Style

Despre alchimişti olfactivi şi ingrediente secrete

06 mai 2017 825 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

La întrebarea „Ce nu poate lipsi sub nicio formă dintr-un parfum?“, te-ai aştepta să primeşti un răspuns standard. O serie de substanţe ori elemente mai degrabă tehnice. O limbă total străină pe care să o înţeleagă şi să o vorbească doar profesioniştii din domeniu. După Afaceri Premium a orientat această întrebare către trei dintre cei mai apreciaţi parfumieri din lume astăzi, iar răspunsurile lor au fost nu doar inteligibile, ci foarte „pământene“.

Capacitatea de a genera bună-dispoziţie, de a fi recognoscibil şi de a stârni amintiri, unicitatea, latura artistică, pasiunea şi impactul trăirii de moment. Acestea sunt câteva dintre elementele fără de care un parfum - unul care să-şi merite locul într-o garderobă olfactivă stilată - nu poate fi conceput.

Francis Kurkdjian, Christopher Chong şi Romain Ales sunt trei dintre artizanii care s-au pus în slujba acestor principii, pentru a crea parfumuri care au cucerit cele mai pretenţioase nasuri din lume şi care le-au înscris numele pentru posteritate în istoria parfumeriei. De ce? Pentru că „reţetele“ lor sunt sinteze de emoţie şi atenţie, care şi-au demonstrat validitatea în timp.

Setea de echilibru

„Sunt trei elemente care nu trebuie să lipsească din reţeta unui parfum: semnătura, capacitatea de a genera amintiri şi bucuria de a-l purta. Trebuie ca un parfum să aibă o semnătură, să poată fi recunoscut şi identificat imediat, să fie puternic şi să aducă bună-dispoziţie“, spune Francis Kurkdjian, autorul parfumurilor create pentru casa care îi poartă numele, înfiinţată în 2009.

Este unul dintre cei mai cunoscuţi alchimişti olfactivi din lume. A creat zeci de parfumuri pentru marile branduri, iar piesa sa de rezistenţă este Le Mâle, realizat pentru Jean Paul Gaultier.

„Toate ingredientele pe care le folosesc în parfumurile mele sunt ciudate. Uneori te gândeşti că un anumit ingredient este potrivit şi merge, dar se întâmplă ca, din când în când, să nu se întâmple asta. Scopul unei garderobe olfactive este de a deschide mai multe posibilităţi, ca şi cum aş deschide uşa casei mele.“

Recent, Francis Kurkdjian a deschis din nou uşa casei sale atunci când a creat şi a lansat parfumul Aqua Celestia, adus în România de lanţul Beautik Haute Parfumerie, o esenţă care, spune chiar autorul, „sintetizează ideea de seninătate, pentru a aduce bucurie oamenilor. Cred că, în vremurile pe care le trăim, avem nevoie de calm, de fericire, de seninătate, de ceva care să ne aducă echilibru. De aceea am decis să creez acest parfum. Nu ştiu dacă am reuşit“, spune cu modestie Francis Kurkdjian.

Aceeaşi modestie care îl caracterizează îl face să spună, aproape intimidat, că nu se simte ca şi cum ar fi unul dintre cei mai buni parfumieri ai lumii, deşi la doar 26 de ani a creat Le Mâle, recunoscut ca un Chanel no5 al parfumurilor masculine.

„Ca să te distingi de ceilalţi, trebuie să rămâi fidel ţie însuţi. Cred că asta e cea mai bună soluţie. Trebuie să-ţi păstrezi valorile, etica, sensibilitatea şi să fii o persoană «frumoasă», adică cineva care e atent la ceilalţi, care ştie să le vorbească celorlalţi şi să-i asculte, cineva care ştie să păstreze un secret. E important să ştii să păstrezi un secret, într-o lume în care lumea iubeşte zvonurile, micile bârfe“, spune parfumierul francez. Până la urmă, fiecare parfum ascunde propriile secrete. Şi abia pe pielea fiecărui purtător acesta se dezvăluie treptat, se dezbracă de ele.

Poezie suspendată în timp

Christopher Chong, artizanul parfumurilor Amouage, pledează pentru unicitate şi crede că un parfum trebuie să nu semene cu niciun altul ca să se facă remarcat.

