Style

Doi antreprenori au făcut o bicicletă uşoară ca pana, de numai 7,9 kg, care azi răzbate prin traficul din Bucureşti, Paris sau Roma. Care este povestea Panamea?

09 sep 2019 2918 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Cu toate revoluţiile din domeniul mobilităţii, mersul pe două roţi este mai popular ca niciodată. Acesta fiind contextul, doi creativi au decis chiar de 1 Mai muncitoresc, în 2018, să aducă pe piaţă o bicicletă uşoară ca pana. Cu agilitatea unui prădător, Panamea, pentru că aşa se numeşte bicicleta, răzbate azi prin jungla urbană din Bucureşti, Paris sau Roma, fiind în sine o revoluţie pe două roţi.

Daniel Moisa şi Cătălin Stanciu sunt doi creativi cu peste 10 ani de experienţă în agenţii mari, dar în ciuda joburilor oarecum similare, preocupările din timpul liber, cât mai rămânea, erau complet diferite.

„Respectiv, unul recondiţiona biciclete vintage (Atelierele Griviţa - Cătălin Stanciu), iar celălalt (Daniel Moisa) avea (şi încă are) un site cu tricouri moldoveneşti (UaiUai t-shirt company). Unul a venit cu pasiunea pentru biciclete, celălalt a adăugat know-how-ul de business şi din mixul ăsta a apărut ideea de a face un brand românesc de biciclete“, explică, pe scurt, cei doi.

Deşi de cele mai multe ori dezvoltarea unui business porneşte de la produs, în cazul de faţă cei doi au avut în minte prima dată numele, Panamea, care însă reflectă întregul concept de produs.

„Apariţia conceptului bicicletei Panamea a fost mai puţin obişnuită. Dacă de obicei ai un produs, apoi îi cauţi un nume şi o poziţionare, în cazul nostru lucrurile au stat exact invers: prima dată a apărut numele din care a ieşit poziţionarea (light bike), apoi produsul. Numele - Panamea - ne-a obligat să creăm o bicicletă care să susţină brandul, adică uşoară ca pana.“

Ideea de a aduce pe piaţă o bicicletă cu totul specială a avut la bază mai mult ingrediente.

Primul a fost obsesia pentru mersul pe două roţi.

„După 3 ani de curăţat, gresat, sablat, vopsit şi lustruit zeci de biciclete, aventura numită Atelierele Griviţa s-a încheiat şi a început capitolul Panamea Bike“, spune Cătălin Stancu. În această perioadă a învăţat din greşeli şi de pe YouTube. Foarte mult YouTube.

„Aveam la favorites cam tot ce începea cu «how to» şi care conţinea «bike» sau «bicycle». Cu răbdare şi multă muncă, având ca motor pasiunea, am convins bicicletele să-şi dezvăluie o mare parte din secrete. Aşa că trecerea de la recondiţionat biciclete vechi la crearea uneia from the scratch (de la zero - trad.) a fost naturală şi nu foarte dureroasă.“

Potenţialul pieţei a fost un alt ingredient.

„Comparativ cu Bucureştiul de acum 15 ani, când majoritatea şoferilor te claxonau că mergi pe bicicletă, Bucureştiul de azi arată mult mai bine.“ Cel puţin din punctul de vedere al „toleranţei“ şoferilor faţă de biciclişti - mult mai mare acum decât atunci.

„Diferenţa o face numărul din ce în ce mai mare de biciclişti. În urmă cu 15 ani eram atât de puţini în Bucureşti, încât ne salutam. Chiar ne ştiam. Cred că acum suntem de peste 1.000 de ori mai mulţi. Asta contează foarte mult în împrietenirea şoferilor cu bicicliştii."

Iar mai departe a contat mult complementaritatea celor doi antreprenori.

