Gastronomie

Au pornit fără niciun fel de experienţă şi au ridicat una dintre cele mai cunoscute mărci de vinuri din lume: "Noi am intrat în această industrie aşa cum alţi oameni îmbrăţişează religia. Din toată inima"

04 nov 2016 2120 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

„Noi am intrat în această industrie aşa cum alţi oameni îmbrăţişează religia. Din toată inima“, aşa îşi începe Florence Cathiard povestea despre ultimii 26 de ani din viaţă pe care ea şi soţul său i-au dedicat vinului. Povestea familiei Cathiard este tânără, însă cea a podgoriei şi a castelului pe care le-a cumpărat în regiunea Bordeaux se întinde pe parcursul a şase secole şi jumătate. O istorie mai lungă decât a multor state din lume.

Florence Cathiard l-a cunoscut pe soţul său Daniel când amândoi erau foarte tineri şi membri ai echipei naţionale de schi a Franţei. S-au îndrăgostit încă de atunci unul de altul şi abia mai târziu de vin. Deşi şi-au dedicat adolescenţa şi tinereţea sportului, în paralel mergeau şi la studii, ea absolvind un master în limbi străine. Astfel, după ce

s-au retras din sport, s-au dedicat businessului, ea imediat cu o companie în advertising (cumpărată ulterior de gigantul McCann), soţul său mai târziu. „Daniel şi-a luat un an sabatic şi a călătorit prin lume. A traversat Atlanticul pe barcă, a văzut întreaga lume. Mi-amintesc că la un moment dat chiar mi-a trimis un bilet de avion ca să merg să îl întâlnesc în America Centrală.

I-am trimis biletul înapoi pentru că abia ce fusesem promovată vicepreşedinte al grupului de comunicare McCann Franţa“, îşi aminteşte antreprenoarea.

La întoarcerea soţului său în Franţa, cei doi au pornit un business în retail, dezvoltând două lanţuri de magazine, unul alimentar, iar un altul de echipamente sportive sub brandul Go Sport. Când cele două ajunseseră la un total de 1.000 de unităţi, familia Cathiard le-a vândut către gigantul francez Casino, unul dintre cei mai importanţi jucători din retailul mondial.

Banii obţinuţi din această tranzacţie cei doi au decis să îi investească în vin, o pasiune latentă a amândurora. „Soţul meu a trăit cu amintirea butoaielor de vin ale bunicului lui. A crescut cu ele. Eu pe de altă parte am descoperit vinul ceva mai târziu, când deja făceam schi. Mi-aduc aminte că urma să cobor la un concurs o pantă foarte periculoasă şi nu foarte bine amenajată şi campionul mondial de la acea vreme mi-a spus că cel mai bun calmant este un pahar de vin roşu de Bordeaux. A avut dreptate“, îşi aminteşte Florence Cathiard. De altfel, şi astăzi, câteva decenii mai târziu, vinul său preferat rămâne cel roşu, pe când soţul său îl preferă pe cel alb. După ce au încasat banii din tranzacţia cu Casino cei doi antreprenori se gândeau în ce business să investească, iar Florence Cathiard i-a spus soţului său că următoarea direcţie este vinul, şi nu oriunde, ci neapărat în regiunea Bordeaux. Astfel, în 1990 cei doi au achiziţionat domeniul Smith Haut Lafitte, o podgorie de 78 de hectare care înconjoară un castel rupt parcă din animaţi­ile Disney.

Povestea domeniului pe care sunt plantate şapte varietăţi de struguri albi şi negri începe însă în 1365, în urmă cu 650 de ani, fiind unul dintre acele locuri care au ridicat Bordeaux la rangul de rege al vinurilor.

„Bordeaux este un nume în sine“, spune Florence Cathiard. De altfel, şi vinurile Smith Haute Lafitte sunt vândute astăzi în 40 de ţări din toată lumea, printre care şi România, unde sunt aduse şi distribuite de antreprenorul Cristian Preotu, cel care deţine mai multe businessuri în domeniul gastronomiei de lux, printre care magazinele Comtesse du Barry şi restaurantul Le Bistrot Francais.

