După Afaceri

Povestea sistemelor audio începe acum mai bine de 150 de ani, iar de atunci, an de an s-a scris un nou capitol în istoria acestor produse care au atât rol estetic, dar mai ales funcţional. Astăzi, aceste produse par mai degrabă rupte din filme SF, cu boxe conectate la jaluzele sau la sistemele de iluminat

12 dec 2017 540 afişări de Ioana Nita
Din aceeaşi categorie

Un sistem audio în formă de fagure care acoperă întreg peretele. Sau sisteme audio-video integrate perfect cu sistemele de iluminat sau de temperatură, dar şi cu obiectele de decor din casă precum drape­riile sau jaluzelele, astfel încât toate să poată fi controlate dintr-o singură telecomandă. Pare un exerciţiu de imaginaţie sau un decor demn de un film SF. De fapt acestea sunt doar câteva exemple din ce pot oferi producătorii de echipamente audio-video premium în pre­zent.

 

La fel cum în industria auto există bolizi de lux precum Rolls Royce şi maşini de volum, cum ar fi Volkswagen sau Renault, la fel există şi echipamente audio premium şi sisteme audio pentru marea masă de utilizatori, tehnologia fiind cea care face diferenţa. Designul joacă însă şi el un rol tot mai important, mai ales în cazul segmentului de lux.

Povestea sistemelor audio începe acum mai bine de 150 de ani, iar de atunci, an de an s-a scris un nou capitol în istoria acestor produse care au atât rol estetic, dar mai ales funcţional.

Din 1861, când Johann Philipp Reis a instalat o boxă electrică în interiorul telefonului, care a fost ulterior îmbunătăţită de Alexander Graham Bell şi Ernst Siemens în 1876, respectiv 1877, şi până în prezent, sistemele audio s-au dezvoltat constant pe măsură ce tehnologia a avansat. Astfel, majoritatea sistemelor audio actuale se bazează pe principiul sistemului electrodinamic, prima boxă-experiment de acest tip fiind inventată de Oliver Lodge în 1898. Ulterior, inginerul olandez Peter L. Jensen şi Edwin Pridham au realizat prima boxă funcţi­o­nală pe acest principiu în 1915 în California. 

Treptat, au apărut producători de sisteme audio, atât în SUA, cât şi în Europa, Bang & Olufsen fiind unul dintre brandurile cele mai cunoscute şi mai importante la nivel internaţional. Compania a fost fondată în 1925 în Danemarca de către Peter Bang şi Svend Olufsen, care au realizat un radio ce mergea cu ajutorul curentului alternativ – produs remarcabil la vremea aceea în condiţiile în care majoritatea aparatelor radio funcţionau cu ajutorul bateriilor.

În prezent, produsele Bang & Olufsen sunt echipamente audio-video Hi-Fi, care concurează pe segmentul premium cu producători precum Bower & Wilkins sau Dynaudio.

„Folosim aluminiu în toate produsele pentru că la ora actuală avem cea mai avansată fabrică de prelucrare a aluminiului din lume. Lucrăm inclusiv pentru NASA, armata americană, Lamborghini, Ferrari şi BMW“, spun asociaţii companiei Sound Vision International, dealerul oficial al producătorului danez Bang & Olufsen pe piaţa din România. Compania a fost înfiinţată în 2001, fiind unul dintre cei mai vechi dealeri Bang & Olufsen din Europa de Est, ea fiind controlată de Horaţiu Ionescu şi Tiberiu Argint.

Ei mai adaugă că brandul danez foloseşte cinci tipuri de aluminiu în producţia proprie. Acestora li se adaugă lemnul şi sticla. Spre exemplu, ecranele LCD ale televizoarelor au o sticlă în faţă pentru a proteja ecranul şi pentru a absorbi lumina şi reflexia. Producătorul danez are în portofoliu 4 serii de televizoare cu diferite dimensiuni fiecare şi peste 25 de modele de boxe. Preţul unui sistem audio de top ajunge şi la 70.000 de euro, punctează ei.

