Gastronomie

Comfort food la următorul nivel sau cum a transformat o tânără antreprenoare chifteluţa obişnuită într-un business care creşte: Ne extindem. În doi ani de gătit nu am epuizat reţele

25 mar 2021 1182 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Mâncarea bună a rămas una dintre puţinele bucurii ale acestei perioade, izolarea la domiciliu fiind îndulcită de o nouă specie de restaurante, cele care fac un singur lucru, dar desăvârşit. Iar în contextul în care toţi bâjbâim după fel şi fel de soluţii de supravieţuire, este cât se poate de liniştitor să ştim că la un clic distanţă există un specialist în chiftele, unul în avocado, unul în murături sau unul în savarine. Măcar la mâncare să nu avem emoţii.

Înainte de a deveni antreprenoare, Ala Dumitrache avea clar un apetit de business şi un nas fin care o ducea în fel şi fel de proiecte, toate legate cumva de mâncare.

„Am încercat, haotic, câte un pic din aproape tot ce înseamnă desfăşurare de forţe în jurul mâncării şi al alimentaţiei publice - de la organizări de evenimente neconvenţionale până la social media pentru HoReCa, un pic din lumea raw-vegană, un pic din cea a festivalurilor de food trucks“, spune antreprenoarea.

În paralel cu explorările ei de business, Ala era şi o călătoare pasionată, lucru care a făcut-o să realizeze că era fascinată de nişe, de acele lucruri bine alese în care ajungi să te specializezi. Această poftă de specializare s-a concretizat pe 13 mai 2019, o zi norocoasă de altfel, şi a luat forma rotundă, aproape perfectă, a unei chiftele. Da, Ala Dumitrache a deschis atunci un business, Balls, specializat în chiftele.

„Ideea a venit (când eram - n.red.) în Italia, dar chifteaua nu este doar polpetta lor şi nici măcar tradiţionala noastră românească mai spre pârjoală. Este vorba de fapt şi de chiftelele suedeze, şi de cele chinezeşti (primele, zice-se), şi de albondigas-urile mexicane, şi de koftelele orientale, iar lista continuă şi poate fi îmbogăţită cu fiecare ţară, cultură, regiune, oraş sau gospodărie“, spune Ala.

Pentru ea, chifteaua este un „comfort food“ fără pretenţii, o reţetă universală ce se rezumă la câteva ingrediente principale, care conectează însă multe alte ingrediente care dau gust şi textură.

„În aproape doi ani de gătit şi experimentat nu am epuizat reţetele consacrate, a căror miză e nostalgia trecutului şi a călătoritului. Şi abia am explorat câteva idei personale.“

Investiţia iniţială în acest business a fost în jur de 30.000 de euro, dar suma a crescut şi a ajuns la 45.000 de euro în vara lui 2020, antreprenoarea fiind forţată de pandemie să adapteze businessul din Calea Dorobanţilor, Bucureşti, pentru livrare.

„Ceea ce a pornit ca un foarte mic bistrou, cu numai patru mese în interior, a devenit în iulie 2020 mai degrabă un fast food modern. Am eliminat complet locurile din cârciumă, păs­trând ca zonă de servire exclusiv terasa, şi am reamenajat salonul în zona de asamblare a preparatelor. Asta ne-a permis să scurtăm timpul de gătire, să îmbogăţim meniul, să mărim volumele, să creăm dinamism în bula noastră optimistă, într-o perioadă atât de incertă.“

Din fericire, spune Ala, zona de bar de la intrarea în spaţiu a rămas neschimbată, colorată, încărcată, cu un mix de elemente noi şi bibelouri de sufragerie şaptezecistă, cum a imaginat-o arhitecta Laura Paraschiv de la Circa 1703-3071 pentru Balls.

Meniul Balls cuprinde patru reţete fixe de chiftele - din carne de vită, pui, porc şi cele vegetariene - şi se prezintă în patru forme diferite - bol cu chiftele, meatball sub (sendviş), paste cu chiftele sau shepherd’s pie.

„Avem câteva garnituri simple (cap de listă fiind un piure clasic), gătite corect, cu ingrediente ca pentru acasă, ceea ce pot confirma mulţi bebeluşi clienţi fideli. Acestora (garniturilor, nu bebe­luşilor - n. red.) li se adaugă supa zilei, două deserturi, măsline prăjite şi o conopidă pane care aduce oameni din toate colţurile Bucureştiului în Dorobanţilor 69 (adresa Balls - n. red.).“

În weekenduri se testează reţete noi, ciorbe şi deserturi care ne duc cu gândul la copilărie.

Fiind un loc mic, cumpărăturile se fac aproape zilnic, în pro­porţie de 80%, Piaţa Obor fiind un furnizor de nădejde.

„Afacerea asta cu chiftele e încă abia la început, încă mă fascinează şi obsedează, încă am multe de învăţat despre o nişă până să trec la următoarea cu încredere. Am început demersuri pentru extindere, intenţia pe termen lung fiind să acoperim prin delivery cât mai multe sectoare din Bucureşti“, mai spune Ala.

Iar dincolo de chifteluţe fel de fel, prin oraş au răsărit plăcintării dedicate, locuri în care sigur găseşti cele mai bune murături prăjite, dar şi unele care readuc farmecul discret şi simplu al savarinei.

Şi clar este mai mare nevoie ca niciodată de meniuri simple şi de alegeri uşoare într-o perioadă mai complicată ca niciodată.