După Afaceri

Marc-Antoine Barrois a creat parfumul B683 cu gândul la „Micul prinţ“, al francezului Antoine de Saint-Éxupery. Cum s-a ajuns la această formulă?

24 iun 2019 554 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Marc-Antoine Barrois s-a născut în nordul Franţei şi a crescut într-o familie în care ţesăturile, aţele, acele de cusut şi foarfecele de croitorie făceau legea în casă. Primele încercări timide de a învăţa tainele cusutului s-au transformat rapid în adevărate îndeletniciri şi au culminat cu o primă colecţie de haine, pe care a lansat-o la Lille. Dar designul vestimentar nu e singura direcţie în care a mers Marc-Antoine Barrois. Ce a urmat?

 

Destinul l-a adus în mijlocul unei colaborări cu Jean-Paul Gaultier, celebrul designer francez, pentru o colecţie creată pentru brandul Hermès, şi mai târziu cu italianul Giam­battista Valli, unul dintre membrii recurenţi care îşi prezintă anual creaţiile în cadrul Paris Fashion Week.

Experienţele căpătate alături de cei doi l-au „contaminat“ şi mai mult pe Marc-Antoine Barrois cu microbul designului vestimentar, astfel că, la scurtă vreme, în 2009 mai exact, a început să creeze haine haute couture pentru bărbaţi. Din ideile sale s-au „plămădit“ astfel felurite smokinguri, pelerine, sacouri, mantouri pentru acei domni care văd în haine un mod de a se exprima pe ei înşişi, şi nu doar o necesitate. Lumea high-class în care a avut acces l-a adus în contact cu oameni din domenii conexe designului vestimentar. Aşa l-a cunoscut, în 2014, pe Quentin Bisch, parfumierul caselor franţuzeşti Ex Nihilo şi État Libre d’Orange. Flerul şi pasiunea lui Marc-Antoine Barrois l-au făcut pe Bisch să-i propună o colaborare. Nu în designul vestimentar însă, ci în designul aromelor.

„Eu veneam din lumea modei, nu simţeam că aparţin parfumeriei. Aveam anumite arome care îmi plăceau, dar nu aveam experienţă în acest domeniu, nu ştiam nici să povestesc despre parfumuri“, îşi aminteşte Marc-Antoine Barrois.

În scurtă vreme, aşa cum fac toţi perfecţioniştii pursânge, pe măsură ce a aprofundat tot mai mult parfumeria, şi pretenţiile i s-au rafinat. „Eram nemulţumit de faptul că parfumurile nu rezistau. Nu puteam sta tot timpul cu sticluţele cu arome după mine pentru a mă reîmprospăta din când în când pe parcursul unei zile.“

Aşa că s-a gândit să facă el însuşi – sub îndrumarea lui Quentin Bisch însă – un parfum cu o concentraţie mai mare de ingrediente, care, spune el, păstrează mirosul pe piele chiar şi de pe o zi pe alta. Aşa se face că, la câţiva ani după întâlnirea cu Bisch, primul parfum în moleculele căruia se regăsea şi contribuţia lui Marc-Antoine Barrois a ieşit pe piaţă, iar designerul vestimentar a început să descopere din ce în ce mai mult tainele aburilor ameţitori din sticluţe.

Rezultatul – venit la finalul unui an şi jumătate de experimente în laborator – poartă numele B683, o alăturare de simboluri care, pentru unii, ar putea părea criptată. În spatele ei stă însă o poveste. Denumirea este aleasă după modelul numelor pe care le poartă planetele din romanul „Micul prinţ“, al francezului Antoine de Saint-Éxupery.

„Ştiam bine că, în afară de marile planete precum Pământ, Jupiter, Marte, Venus, cărora li s-a dat câte un nume, pe lume se mai află o puzderie de alte planete, uneori atât de mici, încât numai anevoie le poţi zări cu telescopul. Când un astronom descoperă vreuna din ele, îi dă în loc de nume, un număr. De pildă, îi zice: «Asteroidul 3251». Am temeinice motive să cred că planeta de pe care venea micul prinţ era asteroidul B612“, scrie Éxupery în cartea lui.

Pe acelaşi principiu a fost ales şi numele parfumului lui Marc-Antoine Barrois, o invitaţie la creativitate, după cum îi place lui însuşi să spună.

