Gastronomie

Jucătorii din industria vinului au închinat - virtual - un pahar de vin cu iubitorii de licori ale lui Bacchus, organizând fie degustări online, fie lansări de noi vinuri pe internet. Ce gust au vinurile în pandemie?

27 mai 2020 424 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În această perioadă, în care propria locuinţă ne ţine loc de cafenea, restaurant şi bar totodată, ca să nu mai zic de sală de fitness sau cinema, celor mai mulţi dintre noi ne e dor de multe lucruri, dar mai ales de alţi oameni. De socializare de fapt, de a putea să împărtăşeşti idei şi păreri la o cafea cu prietenii şi de a putea să dezbaţi despre lume şi viaţă în jurul unui pahar de vin. Aşa a apărut varianta video a întâlnirilor cu prietenii şi familia, facilitate de Zoom, Whatsapp şi alte platforme similare. De aici la videoconferinţe nu a fost decât un pas, iar mai departe au apărut rapid variaţiuni pe aceeaşi temă. Printre primii care s-au repliat în această perioadă au fost jucătorii din industria vinului, care au închinat - virtual - un pahar de vin cu iubitorii de licori ale lui Bacchus, organizând fie degustări online, fie lansări de noi vinuri pe internet. Este aceasta însă o soluţie temporară sau regulile de distanţare socială impuse acum ar putea să ne determine ca şi pe viitor să ciocnim un pahar de la distanţă?

„Interacţiunea dintre producător şi client trebuie păstrată în orice situaţie, chiar şi în vreme de pandemie, mai ales că vinul nu este un produs de strictă necesitate, ci mai degrabă de răsfăţ“, spune Alina Iancu, fondator ReVino.ro şi CrameRomania.ro, două platforme care promovează turismul viticol şi vinul românesc.

În contextul actual, interacţiunea online este singura opţiune pentru cele două părţi - producătorii şi iubitorii de vin -, fie că vorbim de prezentări live în social media, fie de videoconferinţe.

„Au apărut astfel în peisajul local, în contextul pandemiei de COVID-19, degustările online, publice sau private, organizate de reprezentanţii cramelor, de specialişti sau, pur şi simplu, între prieteni“, adaugă ea.

Ce înseamnă însă o degustare online? Crama propune un pachet de degustare - un anumit număr de vinuri -, ce poate fi comandat pentru acasă. Apoi, se stabileşte o dată şi o oră pentru o întâlnire virtuală, iar pasionaţii, prin intermediul platformelor video se „văd“ cu reprezentaţii cramelor şi prezintă sau schimbă păreri despre licorile din pahare.

Alina Iancu spune că au avut loc inclusiv lansări de vinuri noi în mediul online, astfel de evenimente fiind accesibile oricui şi-a dorit. Noutăţile au fost prezentate live pe Facebook.

„Important este în cazul unor astfel de lansări să ai măcar unul din vinurile prezentate în pahar, la tine acasă.“

Crama Carastelec din judeţul Sălaj, care pariază în special pe vinuri spumante şi petiante, a avut o astfel de lansare virtuală. „Restricţiile impuse din cauza pandemiei de COVID-19 s-au suprapus momentului în care eram gata să lansăm noua ediţie a spumantelor Carassia, moment foarte important şi aşteptat în viaţa cramei, produsele lipsind de câteva luni bune de pe piaţă“, povesteşte Ilonczai Balazs, director comercial al Cramei Carastelec.

În acest context, compania nu a renunţat la lansarea spumantelor, însă a fost nevoită să mute evenimentul în online, aşa că a creat conceptul de „couch tasting with experts“ (degustări pe canapea alături de experţi - trad.). „Practic, am invitat doi experţi din lumea spumantelor, pe Markus Gyorgy, membru al juriului „The Champagne and Sparkling Wine World Championship“ (CSWWC) - cel mai prestigios concurs de şampanii şi vinuri spumante din lume şi pe Adam Elod, student al institutului Master of Wine.“

La degustare au fost prezentate toate cele trei spumante, proaspăt lansate - Carassia rose, Carassia Classic şi Carassia BdB, vinul de bază fiind obţinut din recolta 2017.

„Carassia fiind primul brand românesc de spumante medaliat cu aur la CSWWC, am avut ideea de a invita unul dintre membrii juriului de la concurs, pe Markus Gyorgy, alături de un mare iubitor al spumantelor, pe Adam Elod.“ Cei doi au povestit în detaliu despre concursul de spumante, despre semnificaţia medaliilor şi a diferitelor titluri acordate, au degustat şi au descris toate cele trei spumante, iar la sfârşit au răspuns la întrebările participanţilor.

