Gastronomie

Care este povestea brandului german, pornit cu 11 oameni, care a transformat banalele maşini de spălat în obiecte de lux. Galerie Foto

08 sep 2016 4100 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

La fel cum industria auto a dat lumii maşinile Porsche, iar industria modei a lăsat moştenire rochia neagră Chanel, istoria electrocasnicelor nu ar fi fost aceeaşi fără maşinile de spălat Miele. Povestea brandului german de lux din industria electrocasnicelor a început acum aproape 120 de ani şi este în plină desfăşurare. Capitolul actual este narat de Markus Miele, strănepotul unuia dintre cei doi antreprenori care au fondat businessul.

„Străbunicul meu, Carl Miele, şi-a început cariera în vânzări, lucrând pentru un comerciant angro de produse hard­ware. Reinhard Zinkann, cel care avea să îi devină partener în afaceri, era deja implicat în business, era furnizor de materiale de construcţii pentru regiunea noastră (North Rhine Westphalia - n. red.). Când cei doi s-au întâlnit întâmplător, străbunicul i-a povestit despre un putinei pentru unt pe care el l-a creat. Era mult mai puternic şi mai robust decât tot ce se găsea atunci pe piaţă, dar totodată şi mai scump“, povesteşte Markus Miele.

Acela a fost momentul în care cei doi au decis să îşi unească forţele şi să meargă prin Germania să vândă aceste aparate. Au urmat apoi alte produse, printre care şi primele maşini de spălat, un produs iconic pentru brandul german care poartă numele străbunicului lui Markus Miele.

Astăzi, în Germania sa natală, brandul este recunoscut de consumatori doar după accentul ascuţit de pe litera i, marca Miele.

„Timp de 117 ani am rămas fideli promisiunii pe care părinţii fondatori au făcut-o încă de la primele maşini: «Immer Besser», care în traducere înseamnă «mereu mai buni» decât competitorii noştri pe de-o parte, dar şi «mereu mai buni decât noi înşine»“, rezumă Markus Miele istoria businessului cofondat de familia sa.

Într-o lume a listărilor la bursă şi a investitorilor financiari, Miele a rămas încă un business de familie, un fel de elefant alb în industrie.

„Noi gândim businessul pe termen lung şi ne concentrăm atenţia pe singurul nostru brand, Miele, care este poziţionat pe segmentul premium. Produsele noastre sunt percepute ca un mix de performanţă, design, eficienţă energetică şi nu în ultimul rând sunt prietenoase cu utilizatorii.“

Businessul a pornit la drum în 1899 cu 11 angajaţi, iar astăzi, după două războaie mondiale, multe schimbări de regim şi şi mai multe de comportament de consum mai târziu, a ajuns un colos de 3,5 mld. euro afaceri şi peste 18.000 de salariaţi. Unul dintre ei este chiar Markus Miele, care conduce împreună cu Reinhard Zinkann Jr. businessul fondat de străbunicii lor.

„Ziua mea normală de lucru începe cu o cafea bună savurată acasă. Bineînţeles făcută de o cafetieră Miele“, povesteşte Markus Miele. Îşi ia energia necesară şi apoi porneşte spre birou unde îl aşteaptă o agendă încărcată de întâlniri. „Când sunt la Gutersloh am întâlniri cu colegii din diverse departamente şi discutăm o varietate mare de subiecte. Am însă şi întâlniri cu distribuitorii, cu furnizorii şi nu în ultimul rând cu consumatorii.“

Cel mai tare îi plac însă întâlnirile cu departamentul de cercetare-dezvoltare. De formaţie inginer cu specializarea în industrie, lui Markus Miele îi place că poate să se înţeleagă la fel de bine cu tehnicienii ca şi cu oamenii de vânzări. „Pasiunea mea rămân însă produsele finale.“

Când vine vorba de creaţie şi cercetare - dezvoltare, moştenitorul imperiului Miele spune că îşi caută inspiraţia peste tot. „Poţi învăţa atât de multe din viaţa de zi cu zi sau din bucăţele de conversaţie cu prietenii şi cunoştinţele.“ Recunoaşte că este mereu cu ochii larg deschişi şi demarează el însuşi discuţii cu partenerii de business şi consumatorii pentru a învăţa şi descoperi cât mai multe de la ei, mai ales când călătoreşte în afara ţării.

