După Afaceri

Cum au devenit obiectele de artă instrumente de investiţii sau cadouri inspirate: Există remarcabile bijuterii cu preţuri între 50 şi 100 de euro

04 ian 2017 1110 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Imediat după izbucnirea crizei, arta a devenit pentru mulţi o alternativă de investiţii, pentru că este greu de crezut că un Tonitza va avea foarte mult de suferit chiar dacă preţul apartamentelor din Bucureşti se prăbuşeşte.  Dar arta nu este doar investiţie, ci o călătorie în timp, către vremuri a căror eleganţă a devenit un punct de referinţă. În ciuda impresiei generale că achiziţia obiectelor de artă este destinată unui club exclusivist, câteva case de licitaţii din România au democratizat accesul la această zonă. Astfel un obiect de artă poate deveni cel mai inspirat cadou fără a fi necesară „amanetarea“ viitoarelor generaţii. După Afaceri Premium vă ghidează paşii spre achiziţii cu adevărat inspirate. 

„Da, este o idee care s-a instalat comod în conştiinţa publicului şi în obişnuinţa sa (ideea achiziţiei de obiecte de artă - n.red.). Aş lua ca exemplu doar anul 2016, când Artmark a avut deja 3 licitaţii de bijuterii, ceasuri, artă decorativă etc. Cifrele arată un procent de adjudecare de circa 85%, ceea ce, în opinia noastră, poate fi numit succes. De ce se întâmplă asta? Nu-mi propun aici să apelez la manevre de seducţie şi nici să fac drăgălaşe piruete psihologice în în­cercarea de a explica acest consistent interes. Constat doar, din dis­cuţiile cu clienţii noştri, că atrage această încărcătură istorică şi emoţională a obiectelor vândute prin licitaţiile noastre. Parfumul unei lumi aristocrate, al unei vizibile eleganţe, seduce“, spune Valeriu Sângeorzan, business development manager şi director de comunicare în cadrul casei de lictaţii Artmark.

Cristian Anghel, directorul executiv al casei de lictaţii Goldart, spune că opţiunea pentru un cadou-obiect de artă a fost mereu pe masă, doar că în ultimii ani exercitarea acesteia a devenit mai facilă.

„Cadoul obiect de artă a fost dintotdeauna o opţiune, fie că vorbim de perioada de dinainte de 1990, când accesul la lucruri frumoase şi unice era limitat la oferta magazinelor Uniunii Artiştilor Plastici, fie că vorbim de perioada actuală când această ofertă este mai generoasă, multe obiecte de artă decorativă fiind aduse chiar din afara ţării. Astăzi este uşor să poţi oferi o gravură semnată de Renoir ori o litografie Dalí la preţuri de câteva sute de euro sau chiar ceasuri ori bijuterii de colecţie“, spune Cristian Anghel.

Valeriu Sângeorzan susţine ipoteza accesibilităţii obiectelor de artă cu câteva exemple concrete.

„Există remarcabile bijuterii cu preţuri între 50 şi 100 de euro. Majoritatea bijuteriilor se plasează, din punctul de vedere al preţului, între 300 şi 800 de euro existând, fireşte, şi obiecte mult mai valoroase“, spune reprezentantul Artmark.

Cristian Anghel precizează că în cazul Goldart cele mai vândute sunt bijuteriile şi obiectele decorative din argint, vazele Galle, Art Deco, Art Nouveau, picturile de dimensiuni mici şi medii, cu preţuri situându-se în marja 250-1.000 de euro.

„Bijuteriile sunt pe locul întâi în top. Dacă am risca un clasament, sunt de amintit apoi obiectele de artă decorativă, ceasurile, obiectele de colecţie şi nu în ultimul rând jucăriile“, spune la rândul său Valeriu Sângeorzan.

Iar dacă nu vă puteţi hotărî la un obiect, casele de licitaţie au mai multe oferte. Astfel, Artmark propune Certificatul Cadou, o soluţie salvatoare în cazul în care nu aveţi o idee foarte bine conturată despre preferinţele destinatarului.

„I se stabileşte valoarea, se personalizează şi se dăruieşte. Astfel sărbătoritul îşi poate alege singur cel mai apropiat obiect, bijuterie, etc“, explică reprezentantul Artmark. De asemenea, există posibilitatea de a oferi în dar o experienţă, şi anume, participarea la unul dintre cursurile Institutului de Management al Artei organizate periodic de Artmark.

Şi sunt soluţii şi pentru pasionaţii de artă, dar care au un profil de investitor ceva mai bine conturat.

„Începând cu 17 decembrie (anul trecut - n.red.), Goldart oferă un produs de investiţie în artă: vânzarea privată de obiecte de artă cu randament garantat de 15% pentru 3 ani. Acest produs presupune achiziţia unei lucrări de artă din cele selectate de Goldart şi publicate într-un catalog bimestrial. După 3 ani de la achiziţie, Goldart se angajează să răscumpere lucrarea de artă la un preţ cu 15% mai mare decât suma plătită de client la momentul achiziţiei. Mai simplu: o lucrare cumpărată azi la un preţ de 1.000 euro va fi răscumpărată de Goldart peste 3 ani cu un preţ de 1.150 euro. În toţi cei 3 ani cumpărătorul se va bucura de lucrare, având-o la el acasă, ceea ce pentru noi este în egală măsură o investiţie, de data aceasta în frumos“, detaliază Cristian Anghel.

Iar partea frumoasă este că pentru a achiziţiona un obiect de artă nu trebuie să faci maratoane prin sute de magazine. O vizită în sala de licitaţie, participarea telefonică sau pur şi simplu realizarea unui cont online te pot aduce mai aproape de frumuseţea altor vremuri.