Ştiinţific vorbind, totul începe de la miros, nasul fiind primul care ghidează acţiunile oamenilor. Este vorba de feromoni, de instinctele primare, animalice, de atracţia în forma ei pură. Astfel, anumite mirosuri stârnesc emoţii puternice sau atracţii irezistibile. Altele evocă amintiri din trecut. Ce este important este ca un parfum să rezoneze cu purtătorul.

„Mă mândresc cu unicitatea fiecărui parfum Amouage, care se distinge de toate celelalte. Ce le evidenţiază este tocmai faptul că nu urmează trenduri, ci mai degrabă oferă o experienţă intensă şi personală, care atinge sufletul celor care le poartă.“

Chong a început colaborarea cu Amouage în 2006 şi lucrează cu cei mai importanţi parfumieri din regiunea Grasse din sudul Franţei. Şi-a pus semnătura pe parfumuri precum Reflection, Gold - „perla coroanei“ casei Amouage, Epic, Lyric, Jubilation, dar şi pe o colecţie de lumânări parfumate denumite Midnight Flowers. Creaţi-ile Amouage se găsesc în România în parfumeriile Elysée.

„Abordarea mea este cu siguranţă neconvenţională. Văd fiecare dintre creaţiile mele ca pe un capitol al unei poveşti, ca pe un cântec dintr-un lung ciclu sau ca pe o nouă notă într-o simfonie. Astfel, fiecare parfum dintr-o colecţie este legat de o poveste, care continuă de la un parfum la altul şi care se dezvoltă odată cu fiecare lansare. De exemplu, Jubilation, Lyric şi Epic spun povestea unei nimfe aflate în căutarea nemuririi“, spune Christopher Chong.

Directorul artistic, care a introdus în portofoliul Amouage accesorii precum eşarfele de mătase sau alte elemente din piele elegante şi moderne, spune că are de gând să meargă mai departe cu noi concepte. Parfumurile rămân însă axa principală a carierei lui Chong.

„Pentru mine, crearea de parfumuri este o experienţă intensă, este artă - ceea ce fac eu este să compun capodopere olfactive, piese de rezistenţă senzitive. Pictez tablouri, cânt arii şi spun poveşti prin parfumuri, traducând emoţii, stări şi amintiri într-o formă mai extinsă decât însăşi viaţa. Parfumeria este poezie suspendată în timp.“

Arta seducţiei

Fiecare alchimist olfactiv îşi construieşte un portofoliu pornind de la o filosofie proprie de viaţă. În cazul lui Romain Ales, vicepreşedintele parfumeriei Caron, filosofia poate fi descrisă în două cuvinte - pasiune şi clipă.

„Însăşi Caron s-a născut din pasiunea unui bărbat, Ernest Daltroff, pentru parfumuri. După mai bine de un secol, această pasiune, de a seduce femeile, de a le surprinde, de a le acapara, rămâne principalul obiectiv al Caron. Chiar şi un parfum bărbătesc trebuie să seducă întâi femeile înaintea bărbaţilor“, spune Romain Ales.

În Caron, Romain Ales colaborează cu tatăl său, Patrick Ales, după ce, anterior, şi-a început cariera în grupurile Phytosolba şi Lierac, ca agent de vânzări, iar apoi s-a ocupat de partea de marketing pentru acelaşi grup. În 1998, Patrick Ales a cumpărat Caron Perfumes, business pe care l-a predat fiului său.

„Aventura colaborării mele cu parfumeria Caron a început în 1998, odată cu plăcerea de a mă îndrăgosti de un brand care s-a născut pentru a crea parfumuri“.

Maestru în arta combinării trecutului, a prezentului şi a viitorului, a parfumurilor cu moda, Romain Ales vede în Caron „memoria olfactivă a emoţiei“. În luna februarie, Romain Ales a lansat la Bucureşti o nouă creaţie a casei Caron - cea mai fină pudră din lume, disponibilă în parfumeriile de nişă Beautik Haute Parfumerie.

Astăzi, parfumurile sunt creaţii menite să surprindă şi să cucerească. Puţini ştiu însă că parfumeria este una dintre cele mai vechi arte, cu o istorie de nu mai puţin de 5.000 de ani. La momentul acela parfumul era folosit pentru a trimite o dorinţă în ceruri mai degrabă decât pentru mirosul său. Era un simbol al credinţei, un tribut adus zeilor. Astăzi, este o „ofrandă“ adusă pasionaţilor de frumos.