Gastronomie

Ce băuturi fac deliciul femeii moderne: simple, uşor de consumat atât acasă, într-un cadru relaxant, cât şi la o cină la restaurant. Dar asta nu e tot

10 apr 2018 698 afişări de Mădălina Panaete
Din aceeaşi categorie
Relaţia dintre femei şi băuturile tari a fost mai întâi interzisă, blamată, ulterior permisă cu măsură, ignorată şi mai apoi chiar încurajată de cei care au privit cu ochi buni egalitatea dintre reprezentantele sexului frumos şi bărbaţi. Astăzi, femeile nu doar că deţin funcţii de conducere în businessuri sau chiar economii-cheie de la nivel mondial, dar pot decide cu uşurinţă câte grade să aibă licoarea din pahar. Şi o pot savura fără să stea pe gânduri.

 

Băuturile cu concentraţie de alcool de 30 de grade plus, aşa cum este cazul whisky-ului sau coniacului, au inspirat întotdeauna putere şi ajung cu precădere în paharele bărbaţilor.

Însă, puterea nu mai este doar apanajul reprezentanţilor sexului tare, iar femeile au devenit din ce în ce mai atrase de categorii de băuturi cu „greutate“, nu doar de cele dulci precum lichiorurile sau cele cu concentraţie mai mică de alcool.

„Dacă ar fi să judecăm pe o axă între consumul casnic, în mediul intim, şi consumul social, categoriile evoluează de la băuturi alcoolice cu note dulci, precum lichiorurile, până la băuturi spirtoase care încearcă să poziţioneze femeia într-o zonă a succesului, a puterii, a independenţei“, spune Nicolae Costea, director naţional de vânzări al Alexandrion Group, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa băuturilor spirtoase, cu branduri precum Brâncoveanu (vinars), Glenfiddich (whisky) sau Piper-Heidsieck (şampanie).

Aici un exemplu concret este cel al categoriei vodcă, dar şi cel al whisky-ului, pe alocuri. Prin urmare, nevoia de apartenenţă socială face să regăsim femeia în categorii în care, cu ani în urmă, nu am fi întâlnit-o decât foarte puţin, adaugă el.

Astfel, dacă până nu demult aperitivele, vermuturile, vinurile dulci sau prosecco-ul erau definitorii pentru tot ceea ce reprezintă cultura de consum de alcool a femeilor, creşterea independenţei în societate şi în familie nu doar că a înlocuit în cele mai multe cazuri licorile dulci din preferinţele doamnelor, ci a şi determinat ca în anumite ţări, în funcţie de pătura socială de care aparţin, femeile să consume la fel de mult alcool ca şi bărbaţii. Iar în alte cazuri, femeile sunt cele care doresc să experimenteze cât mai multe licori.

„Multă vreme, femeile au fost asociate cu băuturile dulci - lichioruri, aperitive, cocktailuri cu concentraţii reduse de alcool, vinuri rosé şi beri aromate. Astăzi vorbim mai degrabă despre o diversificare a gusturilor şi despre o orientare către băuturi mai tari, dar sub formă de cocktailuri“, explică Nikitas Aspiotis, general manager PPD România, unul dintre cei mai mari importatori de băuturi spirtoase de pe plan local.

Femeile încep să aprecieze gusturile puţin mai dure, mai ales atunci când vorbim despre băuturi de calitate, a căror aromă este, în sine, o experienţă senzorială, iar aici ne referim în principal la whisky sau rom, adaugă executivul PPD. Compania are în portofoliu branduri precum Johnnie Walker (whisky), Tanqueray (gin) sau Captain Morgan (rom).

Doamnele preferă băuturile simple, uşor de consumat atât acasă, într-un cadru relaxant, cât şi la o cină alături de prieteni sau familie în restaurantul favorit. Şi asta pentru că, de cele mai multe ori, le place să îşi etaleze eleganţa nu doar prin designul vestimentaţiei, prin notele de mosc sau iasomie din parfumuri, ci şi prin „esenţele“ din pahar. Însă, combinaţiile de băuturi din cocktailuri sau eterna şampanie nu-şi pierd locul important din topul preferinţelor doamnelor.

