Gastronomie

Poveste demnă de un roman: Whisky-ul a fost produs încă din secolul VI, sub denumirea de „uisce beatha“, traducerea în celtică a expresiei latineşti aqua vitae, apa vieţiii

06 mar 2018 1052 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Whiskey sau Whisky? Nu, nu este o greşeală de scriere. Nu am mâncat o literă şi nici nu am fost prea darnică să mai adaug una. Sunt două variante de scriere ale aceleiaşi băuturi. De ce? Ei bine, scoţienii sunt mai „seci“ şi preferă whisky. Irlandezii şi americanii sunt mai darnici cu literele ce compun numele acestei băuturi ce are în spate o istorie de 1.500 de ani.

 

„Whiskey sau whisky sunt cuvintele ce descriu distilate pe bază de cereale, orz, dar şi secară sau porumb, învechite în butoaie, de regulă de stejar“, spune Radu Moldovan-Petruţ, marketing manager în cadrul importatorului Pernod Ricard România. Grupul are în portofoliu branduri precum Absolut Vodka, Chivas (whiskey), Havana Club (rom) sau Ballantine (whiskey).

Tot el spune însă că această descriere sintetică nu poate cuprinde spiritul pe care aceste produse îl reprezintă.

Scoţienii şi irlandezii sunt cei ce au pus bazele acestei băuturi, care, la începuturi, se numea uisce-beatha în gaelic, limba locuitorilor din nordul insulelor britanice. „Whisk(e)y-ul irlandez sau scoţian are la bază distilatul din orz maltificat, pe care astăzi îl găsiţi sub formă de single malt, precum The Glenlivet (unul dintre cele mai cunoscute branduri de profil, aflat în portofoliul Pernod Ricard - n. red.)“, explică executivul. Lui i se adaugă distilatul din celelalte cereale, numit single grain. Când single malt-ul se amestecă cu single grain, produsul poartă denumirea de blended scotch whisky. „Merită reţinut că whisky este denumirea produsului scoţian, iar whiskey a celui irlandez.“

Whisky single malt este un whisky de calitate şi de o profunzime a gustului surprinzătoare, datorată metodei de producţie, spun reprezentanţii brandului Glen­fiddich. Acesta este un single malt scotch whisky, unul dintre cele mai cunoscute din lume.

Numele de Glenfiddich, care înseamnă „valea cerbului“, provine de la locul în care distileria a fost construită. Astăzi, aceasta pri­meşte anual circa 125.000 de oaspeţi. Pe piaţa locală, brandul Glenfiddich se află în portofoliul Alexandrion Group, care mai are şi brandul Grant.

„Este şi un produs mai scump (single malt-ul - n. red.), şi de aceea se obişnuia să fie consumat la ocazii speciale.“ Însă comportamentul consumatorilor s-a schimbat, astfel că după cină poate fi o ocazie la fel de bună. La fel şi la petreceri sau chiar şi la o simplă ieşire în oraş cu prietenii.

„La întrebarea cum se bea şi cum să te bucuri cel mai bine de un single malt, răspunsul este «Exact aşa cum vrei tu!.» Nu există un mod greşit de a te bucura de un single malt“, spun reprezentanţii Glenfiddich. Încearcă-l simplu sau cu o picătură de apă. Încearcă să încălzeşti puţin paharul, iar dacă vrei, poţi să îl combini şi cu soda (apă minerală), adaugă ei.

De aceeaşi părere este şi Robert Marshall, premium spirits ambassador pentru mai multe branduri exclusiviste din portofoliul grupului BDG Import printre care Bruichladdich, The Macallan şi Highland Park.

„Popularitatea whisky-ului poate fi pusă pe seama faptului că este o băutură atât de diversă, ce poate fi servită într-o multitudine de combinaţii şi situaţii. Astfel, whisky-ul poate fi ingredientul unui cocktail, precum Old Fa­shioned sau Rob Roy.“ La fel de bine poate fi servit sec sau on the rocks (cu gheaţă). Mulţi cu­nos­cători cred că whiskey-ul, şi în special single malt-ul, trebuie servit în cea mai pură formă a sa, fără a fi „întinat“ de niciun alt lichid. „Cu toate acestea, este normal să adaugi un strop de apă, în special în cazul celor puternice, cu peste 50% ABV (conţinutul de alcool - n. red.).“

Şi când vine vorba despre temperatura la care se serveşte această băutură, cel care o savurează este cel ce decide. În serile geroase de iarnă din Scoţia, pasionaţii adaugă apă fierbinte peste whisky. Vara, la fel de bine poate fi asortat cu gheaţă. Şi, în funcţie de modul în care se serveşte, diferă şi paharul, cel mai des însă este folosit clasicul tumbler.

Specialiştii spun că o băutură cu greutate şi istorie precum whisk(e)y-ul merită savurată fie în tihnă, alături de o carte bună sau un trabuc, fie cu un grup de prieteni. Merge însă asortată şi cu o masă pe măsură. „Whisk(e)y-ul este atât de variat, în gust şi arome, la fel cum e şi bucătăria mondială. Un whisky afumat, puternic, stă bine alături de o mâncare puternic condimentată. Un Jameson Caskmates, un whiskey irlandez învechit pentru ultimele şase luni din viaţă în butoaie de bere stout poate fi apreciat într-o atmosferă informală alături de un burger“, spune marketing managerul Pernod Ricard România. Grupul are în portofoliu mai multe branduri de whiskey precum Ballan­tine, Chivas Regal, The Glenlivet, Royal Salute, Jameson, RedBreast, Strathisla, Longmorn, Aberlour, Passport, Four Roses sau Strathisla.