„Participanţii la eveniment au fost oameni care au tangenţă cu vinurile noastre, într-un fel sau altul.“

Pe lângă lansarea spumantelor, crama Carastelec face degustări online şi pentru celelalte produse din portofoliu - cum ar fi Theresia (vin reductiv din Riesling de Rhin) sau Friza rose (vin petiant obţinut din Pinot Noir) - astfel încercând să rămână aproape de consumatorii vinurilor sale pentru a le transmite informaţii şi pentru a le da posibilitatea de a-şi comunica părerea despre produse. Ca să interacţionăm şi mai mult cu iubitorii de spumante, am creat încă un concept «The quarantine games» (Jocurile carantinei - trad.), care se află la momentul actual la primul episod. Jocul pune la încercare creativitatea şi îndemânarea oamenilor, scopul fiind deschiderea spumantului Carassia într-un context inedit. Cel mai creativ context va fi premiat de către cramă. Acesta din urmă este un joc pe care Carastelec l-a pornit la jumătatea lunii aprilie.

Toată această interacţiune online are şi o componentă de vânzare, însă doar într-un mic procent, spune Alina Iancu. Ea adaugă că ţinând cont de oferta variată care există acum în online, dar şi în marile lanţuri de magazine, astfel de evenimente cu vânzare reprezintă o susţinere binevenită pentru micii producători.

„Cramele cu vinuri dedicate doar segmentului HoReCa - închis în această perioadă - au rămas doar cu vânzările directe către clienţi şi cu segmentul magazinelor specializate. Online-ul joacă acum un rol major.“

Astfel, pandemia de COVID-19 a pus la lucru imaginaţia cramelor din România, dar şi de pretutindeni. Şi nu e vorba doar de crame. Spre exemplu, restaurantul Terra Terroir din Atlanta, SUA, oferă un pachet complet de degustare clienţilor săi cărora le livrează acasă trei sticle de vin (de 375 ml), trei tipuri de brânză şi două feluri de mezeluri. Apoi, prin intermediul platformei Zoom, un sommelier îi ghidează pe participanţii la eveniment.

„Suntem un loc unde oamenii din împrejurimi veneau să bea vin. În condiţiile actuale, încercăm să ţinem businessul viu, iar oamenii s-au adaptat rapid la acest tip de evenimente“, spun oficialii restaurantului.

Alina Iancu de la ReVino.ro şi CrameRomânia.ro susţine că live-urile de la degustările de vinuri se făceau şi până acum. Erau puţine, dar existau. Cu siguranţă însă, în această perioadă se va simţi o creştere a iniţiativelor de acest gen.

„Trăim vremuri speciale, suntem toţi într-o situaţie pe care nu am luat-o în calcul nici în cel mai pesimist scenariu. Dar noi am fost mereu optimişti şi mai mult decât oricând am încercat să transmitem către partenerii şi clienţii noştri cât mai multă energie pozitivă. Am vorbit cu foarte mulţi dintre ei, fie măcar să îi întrebăm cum se simt. Relaţia directă cu clienţii a fost pentru noi încă de la început o prioritate“, povesteşte Raluca Bauer, cea care deţine împreună cu soţul său Oliver crama Bauer din zona Drăgăşani. El este şi enologul cramei Prince Stirbey, iar ea se ocupă de marketing şi vânzări pentru această cramă.

„Degustările online pentru noi sunt o idee mai veche, încolţită în momentele în care nu făceam faţă evenimentelor de lansare, degustărilor la cramă, trainingurilor cu personalul din HoReCa.“

La început, mergeau la evenimente împreună  - Raluca şi Oliver -, apoi separat, dar nici aşa nu făceau faţă. Au început atunci să creioneze degustări online, pe care acum le-au şi pus în practică, începând cu 17 martie.

„Pe scurt, participanţii primesc un kit de degustare (3-6 vinuri) şi un mic set de instrucţiuni - care este ordinea vinurilor în degustare, temperatura de consum, eventuale asocieri culinare, tipurile de pahare recomandate.“

În ziua în care este programată degustarea, familia Bauer transmite pe e-mail sau telefon un link cu invitaţia de participare şi timp de două ore cei care s-au înscris călătoresc alături de ei în lumea vinului.

„Ca şi la degustările tradiţionale, încurajăm participanţii să pună întrebări, nu vrem să fie doar un monolog din partea noastră. Drept urmare, cu greu ne încadrăm în cele două ore.“

În această perioadă Raluca şi Oliver Bauer au avut mai multe degustări, axate pe trei direcţii. Este vorba pe de-o parte de degustări pentru introducere în lumea vinului, evenimente ce se adresează celor care doresc să afle mai multe despre vinuri în general.

„Punem accentul pe informaţiile de bază: tipuri de vin, servire, asociere vin-mâncare, reguli de stocare pe termen lung, «tips and tricks».“ Kitul de degustare constă în trei vinuri Bauer - Crâmpoşie Selecţionată, Rose (Negru de Drăgăşani) şi Merlot. Acestora li se adaugă un pahar de vin, un tirbuşon şi o hartă viti-vinicolă realizată de Revino.ro.