„Ne aflăm într-un moment în care piaţa HoReCa se dezvoltă frumos în România. Acest lucru înseamnă că putem găsi baruri şi spaţii din ce în ce mai creative, iar femeile sunt primele care caută experienţe noi“, afirmă Radu Moldovan Petruţ, marketing director în cadrul grupului Pernod Ricard România. Grupul are în portofoliu branduri precum Absolut Vodka, Chivas (whisky), Havana Club (rom) sau Ballantine's (whisky). Doamnele caută locuri noi, urmăresc evenimentele hot din oraş, organizează petreceri relaxante acasă. Este tot mai puternică nevoia lor de a rămâne la curent cu tot ce este nou. De aceea, ele vor testa băuturi noi şi vor accepta experienţe de bar creative, însă preferinţele lor nu se schimbă radical. „Deşi ele testează, tendinţa rămâne ca femeile să aleagă băuturi mai puţin pretenţioase, uşor de băut.“

Iar odată cu rafinarea gusturilor femeilor în materie de băuturi alcoolice, precum şi odată cu dezvoltarea unor gusturi personale, a crescut şi preocuparea lor pentru băuturi folosite ca ingrediente în diverse combinaţii. Tot mai mult, fie că vorbim despre consumul în oraş sau acasă, ele se îndepărtează de mixurile clasice de vodcă şi sucuri naturale sau whisky, preferând mixuri mai aromate şi acordând tot mai multă atenţie procesului de preparare, dar şi la provenienţa lor şi la modul de distilare, spune Nikitas Aspiotis.

„Acum, mai mult decât o făceau înainte, consumatorii aleg locurile în care ies în funcţie de notorietatea barmanului şi de calitatea ingredientelor folosite în prepararea băuturilor“. Astfel, doamnele nu mai au doar un hairstylist, un chef sau un designer preferat, ci şi un crea­tor de „arome lichide“. Iar băuturile au devenit un mod de exprimare personal astfel că în pahare barmanii măsoare cu grijă nivelul de dulceaţă şi de tărie cu care lucrează pentru a da cele mai bune arome şi mixuri. Dar ce cocktail-uri definesc preferinţele femeilor în materie de băuturi tari?

„În apropierea primăverii barmanii deja se gândesc la preferinţele doamnelor şi domnişoarelor (...)“, spune directorul de marketing al Pernod Ricard România. Cunoscând atracţia pentru cocktail-uri slab alcoolizate şi aromate, recomandarea lui va fi mereu un Lillet Vive: cocktail modern şi feminin ce conţine Lillet Blanc - aperitiv franţuzesc, din vinuri de Bordeaux şi lichior de citrice - apă tonică, felii de căpşuni, de castravete, mentă şi gheaţă.

Tot apă tonică se foloseşte şi la unul dintre cele mai cunoscute cocktailuri consumate de femei - gin tonic. Acest ingredient reu­şeşte cumva să tempereze aromele de ienupăr şi alte ierburi puternice ale ginului. Cu toate acestea, aromele puternice se re­găsesc în combinaţiile de băuturi preferate de femei.

„În topul cocktailurilor preferate de femei rămâne ginul tonic, preparat din Tanqueray, apă tonică şi o felie de lime, precum şi Aperol Spritz, care conţine Aperol, Prossecco, apă minerală şi o felie de portocală, pentru a-i scoate în evidenţă aroma“, explică Nikitas Aspiotis. Iar, dacă ar fi să ţinem cont de trendurile amintite mai sus, femeilor li se potriveşte la fel de bine Cuba Libre, un mix de Captain Morgan Spiced Gold, Coca-Cola şi o felie de lime.

Iar cocktailurile sunt în mare măsură consumate de femei, astfel că ele trebuie să conţină atribute care să denote naturaleţe, sănătate, prospeţime, tinereţe şi poftă de viaţă după cum spune şi Nicolae Costea, director naţional de vânzări al Alexandrion Group. Însă dincolo de naturaleţe şi tinereţe, aromele din cocktailuri trebuie să inspire şi forţă pentru că, în multe cazuri, lumea stă pe umerii mamei, managerului, prietenei, soţiei, vecinei... femeii.