Gadget

Invizibil: fara mail, cutie postala sau telefon

06 apr 2007 135 afişări
Din aceeaşi categorie
Marketingul agresiv pune in pericol calitatea vietii. Cel putin asa sustin cei terorizati de atatea oferte. Prin urmare au intors armele impotriva metodelor intruzive si s-au inclus pe listele "Nu vreau nimic. Nu-mi trebuie. Nu mai pot!!!".
De cand s-au inventat listele anti-marketing de genul "do not call" sau "do not write", adereaza la ele din ce in ce mai multi utilizatori. Cu totii spun ca isi doresc liniste. Macar pe mailul personal sau la telefon.
Lista "Do Not Call" a fost creata in Statele Unite in anul 2003, nu atat pentru a proteja "intimitatea", ci mai ales pentru a indeparta un alt factor de stres din viata americanilor. The Federal Trade Commission, organizatia care administreaza aceasta lista, a anuntat la inceputul anului ca peste 137 de milioane de numere de telefon au fost trecute pe "lista neagra" a marketerilor.
Motivatiile celor care apeleaza la aceasta metoda anti-marketing sunt dintre cele mai simple. Intruziunea in viata personala este pe primul loc. Mai mult de atat oamenii s-au saturat sa fie deranjati in mijlocul emisiunii favorite difuzata la televizor. Popularitatea acestor liste de "non-intruziune" a dat nastere unor altora, tot in genul "nu vreau sa..". Consumatorii pot avea acum drept de veto in fata practicilor promovate in cadrul bancii la care au deschise conturi sau imprumuturi, interzicand acestora sa vanda informatiile lor personale (adresa, numar de telefon sau adresa de email).
Alte liste interzic apelurile agentilor de asigurari sau insistenta celor care umplu zi de zi cutia postala cu oferte si tot felul de cataloage promotionale.
"Cel mai mult ma enerveaza pliantele distribuite in cutia postala sau lasate in fata usii", povesteste Nicoleta Macineanu, client manager la o firma de recrutare. "O ruda de-a mea stabilita in Austria imi povestea ca in urma acestei metode de marketing au fost jefuite multe apartamente. Era evident ca proprietarii nu au trecut pe-acasa de multa vreme dupa teancul de pliante stranse in fata usii. Rudele mele au lipit un anunt pe usa prin care distribuitorii sunt rugati sa nu mai lase acolo niciun fel de brosura. Interesant este ca la ei se si respecta astfel de avertismente. La noi nu stiu daca ar avea vreun efect".
In Romania campaniile "agresive" de marketing au demarat in urma cu cativa ani. Asiguratori, case de pensii private, institutii bancare si tot felul de telemarketeri pretind ca stiu ce ne dorim si incearca sa ne convinga sunandu-ne pe telefonul fix sau mobil.
"La noi startul l-au dat societatile de asigurari", spune Mihaela Barbu, Marketing Director Synevo, o companie de servicii medicale de laborator. "Deranjanta era insistenta agentilor si faptul ca aveau toate datele mele: telefon, nume, functie, compania la care lucrez, fara ca eu sa-mi fi manifestat vreodata intentia de a achizitiona un astfel de produs", explica ea.
Specialistii sustin ca datele personale ale clientilor ajung sa fie negociate si vandute intre companii.
Astfel, daca s-a intamplat sa completam un formular in supermarket, n-ar fi de mirare ca peste doua saptamani sa fim sunati de o firma producatoare de masini. Si nu doar furnizorii de servicii care utilizeaza telemarketingul par sa se inmulteasca de la an la an. Ci si metodele utilizate de acestia. "Cea mai noua forma de marketing agresiv am experimentat-o acum cateva saptamani. Am primit un telefon, pe fixul de acasa, prin care chiar un robot imi prezenta oferta unei companii", spune Mihaela Barbu de la Synevo.
In Romania, pentru cei exasperati de telefoanele de acest gen practic nu exista solutii, mai ales ca de cele mai multe ori agentii nu vor sa explice de unde au obtinut informatiile personale. Ba mai mult, insista sa ne convinga ca am cerut candva astfel de oferte la telefon.
In strainatate exista o legislatie mult mai dura, dar si institutii specializate in astfel de cazuri.