Pentru achiziţia echipamentelor Bang & Olufsen este nevoie de consultanţă şi de servicii de instalare, produsele audio-video premium necesitând asistenţă de specialitate care nu poate fi oferită prin intermediul internetului.

Un sistem audio poate fi format din boxe de podea, de raft, de tip surround, boxe satelit, subwoofere sau boxe de tavan/perete, iar pentru alegerea mixului potrivit trebuie avute în vedere câteva criterii esenţiale.

„Dimensinea şi formatul camerei, tipul de conţinut pe care vrei să îl consumi (muzică, filme, jocuri, TV etc.), bugetul, pretenţiile în materie de de-sign şi ergonomie sunt cele mai importante elemente de care trebuie ţinut cont când vrei să faci o astfel de achiziţie“, a menţionat Bogdan Ştefan, managing partner în cadrul AVstore, cel mai mare retailer online de echipamente audio-video de pe plan local.

El a pus bazele AVstore la sfârşitul anului 2006 alături de Marius Stănescu, Alexandru Bontilă şi Lucian Velea, din pasiunea comună pentru sisteme audio Hi-Fi. „Ne plac filmele şi muzica bună. De aceea am studiat şi ne-am achiziţionat echipamente audio-video de cât mai bună calitate. Le-am configurat şi calibrat astfel încât să le punem în valoare.“

Astfel, au învăţat să construiască o cameră de audiţie sau un „home-cinema“. Este foarte important „matching-ul“ între echipamente, alegerea lor în funcţie de forma şi dimensiunile încăperii şi tratamentele acustice din cameră, adaugă el.

Pe lângă tehnologia premium utilizată la realizarea echipamentelor audio-video Bang & Olufsen, producătorul danez oferă şi posibilitatea de integrare a acestora cu celelalte dispozitive şi sisteme din casă, creând astfel un mediu ambiental plăcut şi un control facil al tuturor sistemelor din casă.

„Echipamentele Bang & Olufsen se integrează atât între ele, cât şi cu altele din casă, creând astfel sisteme de tip «smarthome».“ Astfel, sistemul audio-video poate fi integrat chiar cu jaluzelele, sistemul de iluminat sau cu cel de supraveghere, totul doar din butonul unei singure telecomenzi. Mai mult, totul poate fi personalizat, aceasta fiind de altfel cea mai importantă caracteristică a produselor de lux în general, fie că este vorba de modă, bijuterii, bolizi cu herghelii sub capotă sau, de ce nu, sisteme audio.

Spre exemplu, se poate crea un sistem prin care atunci când se apasă un singur buton se activează scenariul „wake-up morning“, mai exact por­neşte şi televizorul şi aparatul de făcut cafea. Acelaşi lucru se poate face şi din meniul televizorului, explică asociaţii Sound Vision. Pare desprins din scenariul filmului Iron Man, mai exact din locuinţa personajului principal interpretat de Robert Downey Jr. Astăzi însă, acel scenariu de film poate deveni realitate.

„Filosofia noastră se bazează pe simplitate şi pe uşurinţa în utilizare. Cunoaştem psihologia clienţilor.“ Fondatorii dealerului Bang & Olufsen afirmă că, în general, în casă nu se folosesc mai mult de trei „scenarii“ – de zi, de prânz şi de noapte. Există şi scenarii de ploaie sau de întuneric în funcţie de anotimp, însă acestea se aplică mai rar. Mai exact, se pot instala senzori care să perceapă aceste momente din zi sau fenomene meteo şi astfel să se regleze automat sistemele din casă în funcţie de vremea de afară. Să se închidă jaluzelele, spre exemplu, vara la o anumită oră atunci când soarele este foarte puternic. „Toate aceste sisteme fac totodată economie de curent şi căldură. Este o investiţie inteligentă, care iniţial poate părea mare, dar ulterior, per total, se dovedeşte a fi viabilă în timp.“

În ceea ce priveşte retailerul AVstore, acesta s-a axat pe comercializarea de soluţii audio şi video premium, fiind totodată şi importator şi distribuitor pe piaţa locală pentru 21 de branduri de profil printre care se numără Cambridge Audio şi Bowers & Wilkins. Având o gamă extinsă, retailerul este mereu la curent cu cele mai noi tendinţe în materie de sisteme audio-video care sunt cerute atât pe plan global, cât şi local.