„Dar, pe lângă experienţă, la crearea acestui proiect a fost foarte importantă întâlnirea cu oamenii care împărtăşesc aceleaşi pasiuni şi principii. Întâlnirea care face ca o idee să devină realitate. E vorba de intersectarea know-how-ului în materie de biciclete (Cătălin Stanciu) cu entuziasmul, determinarea şi know-how-ul în business (Daniel Moisa).“

Acestea fiind ingredientele, obiectivul a fost de a veni cu ceva nou pe o piaţă foarte interesantă a bicicletelor.

„Scopul nostru a fost crearea unei biciclete de oraş care să îmbine armonios trei atribute: greutate redusă, fiabilitate şi design. De ce uşoară? În primul rând din nevoia de a avea un diferenţiator, o noutate pe piaţa de biciclete din România şi din motive legate de convenienţă.“ O bicicletă uşoară înseamnă în primul rând eficienţă: efort mic - eficienţă maximă la deplasare sau când e vorba de cărat sau urcat scările.

Cu o greutate care porneşte de la 7,9 kilograme, Panamea se dovedeşte a fi „animalul“ perfect pentru a te strecura prin traficul îngrozitor din Bucureşti.

Cu toate acestea, este greu să nu te faci remarcat la ghidonul acestei invenţii ţinând cont de liniile foarte fine care alintă spiritul agresiv al produsului.

„Designul e un mix reuşit şi nu o spunem doar noi, ci şi cei care fac parte din juriul Romanian Design Week 2019 care au selecţionat bicicleta Panamea pentru expoziţie, dar şi sutele de oameni care au văzut-o cu ocazia evenimentelor de tip Salonul Bicicletei sau Street Delivery.“

Investiţia în acest business nu a fost foarte ridicată, undeva sub 50.000 de euro. Uşoară ca pana, şi ea.

„Circa 99,9% din sumă a fost folosită pentru producţia cadrelor şi achiziţionarea componentelor. Am reuşit să make the most of it (eficientizăm folosirea banilor - trad.) făcând toate celelalte lucruri in house, respectiv branding, identitate vizuală, şedinţe foto (Vitalie Brega Studio), materiale video, comunicare în social media, platforma e-commerce, cam tot ce înseamnă construcţia unui brand.“

O parte din piesele pentru bicicletele Panamea vin de la partenerii din România, iar restul ajung din Marea Britanie, Italia şi China.

„În privinţa asamblării bicicletelor, e un proces pe care îl facem cu ajutorul unui partener local, din Bucureşti. Am recurs la această soluţie pentru a eficientiza, nefiind nevoie să avem noi înşine costuri cu mâna de lucru, scule sau spaţii mari de asamblare. Ne folosim de ceea ce ne oferă piaţa pentru eficientizarea costurilor.“ 

Lansată în 2018, Panamea a ajuns să fenteze nu doar traficul din Capitală, ci şi pe cel din Roma sau Madrid.

„Pe străzile din România circulă destul de puţine, uşor peste 30 de biciclete, dar, spre surprinderea noastră, am avut şi avem mai multe cereri de la românii stabiliţi în UE. E foarte posibil ca în plimbările prin Paris, München, Strasbourg, Londra, Roma sau Madrid să vă întâlniţi cu bicicleta Panamea.“

Cu un start bun, fondatorii Panamea spun că vor să crească foarte repede, mai ales că piaţa este de partea lor.

„Pe o piaţă dinamică şi cu mult potenţial, de peste 60 de milioane de euro, e nevoie de investiţii pentru a creşte. Planul nostru e să aducem în echipă oameni de business, de retail şi investitori. Deocamdată nu avem în vedere alte produse Panamea, dar never say never.“

Şi cei doi antreprenori ar mai avea un obiectiv, nu neapărat personal, ci mai degrabă colectiv.

„Credem că soluţia (pentru ca Bucureştiul să devină mai prietenos cu bicicliştii - n.red.) este convingerea cât mai multor şoferi să schimbe maşina personală cu bicicleta fără să aştepte ca autoritatea locală să construiască piste de biciclete.“