În B683 – codul parfumat semnat de Barrois, concentraţia revine în sarcina specialiştilor care măsoară, amestecă, îmblânzesc şi înnobilează aromele. De la Marc-Antoine Barrois vine însă conceptul din spatele fiecărui parfum.

„Experienţa şi contribuţia mea sunt mai mult ca director artistic. O dată sau de două ori pe săptămână ne întâlnim – eu şi oamenii care lucrează efectiv la realizarea parfumului – pentru a schimba impresii legate de câte o aromă. Eu vin cu ideile, ceilalţi vin cu experienţa chimistului, a expertului în parfumerie“, explică Marc-Antoine Barrois, care a fost prezent în Bucureşti pentru prima dată anul acesta, în luna martie. Parfumul său, B683, se găseşte în magazinele de nişă Beautik Haute Parfumerie din Bucureşti şi din ţară.

A imaginat parfumul pentru bărbaţii dominaţi de eleganţă, dar şi pentru doamnele cărora le place să „fure“ puţin din aroma partenerului lor. În sticluţa de B683 se adună note superioare de piper negru, şofran, chilli şi nucşoară, completate cu accente mijlocii de frunze de violetă, ambră şi mosc. Notele de fond sunt de patchouli, lemn de santal şi muşchi de stejar. Tot ce îi trebuie unui bărbat, după cum crede directorul artistic care l-a conceput.

Despre el însuşi, Marc-Antoine Barrois spune că este un estet, fiind fascinat de tot ce înseamnă frumos, sub orice formă s-ar prezenta el. Îl pasionează astfel atât designul, cât şi parfumeria. Atât teatrul, cât şi muzica. Şi să nu uităm despre natura în formele ei cele mai sălbatice, neatinse de om, genul de imagini şi de experienţe care te reduc la tăcere. Pentru o astfel de experienţă spune că ar vrea să revină în România şi să-şi rezerve mai mult timp ca să exploreze Transilvania. Baletul, muzica clasică, arta în general şi chiar oamenii sunt pentru el nimic altceva decât forme diferite de a se refugia de lumea cotidiană.

Tot ca o formă de refugiu, între timp, Marc Antoine Barrois şi-a extins creativitatea şi în lumea bijuteriilor.

„Ca director artistic, inspiraţia mea vine din mine însumi. Nu studiez cărţi sau filme înainte de a începe să lucrez la o colecţie – fie ea de haine, parfumuri sau bijuterii, de care de asemenea sunt pasionat. Eu însumi sunt ca un burete, zi de zi, tot timpul anului şi al vieţii. Absorb orice informaţie creativă şi orice formă de inspi­raţie din jurul meu, o procesez şi o transpun apoi în ceva nou“, mărturiseşte Marc-Antoine Barrois.

Parfumului B683 i-a urmat Ganymede, o definiţie a eleganţei în formă fluidă, contemporană şi tinerească. Şi în spatele acestui nume stă o semnificaţie mai profundă, denumirea fiind inspirată de satelitul planetei Jupiter şi cel mai mare satelit din sistemul solar, descoperit în 1610 de astronomul Galileo Galilei.

Parfumul se dezvăluie ca o armonie între aromele de mandarine, violete şi piele.

„Acest al doilea parfum este încă un pas pe care îl fac pentru a-mi extinde prezenţa în universul aromelor. Nu vreau însă să lucrez cu niciun alt parfumier în afară de Quentin Bisch, aşa că nu ne vom grăbi. Vreau să le las altora ocazia de a lansa parfumuri noi pe bandă rulantă. Eu mă concentrez pe a crea arome deosebite, aşa că nu vreau să sar etape.“

Ţesăturile sunt în continuare un punct de pornire de la care pleacă inspiraţia lui Marc-Antoine Barrois pentru parfumuri, scopul fiind să găsească modalităţi prin care să îmbrace purtătorii aromelor sale în parfumuri distinse. Au făcut-o şi Yves Saint Laurent, cu al său „Vestiaire des parfums“, sau Donna Karan cu „Cashmere Mist“. În definitiv, şi parfumul e tot o haină. Una pentru trup, dar şi pentru suflet.