Reprezentanţii Glenfiddich fac la rândul lor o serie de pairing-uri, mai exact brand ambassadorii sunt responsabili de ele. Matthew Fergusson-Stewart, brand ambassador pentru Asia de Sud-Est, afirmă că Glenfiddich de 12 ani merge foarte bine cu creveţi deoarece notele de pere şi de stejar ale whisky-ului completează creveţii, în timp ce ambele sunt la fel de delicate. Arome de coriandru şi ardei iute vor acoperi gustul şi apoi vor fi eliberate de o gură de whisky. Uleiul de măsline introduce acel element care întotdeauna ajută la împerecherea gusturilor. Şi, dacă nu v-a lasăt gura apă deja, ei bine, checul de fructe uşor picant poate fi asortat cu un Glenddich de 12 ani, crede Mitch Bechard, brand ambassador pentru vestul SUA.

„Pentru a obţine plăcerea maximă a acestui delicios chec de fructe, începeţi prin a gusta un pic de apă îmbibată cu miere. După, luaţi o muşcătură din acest chec şi veţi descoperi cum fructele uscate şi aromele puternic condimentate completează whisky-ul frumos.“

În general, whisky-ul single malt se poate asocia cu mâncăruri afumate, sărate, condimentate, fie că este vorba despre peşte, carne roşie, ciocolată neagră, alune de pădure, fructe confiate, smochine, spun reprezentanţii Glenfiddich.

„Whisky-ul a crescut şi s-a dezvoltat puternic, depăşindu-şi originea umilă şi rustică, pentru a ajunge astăzi una dintre cele mai apreciate şi exclusiviste băuturi spirtoase supuse unui proces de învechire din lume“, adaugă şi Robert Marshall, reprezentantul BDG Import. El mai spune că această băutură poate fi savurată ca aperitiv, pe parcursul mesei sau ca digestiv după aceea. Cu o istorie de circa 1.500 de ani, whisk(e)y-ul şi-a câştigat acest drept.

Whisky-ul a fost produs încă din secolul VI, sub denumirea de „uisce beatha“ (simplă traducere în celtică a expresiei latineşti aqua vitae, apa vieţii). Când au ocupat Irlanda în secolul al XII-lea, soldaţii englezi au preluat şi băutura, dar uisce a devenit treptat whisky, cuvânt care, la rândul său, a devenit termen generic pentru mai multe băuturi spirtoase înrudite, explică reprezentanţii Glenfiddich.

Whisky-urile cuprind apă, cereale, drojdie. „Dacă adăugăm hamei, avem ingredientele berii.“ Cele trei elemente sunt distilate şi învechite în butoaie de stejar. Malt este whisky făcut în întregime din malţ de orz şi distilat în distilatoare speciale, în formă de ceapă (pot still). Single malt whisky este o băutură obţinută din produsele unei singure distilerii. Conţine însă whisky din butoaie diferite şi ani diferiţi, ceea ce conferă unicitate fiecărei mărci de whisky single malt.

„Există şi alte variante, precum rye whiskey, pe bază de secară, sau bourbon, unde porumbul este materia de bază. Însă, revenind la scotch şi irish whisk(e)y, putem observa că, pe lângă cereale, un alt element important este alambicul“, explică Radu Moldovan-Petruţ, marketing manager Pernod Ricard România. Procesul la începuturi era unul artizanal, în alambicuri de cupru. Acestea sunt folosite în continuare la producerea single malt-urilor şi a single pot still whiskey-ului.

„Single malt-ul scoţian folo­seşte două alambicuri în timp ce single pot still-ul irlandez, precum RedBreast, foloseşte trei.“

Forma alambicului, lungimea gâtului, înălţimea lui, sunt toate elemente ce influenţează gustul produsului finit. După distilare produsele se învechesc, un minim de trei ani de zile, în butoaie, de regulă de stejar. „În ceea ce priveşte vârsta, trebuie spus că cifra trecută pe o sticlă de whisk(e)y arată vârsta celui mai tânăr whisky din blend.

Astfel, RedBreast 15yo spre exemplu este un whiskey single pot still, format dintr-un blend de single pot still whiskey-uri cu vârsta de cel putin 15 ani“, adaugă Radu Moldovan-Petruţ. Rezultatul poate varia puternic, în special la single malt-uri, de la foarte afumate, cu gust de turbă, cum este cazul Bruich­laddich, o distilerie de pe micuţa insulă Islay, la elegante şi mătăsoase, cum sunt cele realizate de The Macallan în Speyside, explică Robert Marshall, reprezentantul BDG Import.

Compania are în portofoliu branduri de single malt precum Bruichladdich, The Macallan şi Highland Park din Scoţia, dar şi Kavalan din Taiwan, Amrut din India şi Jack Daniel din Tennessee, SUA.

„Această băutură (whisk(e)y-ul - n. red.) a devenit recunoscută în toată lumea, şi nu este doar consumată în Taiwan, India sau Japonia, ci şi produsă în aceste ţări. Whisk(e)y-ul se realizează într-o varietate de stiluri şi moduri, însă ingredientele de bază sunt aceleşi, acestea fiind pregătite, fermentate, iar apoi distilate. Rezultatul este învechit şi adesea mixat (blended)“, explică Robert Marshall. Iar rezultatul este una dintre cele mai apreciate băuturi din lume.