Auto

Portretul unei legende: Cine este Jochen Neerpasch, un pilot de curse care a scris istorie în industria auto şi mai ales în motorsport. Fără el, istoria BMW ar fi arătat altfel

17 iun 2018 348 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Jochen Neerpasch este o legendă a motorsportului. De numele lui sunt legate performanţe spectaculoase ale unor mărci precum Porsche, Ford sau Mercedes-Benz. Dar, mai important, Neerpasch are o legătură specială cu BMW, el fiind cel care a pus bazele, printre altele, diviziei BMW Motorsport, dar a şi contribuit la creionarea modelului BMW M. Numele aceluiaşi Neerpasch este legat şi de proiectul BMW Art Cars, de prima şcoală de pilotaj a unei mărci - BMW Fahrer Training - şi de programul BMW Junior. Tot el este cel care a creat modelele BMW 3.0 CSL, BMW M1 sau Campionatul Procar.

Pentru pasionaţi şi cunoscători, Jochen Neerpasch nu mai are nevoie de nicio prezentare. El este creatorul diviziei BMW Motor­sport şi al primelor modele BMW M. Astfel, este cel care implicit a contribuit puternic la formarea imaginii mărcii bavareze aşa cum este cunoscută ea astăzi.

Cariera lui a stat la baza „Blue Hero“, un proiect semnat de artistul Adrian Mitu ce reprezintă un story board de 4,5 m x 1,8 m care prezintă viaţa lui Neerpasch în paralel cu evoluţia mărci BMW. Lucrarea Blue Hero a fost confirmată pentru o expoziţie într-un proiect realizat în colaborare cu BMW Car Club of America.

Proiectul urmăreşte cariera lui Neerpasch în motorsport, modul în care acesta a format mărci precum BMW sau Porsche şi legăturile lui cu alţi eroi emblematici precum Niki Lauda, Jean Todt, Michael Schumacher, Ayrton Senna şi Alain Prost.

„Blue Hero“ este rezultatul unei călătorii de peste doi ani a artistului Adrian Mitu, o „expediţie“ al cărei rezultat este o instalaţie de artă care să reprezinte istoria specială a mărcii BMW.

În pregătirea proiectului, Adrian Mitu a creat iniţial „Blue Coffee“, un maraton live de pictură cu 101 tablouri dedicate aniversării de 100 de ani a mărcii BMW. Au fost un exerciţiu şi o explorare a unor teme perfecte pentru pregătirea marelui proiect.

Pentru titlul proiectului - „Blue coffee“ - artistul a asociat „albastrul“, culoare definitorie BMW, cu cafeaua, pigmentul special pe care Adrian îl foloseşte în acuarelele sale. „Blue Hero“ a fost astfel o evoluţie naturală, numele arătând că în prim-plan a trecut un singur personaj - un erou al mărcii BMW.

„Dincolo de maşini şi tehnologie, poveştile oamenilor sunt mai puternice. Ele creează fascinaţie şi dau consistenţă mărcii. Din punctul meu de vedere, Jochen Neerpasch a transformat cu adevărat BMW şi mult din ceea ce reprezintă marca a fost creat de el în urmă cu mai bine de 40 de ani - de la BMW M la BMW Art Car. Aşa că a fost alegerea naturală pentru «Blue Hero»“, explică artistul.

În 1972, la iniţiativa lui Robert Lutz, pe atunci membru în consiliu de administraţie al gigantului german din industria auto, responsabil pentru sales şi marketing, Jochen Neerpasch creează BMW Motorsport, o companie independentă care trebuia să demonstreze sportivitatea mărcii prin performanţe pe circuit. La foarte scurt timp se lansează BMW 3.0 CSL, un model care avea să domine campionatele de turisme în anii care au urmat. În 1975 BMW 3.0 CSL debutează în campionatul american IMSA GT şi obţine o victorie deja din a doua cursă, alături de o serie de perfromanţe care definesc imaginea mărcii peste ocean.

Succesul este continuant de BMW 320 Groupa 5 şi prima echipă importantă de juniori din istoria motorsportului. În aceeaşi perioadă, Jochen Neerpasch lansează şi prima şcoală de pilotaj a unei mărci - BMW Fahrer Training, acum cunoscută ca BMW Driving Experince.

În aceeaşi filozofie, în urma unor colaborări cu universităţi de sport, demarează un program de pregătire fizică şi psihologică în motorsport, o acţiune fără precedent în lumea curselor. La finalul anilor ’70 se lansează BMW M1, primul model BMW cu motor central. Acesta stă la baza campionatului BMW M1 Procar, o competiţie unică organizată în weekendurile de Formula 1 şi care aducea în maşini similare cei mai buni piloţi din Marele Circuit alături de piloţii de uzină BMW. Procar s-a desfăşurat în 1979 şi 1980 şi i-a avut campioni pe Niki Lauda şi Nelson Piquet.

Dar povestea lui Neerpasch nu se termină aici. Tot el este cel care recunoaşte potenţialul inter-acţiunii dintre artă şi motorsport şi, în colaborare cu dealerul de artă Hervé Poulain, creează primul BMW ArtCar în 1975. Ce este aceasta? O operă de artă „vie“, mai exact o maşină pictată de un artist sau mai mulţi. Prima a fost semnată de marele artist american Alexander Calder şi a participat în cursa de 24h de la LeMans.

Astfel s-au pus bazele celui mai important şi longeviv proiect de artă din lumea auotmobilistică, proiect care continuă şi în prezent şi a astras nume mari din domeniu  precum Roy Lichten­stein, Andy Warhol, Olafur Eliasson, Jeff Koons sau John Baldessari.

Dar, dincolo de legendă, Jochen Neerpasch, care astăzi se apropie de 80 de ani, a fost un pilot de curse. Şi aşa a început totul.