„A fost cea mai solicitată degustare, mai ales din partea firmelor ce au dorit să facă o surpriză plăcută partenerilor sau sala­riaţilor.“

Un alt tip de eveniment este degustarea cu vinuri din vinotecă. În fiecare an, Raluca şi Oliver Bauer adaugă în vinotecă circa 60 sticle din fiecare sortiment din recolta curentă, astfel încât să poată verifica cum evoluează fiecare vin în timp.

„Luna aceasta am făcut o selecţie de şase vinuri din vinotecă şi am ales să le degustăm împreună cu 12 dintre clienţii noştri. Am avut participanţi din Cluj, Bistriţa, Bucureşti, Iaşi şi Sibiu.“

Drink Your Own Bottle (DYOB) este cel de-al treilea tip de întâlnire virtuală organizată de proprietarii cramei Bauer.  „Această degustare s-a născut din dorinţa noastră de a fi mai aproape de prieteni şi de cei care văd vinul ca un stil de viaţă.“

Dacă înainte cei doi soţi puteau organiza evenimente offline unde participanţii aduceau fiecare o sticlă de vin pe care doreau să o prezinte celorlalţi (Bring Your Own Bottle), acum ei au încurajat oamenii să deschidă o sticlă de vin acasă - Bauer sau altceva, nu a fost impus niciun brand - şi să îi facă pe ceilalţi să viseze sau să o cumpere a doua zi.

„Mai mult, zilele aceastea vom lansa şi un «Wine Picnic Party» pentru toţi cei care la sfârşit de aprilie ne bucurau şi participau la «porţile deschise ale cramei». Îmi doresc foarte mult ca aceste degustări să nu înlocuiască serile de socializare cu care eram obişnuiţi până acum, ci doar să fie un produs complementar.“

Ilonczai Balazs, director comercial al cramei Carastelec este de părere că în online comunicarea are o mare importanţă atât pe perioadă pandemiei, cât şi în zilele fără Covid-19. Astfel, evenimentele online să vor înmulţi şi post pandemie datorită avantajelor pe care le oferă, respectiv faptul că sunt uşor de organizat, presupun cheltuieli logistice minime pentru organizator şi pentru participanţi. Plus că există posibilitatea de revizionare oricând şi oriunde.

„În cazul nostru, activitatea pe online a crescut semnificativ. Deşi comunicam şi înainte de pandemie pe diferitele canale, în puţine cazuri am avut concepte create şi bine definite pentru a interacţiona cu consumatorii noştri.“

Totuşi, în mod cert vinul cere socializare şi cu siguranţă oameni vor reveni la vechile obiceiuri, aceste evenimente desfăşurate online nu pot înlocui socializarea faţă în faţă, crede Ilonczai Balazs.

Întrebarea este însă cât de repede sau cât de încet se va întâmpla revenirea la interacţiunile fizice?

„Noi vedem vinul ca un stil de viaţă şi credem că oferă o plăcere diferită dacă îl deguşti în spaţiul «cozy» de acasă, la restaurant ca asociere la un preparat gătit de un chef pasionat sau pur şi simplu pe o terasă cu prieteni dragi. Noi abia aşteptăm să putem primi din nou clienţi la cramă“, spune Raluca Bauer.

În plus, pentru a înţelege cu adevărat „creativitatea naturală“ trebuie să experimentezi cu toate simţurile un vin, adaugă ea. Mai exact, trebuie să te plimbi prin via din care provine vinul, să priveşti Oltul, să vezi butoaiele în care se maturează licorile lui Bacchus, să vorbeşti cu oenologul care a avut grijă de vinul ce îl deguşti şi să miroşi pădurea de salcam de lângă vie.

Nicio călătorie virtuală, oricât de bine ar fi organizată, nu poate oferi acest amalgam de senzaţii şi emoţii. Lumea reală e offline.

 

Raluca şi Oliver Bauer, crama Bauer din zona Drăgăşani: „Degustările online pentru noi sunt o idee mai veche, încolţită în momentele în care nu făceam faţă evenimentelor de lansare, degustărilor la cramă, trainingurilor cu personalul din HoReCa.“

 

Alina Iancu, fondator ReVino.ro şi CrameRomania.ro: „Au apărut în peisajul local, în contextul pandemiei de COVID-19, degustările online, publice sau private, organizate de reprezentanţii cramelor, de specialişti sau, pur şi simplu, între prieteni. Important este în cazul unor astfel de lansări să ai măcar unul din vinurile prezentate în pahar, la tine acasă.“

 

Ilonczai Balazs, director comercial al Cramei Carastelec: „În cazul nostru, activitatea pe online a crescut semnificativ. Deşi comunicam şi înainte de pandemie pe diferitele canale, în puţine cazuri am avut concepte create şi bine definite pentru a interacţiona cu consumatorii noştri.“