cinste într-una dintre camerele casei.

La etaj, după ce urci scările din lemn masiv, intri într-o cameră mică, construită în jurul a două fotolii de piele maro şi unei mese mici şi rotunde pe care stau aşezate cinci cataloage cu sute de mostre de materiale fiecare. În spate, în şifonierul negru din lemn masiv stau aliniate alte câteva zeci de astfel de cataloage din care clienţii îşi pot alege stofele preferate, în timp ce o serie de modele de costume sunt expuse pe ceilalţi doi pereţi ai camerei. Aceasta este camera made-to-measure, unde clienţii casei vin pentru a se lăsa măsuraţi din cap până în picioare şi consiliaţi pentru ca apoi să obţină costumul perfect.

Costumul perfect nu reprezintă, aşa cum s-a putea crede, un cumul dat doar de material, croi şi imaginaţia croitorului, ci este de fapt un mix între caracterul purtătorului, fizicul său şi toate cele de mai sus.

„Atunci când un client vine pentru prima dată la noi, primul lucru pe care-l facem este să vorbim cu el, despre ce-i place, despre ce face şi despre cum este el ca om“, povesteşte Julia Kristensen despre ritualul prin care trece un client care vrea să îşi facă un costum made to measure la Casa Frumoasă.

Antreprenoarea a venit în România cu familia acum circa două decenii şi la scurt timp după a decis să investească în moda de lux deoarece la momentul acela acest segment era slab dezvoltat pe piaţa locală.

Avea 30 de ani atunci şi a pornit la drum atât cu surse proprii, cât şi cu credite bancare, şi a ajuns astăzi să aibă trei magazine sub brandul Casa Frumoasă (cu haine pentru bărbaţi) şi câte unu sub brandurile J Kristensen şi Ele­gance Boutique (pentru femei). Ea deţine de asemenea şi restaurantul Veranda din centrul Capitalei.

Pentru întâlnirea cu Alexandru Vlad, organizată la invitaţia După Afaceri - Premium, antreprenoarea a ales magazinul din bulevardul Lascăr Catargiu, în apropiere de Piaţa Victoriei, unde este şi „atelierul“ de made to measure.

După ce discută cu clientul şi descoperă ce îi place, Julia Kristensen îi prezintă oferta de stofe, în total 4.500 de modele, toate Scabal, unul dintre cei mai cunoscuţi producători mondiali de stofe din lume şi totodată unul dintre cele mai cunoscute braduri de modă pentru bărbaţi.

Poate Scabal este un nume sonor, însă conesseurii nu doar că îl ştiu, dar l-au şi purtat cu mai multe ocazii.

Dacă totuşi brandul nu îţi spune nimic, cu siguranţă o să îl priveşti cu alţi ochi după ce alfi că Marlon Brando a purtat Scabal în filmul „Godfather“ din 1972. La fel au făcut şi Will Smith în „Men in Black“ (’97) şi Robert de Niro în „Casino“ (’95). „La costum nu mai poţi inventa nimic. Poţi maxim să îţi pui amprenta pe anumite detalii, cum sunt nasturii. Tom Ford a ales să pună cinci nasturi la mânecă, e amprenta lui“, spune Julia Kristensen.

Costumul capătă însă o altă înfăţişare doar datorită celui care îl poartă, care îi dă o notă personală. Şi croitorul îşi poate pune amprenta asupra unui costum, mai ales al unuia made to measure - sartoria (realizat manual), realizat în totalitate manual.

Pentru un astfel de constum, trebuie să te înarmezi cu răbdare deoarece durează până la două luni din momentul în care ai trecut prima dată prin mâinile croitorului şi până ajungi să primeşti comanda. Iniţial, măsurile se iau la Bucureşti, iar apoi profilul clientului şi al costumului este trimis în cele mai mici detalii la Scabal spre exemplu pentru a fi realizat. Înarmat cu aţă, ac şi multă măiestrie, croitorul reuşeşte să realizeze în şase săptămâni o operă de artă.

Următoarele două săptămâni sunt folosite pentru eventualele modificări ce se pot face şi la Bucureşti.

„Croiul bărbătesc este top of the top în croitorie. Ca să ajungi aici ai nevoie să întelegi proporţi­ile, să lucrezi la milimetru şi să te înarmezi cu răbdare, răbdare şi răbdare. Ai nevoie de cel puţin zece ani de experienţă“, spune Julia Kristensen care îl măsoară din ochi pe Alexandru Vlad, care are 40 de ani şi este de profesie avocat, însă de 13 ani conduce operaţiunile Selgros pe piaţa din România.

El recunoaşte că în poziţia sa trebuie să fie zilnic „la patru ace“, aşa că este foarte atent la costumul pe care îl poartă, deşi merge de cele mai multe ori pe aceeaşi linie a croiului. „Nu poţi purta un costum mai mult de 7-8 ani pentru că se vede că este bătrân chiar dacă nu a fost purtat mult. Costumul îţi spune singur când trebuie schimbat pentru că nu doar oamenii îmbătrânesc, ci şi materialele“, explică el.

