Ceasuri & Bijuterii

Radiografia imperiului Swiss made: Câte ceasuri vând elveţienii anual, unde şi câţi bani fac din tic-tacul perfect?

19 aug 2015 1934 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Anul trecut, China a produs 669 de milioane de ceasuri cu un preţ mediu de circa 4 euro. Hong Kong a produs 315 milioane de ceasuri cu un preţ mediu de 22 de euro. Elveţia a produs numai 28,6 milioane de ceasuri, dar care au fost vândute în 200 de ţări la un preţ mediu ameţitor de 750 de euro. Acestea sunt pe scurt cifrele din spatele imperiului Swiss made, care a cucerit lumea în sute de ani de tradiţie, fără forţă, ci prin meşteşugul inegalabil. În spatele acestui sector se învârt însă mecanisme complicate. Din ce în ce mai complicate.

Circa 11% din tot ce exportă Elveţia este reprezentat de industria de ceasuri, aceasta având a treia cea mai mare contribuţie la economia micului stat, după industria farma şi cea producătoare de maşini. Dacă în perioada 2010-2012 exporturile de ceasuri elveţiene au crescut în fiecare an cu două cifre, cel mai bun fiind 2010, cu un procent de 22,2%, în ultimii doi ani exporturile au crescut cu doar 1,9%, iar pentru anul 2015 cea mai bună estimare este stagnarea. Ce s-a întâmplat cu rotiţele neobosite care au strârnit pasiuni de miliarde?

„În prima jumătate a anului trecut, industria a înregistrat un ritm de creştere de 3,1%, dar acesta a ajuns la 0,8% în a doua jumătate. Al patrulea trimestru a fost chiar negativ. Deşi declinul nu este semnificativ, tendinţa din ultimele luni indică o situaţie provocatoare pentru exporturile industriei de ceasuri din Elveţia“, se arată în ultimul raport emis de Federaţia Industriei de Ceasuri Elveţiene, biroul de statistică al acestui domeniu.

Deşi faţă de 2009 valoarea exporturilor a crescut cu 68%, ultimii ani de domolire generează motive de îngrijorare.

„În total, exporturile au fost de 22,2 miliarde de franci elveţieni, cu acelaşi ritm de creştere ca în 2013, respectiv 1,9%. Industria s-a confruntat cu un număr crescut de riscuri în timp ce mediul în general a continuat să se deterioreze. La fel ca în 2013, principalele pieţe, Hong Kong şi China, şi-au redus creşterea din anii anteriori“, se mai arată în raportul menţionat.

Tendinţe

Cea mai mare parte a exporturilor de ceasuri elveţiene, 95%, este repre­zentată de ceasurile de mână.

„Rezultatul este cu 1,7% mai mare decât în 2013. Şi ca număr de piese exporturile au avansat cu 1,7%.  În total, 28,6 milioane de piese au părăsit graniţele Elveţiei în 2014, cu circa jumătate de milion mai multe decât în 2013. În contextul în care volumele şi valoarea au rămas aproape neschim­bate, preţul mediu al ceasurilor a rămas la fel, la 734 de franci faţă de 733 de franci în 2013“, se mai arată în studiu.

Nici ten­din­ţele nu s-au schimbat semnificativ, oţelul fiind în continuare metalul preferat pentru execuţia ceasurilor elveţiene. În timp ce ceasurile din oţel, metale preţioase sau combinaţii din primele au înregistrat rate de creştere modeste, ceva s-a schimbat totuşi.

„Categoria de ceasuri făcute din alte materiale a raportat o creştere în volume de peste un milion de unităţi, adică 14,7%. De cealaltă parte, categoria formată din alte metale a piedut 41,9% din valoare“, se mai arată în statisticile elveţienilor.

Mai mult quartz

În ciuda impresiei generale pe care o lasă industria elveţiană de ceasuri potrivit căreia ţara produce mai ales ceasuri mecanice, în realitate, cea mai mare parte a exporturilor, în volume, este reprezentată de ceasurile electronice.

„Ceasurile mecanice reprezintă circa un sfert din toate exporturile şi au aproximativ 80% din valoare. Ceasurile quartz au rămas la acelaşi număr în volume, în timp ce valoarea lor a scăzut cu 4,1%“, se mai arată în studiu.

Mai bine de jumătate din ceasurile care au plecat anul trecut din Elveţia (53,2%) au ajuns pe încheieturile consumatorilor din Asia, valoarea exporturilor către această piaţă fiind de 11,8 miliarde de franci, cu 2,8% mai mare decât în 2013. Piaţa europeană a consemnat un avans de numai 1,2% în timp ce piaţa de peste Ocean a raportat o creştere de 4,5%.

 

Evoluţia principalelor pieţe

Situaţia din pieţele asiatice a diferit substanţial. Astfel, piaţa din Hong Kong deşi a avut un început bun de an, lunile noiembrie şi decembrie au adus un declin de 10% pentru ca la final valoarea să fie aproximativ egală cu cea din 2013.

„Profilul pieţei din China fost identic cu cel din Hong Kong, dar cu o fluctuaţie mai pronunţată“, se mai arată în studiu, unde se precizează că ultimele două luni din an au adus o scădere a vânzărilor de 27%.

„Impactul deciziilor politice combinat cu un avans economic mai slab a continuat să aibă un efect advers asupra exporturilor de ceasuri.“

Japonia a avut însă un an foarte bun, astfel încât exporturile de ceasuri elveţiene în această destinaţie au consemnat un avans de 15,2%.

În Europa, piaţa germană a trecut printr-o scădere de 6,4%, Italia a rămas stabilă, în timp ce vânzările din Franţa s-au redus cu 6%.

Cei mai mulţi jucători din industria elveţiană de ceasuri se aşteaptă la o stagnare a exporturilor anul acesta.

Citiţi mai multe analize, dar şi interviuri în exclusivitate cu cei mai importanţi executivi din industria orologeriei de lux în prima ediţie a catalogului de ceasuri şi bijuterii premium, Timpul Luxului.