Style

Cum s-au transformat parfumeriile de lux în laboratoare de chimie în care sunt invitaţi neurologi şi cercetători: "Traversăm o nouă era a parfumeriei"

20 ian 2017 729 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Într-o lume a parfumeriei care are o istorie de circa cinci milenii, un brand a reuşit în doar doi ani să schimbe regulile jocului. Parfumurile nu mai sunt doar o creaţie a unor nasuri fine, ci pot fi şi rezultatul muncii de ani de zile a unor cercetători ştiinţifici cu specializarea neurologie care colaborează îndeaproape cu parfumieri cu experienţă. Pe scurt, un mix de chimie şi emoţie.

Brandul Initio a reuşit să adune în doar doi ani de existenţă o istorie suficientă pentru o carte, de fapt o enciclopedie de chimie, biologie şi poate, cu un capitol de psihologie. Lansată acum doi ani în Franţa, casa a dezvăluit public până acum trei colecţii: Absolute, care are la bază în special ingrediente naturale, Magnetic Blend, care foloseşte în special feromoni, şi Carnal care reprezintă un mix între cele două.

„Traversăm acum o nouă era a parfumeriei, care are în centru puterea mirosului. Anterior ingredientele naturale erau cele în jurul cărora se concentra toată atenţia. Acum, la fel de importante sunt şi ingredientele de sinteză create în laborator“, povesteşte Alicia Reille, reprezentanta brandului Initio, prezentă în România pentru lansarea celei mai noi colecţii în parfumeriile Elysée.

Ce a dorit acest brand a fost să se întoarcă la originile parfumeriei, acum circa 5.000 de ani, şi să readucă în prim-plan relaţia dintre spiritualitate, filosofie şi ingrediente din natură. La momentul acela parfumul era folosit pentru a trimite o dorinţă în ceruri mai degrabă decât pentru mirosul său. Era un simbol al credinţei, un tribut adus zeilor.

„Încă dinainte să lansăm primele parfumuri am analizat piaţa, am analizat oamenii şi am realizat că fiecare dintre noi reacţionează diferit la un anumit miros şi interacţionează diferit cu o persoană sau alta în funcţie de acesta.“

Ştiinţific vorbind, totul începe de la miros, nasul fiind primul care ghidează acţiunile oamenilor. „Este vorba de feromoni, de instinctele primare, animalice, de atracţia în forma ei pură.“ Studiile casei au mai arătat că anumite mirosuri stârnesc emoţii puternice, atracţii irezistibile sau au alte efecte. Spre exemplu, parfumul Blessed Baraka din colecţia Absolute a fost realizat pentru ca, aşa cum îi spune şi numele, să poarte noroc purtătoarei. Fiecare parfum din colecţia Absolute are un nume care îi trădează efectul. „Noi nu dezvăluim ingredientele acestor parfumuri pentru că nu acesta este centrul atenţiei noastre, ci efectul pe care îl au acestea asupra purtătorilor şi a celor care le simt.“ Alicia Reille povesteşte că nu este vorba de o descoperire recentă, în contextul în care în cultura arabă moscul şi cafeaua sunt considerate a avea un efect similar cu cel al Viagra spre exemplu.

Pornind de la efectele pe care mirosul le are asupra oamenilor, casa Initio a vrut să scrie o nouă pagină în istoria parfumeriei şi a creat colecţia Magnetic Blend ce cuprinde trei parfumuri, ce poartă numere - 1, 7 şi 8 - în loc de nume. Acestea sunt de fapt parfumuri moleculare realizate de cercetătorii britanici care au lucrat la crearea lor timp de patru ani. Rezultatul a fost de fiecare dată o moleculă care recreează un anumit miros şi care trimite la creier un impuls ce declanşează un anumit sentiment. Spre exemplu, cerbul atunci când este gata să se împerecheze emană un anumit tip de feromon pentru a-şi atrage partenerii. Parfumul cu numărul 7 replică mirosul feromonului emis de un cerb, pe când numărul 1, cel mai puternic, este o replică a mirosului emanat de o anumită specie de balene care trăiesc în Oceanul Indian. Acestea emană când sunt gata de reproducere o substanţă care rămâne la suprafaţa apei şi care în contact cu soarele dă naştere ambrei gri. „Mirosul iniţial poate părea animalic, sexual, poate chiar greu de digerat, însă este natural, este un miros pur. Există persoane care îl poartă singur.“ Parfumurile din colecţia Magnetic Blend sunt însă parfumuri moleculare ce pot fi purtate şi singure, dar şi ca bază, pentru a fi apoi combinate cu alte esenţe. „În combinaţie cu orice alt parfum dau naştere la cu totul altceva. Spre exemplu, molecula 7 dacă este purtată singură pe piele este delicată şi poate fi folosită ca armă de seducţie. În combinaţie cu un alt parfum, ca de exemplu unul din colecţia Absolute, reuşeşte să evidenţieze alte note ale acestuia.“

Avantajul este că fiecare purtător poate deveni propriul să chimist, pentru că în funcţie de stare şi de piele mirosul este diferit de la persoană la persoană.

Recent, casa a lansat şi colecţia numărul trei, Carnal, care cuprinde două parfumuri - High Frequency şi Side Effect. Secretul celor două este că au în compoziţie o concentraţie mare, de 50%, de „hedione“, o moleculă a plăcerii. „La începutul lui 2015 un doctor german a făcut o descoperire. Hedione-ul este o moleculă pe care dacă o ai în parfum în concentraţie mare creşte libidoul.“

Această moleculă a mai fost folosită anterior, prima dată într-o concentraţie mai mare în anii ’60 de către Christian Dior în Eau Sauvage. Totuşi, concentraţia era mult mai mică decât în cazul parfumurilor din colecţia Carnal. Încă o dată, numele „trădează“ de fapt efectul pe care acestea îl au asupra celor care le simt.

„Descoperirea din 2015 privind efectul hedione-ului a explicat de fapt succesul Eau Sauvage. Această moleculă are la bază magnolie şi iasomie. High Frequency foloseşte pe lângă hedione aceleaşi ingrediente naturale. Rezultatul este o supradoză de plăcere.“ Side Effect are 50% hedione şi 50% ingrediente naturale, respectiv rom, vanilie şi tutun.

Parfumurile sunt unisex pentru că şi plăcerea şi atracţia, toate sunt unisex. Şi, pornind de la miros şi efectul pe care acesta îl are asupra oamenilor, Initio a dus povestea mai departe şi a creat şi o sticlă al cărei material imită pielea umană. „Este o colecţie pentru simţuri creată cu o atenţie deosebită la detalii. Pornim de la nas şi de la miros, însă mergem mai departe la ochi şi la designul sticlei, pentru ca apoi să ajungem la atingere şi la materialul folosit.“

Casa este minimalistă în prezentare pentru că de fapt parfumurile Initio sunt ca nişte jocuri, ca nişte puzzle-uri ce nu au nevoie de nicio prezentare. Trebuie descoperite. Un „dezavantaj“ ar putea fi faptul că pot crea dependenţă.