„Distribuim vinurile Smith Haute Lafitte de circa zece ani. Le ştiam încă de dinainte, însă am decis să le aduc în România după ce am mers într-o vizită la domeniu şi i-am cunoscut pe membrii familiei Cathiard“, povesteşte Cristian Preotu. La rândul său el a locuit mai bine de un deceniu în Franţa, însă ulterior s-a întors în România, unde a investit într-un business în domeniul gastronomiei. Antreprenorul are şi un business de distribuţie a vinurilor de lux atât în retail, cât şi în HoReCa. Vinurile Smith Haut Lafitte spre exemplu sunt vândute exclusiv în HoReCa - în restaurante precum cele din cadrul hotelurilor de cinci stele sau al altor unităţi poziţionate pe segmentul premium - şi în magazinele specializate. Preţul unei sticle variază între 200 şi 500 de lei.

„Vinurile noastre albe sunt votate an de an de publicaţiile de profil şi de specialişti în top trei din zona Bordeaux, pe când cele roşii sunt mereu în top 20“, spune Florence Cathiard. Cei doi antreprenori povestesc că întreg procesul producerii vinului este atent urmărit, şi totul porneşte de la struguri. Aceştia trebuie culeşi în exact momentul potrivit, motiv pentru care se fac degustări de mai multe ori pe zi astfel încât dulceaţa să fie cea potrivită. Apoi, sortarea se face de două ori, iniţial de un instrument specializat, iar apoi manual. „Mai mult, via este arată de cei opt cai ai noştri, iar pentru fertilizarea solului folosim mereu îngrăşăminte naturale. Viţa-de-vie tânără este produsă tot de noi, pe insula La Lande de 15 hectare pe care o deţinem.“

Tot aici familia Cathiard a plantat şi pădure de stejar, propice culturilor de trufe. „Soţul meu a vrut să cultive trufe şi a făcut primii paşi acum şapte ani. Astfel, anul acesta ar urma să avem prima recoltă.“ Cea mai mare dragoste a familiei rămâne însă vinul, un business pentru care ai nevoie de multă răbdare şi de mult studiu, explică Florence Cathiard. Ea îşi aminteşte că atunci când au decis să investească în acest business şi-au angajat o serie de consultanţi, însă în paralel au învăţat şi ei. Ea a citit cărţi de istorie a zonei şi a vinului, pe când soţul său s-a axat pe tehnică. „Ea-mi reproşează că eu creez prea puţine vinuri, pe când eu îi spun că tot ce realizez se bea prea repede, înainte să ajungă la maturitate“, glumeşte Daniel Cathiard. „Am avut nevoie de 7-8 ani de studiu intens, de degustări nenumărate ca să putem ajunge să avem încredere în noi şi în papilele noastre gustative“, completează soţia sa.

De atunci însă s-au schimbat multe. Florence Cathiard îşi aminteşte că la început călătoreau mult, făceau înconjurul lumii cu vinurile produse de ei. Astăzi au alţi oameni care fac acest lucru. Acesta este motivul pentru care una dintre cele două fiice ale familiei a mers în Statele Unite cu businessul, pe când cei doi soţi au venit la Bucureşti şi în împrejurimi, în prima lor vizită în România. „M-a întrebat cineva de ce am dat SUA pe România şi i-am spus că mie îmi plac lucrurile de nişă“, spune antreprenoarea zâmbind. În ceea ce priveşte Bucureştiul spune că i se pare un oraş al contrastelor, care a surprins-o însă plăcut.

Una dintre fiicele familiei Cathiard deţine un spa şi un hotel în zona Bordeaux, pe când cealaltă deţine împreună cu soţul său producătorul de cosmetice de îngrijire Caudalie, cu sediul tot în apropiere.

„Noi am ajuns să fim ruda săracă a familiei“, spune râzând Florence Cathiard. Ea adaugă că an de an investeşte împreună cu soţul său în businessul cu vin, în crama subterană care găzduieşte 1.000 de butoaie, în producţie, în castel. Banii rămaşi însă îi investeşte în artă, o altă pasiune a familiei după vin şi schi.

„O dată la 1-2 ani cumpărăm o sculptură pe care o integrăm în podgorie. Avem opere ale lui Jum Dime, ale lui Charles Hadcock, dar şi ale unor artişti chinezi.“ Arta atrage artă, pentru că vinul este la rândul său un obiect cultural, conchide Florence Cathiard.