Julia Kristensen spune că cel mai bine îţi dai seama că un costum trebuie schimbat la finalul unui sezon pentru că abia atunci îl poţi privi cu alţi ochi. La costume, adaugă ea, nu este ca în moda de lux pentru femei unde trendurile de schimbă de la un an la altul sau chiar mai repede.

„Costumele nu se demodează cu anii. Faţă de acum zece ani există doar o diferenţă de câţiva centimetri la revere şi guler, iar acestea pot fi retuşate.“ Un retuş este însă o operaţie care poate dura de la câteva minute la câteva ore. Ca să scurtezi o mânecă de sus ai nevoie de trei ore.

„Cred că un mare avantaj al costumelor made to measure este că poţi alege să îţi faci un sacou şi două perechi de pantaloni. Nu găseşti asta deja de-a gata“, spune Alexandru Vlad care îşi petrece o mare parte din timp pe drum, fie către magazine sau întâlniri locale şi internaţionale. „Pantalonii sunt cei care se uzează cel mai repede şi când călătoreşti pantalonii se şifonează, aşa că este bine să ai unii de rezervă în bagaj care arată impecabil.“

El adaugă faptul că datorită acestui stil de viaţă îşi împarte costumele în două categorii - cele cu care călătoreşte şi cele pe care le foloseşte când nu trebuie să se deplaseze prea mult. Acestea din urmă „sunt mai pretenţioase“. El preferă costumele închise la culoare şi spune că nu ar opta niciodată pentru unul gri deschis sau unul „în­drăzneţ“, în carouri. Julia Kris­tensen ridică o sprânceană, analizează încă o dată oferta din magazin şi spune „costumul gri trebuie să fie primul din garderoba unui bărbat. Are avantajul că poate fi asortat uşor la cămăşi albe, bleu sau roz.“

Yang-ul costumului gri sunt pantofii maro, care merg combinaţi la orice, îşi continuă Julia Kristensen lecţiile. Ea oferă la cererea clienţilor şi şedinţe de consiliere vestimentară, astfel că, la cererea lui Alexandru Vlad, ea creionează în cinci minute garderoba ideală pentru toamnă: două costume de zi (fiecare cu câte două perechi de pantaloni), unul de seară, un altul din flanel, un blazer (ce poate fi combinat şi ziua şi seara şi la jeans, şi la pantalon clasic), două perechi de jeans, un pardesiu, o pereche de pantaloni din bumbac (de preferabil culoarea nisipului), zece cămăşi şi vreo patru perechi de pantaloni. Le enumeră parcă dintr-o suflare. Totuşi, garderoba unui bărbat porneşte de la costume şi se termină tot la ele. Unul made to measure costă de la 1.500 de euro şi poate ajunge la 12.000 de euro dacă optezi pentru materiale preţioase precum stofele cu praf de diamante, cu fir de aur sau realizate din lână de vicuna.

Avantajul unui costum made to measure - sartoria este că poate fi personalizat până în cele mai mici detalii, fie că este vorba de culoare, căptuşeală sau nasturi, şi urmăreşte îndeaproape corpul uman, astfel că în final reverul stă uşor umflat, iar haina urmăreşte curbura spatelui. În cazul celor unde intervine maşina de cusut se vede diferenţa pentru că „maşina imită doar cât poate mâna omului“, explică Julia Kristensen.

În timp ce analizează oferta din camera made to measure ochii lui Alexandru Vlad se opresc asupra unui costum în tonuri de gri. Analizează haina, se uită la număr şi îşi încearcă norocul. Îi vine ca turnată, sau cel puţin aceasta este prima impresie. Sub ochiul critic al Juliei Kristensen descoperă însă că sacoul ar trebui să fie cu 1-2 cm mai scurt şi ar mai trebui uşor ajustat la spate.

„Avantajul unui costum făcut la comandă este chiar acesta, va fi personalizat după purtător“, explică antreprenoarea care îşi aminteşte că la început ea era cea care lua măsuri şi care urmărea fiecare pas al croitoriei. În momentul în care a intrat în business, acum aproape 18 ani, avea un prieten care lucra la Scabal şi aşa a luat contact cu brandul. A fost primul brand pe care l-a convins să vină în România. La momentul acela Julia a făcut training la ei, a mers periodic timp de doi ani să deprindă arta croitoriei şi astfel le-a câştigat încrederea.

„Când vine pentru un costum made to measure, clientul trebuie să fie la rândul său îmbracat la costum, însă puţini o fac.“ Alexandru Vlad este unul dintre aceia puţini, venind îmbrăcat cu un costum clasic gri închis, cu cămaşă albă şi cravată roz pal. „Îmi plac costumele clasice, discrete“, spune executivul care se află la prima întâlnire cu reprezentanţii Casa Frumoasă.

De partea cealaltă a baricadei, Julia Kristensen afirmă că un costum clasic este cel care nu epatează şi care este adaptat purtătorului.

Spre exemplu, persoanele cu umerii laţi trebuie să opteze pentru sacouri mai lungi, cu revere mai late şi pentru pantaloni mai laţi. În final, croitoria este o artă, iar corpul uman este ca un şevalet, aşa că la finalul întâlnirii dintre Julia Kristensen şi Alexandru Vlad am putut creiona costumul perfect.