Procesul de cercetare-dezvoltare este rapid, mereu dinamic şi oferă oportunitatea de a cunoaşte şi interacţiona cu oameni interesanţi. „Mulţi dintre ei reprezintă a doua sau chiar a treia generaţie dintr-o familie care lucrează pentru Miele.“ Din cei 18.000 de salariaţi ai producătorului de electrocasnice, peste 10.000 sunt acasă, în Germania. Restul sunt împărţiţi în producţie şi vânzări în aproape 50 de alte ţări. Nemţii au şi în România activităţi, atât de retail, cât şi de producţie prin fabrica de subansamble pe care Miele o are la Braşov.

Markus Miele a început să lucreze pentru Miele în vara lui 1999 când compania îşi sărbătorea primii 100 de ani de activitate. „Chiar şi astăzi, în special când călă­toresc în afara Germaniei, găsesc parteneri de business care sunt foarte surprinşi, într-un mod pozitiv, că există cineva care să poarte acelaşi nume ca şi compania care îl angajează. Mulţi cred că Miele este o companie listată la bursă.“ După ce şi-a luat doctoratul în Elveţia, Markus Miele a lucrat pentru compania Hella, furnizor de componente pentru industria auto şi un alt business de familie din Ger­mania. S-a alăturat apoi afacerii pe care familia sa o controlează împreună cu moş­tenitorii lui Reinhard Zin­ann.

Astăzi, mai bine de jumătate din timp, Markus Miele şi-l petrece în întâlniri cu consumatorii şi cu angajaţii din toată lumea. Ore bune se află pe drum, spre sau dinspre Gutersloh. Restul timpului este la birou sau în fabricile companiei şi aici are întâlniri peste întâlniri. „Mai am şi poziţii non-executive în consilii de administraţii ale diverselor companii. Sunt preşedintele Camerei de comerţ din Germania şi vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, sunt de asemenea membru în boardul uneia dintre cele mai mari companii de asigurări din Ger­mania. Când vine vorba de ore, nu aş şti să spun câte ore lucrez pe zi, le-am pierdut şirul.“

Doar în august, dacă se uită pe agendă recunoaşte că este fully booked. După câteva zile acasă, în Gutersloh, pleacă în Elveţia şi apoi în China. Finalul lunii îl găseşte la cel mai important târg de profil din lume, IFA din Berlin.

Atunci când totuşi nu lucrează, îşi petrece timpul cu familia, iarna la schi şi vara la golf. Îi place să călătorească, însă recunoaşte că nu are o destinaţie preferată. Ar fi păcat şi nu ar vrea să discrimineze. Sunt atât de multe destinaţii deosebite de descoperit prin lume. Ultima vacanţă şi-a petrecut-o cu familia pe coasta de vest a Statelor Unite, care

l-a impresionat cu peisajele rupte din basme. Fiecare colţ din lume are însă ceva special, aşa că, la capătul celălalt al lumii, în Hong Kong, merge pentru mâncare. „Restaurantul meu preferat este Tosca, amplasat la etajul 102 al hotelului Ritz Carlton din Hong Kong. Mâncarea este la fel de spectaculoasă ca şi priveliştea. Ah, şi să nu uit, chef-ul este neamţ.“

Un alt loc preferat este Gutersloh, mai exact acasă în Germania, unde are o locuinţă dotată „bineînţeles“ cu toate electrocasnicele Miele, inclusiv prototipurile. Când vine vorba de maşina de spălat, există două locuri rezervate în casă, unul pentru maşinile „în teste“ şi unul pentru produsele deja funcţionale, cu „experienţă“. „Trebuie să menţionez că soţia mea este cel mai critic consumator. Dacă un produs primeşte ok-ul ei, cu siguranţă va merge bine în piaţă“, adaugă el zâmbind. Produsul lui preferat din casă este cafetiera, cu care îşi începe fiecare zi, urmată de cuptorul încorporabil. Lista continuă însă pentru că şi lista de produse Miele este lungă şi tot creşte.

„Pentru o afacere de familie care şi-a desfăşurat activitatea timp de aproape 120 de ani fără credite bancare şi care intenţionează să continue să funcţioneze fără a fi influenţată de interese pe termen scurt trebuie să fim atenţi la viitor şi să ne folosim resursele în mod inteligent. Mai mult, construim pentru următoarea generaţie.“