Style

În ultimii ani, producătorii de cosmetice şi-au îmbogăţit gamele cu parfumuri speciale pentru păr. De ce însă nu am putea folosi esenţele clasice pentru corp ca să ne parfumăm podoaba capilară?

28 nov 2019 554 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Că femeile au o fascinaţie pentru amprenta olfactivă pe care o lasă în urmă o ştie toată lumea. Fie că în garderoba lor de sticluţe stă una singură, cea care li s-a lipit definitiv de suflet, fie că au o întreagă colecţie, de zeci de flacoane aromate, femeile şi-au însuşit pasiunea pentru licorile care le aşază încrederea pe piele ca un timbru. Dar, la un moment dat, asta nu a mai fost suficient. Aşa că atenţia s-a transferat şi asupra părului.

Aşa că producătorii de cosmetice şi-au îmbogăţit gamele cu parfumuri speciale pentru păr. De ce însă nu am putea folosi esenţele clasice pentru corp ca să ne parfumăm podoaba capilară? „Diferenţa majoră dintre un parfum de păr (hair mist sau hair oil) şi un parfum pentru corp este dată de ingredientele active pe care acesta le conţine. Parfumul pentru corp are o concentraţie mai mare de alcool, care, în timp, folosit pentru păr, poate degrada firul. Tocmai din acest motiv au fost create produse special destinate parfumării părului, pentru a-i oferi acea aromă subtilă, discretă, pentru întreaga zi, însă fără a-l afecta, ci dimpotrivă, pentru a-l proteja“, spune Lidia Pavel, education executive, responsabil de brandurile Jo Malone, Frédéric Malle, Kilian, Bobbi Brown, La Mer din portofoliul Estée Lauder.

Există însă şi variante care au reuşit să sintetizeze, în aceeaşi sticluţă, moleculele ideale pentru corp şi pentru păr. Casa Frédéric Malle este unul dintre „magicienii“ care au făcut acest lucru, creând un ulei pe bază de extracte din sâmburi de caise, primula, argan, migdale şi ulei din seminţe de floarea-soarelui. Uleiul se aplică pe şuviţe, evitând rădăcinile, şi lasă în urmă un păr strălucitor. Ce ne-am putea dori mai mult? 

Frédéric Malle este, de altfel, unul dintre brandurile ale căror parfumuri pentru păr sunt disponibile şi pe piaţa locală, sub formă de spray sau de ulei. Dacă sprayul conţine aromele din Carnal Flower, un parfum semnat de Dominique Ropion, uleiul preia din aromele a două parfumuri - Portrait of a Lady by Dominique Ropion şi Musc Ravageur by Maurice Roucel.

„Parfumul pentru păr conţine ingrediente cu rol hidratant pentru vârfurile firelor de păr. Unele parfumuri de profil au filtre de protecţie solară, altele oferă hidratare, strălucire, efect antistatic. Îl putem considera un fel de «conditioner» (balsam - trad.) lichid“, explică Alexandra Moraru, fondator al atelierelor de parfumerie Artizanii Olfactivi şi consilier în cadrul buticului de parfumuri de nişă Madison Absolute Beauty, de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti.

Ea aminteşte, în rândul brandurilor care au pariat pe această nişă, nume precum Dior sau Ex Nihilo şi Roja Parfums, aceasta din urmă fiind o marcă sub egida lui Roja Dova, considerat cel mai influent parfumier al ultimilor ani. 

„Există două trenduri în crearea parfumurilor de păr: fie se creează unul identic olfactiv cu best-sellerul brandului, fie se merge pe o variantă mai îndrăzneaţă, de a crea parfumuri de păr care să fie o bază, ca o îmbrăţişare pentru cele care compun colecţia acelui brand“, mai spune Alexandra Moraru.

Aşa cum multe branduri asociate în primul rând cu parfumeria - inclusiv unele dintre cele amintite - au ales să-şi extindă gamele cu geluri de duş, creme de corp sau de mâini ori lumânări parfumate, la fel a apărut şi această extensie a parfumurilor de păr, ca un accesoriu de înfrumuseţare care te face să fii de-a dreptul îmbrăcat în parfum. Din cap până-n picioare.