Americanii pot adresa solicitari telefonice sau prin email catre donotcall.gov pentru a fi "scutiti" de apeluri nedorite. Inregistrarea pe aceasta lista este valabila 5 ani, dupa care e nevoie de o prelungire a inscrierii. Si, o recunosc chiar autoritatile din domeniu, n-ai cum sa uiti de acest termen, pentru ca in scurt timp vor incepe sa sune din nou marketerii pe telefonul fix sau mobil.
Pentru junk mail si spam (e-mailuri nedorite) utilizatorii din Statele Unite se pot adresa unei asociatii private cu numele de Direct Marketing Association (DMA). Asta pentru ca banala metoda "unsubscribe" nu functioneaza de fiecare data. Cei de la DMA au alcatuit la randul lor un formular online pentru "securitatea" adresei de mail. Se afla pe site-ul companiei la sectiunea "Consumers/OFFmailing list".
Britanicul Gordon Dick a mers mult mai departe de atat. El a dat in judecata firma Transcom, care furnizeaza sisteme de comunicatie prin satelit, afirmand, (in baza legii anti-spam) ca a primit de la aceasta companie e-mailuri nedorite si nesolicitate. La tribunal i s-a dat drept de cauza britanicului, compania Transcom fiind obligata sa-i plateasca reclamantului o despagubire de 750 de lire sterline, pe langa cheltuielile de judecata (in valoare de 600 de lire sterline). Ca o alternativa "morala", impotriva spamului, s-a instituit de la o vreme pe piata de gen conceptul de "permission marketing".
Asta inseamna ca marketerii cer permisiunea potentialilor clienti inainte sa le fie trimisa oferta. Metoda poate fi folosita de catre marketeri pe internet, email sau telefon, atata vreme cat respecta conditia de baza: clientii trebuie sa-si exprime in mod expres dorinta de a primi oferte, nu sa aiba posibilitatea de a se dezabona dupa ce tocmai le-au primit.
"In general toate campaniile de email marketing se folosesc de dorinta exprimata a consumatorului de a fi informat cu privire la diverse servicii sau produse. Insa in Romania conceptul acesta nu e foarte bine inteles. La noi inca se mai crede ca daca ti-ai publicat adresa de email pe un site, indiferent de motiv, oricine are drepul de a o folosi pentru a comunica cu tine", explica Bogdan Iacob care lucreaza intr-o companie de web&email communications.
Iacob povesteste ca, oricat de mult incearca sa le explice celor care ii trimit spam-uri pe adresa personala ca pentru comunicare este nevoie de acordul ambilor interlocutori, spammerii pretind ca au drepturi asupra unei adrese de mail gasite pe forumuri. "Este in avantajul lor sa nu-si doreasca sa inteleaga", adauga el.
Bogdan Iacob spune ca este agresat zilnic cu tot felul de mailuri care ofera servicii, de la site-uri de e-commerce sau multi level marketing. "Iau atitudine mai ales cu cei din Romania pentru ca nici macar nu stiu cum sa trimita un spam. Au la sender o adresa valida si ii poti identifica usor", explica el.
Specialistii spun ca, atunci cand este vorba despre e-mailuri nesolicitate, regula de baza este sa interactionezi cat mai putin. Se recomanda evitarea click-ului. Nici macar pe butonul "dezabonati-va aici". Caci si acesta poate fi un truc, fiind folosit de catre "spameri" pentru a verifica daca au nimerit o adresa valabila. "Pe mine m-au prins asa", povesteste Bogdan Iacob. "Vindeau calculatoare si componente. Inca mai primesc oferte, saptamanal".
Practic, in afara de filtrele antispam, nu prea exista metode cu adevarat viabile impotriva acestui gen de marketing agresiv. "Evitati sa postati e-mailul personal pe forumuri!", sfatuiesc cei de la Direct Marketing Association, deoarece sistemele de cautare ale marketerilor insistenti din spatiul virtual identifica mereu noi si noi adrese. E foarte simplu, mai ales ca sunt inregistrate toate formulele care contin semnul @, inconfundabila coada de maimuta.
Ciudat lucru este, pana la urma, faptul ca in timp ce te inscrii pe o lista "do not call" sau "do not write" intri practic intr-o alta baza de date. Si la cat de insistenti s-au dovedit pana acum marketerii cine poate sa garanteze ca la un moment dat nu va fi, si aceasta, folosita?