Style

A realizat creaţii-reper pentru Estée Lauder, Marc Jacobs sau Armani. Care este povestea româncei ce a cucerit New York-ul cu parfumurile sale

07 apr 2015 1427 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Sunt oameni ale căror poveşti ar umple sălile de cinema dacă le-ar fi ecranizată viaţa. O astfel de personalitate este Annie Buzantian, româncă de origine armeană stabilită în America, ce a făcut furori la New York cu parfumurile sale. E prima femeie deţinătoare a titlului de Maestru Parfumier şi nasul din spatele unor creaţii-reper pentru marile branduri Estée Lauder, Marc Jacobs şi Armani. Annie Buzantian vorbeşte într-un interviu acodat După Afaceri Premium despre recenta colaborare cu casa de nişă Puredistance şi despre secretele din spatele carierei sale internaţionale.

„M-am născut în Constanţa într-o familie de armeni. Am imi­grat alături de ai mei în Statele Unite în anul 1970. La acea vreme, New York-ul era un nucleu ce fierbea de entuziasm: ideile noi, moda şi oportunităţile pentru femei cunoşteau un mare avânt“, îşi începe reputata parfumieră povestea.

Are un nas acvilin fin care se potriveşte perfect cu faţa sa armeană, sunt cuvintele folosite cu ceva ani în urmă de publicaţia New York Times pentru a o descrie pe Annie Buzantian. Inspirată propoziţie, având în vedere că nasul a fost cel care i-a adus în 1988 titlul de prima femeie parfumier.

La scurt timp de la venirea pe tărâmul american, în 1972, românca a fost recrutată de reputata companie de parfumuri Firmenich, devenind astfel prima femeie care a deţinut poziţia de „parfumer trainee“. La Firmenich, a lucrat alături de Elie Roger, printre cei mai respectaţi dar şi exigenţi maeştri parfumieri. După doar un an, a creat primul său parfum fin - Love’s Musky Jasmin. Îndemânarea şi talentul cu care tânăra româncă a creat primul său parfum au fost indicii ce aveau să anunţe începutul unei cariere internaţionale. Au urmat apoi parfumurile pentru marile branduri comerciale Estée Lauder, Ralph Laurent, Tommy Hilfiger, Giorgio Armani şi Vera Wang.

O colaborare specială este însă cea cu casa de parfumuri de nişă Puredistance, înfiinţată în 2007 de olandezul Jan Ewoud Vos. Buzantian a semnat parfumurile Puredistance I, Opardu şi Antonia, disponibile în România în parfumeriile Elysée, creaţii pentru care există o lungă listă de aşteptare. Un alt mare parfumier care creează pentru Puredistance este Roja Dove de la Londra, legendă vie a parfumurilor, supranumit şi „professeur de parfums“.

„Eu şi Jan Ewoud Vos împărtă­şim aceleaşi valori, vedem parfumul în acelaşi fel. Ne plac parfumurile elegante şi atemporale, care transcend tendinţelor şi modelor sezoniere“, spune ea.

Interesantă este povestea din spatele parfumului Antonia, o creaţie verde-florală ce pune în scenă inocenţa feminină bine temperată cu un caracter tenace şi încrezător.

„Dorinţa lui Jan a fost cea de a crea un parfum sofisticat şi elegant drept tribut pentru mama sa. I-am spus că am în colecţia personală un parfum cu numele Antonia care îmi place extrem de mult. S-a schimbat brusc la faţă pentru că mi-a zis că numele mamei sale este Antonia, iar culoarea preferată a ei este verdele. A fost un moment suprarealist. Mi-a trimis fotografia mamei sale şi după câteva ajustări Antonia s-a renăscut.“ O notă distinctă a parfumurilor Puredistance, disponibile în parfumeriile Elysée, stă în faptul că acestea conţin extract pur de parfum, în concentraţii ce variază între 25% şi 32%.

Coincidenţele deloc întâmplă­toare, întâlnirile memorabile, pictura sau personalitatea clientului sunt punctele de plecare în crearea unui parfum. Însă de ce „ingrediente“ ai nevoie pentru a fi parfumier?

„Pentru a fi un parfumier sunt necesare multă perseverenţă, răbdare şi mulţi ani de pregătire. Munca mea este foarte intuitivă, un parfum este ca o piesă muzicală pentru compozitorul său. Fiecare parfumier are o semnătură personală. Îmi place să cred că parfumurile mele se diferenţiază de restul prin eleganţă şi sofisticare. Nu îmi plac parfumurile «zgomotoase»... până la urmă un parfum este un obiect de seducţie, trebuie să te ademenească.“

Unul dintre momentele care i-au marcat decisiv cariera a fost cel în care a întâlnit-o pe Estée Lauder, fondatoarea celebrei companii de cosmetice.

„În 1984, aflată la un târg comercial în Italia, ea a mirosit unul dintre parfumurile mele - Gian­franco Ferre, care i-a plăcut foarte mult. Când s-a întors la New York a cerut să mă cunoască personal. Mi-a dat multă încredere în mine şi voi preţui toată viaţa momentul în care am întâlnit-o pe Estée Lauder “, îşi aduce aminte Annie Buzantian.

Un alt reper în cariera sa este primirea titlului de Maestru Parfumier în 1988, „această nominalizare a confirmat impactul pe care creaţiile mele l-au avut în industrie, dar şi pentru pregătirea de noi parfumieri“. În 2013, ea a primit premiul pentru întreaga activitate de la Societatea Americană a Parfumierilor, un echivalent al Oscarului în industria aromelor. Celor care vor să ştie care sunt tendinţele şi ce arome se poartă acum la New York, oraşul care nu doarme niciodată, Annie Bu­zantian le răspunde: „Aromele florale şi cele fructat-florale sunt cele care predomină. În topul preferinţelor se află şi aromele chypre (ce îmbină esenţe lemnoase, citrice şi de mosc - n.red.), şi cele orientale“.