Ceasuri & Bijuterii

Au investit într-un atelier de bijuterii iar acum schimbă felul în care oamenii spun DA: Un proiect custom a fost integrarea verighetelor moştenite de la bunici în cele noi, ale nepoţilor, nu prin topirea aurului, ci prin folosirea verighetelor efectiv

01 apr 2019 962 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Inelele de logodnă şi verighetele, deşi simbolizează cel mai complex sentiment, au avut ani buni în care, absolut de neînţeles, mai toate arătau la fel. Astfel, inelul de logodnă era invariabil inelul cu diamant, cât mai mare dacă se poate diamantul, iar verighetele erau inevitabil din aur galben, lucios, la fel pentru el şi pentru ea. Dacă Google, cel lipsit de sentimente, îţi întoarce mai bine de 19 miliarde de rezultate când dai o căutare după cuvântul dragoste, cel mai probabil toate diferite, atunci de ce am mai zice toţi DA la fel?

„În urmă cu 70 de ani, compania De Beers (specializată pe tot lanţul producţiei şi comercializării de diamanate - n.red.) lansa celebra campanie de publicitate «A diamond is forever» (Un diamant este pentru totdeauna - n. red.) prin care populariza ideea că fata trebuie cerută de soţie cu un inel de logodnă cu diamant, de preferat un diamant cât mai mare, pentru ca el să-şi demonstreze iubirea“, spune Ioana Streza, antreprenoarea care alături de Alex Burlacu a pus bazele, în 2013, atelierului de bijuterii Contemporia.

„Găselniţa“ De Beers a intrat în manuale, fiind şi azi una dintre cele mai inteligente mişcări din istoria marketingului. Campania, care a pornit de la dorinţa producătorului de diamante de a-şi creşte vânzările după Marea Depresiune (1929-1933), a devenit una standard, în mod paradoxal, chiar pentru a exprima un sentiment mai complex decât oricare altul, dragostea, şi angajamentul de a iubi o persoană pentru tot restul vieţii.

Mai departe, diamantul, în anii consumerismului, a devenit şi cel mai bun prieten al fetelor, lucru care parcă vine într-o oarecare contradicţie cu stabilitatea pe care ar trebui să o simbolizeze un inel de logodnă. Plus că le face pe fete să pară superficiale.

În ultimii ani însă, deşi fascinaţia pentru diamante nu a trecut, aceasta a început să prindă mai multe forme. Poate nu este chiar o coincidenţă în contextul în care însăşi noţiunea de cuplu trece prin transformări majore, rolul femeii în societate fiind şi el în schimbare.

Doi oameni nu mai trebuie să fie neapărat căsătoriţi cu „acte în regulă“ pentru a forma o familie, iar asta nu este o piedică pentru a purta totuşi un inel. Practic, micul obiect nu mai este simbolul unei instituţii, ci oglinda unei relaţii, cu particularităţile sale. Mai mult, nici cuplul nu mai este clasicul femeie-bărbat, pentru că în ultimii ani am recunoscut, sau măcar am încercat cu toţii să admitem, că dragostea este dragoste şi atât, cu toate controversele sau panicile care au urmat.

„Astăzi consider că declaraţia de iubire s-a mutat de la a-i oferi o bijuterie valoroasă prin material (aur, diamant), la a-i oferi o bijuterie valoroasă prin simbol, o bijuterie inspirată de ea care spune te cunosc, eşti diferită, povestea noastră de iubire este diferită, în loc de căsătoreşte-te cu mine, am posibilităţi financiare ridicate“, spune Ioana. Tot ea adaugă că dincolo de valoarea intrinsecă a materialului din care este făcut inelul de logodnă, acesta trebuie să  încorporeze şi o valoare simbolică, să spună o poveste sau cel puţin să se asorteze cu personalitatea celei căreia îi este oferit.

„Şi la verighete lucrurile stau ase­mănător. Tinerii nu vor doar să bifeze achiziţionarea verighetelor, ci vor să simtă că aceste bijuterii îi reprezintă. S-au plictisit de modelele standard şi încep să înţeleagă şi să aprecieze valoarea unui obiect lucrat manual, în serie mică, faţă de o bijuterie de serie, fabricată.“

Astfel, în timp ce diamantele şi luciul aurului din verighetele clasice vorbesc despre statut, cei care aleg altceva vorbesc de fapt despre relaţia în sine.

„Este mai important mesajul - gândesc diferit, cuplul nostru este diferit, povestea noastră este unică şi aceste bijuterii sunt simbolurile noastre, nu ale statutului nostru material sau, cel puţin, nu doar ale statutului nostru material“, mai spune antreprenoarea de la Contemporia.

