După Afaceri

Cum arată casa masculului alfa în tranziţie, noua "specie" care schimbă regulile design-ului interior. Galerie FOTO

21 apr 2016 10577 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Nu este loc pentru preţiozităţi inutile, este spaţiu pentru linii drepte, pentru forme precise, pentru obiecte masive care sunt investiţii pe termen lung şi nu mofturi de sezon. Confort, nu lucruri care arată bine, dar care îţi dau dureri de spate în nuanţele momentului. La o analiză superficială, nimic nu s-a schimbat în amenajarea interioară a unui habitat exclusiv masculin, dar mici fisuri în armura de metal au început să apară.

„O amenajare predominant masculină presupune, cel mai adesea, piese în stil minimalist, dar nu simplist, ce îmbină confortul, funcţionalitatea şi esteticul. E un spaţiu aerisit şi uşor de întreţinut din care nu lipsesc accente de personalitate. Piesele pe care le recomandăm noi sunt longevive, elegante şi au o poveste care le validează. Un astfel de exemplu este Eames Lounge Chair, probabil cea mai faimoasă creaţie a cuplului Charles şi Ray Eames. Ce şi-au propus aceştia, la mijlocul secolului trecut, era de a crea un fotoliu amplu proporţionat, luxos şi lucrat magistral cu elemente de cea mai bună calitate. Este o piesă ce a devenit subiectul a numeroase cărţi şi documentare, iar astăzi se regăseşte în colecţia permanentă MOMA din NY şi la Institutul de Artă din Chicago, precum şi în interioare elegante din întreaga lume“, spune Mihai Gurei, managing director al Intro Design.

De cele mai multe ori, obiectul central al unui spaţiu dominat de un mascul solitar este canapeaua, spune Carolin Ivănescu, directorul de marketing al Mobexpert şi designerul-şef al companiei, omul care a avut un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte colecţiile de mobilă şi decoraţiuni ale celui mai mare retailer român de profil începând cu 1994. Carolin Ivănescu este la rândul său cât se poate de clar. Amenajarea la masculin echivalează cu linii sobre, dimensiuni generoase, piese cu greutate, vectori ai unui caracter puternic.

„Bărbatul foloseşte canapeaua în cel mai mult timp din cel petrecut acasă. Lângă canapea este foarte important să existe o măsuţă de colţ, la fel de generoasă, pentru telecomandă, scrumieră, telefon şi alte obiecte necesare şi la îndemână“, spune Carolin Ivănescu.

De ce trebuie să fie totul mare, totul cu linii simple? Nu, nu din cauza unor complexe aşa cum uşor ar putea concluziona minţile feminine aproape ilogic de complicate. Nu, pasiunea pentru obiectele generoase şi durabile îşi trage sevele din considerente mult mai simple.

„Bărbaţii sunt mai orientaţi către confort, mai puţin dispuşi să facă tot soiul de concesii de amorul frumosului. Amenajările aşa-numitelor apartamente de burlaci au în comun minimalismul, liniile drepte, formele precise, culorile sobre sau, dimpotrivă, tari, lipsa unor preţiozităţi inutile. Domnii aleg utilitatea înainte de toate şi vor dori mai curând un recliner decât un fotoliu pufos, un colţar în locul unei canapele cochete, un birou planturos şi nu o siluetă alambicată. Patul este întotdeauna încăpător şi nu lipseşte mobilierul dotat pentru a găzdui aparatură audio-video“, afirmă Si­mona Mircea, designer de interior în cadrul Ethan Allen. Ea spune că printre piesele de mobilier care definesc stilul masculin se află „abajururile negre, pentru că bărbaţii asociază această culoare cu puterea şi autoritatea, finisajele în tonuri închise, fotoliile ample, stilul explorator, care include imprimeurile animaliere şi motivele vânătoreşti, cum sunt coarnele decorative sau statuetele/tablourile cu te­mă canină/ecvestră, masivitatea mobilei, pernele deco geometrice, piesele modulare, care permit customizarea în funcţie de necesităţi, spaţiile de depozitare cu o compartimentare cât mai eficientă.“

Generalizările sunt însă dificile şi la fel de inutile ca o colecţie de modă ratată.

„E dificil să găseşti şabloane în ceea ce priveşte mobilierul pentru bărbaţi: şi ei pot avea diverse interese (pe unii îi pasionează mai degrabă tehnologia, alţii sunt consumatori avizi de artă) întocmai precum nici încăperile feminine nu sunt tot timpul descrise de covoare pufoase şi perdele diafane. Dacă ar fi să generalizăm, totuşi, probabil că vorbim despre culori neutre, materiale naturale, tehnologie avansată, piese multifuncţionale“, crede Mihai Gurei.

Dar în toată această „dictatură“ a confortului, încep să apară mici fisuri, garda coboară un milimetru, coiful se ridică puţin. Nu vă temeţi, armura rămâne aproape intactă, în ciuda micilor fisuri.

„Se observă o în­drăzneală cromatică, o tendinţă de mix cromatic şi texturi, introducerea în ambient a obiectelor de mobilier de accent şi pereţii cu personalitate“, admite Ca­rolin Ivănescu.

De la o renegare a obiectelor decorative, bărbaţii au învăţat că unele prezenţe sunt agreabile. Desigur, biletul de intrare pentru astfel de „intruşi“ este scump şi limitat.

„Există o tendinţă de transformare a spaţiului brut, exagerat de masculin, într-unul mai experimental, în care pot predomina, de pildă, accente metalice de cupru/alamă/bronz: de exemplu, o lampă semnată Tom Dixon, precum Copper Shade, îşi găseşte cu siguranţă locul în spaţiul unui burlac sigur pe sine. De asemenea, bărbaţii încep să fie mai interesaţi de zona accesoriilor decorative, care servesc pur scopurilor estetice. Cum este Eames House Bird, de pildă, un design icon elegant semnat de aceiaşi Charles şi Ray Eames. Sau un ceas semnat George Nelson, precum Turbine, care prin diversitatea materialelor folosite şi forma sculp­turală evidenţiază acea joie de vivre a anilor ’50“, a mai spus Mihai Gurei.

Ce înseamnă acest lucru? Că avem de a face cu o nouă specie, alfa în tranziţie, după cum o caracterizează Mihai Gurei, dominată evident de designul notoriu şi de exclusivismul prin preţ. Deşi acest lucru ar putea fi un motiv de bucurie, nu este cazul ca doamnele să-şi agite poşetele de bucurie. Cu o floare nu se face primăvară, dar cu siguranţă lucrurile arată mai bine.