Style

Despre ochelari de soare şi cum au devenit ei accesorii cool, cu fondatorii brandului Christian Roth

07 iun 2017 824 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Ochelarii de soare sunt astăzi un fashion statement. Sunt nelipsiţi de pe podiumuri, din paginile revistelor de modă, de pe chipurile fashion icon-urilor. Nu a fost însă întotdeauna aşa, iar fondatorii brandului de ochelari de soare Christian Roth povestesc despre ce înseamnă să fii avangardist şi cum au devenit ochelarii de soare cool.

Povestea brandului Christian Roth începe acum circa trei decenii, la New York, unde altundeva decât în acest oraş supranumit nu fără motiv centrul universului.

„Eram la început de drum în lumea modei şi nu ştiam încotro urmează să mergem. Eric (Domege - n. red.) locuia deja la New York şi lucra în domeniul marketingului, pe când eu eram asistentul unui fotograf faimos (Rico Puhlmann - n.red.)“, povesteşte Christian Roth, prezent la Bucureşti la jumătatea lunii mai pentru lansarea celei mai noi colecţii ale sale, disponibilă în reţeaua de magazine de optică OPTIblu. Designerul german a venit însoţit de partenerul său de viaţă şi de business, francezul Eric Domege.

Christian Roth asociază începuturile sale în domeniu cu o întâmplare amuzantă din studioul foto. Rico Puhlmann urma să aibă un pictorial cu un fotomodel faimos într-o dimineaţă. Era un pictorial de beauty, însă modelul respectiv avusese o noapte lungă, aşa că fotograful i-a dat lui Roth 100 de dolari şi la ora opt de dimineaţă l-a trimis prin New York să caute cei mai cool ochelari de soare pe care-i putea găsi. „La ora aceea însă magazinele erau toate închise şi-mi amintesc că m-am plimbat mult. Când au deschis totuşi, am căutat şi tot nu am găsit nimic.“ La prânz s-a întors la studio şi i-a înapoiat fotografului banii. I-a spus totodată că în opinia lui modelul este suficient de frumos pentru a nu avea nevoie de ochelari de soare să îi ascundă oboseala. „Fotograful a venit la mine şi mi-a spus: creează tu o pereche de ochelari.“

I-a povestit atunci lui Eric Domege întâmplarea şi împreună au decis să încerce să deseneze o pereche de ochelari de soare. „Îmi amintesc că la acea vreme piaţa nu era la fel de pretenţioasă ca astăzi, iar ochelarii de soare nu aveau statutul de fashion statement pe care îl au acum.“ Prima lor pereche de ochelari a fost una extrem de simplă, dar cu un design arhitectural, inspirat de curentul bauhaus.  Au devenit rapid un hit. Revistele de modă îi puneau pe copertă, deşi la momentul acela ochelarii de soare nu erau văzuţi ca un accesoriu must have, cum sunt astăzi. „Era New York-ul anilor ’80 când a început ceea ce s-a dovedit a fi ulterior o adevărată revoluţie. Moda şi arta au îmbrăţişat ochelarii de soare.“

Un moment-cheie pentru cei doi designeri a fost acela când Andy Warhol a venit la ei, „pe vremea aceea eram doi copii“, şi i-a provocat să îi facă o pereche de ochelari pe care să-i poarte la un eveniment black-tie ce avea să aibă loc la MET. A vrut ceva personalizat, şi totuşi în linie cu ceea ce el purta întotdeauna. „Rama, îmi amintesc, era similară cu cea pe care el o purta de fiecare dată, însă am adăugat o margine aurie pentru un look festiv, potrivit cu evenimentul la care urma să participe.“

Era deja evident că ochelarii erau subestimaţi şi că dacă până atunci erau folosiţi doar din motive medicale, ei puteau fi folosiţi ca un fashion statement, povesteşte Eric Domege. „La momentul acela nu exista pe piaţă decât RayBan, aşa că am avut o oportunitate uriaşă să ne poziţionăm.“

La scurt timp, au început să colaboreze cu designeri precum Marc Jacobs, Karl Lagerfeld, Michael Kors sau Helmut Lang, care foloseau ochelarii lor de soare la prezentările de pe podium. „Cream de fiecare dată produse conceptualizate, adaptate prezentărilor lor.“

La vremea aceea businessul era diferit, povestesc cei doi. Oamenii se ajutau reciproc pentru că fiecare credea în celălalt. „Am fost pionierii acestui segment, al ochelarilor de soare fashion, iar apoi odată cu noi s-a dezvoltat o adevărată industrie.“

Christian Roth afirmă că una dintre primele persoane din modă care au simţit potenţialul ochelarilor de soare a fost Anna Wintour, redactorul-şef al Vogue, „biblia“ oricărei pasionate de modă. Era atunci încă la începuturile ei la Vogue. „Relaţia noastră cu Anna Wintour a continuat însă şi ceva ani mai târziu, ea împreună cu directorul de accesorii de la Vogue au venit la noi şi ne-au propus să devenim membri CFDA (Council of Fashion Designers of America).“ A fost un proces strict, dat fiind că CFDA avea la momentul acela 100 de membri (faţă de 500 în prezent). Ca să intre aveau nevoie însă de sponsori, iar sponsorii celor doi designeri au fost atunci Michael Kors şi Marc Jacobs. „Am fost primii designeri de ochelari care au devenit membri CFDA. Îmi amintesc şi acum de New York-ul anilor ’80. Dacă oamenii te plăceau, te ajutau“, povesteşte Christian Roth. De altfel, New York-ul acelor vremuri rămâne favoritul lor. Au locuit circa 20 de ani în New York, apoi s-au mutat în Europa şi de opt ani locuiesc în Miami. „Suntem nomazi.“ New York-ul de astăzi însă nu mai este acelaşi, a devenit prea comercial, prea scump pentru oamenii normali, reali, spun cei doi designeri. „Cred că Berlinul de astăzi surprinde ceva din New York-ul acelor vremuri. Bucu­reştiul, deşi suntem pentru prima dată aici, mi se pare rebel, nu foarte „lustruit“, are o energie aparte, o individualitate şi un stil unic pe care nu le mai vezi la Paris sau la New York. Românii par pasionaţi de modă, dar şi impredictibili, spontani.“ În săptămâna în care au ajuns la Bucureşti Christian Roth şi Eric Domege trecuseră şi prin Croaţia şi Macedonia, tot pentru prima dată.

„Aceste călătorii nu sunt pentru noi doar o oportunitate de a descoperi culturi noi şi de a cunoaşte oameni.“ Sunt şi o şansă să analizeze fizionomiile oamenilor. Fiecare ţară îi învaţă ceva, despre forma feţei, despre fizionomie.

„În domeniul ochelarilor de soare, orice milimetru contează, şi nu putem crea totul inspiraţi fiind de fizionomia americancelor sau a franţu­zoaicelor.“ Ochelarii Christian Roth sunt prezenţi în magazine specializate din întreaga lume, din America de Nord, în Europa, dar şi din Asia, în Australia şi Africa de Sud. Brandul Christian Roth este acum parte a grupului DITA, unul dintre cei mai mari jucători din domeniu. „Distribuţia este însă limitată pentru că vrem să creş­tem organic. Vrem să rămânem fideli ADN-ului nostru“, conchide Eric Domege, care recunoaşte că are acasă câteva mii de perechi de ochelari de soare.