Atelierul de bijuterii, lansat în 2013, a pornit oarecum dintr-o întâmplare, dar a urmărit o tendinţă tot mai vizibilă, aceea a cererii în creştere pentru produsele de design, cele care diferenţiază. Înainte să devină antreprenori, Alex Burlacu a lucrat în domeniul telecomunicaţiilor în cadrul unei companii multinaţionale, iar Ioana Streza a fost arhitect într-un birou de proiectare. Investiţia iniţială în deschiderea afacerii a fost de aproxi­mativ 5.000 de euro, iar cea mai mare parte a banilor a fost folosită pentru achizi­ţio­narea de echipamente, aparatură şi scule pentru producţie, piesele fiind realizate într-un atelier de 30 de metri pătraţi din Bucureşti. Acest mic atelier însă a auzit de-a lungul anilor unele dintre cele mai frumoase poveşti de dragoste din care au rezultat inele de logodnă sau verighete cu o simbolistică aparte.

„Un proiect custom, foarte frumos, a fost integrarea verighetelor moştenite de la bunici în cele noi, ale nepoţilor, nu prin topirea şi refolosirea aurului, ci prin folosirea verighetelor efectiv. Am creat aşadar un fel de coajă pentru verighetele vechi şi am păstrat inclusiv gravura interioară cu numele şi data căsătoriei bunicilor.“ Este o poveste despre continuitate, iar accentul  cade pe simbolul moştenirii spirituale, nu materiale, spune ea.

Un alt proiect a fost cel al unui inel de logodnă.

„Am avut ca temă să integrăm în design două răţuşte mandarine, despre care am aflat că au, la fel ca turturelele, o singură pereche toată viaţa. A fost o provocare deoarece ne-am dorit să iasă delicat şi atemporal fără să cădem într-o interpretare prea copilăroasă şi cred că ne-a ieşit destul de bine. Atât el, cât şi ea s-au aratat foarte fericiţi de rezultat.“

Deşi atelierul lucrează cu materiale alternative în creaţia pieselor, recomandarea este ca pentru verighete şi inele de logodnă, bijuterii care sunt purtate zilnic, clienţii să opteze pentru aur deoarece este rezistent, nu oxidează şi foarte rar produce alergii.

„Modelele propuse de noi variază de la reinterpretări contemporane ale modelelor clasice de inele de logodnă şi verighete  până la abordări nonconformiste, de exemplu un inel de logodnă fără piatră sau unul cu diamant brut, neşlefuit. Am făcut modele personalizate, fără piatră, dar care surprindeau ceva din povestea cuplului şi care au stârnit multă bucurie şi entuziasm.“

Potrivit unor declaraţii anterioare, aurul şi argintul folosite la producerea bijuteriilor Contemporia sunt achiziţionate din Anglia şi România, iar pietrele preţioase sau semipreţioase sunt importate în special din Germania şi India. De asemenea, atelierul Contemporia foloseşte şi mult material reciclat, din bijuterii mai vechi.

„Pentru modele de la noi de pe site, timpul de realizare este de aproximativ 3-4 săptămâni.“ Acest timp poate să crească în perioadele aglomerate (aprilie - iunie) la 5-6 săptămâni, spune Ioana.

Obiectele custom durează însă ceva mai mult.

„Pentru proiecte custom, timpul de realizare diferă foarte mult în funcţie de complexitatea designului, dacă este nevoie de o piatră anume, atunci trebuie să luăm în calcul şi durata livrării acesteia. În medie, un astfel de proiect durează 5-6 săptămâni.“

Legat de preţuri, Ioana spune că acestea nu sunt stabilite pe gram, ci pe model.

„Fiecare model are o anumită abordare tehnică, preţul reflectă şi munca de creaţie, timpul pe care îl oferim pentru consiliere, faptul că este o bijuterie realizată în serie mică şi în unele cazuri unicat.“ Orientativ, preţul pentru o pereche de verighete este în medie de 3.000 de lei, pentru un inel de logodnă variază de la 1.500 la 4.500 de lei. Iar în cazul proiectelor personalizate, preţul se stabileşte în funcţie de complexitatea bijuteriei.

Cele mai multe comenzi vin de la tinerii de 27-35 de ani, cu studii superioare, venituri peste medie, din zona urbană.

„Sunt oameni creativi, foarte interesanţi, genul de persoane cu care te întinzi la vorbă şi nu mai termini. Este o plăcere tot procesul, de la prima vizită la noi la atelier până la finalizarea şi predarea bijuteriilor. De multe ori uităm că este vorba de o vânzare. Sunt cupluri cu care am legat prietenii.“

Dar poate cea mai importantă trăsătură a celor care aleg astfel de inele este, dincolo de creativitate şi de dorinţa de a face lucrurile diferit, felul în care se raportează chiar la ideea de relaţie pe termen lung.

„Sunt aventurieri care privesc căsătoria ca pe o călătorie, nu ca pe o destinaţie.“