„Clubul «audiofililor» este în continuare fascinat şi satisfăcut din punctul de vedere al exigenţelor sistemelor clasice, tradiţionale - amplificatoare stereo şi boxe pasive.“ Între timp, se observă însă şi creşterea interesului pentru sisteme audio moderne, uşor de folosit şi care pun mult accent şi pe

design. Astfel, oamenii caută surse de conţinut digitale, streaming şi co­nexiuni Wi-Fi pentru componente, a subliniat Bogdan Ştefan.

Cele mai scumpe sisteme audio-video vândute de AVstore anul acesta s-au ridicat la peste 100.000 euro, acestea fiind compuse din proiectoare şi/sau TV, împreună cu sistem de sunet surround.

„Am vândut două sisteme de peste 100.000 euro unor pasionaţi de «extreme Hi-Fi». Calitatea sistemelor audio sau «home cinema» alese sunt cu mult peste ceea ce există în unele din cele mai bune cinematografe.“

În cazul dealerului Bang & Olufsen, cele mai multe cereri primite sunt pentru sistemele integrate, în principal pentru sisteme compuse din televizor, boxe şi sistem surround.

„Avem foarte mulţi clienţi care au optat pentru sisteme integrate pentru sufragerie – «smarthome living». Singurele sisteme care nu sunt marca Bang & Olufsen sunt sistemele de iluminat, însă lucrăm cu cele mai mari branduri din industria de profil.“

Sistemele audio-video sunt, la prima vedere, folosite în scopuri funcţionale şi sunt de regulă amplasate în camerele cel mai des folosite din casă. De fapt însă, prin intermediul boxelor din tavan sau al celor de perete, amplasate în băi, holuri sau chiar în bucătărie, poate fi redată în permanenţă muzică ambientală menită să asigure în permanenţă un mediu plăcut.

„În general atunci când se discută despre realizarea unui sistem inteligent într-o casă, se discută şi despre holuri, băi, nu doar despre sufragerie, boxele de perete de tip fagure, spre exemplu, sunt asemenea unor piese de lego.“ Pornesc de la opt bucăţi, cărora li se pot adăuga alte opt bucăţi şi tot aşa, putându-se realiza „un perete întreg de sunet“.

Datorită tehnologiilor de înaltă calitate folosite, costul unui sistem integrat, care cuprinde  şi elemente audio-video şi de control al luminilor, jaluzelelor sau temperaturii, poate ajunge la circa 85.000-90.000 euro. Preţul variază însă foarte mult în funcţie de sistemele folosite, un sistem integrat fiind complet personalizat pe cerinţele clientului.

 Pentru alegerea unui sistem audio-video premium este necesară însă asistenţa şi testarea echipamentelor. Aceeaşi este situaţia şi la Bang & Olufsen şi la AVstore. În cazul acestora din urmă, testarea se face în showroom-ul Hi-Fi al companiei pentru că are condiţiile optime de testare pentru sisteme audio stereo, surround cu sunet şi proiecţie „home-cinema“ – 4K nativ, Dolby Atmos.

Pentru necunoscători, mulţi din termenii din domeniu par SF, însă pentru audiofili ei sunt o adevărată „muzică“.

 

Bogdan Ştefan, managing partner în cadrul AVstore: Dimensinea şi formatul camerei, tipul de conţinut pe care vrei să îl consumi (muzică, filme, jocuri, TV etc.), bugetul, pretenţiile în materie de design şi ergonomie sunt cele mai importante elemente de care trebuie ţinut cont când vrei să faci o astfel de achiziţie.