Gastronomie

Povestea antreprenorului care a creat din "umbră" unul dintre cele mai cunoscute vinuri premium: Numele Davino a fost ales în anii ’90. Mi s-a părut că are o sonoritate bună, aşa că a rămas

03 nov 2016 2621 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Antreprenorul Dan Balaban este o prezenţă discretă în businessul local, însă vinurile pe care el le-a creat acum circa două decenii împreună cu enologul şi partenerul său de business Bogdan Costăchescu sunt deja o referinţă pe piaţa premium de profil. De altfel, el afirmă că a preferat să rămână în umbră pentru ca numele Dan Balaban să nu devină un al patrulea brand al businessului, după Davino, Iacob şi Făurar. Totuşi, unul dintre cele mai puternice branduri ale grupului, Davino, îi poartă amprenta, luând naştere din asocierea prenumelui său cu vinul, esenţa businessului său.

„Numele Davino a fost ales în anii ’90 de o agenţie de creaţie, una dintre puţinele care existau la vremea aceea. Mi s-a părut că are o sonoritate bună, aşa că a rămas“, îşi aminteşte antreprenorul cu care nu există încă nicio poză publică. Şi interviurile pe care el le-a oferit se pot număra pe degete.

Dan Balaban a lansat acest business în 1997 şi a pornit la drum cu un singur brand, pentru ca apoi să îşi extindă portofoliul.

De altfel, şi numele celorlalte două branduri au fost alese tot pentru că au o anumită muzicalitate şi sunt uşor de reţinut. Ulterior au fost construite şi etichetele acestora astfel încât să aibă la rândul lor o poveste care să se potrivească cu cea a numelui. „În cazul Iacob spre exemplu imaginea brandului este o scară care are, în opinia mea o conotaţie pozitivă. Când vezi o scară te gândeşti mereu la urcare, la creştere, niciodată la coborâre“, explică antreprenorul. Iacob este atât un prenume masculin puternic, dar este şi numele unui personaj biblic, astfel că se leagă cu imaginea scării şi cu ideea de ascensiune. Eticheta, numele, forma sticlei şi cea a dopului sunt toate ingrediente secundare când vine vorba de vin, într-o reţetă unde gustul este vedeta. Totuşi, fiecare dintre ele contează în final.

Pentru toate conceptele de brand Dan Balaban a lucrat cu creativi externi, însă de tot ce a însemnat business s-a ocupat el îndeaproape. În continuare, chiar şi după ce şi-a serbat deja majoratul în business, fiecare zi îl găseşte la birou, deşi încearcă să găsească un echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Cât de des poate ajunge şi la podgorie, în zona Dealu Mare, unde deţine 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate. Lucrează şi alte 17 hectare luate în arendă. „Vom rămâne aici, nu vrem să ne mai extindem, să mai creştem. Suntem poziţionaţi pe segmentul de sus al pieţei, aşa că nu vorbim de un business de cantitate“, povesteşte antreprenorul.

Pe Dan Balaban l-am întâlnit recent pentru un prânz la un restaurant din centrul Bucureştiului, în zona Ateneu. A venit cu un BMW seria 6 Grand Coupe 650, una dintre cele mai recente achiziţii. Nu oferă însă multe detalii despre maşina din parcare, despre ceasul pe care îl poartă sau despre brandul de modă pe care îl găseşti cel mai des la el în garderobă. Spune că rămâne fidel anumitor branduri care l-au convins de-a lungul anilor, cum este cazul BMW în domeniul auto. La mână poartă un ceas al orologeriei elveţiene IWC, iar pe eticheta jachetei apare numele Ermenegildo Zegna, un brand italian care a scris istorie în moda masculină de lux. Dan Balaban recunoaşte că îi este fidel brandului italian care domină în garderoba sa, însă nu oferă alte detalii. Spune că preferă să vorbească despre vinuri şi gastronomie, pasiunile sale în jurul cărora şi-a construit şi businessul.

„Eram încă în facultate când am intrat în businessul cu vinuri. Am făcut-o din pasiune şi iniţial am pornit la drum cu un business în distribuţie de vinuri. Ajunsesem cel mai mare distribuitor de profil când am decis să intru în producţie.“ Compania lui Dan Balaban ajunsese atunci să fie responsabilă pentru 10% din totalul vânzărilor de vin românesc îmbuteliat, potrivit lui. Avea circa 500 de etichete, toate de vin românesc.

„În 1997 am intrat în producţie, însă cu struguri cumpăraţi, iar doi ani mai târziu am făcut prima noastră investiţie în vie. În acelaşi an am cules şi prima recoltă.“ Vinul a venit ulterior. Încă de la început antreprenorul afirmă că a ştiut că vrea să se poziţioneze pe segmentul de sus al pieţei, segment pe care a şi rămas de atunci. De altfel, vinurile companiei se vând doar în HoReCa şi în magazinele specializate, iar compania nu are intenţia să îşi listeze brandurile în lanţurile de magazine. S-ar dilua brandurile şi poziţionarea. Există şi colecţionari care vin să cumpere, România având la rândul său un număr impresionant de pasionaţi, spune Dan Balanan. La rândul său, el are câteva sute de etichete din România, Italia şi Franţa. Pe lângă colecţia lui personală, vinoteca Davino „ascunde aur lichid“ în valoare de peste 1 milion de euro, potrivit antreprenorului.

