Style

"Am revoluţionat şi am schimbat cursul istoriei, fără noi industria parfumului nu ar mai fi la fel astăzi." Care este povestea Houbigant, cea mai longevivă casă de parfum din lume

17 mar 2015 1336 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Adorat de regi, regine şi staruri de cinema deopotrivă, Houbigant este unul dintre cele mai cunoscute nume de parfum din lume. Un clasic în viaţă, care a schimbat istoria prin cele două creaţii - semnătură Fougère Royale şi Quelques Fleurs, fără de care industria parfumului, aşa cum o ştim astăzi, nu ar fi fost posibilă. Elisabetta Perris, director de creaţie şi proprietar al Houbigant, vorbeşte într-un interviu acordat După Afaceri Premium despre luxul încapsulat în sticle de porţelan, decorate cu foiţă de aur, ce poartă în ele esenţe care şi astăzi stârnesc emoţii în rândul pasionaţilor de creaţii olfactive.

Cu toţii am auzit de Guerlain. Cei mai mulţi dintre noi suntem familiarizaţi, datorită lui No 5, cu legenda parfumului Chanel. Cu toate acestea, Houbigant - cea mai longevivă casă de parfum din lume - cu o istorie care începe în anul 1775, este cea care a scris istoria parfumului, iar numele său ar trebui să fie pe buzele noastre la fel de des. Dar şi pe încheieturi, pentru că cel mai faimos parfum al Houbigant, Quelques Fleurs, a fost repus „în scenă“ de noii proprietari ai casei. Mai mult, noile creaţii, aşa cum este Iris des Champs, disponibile în România în parfumeriile Beautik, ţin vii tradiţia şi prestigiul care i-a cucerit pe regii francezi secole de-a rândul. Şi monarhii români au căzut victime aromelor Houbi­gant.

Quelques Fleurs, primul parfum floral multi-buchet din lume, a fost preferatul Reginei Maria a României. Până la apariţia sa, în 1912, parfumierii foloseau o singură esenţă florală pe care de obicei o combinau cu esenţe de ierburi. Când a fost lansat pe piaţă, parfumul a fost un hit instant, actriţa Sarah Bernhardt a fost un fan de la început. Reţeta parfumului s-a păstrat în arhivele Houbi­gant şi, asemeni unei frumoase adormite, s-a trezit şi i-a fost redată gloria printr-o creaţie contemporană (Quelques Fleurs Royale), inspirată din acordurile originale.

Un alt reper pe care Houbigant l-a lăsat în istorie este parfumul pentru bărbaţi Fougère Royale, lansat pentru prima oară în 1882. A fost primul parfum care a folosit esenţe de ferigă, stabilind astfel o clasă complet nouă de esenţe, astăzi cea mai populară familie de arome.

„Când mirosiţi astăzi un parfum multi-floral, existenţa lui se datorează parţial lui Houbigant“, spune Elisabetta Perris, prezentă la Bucureşti pentru a lansa noua creaţie Houbigant, Iris des Champs, în parfumeriile Beautik.

Alături de fratele său, Gian Luca, ea conduce casa de parfumuri. Houbigant a devenit proprietatea familiei italiene Perris în anul 2005, după ce ultimul moştenitor al familiei Houbigant a fost nevoit să vândă creaţiile din cauza stării precare de sănătate. Cu apetit pentru tradiţie şi lux, familia Perris din Italia a calibrat brandul Houbigant pentru secolul al XXI-lea, păstrând însă nealterate valorile şi tradiţia.

„Trecutul prestigios este important, însă nu suficient pentru a te menţine pe piaţă şi a câştiga clienţi. Houbigant nu este doar cel mai longeviv nume din parfumerie, este şi actual, iar noile creaţii dovedesc că suntem un brand modern“, mai spune ea.

Drept dovadă stă ultima creaţie, Iris des Champs, care aduce tradiţiei franceze un strop de sevă italiană. Parfumul se inspiră dintr-o plimbare pe un câmp înflorit de irişi în zona Toscanei. Houbigant a modernizat sticla de cristal folosind un flacon realizat de Baccarat la începutul secolului al XX-lea. Sticla a fost creată iniţial pentru Parfum Idéal cu ocazia Expoziţiei Universale care a avut loc la Paris în 1900 şi întruchipează Turnul Eiffel, simbolul acestui eveniment.

Elisabetta Perris este şi directorul de creaţie al casei, făcând design-ul şi decoraţiunile sticlelor de colecţie turnate în porţelan sau cristal Baccarat, înfrumuseţate cu foiţă de aur, sau desene florale lucrate manual.

În fiecare an, Houbigant produce o colecţie limitată a unui parfum. Colecţia are doar 40 de sticle disponibile la nivel global. În fiecare an, conceptul şi materialul din care este fabricată sticla parfumului sunt diferite. „Pentru un parfum de prestigiu aşa cum este Houbigant, nu doar calitatea esenţelor este importantă, ci şi sticla în care este prezentat parfumul, flaconul fiind primul lucru cu care interacţio­năm“, spune proprietara casei de parfum.

Pasionaţii de bijuterii olfactive dar şi colecţionarii de artă se înscriu pe listele de aşteptare ale colecţiilor limitate, pentru că aceste creaţii sunt disponibile, inclusiv în România în parfumeriile Beautik, doar la comandă. „Pentru anul 2014, am ales ca material porţelanul, făcând astfel o trimitere la recipientele originale în care erau păstrate parfumurile în secolulul al XVIII-lea. Recipi­entele sunt făcute manual şi nici-una dintre sticle nu seamănă cu cealaltă. Pen­tru ediţia de porţelan am colaborat cu Manufacture de Monaco, furnizor oficial al prin­ţului de Monaco“, afirmă proprietara Houbigant.

În final, cum altfel ne putem face o idee despre decadenţa şi şarmul reginei Maria Antoaneta decât printr-o pulverizare de Houbi­gant? Legenda spune că, atunci când Maria Antoaneta a fugit la Varennes pentru a scăpa de revoluţionarii francezi, ea a fost trădată de faptul că doar un monarh ar fi putut să poarte un parfum atât de magnific. Mai mult, înainte de a părasi Parisul, regina ar fi făcut un ocol pentru a-şi reumple toate sticlele de parfum la Houbigant. Şi să fim sinceri, regina Antoaneta nu este singura femeie şi nici ultima care a apelat la parfum pentru un strop de curaj în plus.

„Am revoluţionat şi am schimbat cursul istoriei, fără Houbigant industria parfumului nu ar mai fi la fel astăzi. Graţie curajului şi inovaţiei parfumierilor Houbigant, avem astăzi parfumuri multi-florale, sau esenţa de ferigă folosită pentru prima oară în Fougère Royale“, conchide Perris.