„Roja Dove a avut nevoie de trei ani pentru a lansa cele cinci Supreme Hair Mists în cadrul Roja Parfums, pentru a găsi echilibrul perfect, reconstrucţia olfactivă similară de la parfumul iniţial către cel de păr. Dar se poate întâmpla şi altfel: de exemplu, Ex Nihilo a ales să creeze trei noi compoziţii parfumate, diferite de cele deja existente în interiorul brandului. Însă fiecare parfum de păr a fost special creat pentru a fi uşor de combinat cu o parte dintre parfumurile cele mai iubite“, explică Alexandra Moraru.

Astfel, unul este floral, bazat pe note de bujor, în armonie cu oricare parfum feminin din colecţiile Ex Nihilo. Un altul are la bază vanilie, ambră şi mosc, pentru a fi potrivit cu parfumurile orientale, gurmande sau lemnoase. Abordările pot fi diferite, însă scopul este acelaşi: să completeze experienţa olfactivă.

„Parfumul pentru păr îl alegem în funcţie de aroma pe care o vom folosi pe restul corpului, pentru a fi unitară cu întreaga aromă cu care ne parfumăm. Sau, dacă ne dorim, putem combina anumite arome, în funcţie de preferinţe şi creativitate, pentru a obţine un parfum unic, ce ne caracterizează în totalitate“, spune Lidia Pavel de la Estée Lauder.

În general, nu există reguli privind aromele folosite pentru păr, însă, pentru a beneficia de persistenţă cât mai mare, sunt recomandate note de bază lemnoase, precum lemnul de santal, patchouli, notele dulci de vanilie, notele pudrate de mosc sau chiar aromele florale intense, precum cele din tuberoze sau trandafiri. Paleta este vastă, dar, fără îndoială, cea mai bună alegere este cea care se potriveşte cu gustul purtătoarei. Sau, de ce nu, al purtătorului?

„Orice tip de parfum pentru păr ar exista, aroma este, în general, valabilă pentru ambele genuri. În ultimii cinci-zece ani, au început şi bărbaţii din România să folosească aromele preferate pe barbă sau părul capilar, aşadar aceste produse sunt destinate şi lor“, spune Lidia Pavel.

Dincolo de a fi doar pentru doamne sau doar pentru domni, parfumul de acest tip este mai mult pentru părul lung, indiferent cine îl poartă. El este, practic, o completare a ritualului de parfumare din cap până în picioare, în orice anotimp, în oricare zi din an. Poate fi totodată o modalitate de a te învălui cu o aromă discretă, atunci când nu vrei să foloseşti un parfum mai intens pe corp.

„Vara, când pielea transpiră foarte uşor şi riscul de a pierde aroma este mai mare, parfumul din păr persistă pentru mai mult timp. Tot vara, folosind parfumul pentru păr în locul celui pentru piele, eviţi reacţii alergice, iritaţii în contact cu bijuterii sau alte accesorii, atunci când umiditatea este ridicată.“

De asemenea, parfumul pentru păr este recomandat să se folosească în timpul exerciţiilor fizice, pentru a păstra aromele plăcute chiar şi pe banda de alergare, la bazin sau la orele de aerobic. Parfumul răspândit prin păr este o „practică“ de efect şi iarna, ca parte dintr-un întreg ritual de îngrijire, alături de gelul de duş şi crema pentru corp.

„Capul este considerat cea mai caldă zonă a corpului uman, tocmai de aceea este un ideal difuzor de arome. Acest ritual de a parfuma întregul corp, inclusiv părul, datează încă din antichitate, când locuitorii Orientului Mijlociu au transmis această tradiţie generaţiilor ce au urmat“, explică Lidia Pavel.

Aşa a ajuns până la generaţiile de astăzi, când atenţia pentru îngrijirea personală este cel puţin la aceleaşi cote. Şi dacă vorbim de grijă, specialiştii recomandă, pentru părul uscat şi poros un parfum cu o textură mai hrănitoare, pe bază de ulei. De cealaltă parte, un păr cu tendinţă de îngrăşare are nevoie de parfum cu pulverizare, pe bază de apă.

Nu există moment ideal pentru un asemenea „accesoriu“ nevăzut. Îl punem pe noi când vrem ca în urma noastră să rămână ceva. Puţină magie. Puţin mister. Sau câte puţin din amândouă.