Cel mai scump vin este Davino Reserva, care costă câteva sute de lei. Davino este de altfel nu doar brandul principal care dă numele businessului, ci şi marca poziţionată cel mai sus. Vin apoi Iacob şi Făurar, ambele pe segmentul de sus al pieţei, dar cu preţuri mai mici.

„Cel mai scump vin al nostru este cel din 2006. Cred că toate vinurile noastre roşii sunt băute prea devreme, au nevoie de circa două decenii să se dezvolte. Iar dacă ar fi să vorbesc de cele mai bune vinuri ale noastre, cred că nu le avem încă, o să le avem în 2022-2025, pentru că un business ca acesta are nevoie de timp să se dezvolte.“ El dă exemplul unui vintage din 2012 şi spune că ar trebui păstrat cel puţin până în 2021.

Dan Balaban povesteşte că şi-a cultivat singur pasiunea pentru vin, şi asta în timp. Îşi aminteşte că a crescut într-o familie în care se bea vin, însă părinţii săi nu erau cunoscători. El este autodidact, aşa că a preferat să îşi cultive singur papilele şi după multe degustări şi multe dăţi în care a băut cu mintea, acum reuşeşte să înţeleagă vinul cu sufletul. A făcut cursuri peste hotare, a mers la şcoala de degustători, a analizat vinul îndeaproape şi s-a implicat constant în business, astfel că acum răspunde dintr-o răsuflare că preferatul său este vinul roşu sec. „Am începutul, recunosc, cu vinurile albe, iar acum am ajuns să le prefer pe cele roşii.“ Când vine vorba de tipul vinului spune că nu bea decât sec.

La vinurile albe, Dan Balaban afirmă că le preferă pe cele din Burgundia, pe când la roşii optează pentru Bordeaux. Şi, ca orice pasionat adevărat de vin, el se declară îndrăgostit şi de gastronomie, pentru că cele două merg mână în mână. Restaurantul său preferat din lume este Hakkasan din Londra, decorat cu o stea Michelin pentru meniul său cu specialităţi cantoneze. Nu se opreşte însă la Londra când vine vorba de gastronomie şi vin, ba din contră, Dan Balaban afirmă că indiferent unde călătoreşte în lume primul lucru pe care îl face este să descopere restaurantele cele mai bune şi wine-bar-urile. „Vizitez în medie 5-6 ţări pe an în căutarea unor experienţe gastronomice complete. Prefe­ratele mele sunt Italia, Franţa şi Africa de Sud, toate trei destinaţii care îţi oferă un meniu care să satisfacă chiar şi cele mai exigente papile gustative.“ El recunoaşte însă că şi scena locală şi în special cea a Capitalei s-a dezvoltat puternic. Nu oferă detalii privind locurile lui preferate pentru că ar fi conflict de interese, dat fiind că vinurile sale sunt vândute direct în peste 550 de restaurante, baruri şi magazine specializate. Distribuitorii le vând la rândul lor mai departe către alte localuri, iar mai bine de 15% din producţie iau drumul exportului, ajungând din SUA în Australia şi din Japonia în Europa.

Dan Balaban este vegetarian de mai bine de 15 ani, aşa că asortează vinul fie cu peşte gătit cu o garnitură mai grea precum cartofii (deşi peşte nu consumă foarte des), fie cu pastele cu trufe şi sos alb. „Este pairingul perfect.“ A încercat să asorteze şi ciocolata cu vinul, însă nu a găsit că se potrivesc. „Am testat când am mers la un târg internaţional de vinuri, pentru că lângă noi avea standul un producător britanic de ciocolată pentru vin. Avea câteva zeci de tipuri de ciocolată realizate special pentru vin, şi timp de câteva zile am încercat asocieri. Nu m-a convins.“ Şi nu crede că se va schimba acest lucru.

La fel ca în business şi în cazul celorlalte sectoare din viaţa sa, Dan Balaban rămâne consecvent.

 

Cinci întrebări fulger pentru Dan Balaban, fondator şi acţionar al Davino

Pasiunile mele sunt... vinul şi gastronomia

O destinaţie de vacanţă pe care aş recomanda-o... Ţara Bascilor, aflată la graniţa dintre Spania şi Franţa.

Beau întotdeauna cu plăcere... Un pahar de vin alb de Burgundia sau unul de vin roşu de Bordeaux.

Primul lucru pe care îl fac când ajung într-un oraş nou este... Să descopăr restaurantele cele mai bune şi wine-bar-urile.

Restaurantul meu preferat este... Hakkasan - Londra.